De ramp met de Sewol

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Bob R.I.P. »

Sewol.jpg
Sewol.jpg (41.02 KiB) 5523 keer bekeken
Scheepsramp.jpg
Scheepsramp.jpg (87.82 KiB) 5526 keer bekeken
Hier de link naar een Koreaanse krant met nieuws.



mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Bob R.I.P. »

korea.jpg
korea.jpg (90.83 KiB) 5061 keer bekeken
Het valt me op dat er heel weinig aandacht op het forum gegeven wordt aan deze ramp. Hier geldt ook weer de journalistieke regel dat hoe verder het weg is hoe minder belangrijk het is. Vergelijk het met de CC, 32 doden en dicht bij en nu 290 doden en ver weg.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
aegis R.I.P.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door aegis R.I.P. »

Misschien heb je gelijk echter het nieuws komt ook in mootjes binnen net als de Costa maar enige zaken vallen weer op de Ouwe niet op de brug een derde stuurman die onbekend met het terrein is en te dicht langs de kust laat sturen .Ook weer de passagiers terug sturen net als de Costa en nu zelfs terug naar de hutten in dit geval.

O ja de kapitein was weer zeer tijdig van boord! :evil:

Het lijkt erop dat de bemanning voor de zoveelste keer de oversteek maakten en voeren op routine en niet alert waren.
Ja dan komt er een realiteit waar men niet of nauwelijks op geoefend heeft en ontaard in chaos.

Ook wat opvalt dat er in deze kontreien veel doden vallen bij ferryrampen zoals ook de Filippijnen.

Groet Feike.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb van alles over deze ramp gelezen, o.a. de derde stuurvrouw had nog nooit zelfstandig wacht in deze krikkemikke gelopen, dit scheen de eerste keer te zijn.
Mist, op een rif gelopen die niet in de kaart stond, ze hadden vertraging, dus een stukkie afsnijden.
Het schip was te zwaar beladen met containers.
(Dit lijkt me een logische verklaring voor het kapseizen als er teveel zware containers op de verkeerde plaats stonden).
De journalisten trekken op de bekende wijze hun conclusies en zo krijgen we hier het nieuws binnen.
Beetje lastig om daar dan hier iets verstandigs over te zeggen, behalve dat het hoogst betreurenswaardig is dat er zoveel doden zijn gevallen.
Een of andere journalist zoog waarschijnlijk weer iets uit zijn duim: de kapitein als een van de eersten van boord.
Daarmee wordt gescoord.
Op het laatste regeltje wordt dan het aantal vermisten vermeld die ongetwijfeld zijn omgekomen. :roll:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Bob R.I.P. »

De nieuwswaarde van een gebeurtenis is ongeveer samen te vatten in de volgende formule:
Nieuwswaarde=betrokkenheid x grootte van ramp/afstand in het kwadraat.
De betrokkenheid is bij de scheepsramp in Korea gering (geen Nederlanders), de grootte is enorm en de afstand is groot. Reken dan maar uit wat de nieuswaarde is. Een vermiste visser op de Wadden krijgt meer aandacht.

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In eerste instantie ging je vraag over het feit dat er zo weinig aandacht op het forum aan deze ramp besteed werd, Bob.
Mooi weer en ook nog eens pasen, dan hebben de meesten wel iets anders te doen. :)
Kombuispraat is dus duidelijk geen mooiweerforum. :wink:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Bob R.I.P. »

Jos ik verwonderde mij er over dat er zo weinig zeg maar totaal geen aandacht aan werd gegeven. Uiteindelijk heb ik een teletekstbericht geplaatst en een link naar Korea.
Die formule van mij klopt aardig, zie de melding van een aanvaring op de Noordzee. Dichtbij dus d -kwadraat is klein.

Je hebt inderdaad gelijk dat het aantal berichten afhankelijk is van het weer. Maandag is er regen voorspeld dus loopt het op. Maak eens een overzichtje van het aantal berichten gerlateerd aan het weer.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het valt me op dat er heel weinig aandacht op het forum gegeven wordt aan deze ramp.
Hallo Bob,
Ik ben er vrijwel zeker van dat deze giga RAMP, door velen op dit forum op de voet wordt gevolgd, zeker door ondergetekende.
Je wilt dan ook NIET weten hoevaak ik de laatste dagen "op het punt heb gestaan" om hier een nieuw onderwerp over in te scheren....maar uiteindelijk besloot om dit NIET te doen, mede omdat de HOOFDreden van dit bakkie ( voor zover ik dat op afstand kan in schatten!).......weer terug komt op vrijwel de zelfde konklusies als bij de hier veeeeel besproken CC.
En da's " inkompetentie en aan kriminaliteit grenzend gedrag" van de Snr. dek-officieren, gezagvoerder inclusief.
Lading niet goed vastgezet of verkeerd geladen??? Snotneussie op de brug, onbekend en trikkie vaarwater, kapitein even foetsie en de rest is geschiedenis........een bijzonder trieste geschiedenis weliswaar. Hier in Canada hadden we nog niet zolang geleden een bakkie aan de Westkust waar kennelijk de "gemengde brugcrew" even een doppie stond te doen, bakkie op de rotsen, passagiers ( ik meen 2) verzopen!! Ik heb dat persoonlijk reeds meegemaakt op de " Hill" in 1964 in Straat Singapore, 2e stuurman naam een kruispeilinkie ( letterlijk :lol: ) en we voeren over een visserman, zonder doden gelukkig!)
Eerste reddingsbootje in het water en " het gezag naar de wal om de redding te co-ordineren" :roll: om hier de kreet aan te halen van die ouwe op dat passagiersschip bij Zuid-Afrika.
Maar hoe triest het ook klinkt, het is zgn. "oud nieuws"...niet wat de ramp betreft, maar wat het gedrag van die met name die ouwe!!

Toen ik onlangs, na vrijwel 25 jaar, een interview zag met de ouwe van de "Exxon Valdez" werd m'n mening van hem alsnog behoorlijk OPgekrikt, hij stelde zonder blikken of blozen dat HIJ daarvoor verantwoordelijk was, hij was net op het verkeerde moment even van de brug gegaan! Noemde absoluut geen "anderen" en nam het " op de kin".

Het blijft natuurliijk een uitermate TRIESTE zaak, als iemand zo'n "beoordelings-foutje" maakt en de consequenties zijn honderden doden, met name kinderen. Maar "wie ben ik"????

HOE los je dit soort zaken op??? Ik denk dan altijd weer aan de befaamde " Oranje versus Willem Ruys" in de Rode Zee in 1953..........om nou maar eens een zijstraat te noemen , dat liep af met een verfrommelde neus en brandje voor de Oranje en wat deuken op de W.Ruys, maaar DAT was voor het zelfde geld OOk een ramp van de eerste orde geworden met tientallen zo niet meeeer doden; we zijn nu 50 jaar verder en wat hebben we d'r van geleerd???? ( ik ga nu even express NIET terug naar de " Titanic" 100 jaar geleden met VOLLE bak door een ijsveld!! :oops: )

Gemakshalve snij ik hier het onderwerp "drank gebruik" maar niet aan, denkende aan--- ik meen een Wagenborg scheepie--- met een vuurtoren op de bak!!!! :oops: :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jos schreef:Beetje lastig om daar dan hier iets verstandigs over te zeggen
Dat is dan ook precies de reden dat ik tot nu toe mijn mond dicht heb gehouden. Ik zal waarschijnlijk de verkeerde informatiebronnen hebben, maar ik weet nog niet eens waar het precies gebeurd is, heb nog geen goed kaartje of route gezien. Bij de ramp met de CC was er direct informatie waar je iets mee kon, waarbij voor mij de gevolgde track het belangrijkste was. Die informatie ontbreekt hier vooralsnog. Uitsluitend afgaan op krantenberichten vind ik niet zo'n geschikte basis om zelfs maar een eerste reactie te geven, anders dan dat het onvoorstelbare tragedie is.

Afbeelding--Afbeelding

Dit is wel aardig, maar ik kan er weinig mee om een enigszins betrouwbare indruk te krijgen over wat er precies is gebeurd. Wat was zijn normale route? Wat heeft hij afgesneden en waarom? Wie waren de verantwoordelijke mensen precies en wat waren hun kwalificaties? Ik heb geen idee.
Maar zelfs met de weinige betrouwbare informatie die op dit moment beschikbaar is, is er toch een opvallend verschil met de Costa Concordia: de schipper van de Sewol zei onmiddellijk dat het hem verschrikkelijk speet. Daar hebben de nabestaanden weinig aan, maar ik heb nog nooit ergens gelezen of gehoord dat Schettino dat ook heeft gedaan. De conrector van de school waar die kinderen vandaan kwamen, heeft zich verhangen en ik heb zo'n vermoeden dat die schipper dat ook doet, als hij de kans krijgt. Dat is in Korea en Japan niet ongebruikelijk. Schettino probeert zijn kont overal onderuit te draaien en geeft iedereen de schuld behalve zichzelf.
Maar als hier iemand is die wél over goede, betrouwbare informatie geschikt waarop je als iemand uit dat vak een mening over het gebeurde zou kunnen funderen, dan hou ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Leo Bokkum »

Een uurtje communicatie met Traffic Control: http://edition.cnn.com/2014/04/18/world ... ranscript/

Nou is WIKI niet altijd de meest betrouwbare bron, maar voorlopig moeten we het er mee doen. Het grootste gedeelte klinkt alvast wat realistischer dan het domme gejank van sensatie-geile journalisten: http://en.wikipedia.org/wiki/2014_South ... _capsizing


Afbeelding

Afbeelding
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is


Plaats reactie