Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chris
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2005 20:12
Locatie: Beek en Donk

opleidingsschip ''Nederlander''

Bericht door Chris »


Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Johan Scheijbeler.
All the best
Jos

Jan backx Rotterdam nog 3 maanden voor dat de euromast verhoogd werd.
Ik zat toen op de Zeevaartschool voor mijn 3e rang stuurman en logeerde op de jan Backx
Er achter kwam toen ook de Seven Seas logie schip voor het dijkzicht te liggen met vele verpleegsters. Gezellige boel samen.
Ik studeerde samen met mijn vriend op school en op de Jan en even slapen om 21.00 uur de Beatrixhaven in bananen schepen lossen via ASA uitzendbureau tot 04.00 uur drie uurtjes slapen
eten en weer naar school.
Dolle weekeinden en een pilsje in de soos was 75 cent niet te zuipen en koppijn maar ja het was nat.

3e rang bij Nievelt ik ging gelijk daarna met een schip naar KOBe Japan 2200 ton inktvis een reis van 13 maanden om de west.

Groeten Johan
Lang niks gehoord maar ja werken he.


Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een paar maanden later.
De "Jan Backxs" voor de Euromast.
Wat is nu de juiste naam, met ckx of cks?
All the best
Jos

Afbeelding
klaas

Bericht door klaas »

Volgens mij is het met ckx Jan Backx

gr.
Klaas
Valentijn!

Bericht door Valentijn! »

Klopt het is met ckx Jan Backx
Gast

Bericht door Gast »

Hier nog een mooie foto.
Afbeelding
grt.willem van arendnet
wander

nederlander

Bericht door wander »

het schip is nog steeds in de coolhaven. juni 2005 gaat het naar ridderkerk om nieuwe stoomketels te krijgen. daarna wordt het naar enkhuizen gebracht om daar in het scheepvaartmuseum weer helemaal opgeknapt te worden. en zal weer in de vaart genomen worden als museumschip. nu nogsteeds wordt het schip gebruikt voor lessen. maar niet heel erg veel meer. een beetje knopen en splitsen. en nog wat praktijkzeemanschap. het is vooral het roeiershome van de stc roeiploegen die nog zeer fanatiek in de top van het nederlandse klassement meedoen. voor de kenners, Padmos zit er nog steeds!

wander veldkamp, 3e jaars student op stc. roeier van evert deddes
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Weggehaald, mededeling klopte niet.
Gast

Bericht door Gast »

ik denk dat dit niet het helemaal duidelijk overkomt, ik denk dat het de reuni van de school de jan backx is en niet het schip. -> vernoemd!
mactree

Bericht door mactree »

Met belangstelling heb ik de diverse berichten gelezen over de Nederlander, opleidingsschip voor de handelsvaart te Rotterdam. In de zomer van 2005 zal het schip worden overgedragen aan de Stichting tot Behoud van het Stoomschip C.Bosman, die het schip weer geheel in de oorspronkelijke toestand gaat restaureren, compleet met stoommachines en ketels. De stichting is in het bezit van alle originele bouwtekeningen van zowel het schip als van het interieur, zodat het schip geheel naar originele staat terug gerestaureerd kan worden.
Op dit moment is het project gestart met de aankoop van een stel Nederlands gebouwde triple-expantie stoommachines die na volledige restauratie weer in de C.Bosman zullen worden geplaatst. Op de website van de stichting (http://www.stoomschipbosman.nl) kunt u deze vorderingen volgen. Als er onder de lezers belangstellenden zijn die de toekomstige vorderingen niet willen missen, dan adviseer ik, om regelmatig de website van de stichting te bezoeken.

De R. van Hasselt was het zusterschip van de C. Bosman. Met hun 67 meter lengte en een capaciteit van 1800 passagiers waren het de grootste en tevens de modernste veerschepen van hun tijd. De schepen waren een typisch voorbeeld van denken dat in die tijd de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij beheerste, groots, imposant en uiterst luxueus. Deze schepen behoorden ongetwijfeld tot de mooiste schepen ooit gebouwd in Nederland voor de Nederlandse vaart.

Als er nog mensen zijn die zelf foto's hebben van de C. Bosman (of R. van Hasselt), dan zou dat leuk zijn als jullie deze zouden willen plaatsen op dit forum.

Hartelijke groeten,

Frank


Plaats reactie