Speed Variation Indicator
Re: Speed Variation Indicator
En dat in een land waar je als vrijwilliger, achter de bar in de sportkantine,karrevrachten papieren nodig hebt.Nou ja,laat maar zitten.In ieder geval bedankt voor het antwoord.
Harry
Harry
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Speed Variation Indicator
Ik had op 23 juni een email gestuurd naar het museum met een verzoek om opheldering. Ik was het al vergeten maar nu viel er plotseling toch een reactie in de bus. Ja, zo'n museum krijgt natuurlijk nog meer emails......
Klik op het plaaje om de hele pagina te bekijken.
Het speedlog is bovenop de Speed Variation Indicator bevestigd. Met de sleuf en schroef/bout kan de trekkracht die de spinner ontwikkelt en op de loglijn staat ingesteld worden. Het eventueel ijken daarmee van de versnelling lijkt mij een moeilijke zaak maar is ook niet zo belangrijk. Het gaat immers om een versnelling te meten en hoe groot die waarde is lijkt mij niet zo interessant voor een zeiler.
Al met al zaten we er met z'n allen niet zo ver naast met onze speculaties!
Dear Ferry van Eeuwen
Thanks you for your and enquiry and apologies for the time it’s taken to respond.
The attached scan from A.J. Sharp, Distance Run. A history of the Patent Ship-Log (1999) should answer your enquiry. As it indicates, the indicator was part of speed measurement.
I hope this helps with your enquiry.
Yours
Richard Dunn
Royal Museums Greenwich
Klik op het plaaje om de hele pagina te bekijken.
Het speedlog is bovenop de Speed Variation Indicator bevestigd. Met de sleuf en schroef/bout kan de trekkracht die de spinner ontwikkelt en op de loglijn staat ingesteld worden. Het eventueel ijken daarmee van de versnelling lijkt mij een moeilijke zaak maar is ook niet zo belangrijk. Het gaat immers om een versnelling te meten en hoe groot die waarde is lijkt mij niet zo interessant voor een zeiler.
Al met al zaten we er met z'n allen niet zo ver naast met onze speculaties!
v+d schreef:Ferry, als je het net afstruint lijkt het ding in gebruik op jachten te zijn geweest.
Met name in de UK zijn er fanatieke verzamelaars van deze spullen.
Ferry schreef:Dat zou zomaar best eens kunnen. Het apparaat is eigenlijk een versnellingsmeter omdat deze de snelheidsverandering per tijdseenheid, dus m/s^2, meet. Vandaar ook het relatief kleine bereik tot 10 knopen. Bij de wedstrijdzeilerij kan zo'n apparaat best wel handig zijn, bijvoorbeeld bij het gebruik maken van windvlagen of vooral voor het optimaal trimmen van de zeilen.
FerryJan schreef:Iets dergelijks was ook mijn gedachtengang: een zeilend vaartuig....Waarschijnlijk in combinatie met het "gewone" Walker log. Die "gewone" legt uitsluitend de afgelegde weg af dmv het tellen van de omwentelingen van de paravaan, terwijl deze, gebruikmakend van een soort waterrem, direkt de snelheid weergeeft.
Re: Speed Variation Indicator
Ferry, mooi dat er toch antwoord komt. Andere bronnen in de U.K. zijn niet zo snel met antwoorden.
Jan moet er maar zuinig op zijn, voor je het weet komt onze Canadese koperverzamelaar een dagje buurten
Jan moet er maar zuinig op zijn, voor je het weet komt onze Canadese koperverzamelaar een dagje buurten
Re: Speed Variation Indicator
Geweldig Ferry ! Ik heb m'n buurman meteen via de meel op de hoogte gebracht...
Misschien reageert hij zelf, en anders vertel ik hier die reaktie wel.
Hartstikke goed Ferry ! En tóch van het Greenwich Museum ! Die zochten zelf ook naar de oplossing......
Wie weet heeft buurman (en het Greenwich Museum) wel een item van de beroemde "Beacon of Cowes"-races....!
Want de (ongetwijfelde) kleinschaligheid van produktie zal de prijs wel aardig buiten het gebruik van Jan-met-de-pet hebben gehouden.
Tsjonge ! Een oplossing !
Wow ! Da's goed speurwerk !
Misschien reageert hij zelf, en anders vertel ik hier die reaktie wel.
Hartstikke goed Ferry ! En tóch van het Greenwich Museum ! Die zochten zelf ook naar de oplossing......
Wie weet heeft buurman (en het Greenwich Museum) wel een item van de beroemde "Beacon of Cowes"-races....!
Want de (ongetwijfelde) kleinschaligheid van produktie zal de prijs wel aardig buiten het gebruik van Jan-met-de-pet hebben gehouden.
Tsjonge ! Een oplossing !
Wow ! Da's goed speurwerk !
Oost, west...ook best
Re: Speed Variation Indicator
In 1939 12 pond en 10 shilling is aardig aan de prijs ja
Harry
Harry
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Speed Variation Indicator
Geen dank Jan. In de advertentie geven ze aan dat het apparaat bestemd is voor 'ocean going yachts'. Daar zat best wel geld en voor zeilers is de versnelling een belangrijke indicatie over de stand van de zeilen etc. Hoe die Marine-pief eraankwam zal wel altijd een raadsel blijven.....
Ferry
Ferry
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Speed Variation Indicator
...Hoe die Marine-pief eraankwam zal wel altijd een raadsel blijven..
NIET voor mij, hebben "ze" een paar jaar geleden niet het fraaie en ouwe Marine " Trainings-zeiljacht" de H.M.N.M. " Urania" helemaal opnieuw " verbouwd?...( d.w.z. in werkelijkheid was het een heel nieuw schip, maar "ze" hebben de deurkruk van de deur naar " the long room" weer opnieuw gebruikt en NU is het budgetair "een verbouwing" ..............daar zit NU de meest fraaie electronische snelheid trammelant op en dat mooi bronzen meloochumpie is dus " zorgvuldig opgeslagen"
Jan, Jan WAT maaakuh ie mie noe??....denk je nou echt dat ik het verschil tussen brons en koper niet meer weet ........schaam je je dan nergens voor?voor je het weet komt onze Canadese koperverzamelaar een dagje buurten
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Speed Variation Indicator
't Is volgens mij messing, Harry....
zit óók nog een ietsiepietsie verschil in......
Hey Ferry: je bent nu ook broemt op StS !
Ik had de vraag daar nl ook uitgezet.....
zit óók nog een ietsiepietsie verschil in......
Hey Ferry: je bent nu ook broemt op StS !
Ik had de vraag daar nl ook uitgezet.....
- Bijlagen
-
- Naamloos.jpg (124.96 KiB) 3339 keer bekeken
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Speed Variation Indicator
Toe maar Jan ik word er zweterig van.... Misschien een domme vraag maar waar staat StS voor?
Ferry
Ferry
Re: Speed Variation Indicator
Domme vragen bestaan niet, Ferry ! Alleen domme antwoorden bestaan, en veel te veel, als je het mij vraagt (zie je wel ? )
StS staat voor Sea the Ships, iets als Kombuispraat, maar dan met aparte foto-afdeling "Gallery"....vind je hier ! Btw, als je de duimnagel wilt vergroten, moet je wel (gratis) aangemeld zijn....
Maar hier het antwoord van muh buurman:
Hallo Jan,
Dat is mooi man, zaten we er toch niet zo ver naast.
Klopt ook weer als het voor jachten gemaakt is en vlak voor de oorlog, nog in de crisis periode, in de markt gezet.
Zullen niet veel van verkocht zijn en in de oorlog was er al helemaal geen interesse voor en is het brons vast gebruikt
voor belangrijkere zaken.
Mijn studenten hebben wel metingen gedaan en om een uitslag van 6,8 kn te verkrijgen heb je ongeveer 10 N trekkracht nodig, met een bepaalde lengte van de arm. Zodra ik het grafiekje van ze gekregen heb stuur ik het door.
Nu nog uitvinden hoe het van binnen werkt.
Ik heb nog een exemplaar van die Almanak uit 1939 op de kop kunnen tikken op Amazon.
Binnen drie á vier weken krijg ik hem thuis gestuurd.
Jan wil je verder iedereen bedanken voor het speurwerk en zeg ze dat het weer als vanouds een warm gevoel geeft dat
wij als voormalige zeevarenden weer wat voor elkaar kunnen betekenen.
Groeten,
Henk
StS staat voor Sea the Ships, iets als Kombuispraat, maar dan met aparte foto-afdeling "Gallery"....vind je hier ! Btw, als je de duimnagel wilt vergroten, moet je wel (gratis) aangemeld zijn....
Maar hier het antwoord van muh buurman:
Hallo Jan,
Dat is mooi man, zaten we er toch niet zo ver naast.
Klopt ook weer als het voor jachten gemaakt is en vlak voor de oorlog, nog in de crisis periode, in de markt gezet.
Zullen niet veel van verkocht zijn en in de oorlog was er al helemaal geen interesse voor en is het brons vast gebruikt
voor belangrijkere zaken.
Mijn studenten hebben wel metingen gedaan en om een uitslag van 6,8 kn te verkrijgen heb je ongeveer 10 N trekkracht nodig, met een bepaalde lengte van de arm. Zodra ik het grafiekje van ze gekregen heb stuur ik het door.
Nu nog uitvinden hoe het van binnen werkt.
Ik heb nog een exemplaar van die Almanak uit 1939 op de kop kunnen tikken op Amazon.
Binnen drie á vier weken krijg ik hem thuis gestuurd.
Jan wil je verder iedereen bedanken voor het speurwerk en zeg ze dat het weer als vanouds een warm gevoel geeft dat
wij als voormalige zeevarenden weer wat voor elkaar kunnen betekenen.
Groeten,
Henk
Oost, west...ook best