Speed Variation Indicator

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Bert, na wat zoeken op het net blijkt dat de Noord Atlantische konvooien met een maximum snelheid van 9,5 knopen aanhielden waar mogelijk.
Je zou dan toch een speed variaton indicator wensen die tot 12 knopen kon aanwijzen of zoiets, ik zoek nog even verder.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Omdat het ding in het denkraam blijft spoken en ik zeker wist dat ik zoiets op jachten gezien had, ben ik nog maar eens gaan spitten op forums voor jachteigenaren.
Een zie, sinds de jaren zeventig is er een moderne versie van het instrument van Jan"s buurman op de markt, de zogenaamde " Knotstick".
Nog steeds is daarmee niet bewezen dat het mooie koperen ding voor het zelfde doel gebruikt werd maar het wordt nu toch wel zeer waarschijnlijk.
Het denkraam gaat nu weer in de ruststand :wink:
knotstick 1.jpg
knotstick 1.jpg (41.34 KiB) 3164 keer bekeken
knotstick 2.jpg
knotstick 2.jpg (36.7 KiB) 3164 keer bekeken
Het systeem werkt simpel, je gooit het schijfje met lijntje in de plomp, nadat je het instrument ergens op het hek bevestigd hebt.
Door de weerstand van het schijfje in het water wordt een loper uitgetrokken die een aanwijzing geeft op de buitenmantel, volgens het KISS principe! :lol:

Meer info op http://www.knotstick.com
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door ferryvaneeuwen »

Als die grote vis nu maar niet denkt dat het ding achter die boot een lekker hapje is, zo van hap slik weg.......:)


Ferry
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor »

Hallo v+d hier een link waar volgens mij zo'n zelfde te koop staat
http://www.ebay.co.uk/itm/Walkers-034-C ... 1227985269

Cor Boer
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Cor, dat is er een die door een schroef gedreven wordt. Wij zoeken er een die door de trekkracht van de weerstand het lichaam in het water een handel in beweging zet. Wel d.m.v. een lijntje, maar dat lijntje draait juist niet!
Bedankt voor het mee zoeken!
Wybe
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2014 22:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wybe »

ik denk dat daar en vliegwiel inzit dat aleen draaien gaat als die hendel links of rechtsom beweegt, en dan de wijzer laat uitslaan.

Goejun!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door jdbvos »

Ik zit nog steeds wat te malen over het ding....
Wat me -nog steeds- bevreemdt is de onbekendheid van het ding....
Als die gebruikt werd in de konvooivaart, wat overigens heel goed DE oplossing kan zijn, dan zou dat toch véél bekender moeten zijn, en zeker in Greenwich....
Hoewel ze langzaam aan wat uitdunnen, zijn er toch altijd wel mensen die in de konvooivaart hebben gezeten....

Ik heb dan ook nog maar een paar ijzertjes in het smidsvuur gegooid.
Goed, gaattie:
1:
Zou het kunnen dat hij naast een traditioneel Walker log gebruikt werd? Die tW (ter afkorting) was aan een stang van ca 1 m buitenboord vastgezet, en om verdraaien van die stang te voorkomen werd die mbv een soort lange deurhaak vastgehouden....
Als je die haak nou eens vastmaakte aan die Speed Variation Indicator (ga ik nu maar SVI noemen), dan kun je die SVI ijken op de tW, en kun je naast de afgelegde weg meteen ook de vaart door het water aflezen.
Zou van belang kunnen zijn bij (wedstrijd) zeilschepen, visserschepen, of zoiets....
Voorwaarde is dan de max speed van 10 kn.....
En omdat die stang van de tW én de uitvoering zelf van de tW (andere sleeprotor) verschillend kunnen zijn, wellicht daarom de grote instellingsmogelijkheid van die arm op de SVI....

2:
Zou hij gebruikt kunnen zijn op akoestische mijnenjagers ? Met de ratel-parafaan als 'rem'
Ik heb daar helemaal geen verstand van, maar de snelheid bepaalt volgens mij voor een groot deel de hoek waaronder het signaal gaat, en daarmee de interceptie van de akoestische mijn. Nou gaat geluid geloof ik 8 x sneller door (zout)water dan door lucht, dus moet je voorkomen dat het geluid de mijn bereikt terwijl je er zelf net overheen vaart.
Ik hoop dat mensen die bij de marine hebben gevaren, én op mijnenvegers, meer duidelijkheid kunnen geven.
Ook de diepte van de mijn, en daarmee de diepgang van de parafaan (??) lijkt me belangrijk.....
Dat zijn allemaal factoren die die grote instelmogelijkheid zouden verklaren...
Maar ook dan geldt: dan zou dat toch -vooral in Greenwich- overbekend moeten zijn ???

Juist die onbekendheid, én die idioot grote instelmogelijkheid is zo idioot ongewoon....
Als het nou eoa topsecret Russisch ding was....maar we hebben het hier over een Walker !
Zo'n ding MOET toch ergens bij iemand een bel doen rinkelen...???

Maar goed, wellicht heeft Bert gelijk, maar ook dan moet dat ergens beschreven staan...
Ik meen dat in ieder (Westers) land alles wat ooit is gedrukt (ook handleidingen) wordt opgeslagen en bewaard....
Maar of dát wáár is ????
Oost, west...ook best
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Over Russisch gesproken.
Het was in de tijd van de Sovjet Unie dat we met de douaneboot surveilleerden langs de route boven de eilanden.Drijft me daar een prachtige schotse blaas in het water.Nou is zo'n blaas nooit weg al was het maar als extra fender.Om de algaanslag te verwijderen het touw op de laatste bolder belegt en,net als vroeger de overalls,de blaas weer overboord.Door de snelheid,we voeren al gauw een mijltje of 19,werd de blaas onder water getrokken tot de opwaartse druk te hoog werd en het ding meters door de lucht vloog. Waar ze in die tijd vandaan kwamen kwamen ze vandaan, maar het duurde niet lang of er verscheen een Oostduitse kumo ten tonele.Eerst 1 man nieuwsgierig op de brugvleugel maar al snel een man of 3,4.Druk fotograferend.
Het zou mij niet verbazen als bij de KGB,in een laatje "onopgelost",die foto's nog steeds liggen.
Maar terugkomend op dat Walkerding,wat mij verbaast is dat Walker zelf, en indien failliet, het archief van Walker, in alle talen zwijgt.
Harry
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door v+d »

Thos Walker in Birmingham UK, althans degene die ik heb benaderd, doet iets in metalen hang- en sluitwerk maar men is op zoek naar iemand die het weten kan.
Ik wacht geduldig op antwoord en anders moet ik maar eens met de camper naar het UK :wink:
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door gerard tenerife »

anders moet ik maar eens met de camper naar het UK
Paswel opJan, ze rijden daar aan de verkeerde kant :lol: :lol: :lol:
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie