Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Howdy, Harry

Mooi, ik ben blij dat er open over gesproken wordt. Het is niet m'n bedoeling om hier ruzie te gaan zitten maken. Het was bedoeld als positieve kritiek. Evengoed heb ik er moeite mee dat er gelijk gesproken wordt van Ruïneren. (al is het resultaat nu wel gelijk aan dit woord)

Dat er een grove fout is gemaakt of dat er sabotage is gepleegd dat spreek ik beslist niet tegen.

Ik vind het ontzettend rot voor de mensen die vol enthousiasme aan dit project zijn begonnen en dat dit is gebeurd. Meestal niet echt een bemoedigend begin.

Gerard,
Wacht lopen is trouwens niet echt standaard op een binnenschip.
Een bilge alarm was daarintegen wel verstandig geweest inclusief een automatische pomp.

Groet Johan.

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Johan. Ik val jouw persoonlijk niet aan hoor. :wink: Maar ik geef Harry en Joost wel gelijk. En drie dingen vallen me op: 1) ,,Er wordt geen wacht gelopen op een binnenvaartschip``(??) 2) Er zat dus GEEN bilge-alarm in, 3) En geen lenspomp op standby. Het is geen jachtje, maar een vrij groot schip, en die lui nemen dus het risico dat het schip ONBEWAAKT af kan zuipen. Daar klopt de ballen niet van. Ik weet ook wel dat dit voor niemand prettig klinkt, maar bij ons, een ouwe boer zei altijd: Zwart is zwart en wit is wit, en ik ga zwart niet wit noemen. Vr.gr.Gerard.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Opgestuurd door Anne Dijkhuijsen.

Afbeelding

Uit het N.H.Dagblad.
All the best
Jos
wander

Bericht door wander »

ik heb zelf 3 jaar op dat scheepje rondgescharreld. de jaren voordat het weg werd gesleept. en heb hele goeie herinderingen aan dat schip. ik sta zelfs nog bovenop bij het wegslepen op de foto's. het was wel ff slikken toen ik de foto's zag dat hij zo half in het water hangt. ik vraag me dan ook heel erg af, hoe het kan. ik kroop zelf nog wel eens in de onderste ruimtes van dat schip. en dat zag er allemaal nog heel erg mooi en gaaf uit bij de spanten. ik geloof dat ze ook op hun site schreven dat het dokken niet zo lang hoefde te duren omdat het allemaal nog zo goed was. het onderwaterschip dan. een maatje van me die dacht aan een stabiliteitsfout ofzo. er zijn wel wat kilootjes af gegaan. we hebben met wat leerlingen de boel ff op zitten ruimen. en daardoor is het alleen al zo'n 20 cm omhoog gekomen.

ik weet niet precies wat spuipijpen zijn, maar ik denk iets met afwatering???
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy allemaal.
Als het schip zo slecht is, zou het niet zo kunnen zijn, dat de huid op diverse plaatsen onder de verf zo dun is, dat bij het tewaterlaten een rotte plek "door" is gegaan? Ik zou mij voor kunnen stellen, dat wanneer het schip droog ligt, plekken, die in de bilge altijd onder water hebben gestaan, nu droog zijn geweest, en aldus blootgesteld aan de lucht net even verzwakt zijn door de corrosie? Blijft natuurlijk, als je zo'n schip te water laat, je inderdaad tot diep in de late uren elk ruim elke bilge systeemsgewijs BLIJFT controleren. Het lijkt mij, als je in zo'n dood schip een afsluiter bent vergeten, je het water het vlak in hoort lopen, dus wat mij betreft sluit ik me helemaal bij HarryG aan, maar sluit een "ongelukkig ongeluk" niet uit en wacht op de ware feiten.

groetjes Ton
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Ton. Dat een dunne plek is doorgegaan kan. Maar dan is die boot, liggend op de helling, dus NIET op de vereiste huiddikte gecheckt, zoals het hoort, en de romp op de zwakke plekken eventueel gedubbeld. Het is zelfs verplicht om te doen als er mee gevaren gaat worden, voor de verzekering. We zullen eens zien of het ,,boven water`` komt.......Gr.Gerard.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Dunne plekken

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Kombuis-Ton-Gerard.

Ik stel vooruit even vast DAT ik er dus NIET bij was en heb feitelijk ook niks toe te voegen aan het geen ik reeds heb gezegd, echter ter informatie, zoals ik het begrijp uit voorgaande publikaties:

1) Het schip was reeds tientallen jarende "drijvende" VOOR dat het in dok ging!
2) Ik heb op de "Bosman site" foto's gezien van het "waterstralen" en een beschrijvijng gelezen van "hoe de personen OP de waterstraal STONDEN i.v.m. de druk van 200 bar" en DAT klopt van dat werk krijg je heeeele lange armpies, maaaar je vindt dan OOK gelijk uit of er slechte plekken in de romp zitten! Met 200 bar blaas je namelijk dwars door rot ijzer heen. (Schepen van die leeftijd zijn niet van staal gebouwd!!)
3) Op de zelfde Bosman website staat om schreven HOE ze de HUID dikte metingen "van de huid hebben overgenomen op het dikte meetrapport" DUS er zijn kennelijk OOK nog eens dikte metingen genomen.
4) Of je nu over een binnenschip spreekt, over de "Queen Mary2" of over m'n ouwe roeiboot vroeger aan de IJssel, dat maakt allemaal geen ene moer uit, als je d'r verantwoordelijk voor bent dan zorg je dat ie niet zinkt! en ALS ie zinkt dan is er een reden voor!! En NET nadat ie UIT dok komt "voor restauratie" (NADAT het schip dus tig plus jaren op z'n eigen heeft gedreven!) dan is er dus een duidelijke reden voor en DAN is dat NIET van slimmigheid!! WANT schepen gaan in dok juist omdat te VOORkomen, ze te repareren of te REStaureren maar NIET om ze te RUineren!
Vervolgens kan ik je vrijwel zeker garanderen dat het schip, terwijl het IN het dok dreef is GEINSPECTEERD (ik zeg niet dat dit goed en korrekt is gebeurt!) EN is geaccepteerd als zijnde OK bij iemand die "kompetent" behoort te zijn VOOrdat een zich zelf respecterende dokmeester het schip vrij geeft om uit het dok te worden gehaald. In deze dagen van ISO en weet ik veel wat voor andere Certificatie kun je d'r nog haast donder op zeggen dat er zelfs een "acceptatie" dokument bestaat! waarin deze overdracht is geaccepteerd OF indien het "binnenshuis is" mischien ook niet!!

Dus ik stel zomaar dat de "dunne plek" in het "management van het restauratie project" zit op de een of andere manier en haast gegarandeerd NIET in de romp van de Bosman en nu ben ik weer terug op mijn begin punt, onmiddellijk om geld vragen is een mooie zaak maar ik hoor graag iets anders dan "plons" want dan kun je net zo goed keien in het water gooien!! :wink: da's veel goedkoper en maakt het zelfde "plumpende geluid" :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Opleidingsschip De Nederlander

Bericht door Jan Sprong »

Als ik zo al die veronderstellingen lees ,lees ik eigenlijk niets over eventuele lekke klinknagels of klinknagels welke losgeschoten zijn nadat de druk weer op de huid kwam nadat het schip weer in het water is gekomen,of is ie helemaal gelast?
Maar dat het triest is voor die mannen/vrouwen is zeker want het is niet de eerste keer dat zo iets gebeurt,want in 2001 is de Hardy uit het dok in Hellevoetsluis vertrokken en afgemeerd aan de kade daar en binnen 24 uur lag zij ook op één oor.
Inmiddels is besloten om haar te slopen en komt de stoommachine die daar in zat weer in één of andere sleepboot.
Maar ik vind de discussie wel interesant.

Jan
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

As usual weer een hoop conclusies voordat er een echte oorzaak wordt gevonden.
En of wij die echte oorzaak ook te weten komen is dan ook maar weer de vraag. Vaak niet.
Ik twijfel niet aan de kennis en ervaring van Harry, en moet erkennen dat als een schip zolang al drijft, en na een dokbeurt zinkt, er sprake MOET zijn van onvakkundig handelen, of van sabotage.
Maar bij wie die fout ligt blijft een open vraagstuk.
Laten we nu dus maar gewoon afwachten op de resultaten, conclusies trekken kunnen we daarna ook nog wel.
Zinken door een verkeerde afsluiter te openen kan bij mijn weten alleen in combinatie met verkeerd gemonteerde kleppen, open leidingen of niet of niet juist gemonteerde mangatdeksels e.d.
Ook las ik op die brandweer site dat het schip al op 10 december te water is gelaten, beetje vreemd dat ze dan twee weken later in een nachtje tijd zinkt...... Dat zou al vreemd zijn als er een paar dagen tussen hadden gezeten.
Het verhaal stinkt!
Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
De Ruyer

Bericht door De Ruyer »

Als grote fan van het Bosman project wil ik graag dit even kwijt:

Juist, een hoop gespeculeer waar niemand iets aan heeft...
Harry, je gebruikt het woordje IK een beetje te vaak, IK bv ben daarom niet zo onder de indruk van je kennis en je zogenaamde expertise. Waar woon je precies, juist op grote afstand toch? Wat weet JIJ nu wat er is gebeurd, expert of niet, misschien moet je maar eens echt toegeven dat je het in dit geval niet weet. je geeft het zelf wel toe maar telkens komt er toch de ene na de andere wilde beschuldiging en daarmee spreek je jezelf telkens tegen. Ook al was je de Dok Koning himself, je bent er niet bij geweest, hou op met die irritante speculaties waarmee je andere mensen beledigd!

De Ruyer


Plaats reactie