De ramp met de Sewol

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

The shipping association is a lobby for shipping companies and is financed by them. But it is also charged with inspecting ships for safety measures, such as a proper and balanced stowage of cargo. In addition, many senior officials from the ministry — which is supposed to oversee the association’s enforcement — also join the association after they retire.
Zoiets als de slager die zijn eigen vlees keurt. Verstrengeling van belangen en een old boys netwerk voeren blijkbaar de boventoon.
The company’s audit data showed it has depended increasingly upon cargo to compensate for declining passenger revenue.
Bron: The NY Times
De verbouwing om meer passagiers mee te kunnen nemen lijkt dan ook nog eens een inmiddels achterhaalde zaak te zijn.

Ferry

Dirk Dijksman
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
Locatie: Velserbroek

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Dirk Dijksman »

Het is niet goed te praten natuurlijk, kapitein als eerste van boord. Staat zelfs op video.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... edde.dhtml

Wat ik echter helemaal niet snap is dat iedereen binnen blijft zitten??????? Je ziet allemaal reddingsvlotten ongebruikt liggen. Als een boot zoveel slagzij maakt ga je toch naar dek toe.
Jaap van Dorp
Berichten: 705
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jaap van Dorp »

ten eerste is dat dus geen reddingsboot
ten tweede is dit na 50 minute,zou bijna niemand er van af gegaan zijn in die tijd ?
ten derde ligt die prouw bijna op 70 graden slagzij en moet je wel van boord of je verzuipt.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Koreanen en zeker de schoolkinderen zijn een gehoorzaam volkje, zeker als een autoriteit zoals een kapitein opdracht geeft om te blijven zitten waar je zit. Het is te wijten aan een hiërarchische cultuur waarin jongeren al vroeg geleerd wordt om onvoorwaardelijk te gehoorzamen aan orders die van bovenaf gegeven worden. Bij ons misschien wel gebruikelijk, hoewel, in militaire kringen maar zeker niet in onze maatschappij die veel individualistischer is ingesteld.

Het grote aantal slachtoffers, zeker onder die groep, valt daarmee te verklaren. Tja, hoe verander je zoiets......

Ferry
jangoedhart (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Dit onderwerp kunnen we eindeloos blijven discuseren.Voor mij maar een conklusie.Schepen moeten in het water liggen.Niet op het water.
Jan :(
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Intussen is gebleken dat overbelading van de Sewol, maar ik neem aan bij de hele rederij, een structureel probleem was. Van de 247 keer was er hiervan maar eenmaal geen sprake. Allemaal netjes bijgehouden en vastgelegd door het havenkantoor die het kennelijk ook allemaal geen ene moer kon schelen. De rederij had dit jaar tot nu $251.- aan training uitgegeven. Het lijkt er meer en meer op dat in die kringen een ongelofelijke nonchalante en zieke cultuur heerst waar ze maling aan en geen respect hebben voor mensenlevens. Het gewin staat voorop, zover is wel duidelijk.

Hier is te zien hoe onze dappere hoofdrolspeler en zo te zien het overige brugpersoneel veilig en zonder nat te worden het schip verlaat, hij merkwaardigerwijs zonder broek. Het zal toch niet.......

Ferry
Jaap van Dorp
Berichten: 705
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jaap van Dorp »

zie je ook dat dit bijna half uur na ongeluk is, en hoe snel in die video het schip aan het kantelen is ??
ook voor brug personeel is er geen reden meer om the blijven ,
De dagen dat Kaptein met schip ten onder ging zijn al lang voorbij.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Wat verwijtbaar is dat er veel te laat de order 'abandon ship' is gegeven. Het zou best zo kunnen zijn dat de orders van de kapitein dat iedereen terug moest naar de hutten bedoeld was om de passagiers vanwege het gewicht zo lang mogelijk en zo laag als mogelijk in het schip te houden. De 476 passagiers van gemiddeld 50 kg, er waren veel kinderen aan boord, zorgen voor een gewicht van 19 ton. Hij wist natuurlijk donders goed dat het schip dat al een labiele stabiliteit had nog sneller zou kenteren als dat gewicht zich naar boven en naar één kant zou verplaatsen. Hopelijk heb ik ongelijk. Als het zo is dan komt dat er verderop in de tijd nog wel uit.

Tragisch om op de video die lege dekken te zien, het had daar moeten wemelen van de passagiers die een veilig heenkomen zoeken.

Ferry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Ben ik met je eens, Jaap: met het schip ten onder gaan is idd niet meer van deze tijd (althans: in vredestijd....igv oorlog kan zo'n commandant teveel weten om gevangen genomen te kunnen worden, maar dat weet ie dan zelf wel al te goed)
Maar ik vind wél dat op een walkon/walkoff boot de ouwe pas van boord gaat als de passagiers zoveel mogelijk veilig zijn.
Dat zo'n ouwe van de brugvleugel op een reddingboot stapt, terwijl 300 passagiers in de steek worden gelaten, vind ik eigenlijk wel tekenen van Schettino-gedrag hebben....
Die man had toch samen met alle andere bemanningsleden op allerlei dekken mensen bij evacuatie moeten helpen ?
Zij kennen het schip, die meevarenden niet....
Maar ik weet wel: als de shit de fan ff hits moet je sterk in je schoenen staan om dat soort dingen te gaan doen.....ook 'de leiding' krijgt dan overlevingsdrang.
En héél veel heroes krijgen die faam postuum....
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een opmerking vooraf: zou het niet zinnig zijn om een apart topic "De ramp met de Sewol" aan te maken, net als we dat voor de Costa Concordia hebben? Het laatste woord is er nog niet over gezegd en naarmate er meer bekend wordt, wordt het alleen maar interessanter - of tragischer, dat kun je ook zeggen.

Dit gezegd hebbende: als deze berichten juist zijn en dan bedoel ik dat een en ander door de pers juist geciteerd wordt, wat blijft er dan eigenlijk nog over van de reputatie van classificatiebureaus? Het is alweer ruim dertig jaar geleden dat ik een heel onaangename en voor mij uiterst teleurstellende ervaring had met een Lloyd's surveyor in Piraeus en daarna heb ik nog tweemaal schepen getroffen waar ik zelf mee te maken had en die klassecerificaten hadden die ze absoluut niet verdienden. Ze waren simpelweg niet zeewaardig, maar deondanks wel goedgekeurd, beide keren door een surveyor in een Afrikaans land. Wat me net zo schokte als dat geval met die surveyor van LR, was een schip dat certificaten van ABS had gekregen omdat ik ook ABS altijd erg hoog heb gehad. Daarnaast maakte ik ook nog een geval van verzekeringsfraude mee waarbij een surveyor van een ander, te goeder naam en faam bekend staand Europees classificatiebureau betrokken was. Maar dat was een kwestie van pure omkoperij die geen gevolgen had voor de veiligheid van schip en opvarenden. Die surveyor was ook maar een mens, zag hoe anderen, als hij meewerkte, op een slinkse manier een vermogen zouden verdienen en besloot daar een graantje van mee te pikken. Nou ja, graantje...? Het zal best een flinke zak met graan zijn geweest. :?

Toch heeft dat mijn vertrouwen in classificatiebureaus in het algemeen niet noemenswaardig geschokt. Als ik een schip uit Korea zou moeten halen en dat schip zou certificaten hebben van het Korean Register, dan zou ik daar tot nu toe een blind vertrouwen in hebben gesteld. Toch begin ik door dit geval van de Sewol ernstig te twijfelen. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om nu allemaal hard te gaan roepen dat alle classificatuebureus zo corrupt zijn als de pest en al die andere overheidsorganen ook, maar dat wil er bij mij nog steeds niet in.
Dit geval met die Sewol wordt, naarmate er meer naar buiten komt, toch wel een curieuze zaak en dan bedoel ik afgezien van het drama en het afschuwelijke leed dat mensen hiermee is aangedaan. Daar zijn geen woorden voor en dat kunnen we ook nauwelijks bevatten. Ook het gedrag van de kapitein en de bemanning vind ik een bijzaak, een apart hoofdstuk, dat ook aandacht verdient, maar dat toch los staat van het kapseizen zelf. Je kunt er eindeloos over blijven praten en net als bij de Costa Concordia lijkt het me hoog tijd dat er ernstig werk wordt gemaakt van verbeterde selectieprocedures en tussentijdse psychologische onderzoeken. Ook dat is echter een heel ander hoofdstuk.

Ik bedoel het meer puur als een geval dat zich in de hedendaagse maritieme sector klaarblijkelijk kan voordoen. Niet voor niets heeft de chairman, tevens CEO van het Korean Register of Shipping zijn petje en dienstfiets ingeleverd. Hij zegt HIER dan wel dat it is: "to ease the pain and sorrow of the Korean people and the families who lost their loved ones on board Sewol. The thoughts and prayers of all KR staff are with those who have been affected by this tragedy," maar achter dat besluit zit natuurlijk heel wat meer.

Ik vind het griezelig. Korea is geen achterlijk land en de scheepvaart en scheepsbouw is daar uiterst belangrijk. Als dáár geknoeid wordt en als daar de hand gelicht wordt met de veiligheidsvoorschriften, met inspecties, met controles na verbouwingen, waar dan eigenlijk niet?
Nogmaals: kreten slaken en roepen dat het simpelweg een kwestie is van wachten op de volgende ramp, is erg gemakkelijk. Laten we liever zelf proberen te beredeneren hoe dit mogelijk is en wanneer en waarom dit geknoei begonnen is. Hij heeft niks geraakt, hij is gewoon omgesodemieterd door een gebrek aan stabiliteit. Ik hoop dat daar spoedig gegevens over bekend worden, hoe dat precies zat met die stabiliteit voor en na de verbouwing. Heeft het Korean Register hier inderdaad gefaald? Als dat zo is, bij wie kan dat dan nog meer gebeuren? Bij Lloyd's? ABS? DNV? Nogmaals: ik vind het een griezelige gedachte.

Het artikel in de Volkskrant komt over als degelijk geschreven en berustend op goede informatie, maar zekerheid daarover hebben we natuurlijk niet. Ik lees zoiets liever in Lloyd's List of ander gerenommeerd scheepvaartmedium. Zou er ergens een bevestiging te krijgen zijn van dit gedeelte uit dat artikel?

    • Vrachtschepen strenger gecontroleerd

      De scheepsramp legt de pijnpunten van de Zuid-Koreaanse binnenlandse scheepvaart bloot. De regels voor passagiersschepen zijn minder streng dan die voor vrachtschepen. Veerboten hoeven geen informatie over hun lading of aantal passagiers door te geven voor ze vertrekken, terwijl vrachtschepen dat wel moeten doen. Het havenbedrijf heeft zodoende geen verslag van de lading uit de Sewol van laatste reis.
[/color]


Plaats reactie