Speed Variation Indicator

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan Dikker
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2010 21:57
Locatie: Schore (Zeeland)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jan Dikker » 23 jun 2014 06:09

Zoeken met
Walker Excelsior Speed Variation Indicator
met YAHOO
geeft wel resultaat.

Good goan!
Aait Vedan!

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7654
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten » 23 jun 2014 07:11

Ik kom met Yahoo ook niet verder dan een melding dat ze zo'n ding in het Royal Museum in Greenwich hebben - klik HIER - en als je de link naar het museum volgt, vind je ook daar de vraag of iemand het museum soms kan vertellen wat dat precies voor een ding is.
Help us. Do you know more about this? :-D
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

v+d
Berichten: 4767
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d » 23 jun 2014 08:51

Toch nog even de vraag van Jan, hierbij een foto van het ding in de uk. Het lijkt toch aardig op het apparaat op de foto bij de vraag van Jan. Dus er zijn er nu twee bekend.
walker speed variaton indicator.jpg
walker speed variaton indicator.jpg (29.01 KiB) 1026 keer bekeken

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7654
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten » 23 jun 2014 08:57

Nee, dat is een en dezelfde.
Dat is een foto van het ding in het museum, compleet met het nummer zoals zij het in de collectie hebben. :-D
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

v+d
Berichten: 4767
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d » 23 jun 2014 09:01

We zetten ze even onder elkaar, de foto van Jan en de foto van het ding uit Greenwich.
En dan nog even verder zoeken waar het voor of bij gebruikt werd, het denkraam gaat er van kraken :lol:
foto jan walker log.jpg
foto jan walker log.jpg (136.27 KiB) 1016 keer bekeken
walker speed variaton indicator.jpg
walker speed variaton indicator.jpg (29.01 KiB) 1016 keer bekeken
We kunnen er toch wel veilig van uit gaan dat het gelijke apparaten betreft! De ene gepoetst en de andere "dans son jus"

Jan, hoeveel kracht moet je op het ding uit oefenen om de wijzer op 10 knots te krijgen?

Harry Bernd (R.I.P.)
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 jul 2006 11:44
Locatie: Delfzijl

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) » 23 jun 2014 09:52

Volgens mij is dat apparaat de Britse variand op de Loeres.
Harry
Laatst gewijzigd door Harry Bernd (R.I.P.) op 23 jun 2014 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Festina Lente

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door ferryvaneeuwen » 23 jun 2014 10:08

An acquaintance of mine is in the possession of the Walker Speed Variation Indicator. We are discussing the purpose of this instrument on a Dutch seaman's forum. A clue might be that his father got it as a present from a British naval officer just after the war in 1946. It is not a ship's log which needs a spinner but as it measures the speed variation only it is in fact an acceleration meter. The only purpose I could think of where the instrument could be usefull is to a naval vessel's gun firing control system. The vertical gyro's are confused when the ship's accelerates. There is no clear purpose for it on a merchant vessel. Hope this will help. We would like to learn your opinion.
Ik heb gisteren een berichtje achtergelaten op de website van het museum. Als het instrument een toepassing had op marine schepen dan hebben zij misschien makkelijker toegang tot de navy of een navy historian. Ach, niet geschoten is altijd mis, misschien levert het wat op.

Ferry

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door ferryvaneeuwen » 23 jun 2014 16:23

Dear Ferry van Eeuwen

Thank you for your submission to the National Maritime Museum.

Kindest regards,

The National Maritime Museum Team
Dat was het dan blijkbaar. Niet bepaald spannend te noemen en geen antwoord op mijn vraag (We would like to hear your opinion). Zeker zo'n nietszeggende automatisch gegenereerde mail. Dan gaan we zo meteen maar die prak Chilenen-con-carne soldaat maken. Ik lust ze rauw en heet.......


Ferry

Harry Bernd (R.I.P.)
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 jul 2006 11:44
Locatie: Delfzijl

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) » 23 jun 2014 17:46

Misschien kun je dit als een soort ontvangstbevestiging beschouwen,Ferry.
Harry
Festina Lente

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door ferryvaneeuwen » 23 jun 2014 19:52

Laten we het hopen. Het had wel handig geweest als ze een aanwijzing in die zin gegeven hadden, zoiets als: 'We will revert back to you'. We wachten nog even af. Als antwoord uitblijft ga ik nog wel een keer porren!

Ferry

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3035
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door Compass » 23 jun 2014 20:31

Gezien het meetbereik tot 10 knopen denk ik aan konvooivaart. Daar is het immers belangrijk om vooral bij slecht zicht te weten of je niet te snel of langzaam vaart t.o.v. voorganger en achterligger.
En een konvooi voer zelden sneller dan 10 kn.
De klok zou dan bekrachtigd kunnen worden door zo'n gesleepte kist die een waterstraal op deed spuiten die dan door de achterligger te zien was. De spanning op de sleeplijn kon de handle bedienen.

EEN KONVOOI-LOG DUS !!! :idea: :idea:

Grt
Bert de Boer

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5674
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 23 jun 2014 21:31

Aha ! Een concreet idee !
Zou -gezien de herkomst- best waar kunnen zijn...

Maar waarom is het ding dan zo onbekend tegenwoordig ??? Deze toepassingsmogelijkheid moet dan toch ook een duidelijke handleiding hebben gehad...
Er zijn wellicht nog (een paar) mensen die die dingen in gebruik moeten hebben gezien....
En waarom dan die enorme instellingsmogelijkheid ? Als je de "Last x Lastarm = Kracht x Krachtarm" (iets wat er bij ons zowat is ingeramd) op die handle loslaat, kom je aan een enorme instellingsmogelijkheid...
Zoiets als 'een luciferdoosje' tot een geladen '40'-container' achter je aan slepen.... (bij wijze van spreken.... :mrgreen: )

Maar hoe dan ook: we hebben iig weer een concrete optie !
Alvast mijn dank, Bert !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3035
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door Compass » 23 jun 2014 22:02

Hallo Jan,

Ik denk dat de instelmogelijkheden bewust groot zijn gehouden om tegemoet te komen aan een veelvoud van al dan niet zelf gefröbelde kisten of andere te slepen objecten. Zelfs een oude autoband zou er voor kunnen dienen. Ook moest het op een veelvoud van schepen te gebruiken zijn en ik denk dat met name de plaatsingshoogte van invloed zal zijn op de spanning van de sleeplijn.
Het ging niet in de eerste plaats om een exacte snelheidsaanduiding maar om de afwijking daarvan aan te geven. Hoe langer ik er over na denk hoe meer ik aan de juistheid van mijn veronderstelling ga geloven.

Grt
Bert de Boer

v+d
Berichten: 4767
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d » 23 jun 2014 22:29

Ik denk zo maar dat Bert het goed heeft, immers de afgelegde weg was minder belangrijk dan het aanhouden van de correcte snelheid en dus kon het apparaat eenvoudiger zijn en makkelijker te bedienen. Zo komt ook "Speed variation" in het juiste daglicht te staan, immers je moest de voor het konvooi belangrijke snelheid aan houden. Goed gevonden, nu nog zien dat we dat bevestigd krijgen :wink:

Harry Bernd (R.I.P.)
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 jul 2006 11:44
Locatie: Delfzijl

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) » 23 jun 2014 22:43

Heb net op google gezien dat dat het Maritiem museum in Greenwich dezelfde vraag stelde.Maar zij gaan er vanuit dat het apparaat uit 1960 ongeveer stamt
Bij hun het het ding NAVO752.
Harry
Festina Lente

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3035
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door Compass » 24 jun 2014 00:57

@ all

Die aan een lange lijn gesleepte voorwerpen werden volgens mij 'streamers' genoemd. Een soort vierkante kist met daarin een gebogen trechtervormige buis. Daar werd het water door de snelheid van het schip doorgeperst en door het venturi effect aan de bovenkant van de kist er met een mooie straal uitgespoten hetgeen voor het daarachter varende schip zichtbaar was bij nacht en/of beperkt zicht en zodoende het afstand houden mogelijk maakte.

Er verder over nadenkend denk ik dat de 'instel mogelijkheden' zoals door Jan aangekaart noodzakelijk waren i.v.m. de plaatsing van de klok t.o.v. de sleeplijn die op elk schip konden verschillen.
Zou b.v. de sleeplijn áchter de klok vast zitten dan zou hij teruggeleid moeten worden en met een U- bocht door de hefboom. Dan komt er dus veel kracht op de hefboom en is een korte arm gewenst.
Is de sleeplijn daarentegen vóór of naast de klok vastgemaakt dan kan hij er onder een flauwe hoek doorgeleid worden en is de trekkracht veel minder en dus een langere hefboom gewenst.

Ik kan het op de foto's niet zien maar het lijkt mij voor de hand te liggen dat de hefboom daarom op verschillende manieren ( links,rechts,voor,achter) aan de klok bevestigd kan worden.

Grt
Bert de Boer

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: shipwis en 17 gasten