Vraag over oude opleiding SKA‏

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
TranceXL

Vraag over oude opleiding SKA‏

Bericht door TranceXL »

Hallo iedereen, mijn naam is Hans, woon in Algerije, 20 jaar geleden heb ik de opleiding SKA gedaan,is er ergens nog iets te vinden op het internet wat eigenlijk het oude SKA was..een beschrijving van de opleiding..wil niet gaan varen..kan een bij baantje op de wal in de haven krijgen..moet eigenlijk bewijzen dat ik iets met zeevaart heb gedaan...op de schoolpapieren is alleen sprake van SKA...dit zegt niemand iets hier..ik kan de papieren van school wel laten vertalen maar de vertaler wil dan weten wat SKA is en op zijn minst even ergens kunnen kijken.......ik heb lang op internet gezocht maar kan nergens een uitleg over SKA vinden...zeevaartboekje heb ik allang niet meer..ik ben veel van mijn oude papieren kwijt geraakt..... heb dus nog de papieren dat ik geslaagd ben voor de schooltoetsvakken SKA....misschien weet iemand een pagina waar nog iets staat over de oude SKA opleiding..liefst nog in het Engels..waar staat wat de afkorting SKA betekend...ik dacht dat de afkortingen ook in het zeemansboekje stonden,misschien kan iemand een foto plaatsen of mij toesturen als dit zo was........heb bij verschillende zeevaartscholen opgebeld,geen succes.....ik wordt doorverwezen naar een instantie die het KIWA heet maar die kunnen mij ook niet helpen met vriendelijke groet..Hans

Aanvulling op onderstaand antwoord:
Ik zelf weet natuurlijk dat dit voor Stuurman kleine handelsvaart met aanvulling staat, alleen kom ik dit nergens tegen op het internet, ik hoop een verklaring te vinden die er ongeveer zo uit ziet :
"SKA is de afkorting voor Stuurman kleine handelsvaart met aanvulling en dan de uitleg over de vaarbevoegheid en evt de opleiding" (het is mij ook bekend dat dit diploma niet meer geldig is, maar daar gaat het hier niet om) bij voorbaat mijn dank, Hans

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Vraag over oude opleiding SKA‏

Bericht door Brazuca »

SKA = Stuurman Kleine handelsvaart met Aanvulling
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10597
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vraag over oude opleiding SKA‏

Bericht door jdbvos »

Kijk eens bij de Informatie Beheer Groep, waar alle diploma's worden bijgehouden
Je kunt daar zelfs (geloof ik) officiele vertalingen krijgen.
De site is vernieuwd: vroeger kon ik snel via "diploma kwijt" een lijst zien met alle gegevens (elders op dit forum die link al eens vermeld), maar ik vind hem zo gauw niet meer....
Wél zag in een topic "wonen in het buitenland" of zoiets.... Dat staat hier ergens !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vraag over oude opleiding SKA‏

Bericht door K.Brouwer »

Ik wil je wel een kopie van m'n oude monsterboekje opsturen waar op de pagina DIPLOMA'S o.a m'n diploma SK en SKA vermeld staan.

Onderaan deze pagina staat wat deze afkortingen betekenen.Ook voor Visserij, Radio-telegraaf Regelement etc.

Dit alles ondertekend door de Waterschout van Amsterdam.

Er staat wel een vage stempel met "vervallen" schuin over de pagina omdat ik een nieuw monsterboekje kreeg en het oude dus vervallen werd verklaard.

Voor beide diploma's moest je apart examen doen. Weet niet meer precies welke vakken je voor SKA examen deed daar je in Amsterdam voor beide onderwezen werd. Maar staat mij bij: Engels, Astro nav., tijdmeter en wellicht nog een paar.
Met SKA mocht je dus met een KHV schip de hele wereld over wat je dus met alleen SK niet mocht.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10597
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vraag over oude opleiding SKA‏

Bericht door jdbvos »

Dankzij mevr de Jong van de InformatieBeheerGroep heb ik de link teruggevonden...
Hij staat hier als pdf.
Oost, west...ook best
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Vraag over oude opleiding SKA‏

Bericht door Meestertje »

In 1994/'95 kreeg je als middelbaar Maroff (MBO) je diploma's stuurman SKA-A en machinist A. 8)
Stuur maar een PB-tje.


Plaats reactie