De ramp met de Sewol

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door ferryvaneeuwen »

Vandaag is het proces begonnen tegen de kapitein en drie officieren van de gezonken veerboot. Zij worden verdacht van moord en kunnen hiervoor de doodstraf krijgen.
De reder van de Sewol vroeg vorige week tevergeefs asiel aan bij een buitenlandse ambassade in Seoul. Hij is onderwerp van justitieel onderzoek en kreeg daarom nul op het rekest.
De goede man blijft druk in de weer om zijn verantwoordelijkheid te ontlopen. Schaamteloos. In ieder geval loopt hij nog vrij rond wat mij eigenlijk onder deze omstandigheden verbaasd. Ik hoop niet dat er sprake is van klassenjustitie, dat kunnen we er net even niet bij hebben.

Ferry

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door ferryvaneeuwen »

De politie jaagt nu massaal op Yoo na een klacht in het weekend van de Koreaanse president over het uitblijven van zijn arrestatie. Ruim 6.000 politiemensen vielen het terrein binnen van de 'Evangelical Baptist Church of Korea' in Amseong, waarvan hij oprichter en lid is, echter zonder resultaat. De Koreaanse marine patrouilleert nu voor de kust omdat naar verluidt hij via deze weg door omkoping zou proberen het land te ontvluchten. Lekker heerschap.......


Ferry
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door Eric »

Grappig dat hier iedereen het er wel mee eens is dat ook anderen schuld hebben aan de ramp.
(naast de kapitein ook de reder, autoriteiten, kustwacht...)

Maar ik sluit mij aan bij de menigte.
Ook hier zijn de verantwoordelijken flink bezig om hun straf te ontlopen.
Allemaal opsluiten op een oud vissersbootje, en die op minimaal 12km diepte langzaam af laten borrelen.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door ferryvaneeuwen »

Er is toch wel een duidelijk verschil aan te wijzen tussen de rampen van de Costa Concordia en de Sewol. De eerste ramp werd veroorzaakt door een stoere kwajongen die het eiland Giglio aantikte, dus een soort soloactie. Weliswaar doen er verhalen de ronde dat rederij op deze manoeuvre aandrong als een vorm van inflight entertainment voor de passagiers, maar dat zal natuurlijk nergens zwart op wit staan, als het al waar is.

Bij de Sewol ligt de oorzaak van de ramp veel dieper en op een heel ander vlak. Deze werd in feite veroorzaakt door een samenzwering tussen de rederij, de keurende instanties en de autoriteiten die toelieten, met medeweten van de kapitein, dat het schip elke reis weer zwaar werd overbeladen. De manier waarop de eigenaar momenteel zich aan het gerecht probeert te onttrekken spreekt ook boekdelen.

Wat hierin meespeelt is het feit dat er indertijd de foute beslissing is genomen om de accommodatie uit te breiden en er een extra dek op te bouwen waardoor de lading capaciteit aanzienlijk werd beperkt. Toen later bleek door een veranderde markt dat passagiers minder opleverde dan lading was het ondoenlijk om dat weer ongedaan te maken, dus ging men het schip structureel overbeladen. Ballast eruit pompen om weer op zijn merk te komen en daar gaan we......


Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ferry schreef:Weliswaar doen er verhalen de ronde dat rederij op deze manoeuvre aandrong als een vorm van inflight entertainment voor de passagiers, maar dat zal natuurlijk nergens zwart op wit staan, als het al waar is.
Zoals gewoonlijk heeft alles een grond van waarheid. De rederij "drong er niet op aan", maar wel hanteerde men een begrip als "touristische navigatie" wat ook het op korte afstand afstand passeren van bepaalde bezienswaardigheden in kan houden. Dat was - en is nog steeds - ook bij Costa Costa Crociere soms onderdeel van het programma en wordt ook als zodaig aan de passagiers gepresenteerd. Daar is natuurlijk ook helemaal niets op tegen, zolang het maar veilig en volgens tevoren vastgestelde regels gebeurt. Zo gold - en zal waarschijnlijk nog steeds gelden bij Costa Crociere dat...
  1. het met langzame vaart gebeurt, wat wil zeggen met ongeveer 5 knopen
  2. dat het functioneel moet zijn, in die zin dat het niet alleen entertainment voor de passagiers moet zijn, maar ook "brand promotion" voor toeschouwers aan de wal. Dat betekent op zich dan weer dat het
  3. aangekondigd moet worden bij en afgestemd met de autoriteiten aan de wal
  4. aan boord aangekondigd wordt
  5. het op een tijdstip is dat er ook werkelijk iets te zien valt.
Aan geen van die voorwaarden is in dit geval voldaan. Hij ragde op een donkere januariavond om halftien met 16 mijls vaart onaangekondigd vlak langs Giglio terwijl het merendeel van de passagiers zat te eten of zich ergens anders in het schip vermaakte.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door ferryvaneeuwen »

Wat je zegt stemt helemaal overeen met het standpunt van de rederij in deze.
Foschi told the Corriere della Sera that ships sometimes passed near to shore during what he termed "tourist navigation" but he said this was always performed safely and he denied that the company knew the Concordia would be going so close.
In een rapport over 'Formal safety assessment of cruise ships' wordt als één van de risico factoren genoemd: 'Situational management (loss of awareness, distraction, multiple events)'. Eigenlijk precies wat er op de CC aan de orde was. Op de brug was men niet alert genoeg, er was genoeg afleiding en er gebeurde van alles tegelijk. Wat dit laatste betreft moet je dus vrouwelijke navigators op de brug zetten, die nemen niet zo gauw kerels mee naar de brug en ze zijn nu eenmaal bewezen beter in multitasking.......


Ferry
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door Eric »

Klopt Ferry, vooral voor wat betreft je laatste reactie.
Maar bij beide ongevallen speelden meer personen een rol dan alleen de kapitein.
Het zijn weliswaar twee verschillende ongelukken, maar bij beide liggen de oorzaak dieper, bij de Sewol vééél dieper.
Daar begint het al veel verder in de hiërarchie van de overheid.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door ferryvaneeuwen »

De Zuid Koreaanse politie gelooft dat het lichaam dat op 12 juni in een veld 300 km ten zuiden van Seoul werd gevonden dat van de voortvluchtige Yoo Byung-eun, de 73-jarige eigenaar van de Sewol, is. Nader DNA onderzoek zal dit moeten bevestigen.

Inmiddels is bekend geworden dat de crew van de Sewol voornamelijk bestond uit volgelingen van het door hem gestichte kerkgenootschap. Het waren veelal tijdelijke krachten die vaak vervangen werden, weinig of geen ervaring hadden en die niet vertrouwd waren met het schip. Huiveringwekkend in dit licht is het feit dat in het jaar 2013 voor alle crews slechts $500.- dollar aan training werd uitgegeven. Één van de hoofdoorzaken van deze tragedie was juist het feit dat de bemanning totaal niet wist om te gaan met noodsituaties......


Ferry
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door hrobbers »

Mischien is hij wel een handje geholpen?
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door ferryvaneeuwen »

Eerder hari-kiri, maar dan op z'n Koreaans, vermoed ik.......


Ferry


Plaats reactie