Speed Variation Indicator

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Mijn buurman, óók een ex-wtk maar huidige leraar, heeft van zijn vader ooit een bijzonder ding gekregen.
Die vader kreeg het van een Engelse marineofficier vlak na WO2
Het is een soort log....dat staat buien kijf...maar het ding is hoogst intrigerend....
Het is een Walker log, maar zonder een draaiende paravaan.... ipv een draai-aansluiting zit er een handle aan die, als je daar een beetje kracht op uitoefent de wijzer uit doet slaan.
Zie de foto's:
Walker log2.jpg
Walker log2.jpg (136.27 KiB) 4860 keer bekeken
Duidelijk is de titel "Speed Variation Indicator" te lezen.....
Omdat een handle een bepaalde trekkracht omzet in een wijzeruitslag, moet er dus een soort 'rem' zijn als bijv, het ouderwetse logbord-met-knopenlijn.
Maar dan nog: Speed-variation-indicator..... Wélke variation dan ???
Een sumlog is een omwentelingenteller, waarnaar een afgelegde weg (door het water) wordt weergegeven en zo een gemiddelde snelheid over en bepaalde periode kan worden berekend...
Dit ding geeft direkt het aantal mijlen weer....."variation"-mijlen.... :roll:
Wie kent dit ding, weet er méér van, en kan dat voor eens en voor altijd verduidelijken...

Op Internet is er bitter weinig over te vinden, behalve dezelfde vraag. Zelfs 'The Greenwich Museum' zoekt NB datzelfde antwoord.... :shock:
Wie-oh-wie ????
Oost, west...ook best

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door ferryvaneeuwen »

De druk op de handel kan komen van een soort zuiger in een (Pitot-)buis. Zo'n drukbuis moet dan wel buitenboord en onderwater gemonteerd worden. De aanwijzer zelf zit dan in de machinekamer op de huid gemonteerd en in de nabijheid uiteraard van de drukbuis. Misschien kan je de buis ook binnenboord aanbrengen met een in- en afvoer in de huid. Ik probeer even 'out of the box' te denken. Ik verzin ze ter plekke hoor, rijke fantasie.......

Dit hier vind ik ook een slimme oplossing om de snelheid te meten. Even de pdf downloaden. Hierbij wordt de drukverschillen van de Pitot-buis onder het vlak aan een membraan toegevoerd die weer een weerstand regelt die op zijn beurt de toeren van een motortje varieert etc. Wat aardig is is dat ook de snelheid bij achteruitvaren gemeten wordt door middel van de 'reversible motor'.


Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Met een pitotbuis is gewoon de Sal log - de Svenska Aktiebolaget Log.
Daar was ik vroeger heel blij mee. Tot ik op die grote tankers de zegeningen van een doppler log ervoer.
Dat was pas mooi.

Merkwaardig dat er van die Walker niks te vinden is.
Dat laten we natuurlijk niet op ons zitten... :roll:
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen »

Geven de zoektermen "Walker Knotmaster Taffrail log " "Walker Taffrail log" "Walker log"
misschien soelaas?
Grtn @Allen
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee. :(
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Jan, het oude log-bord met knopenlijn is wellicht het antwoord op je vraag over de werking van dat Walker mooie ding.
Immers je zegt dat bij indrukken van het armpje de wijzer beweegt? Er zal dus iets aan dat armpje gehangen hebben dat weerstand in het water opwekt en d.m.v. een lijntje de arm beweegt.
Op het net kom ik zoiets tegen bij een antiekhandelaar ergens in de USA, als ik wat meer tijd heb zal ik nog eens verder kijken.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb niet het idee dat het een instrument is bestemd voor gebruik op koopvaardijschepen, ook al omdat de mijlenteller, de bekende twee klokjes ontbreken. Om bijvoorbeeld een gegist bestek te maken heb je er dus niets aan. Het apparaat zet alleen druk om in een uitslag van een wijzer. Het bereik van slechts 0 -10 knopen is bovendien te klein voor praktisch gebruik.

Voor wie zou zo'n instrument die de variatie in de snelheid aangeeft nuttig kunnen zijn? Misschien voor hydrografische diensten of iets dergelijks. Nee, we zij er nog niet uit.
de zegeningen van een doppler log
Deze apparaten van het fabrikaat Ametek Straza kwamen we voor het eerst tegen in 1972 bij de bouw van de drie zeer snelle Sea-Land schepen bij de RDM. De dienstsnelheid bedroeg 33 knopen. Het gaf nog een hoop gedonder met de werf om de dubbele transducer in de bulb steven gemonteerd te krijgen. Dit omdat wij inmiddels ontdekt hadden dat dit de enige plek is waar 'vast' water aanwezig is op een schip met een bulb. De bulb zuigt lucht onder het schip wat over de volle lengte en breedte onder het vlak uitwaaiert en als een dik deken van luchtbellen de echosignalen verhindert er doorheen te komen.


Ferry
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Ferry, als je het net afstruint lijkt het ding in gebruik op jachten te zijn geweest.
Met name in de UK zijn er fanatieke verzamelaars van deze spullen.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door ferryvaneeuwen »

Dat zou zomaar best eens kunnen. Het apparaat is eigenlijk een versnellingsmeter omdat deze de snelheidsverandering per tijdseenheid, dus m/s^2, meet. Vandaar ook het relatief kleine bereik tot 10 knopen. Bij de wedstrijdzeilerij kan zo'n apparaat best wel handig zijn, bijvoorbeeld bij het gebruik maken van windvlagen of vooral voor het optimaal trimmen van de zeilen.

Afbeelding

Nu kan je dit eenvoudig meten met een app op je iPhone of met een smartwatch voorzien van een accelerometer.


Ferry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Iets dergelijks was ook mijn gedachtengang: een zeilend vaartuig....
Waarschijnlijk in combinatie met het "gewone" Walker log.
Die "gewone" legt uitsluitend de afgelegde weg af dmv het tellen van de omwentelingen van de paravaan, terwijl deze, gebruikmakend van een soort waterrem, direkt de snelheid weergeeft.
Een zeilend vaartuig kan juist -bijv tijdens een meetpunt- de juiste snelheid op dat moment willen weten....
In een wacht van 4 uur, waarover de 'gewone' gebezigd werd....in een rivierdelta oid zie je op de Var-meter dan wat je snelheid door het water is tov de snelheid gebaseerd op zichtpeilingen.....
Kan me trouwens niet voorstellen dat een dergelijk dure meting daarvoor toegepast zou worden: dan was 'de plank met knopenrol' vele malen goedkoper en net zo effectief. Ook Engelsen zijn niet gek.....(alhoewel.... :roll: :mrgreen: )
Wat verder opvalt is het héél grote instelbereik (zie de lange gleuf in de handle) Het apparaat is blijkbaar instelbaar voor een groot verschil.
Maar die vader kreeg dat ding van een marineofficier vlak na WO2, dus heeft die man dat in WO2 waarschijnlijk gebruikt, en blijkbaar (schijnbaar) niet verwachtte het daarna nog nodig te hebben....
En in WO2 was er bitter weinig zeilvaart bij de utterly British Navy........

Maar juist de zeldzaamheid van het ding intrigeert me net zoveel als het ding zelf.....Ook het Greenwich Museum weet het niet...
En DAT is echt héél veelzeggend !
Oost, west...ook best


Plaats reactie