Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Onne,

Als je het hele topic even doorspit komt je er achter dat de "Flandria 20" al eens gememoreerd is.
Een extra fotootje zou overigens wel welkom zijn.......

m.v.g. Roy

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Historisch stoomschip gezonken
ZAANDAM Het historische stoomschip 'C. Bosman' is zaterdag in Zaandam gezonken. De boot was net weer te water gelaten nadat het een maand in het dok heeft gelegen vanwege een restauratie.
Het stoomschip zou opgeknapt worden, om als museumboot rond te kunnen varen. Het schip komt uit 1915 en diende als veerboot tussen onder meer Enkhuizen en Stavoren. Nu is de historische boot eigendom van een stichting die de boot weer helemaal terug wilde brengen in oude staat. Zo zou het zijn oude functie weer innemen als veerboot.
Bij het incident zijn geen mensen gewond geraakt.
Anne
Met dank aan Jaap van Dorp uit New York. (Big brother ...?)
Bron www.rtvnh.nl/
Nog meer nieuws: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/17258
Pluijm

Bericht door Pluijm »

Had haar maar maar in de Rotterdamse Coolhaven gelaten!!!!! Daar was al vijftig jaar rust om deze oude dame. Hoe is het ook al weer? Oude bomen moet je niet verplanten!!!!!!
groeten
Jan van der Plujm
NB. geen leedvermaak, maar leed.
Adrie

Bericht door Adrie »

Jan ,
Je was me net voor,Hij lag hier juist zo mooi.Jammer dat dit gebeurd is. :cry: :cry:
Gr. Adrie
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

MAYDAY MADAY MAYDAY

Bestuur"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

C. Bosman.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo KOmbuis,

Ik ben niet helemaal zeker waar ik de volgende notitie aan moet richten, vandaar "Hallo KOmbuis" dus op het risico dat ik "op de verkeerde bladzijde zit" maar als ik het goed heb begrepen dat heeft de "Bosman" al 50 jaar in Rotterdam als "oud schip gedreven"
Nadat het naar Zaandam was gesleept en het "gerestaureerd" zou worden heeft het een maand in dok of "op de helling" gelegen, ik neem aan om het "onderwater schip te restaureren"

Vervolgens gaat het schip te water en ZINKT HET! Naar mijn bescheiden mening klinkt dit NIET als Restaureren maar meer als Ruieneren!!!

Nu wil ik niet op afstand kommentaar leveren maar ik heb nog nooit gehoord dat dit komt door de "slimmigheid en buitengewone beroepservaring" van de bij "het bakkie" betrokken personen.

Voooor ik dus in m'n geldbuidel tast voor "meer poen" zou ik wel eens van die "welgestrenge restaurateurs" willen horen WAT hun kwalificeert als ZOdanig.

Het klinkt vooralsnog een beetje als "water naar de zee dragen"

Overtuig me met een steekhoudende uitleg en een nuchter klinkend plan dat ik geld moet storten!!!!!!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Harry: Helemaal mee eens. Ik ben normaal echt niet flauw met een donatie, maar dit is te zot voor woorden. Het is n.l. niet de eerste keer dat hier zo iets gebeurd. Laat ze maar eerst eens heel eerlijk vertellen wat er met de Elbe gebeurd is, en wat nu weer hier gebeurd is, en of de verantwoordelijken nog steeds op hun stoel mogen blijven zitten. Gr.Gerard.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Hallo Harry en medekombuizers,
Ik heb de vragen van Harry aangevuld met vragen uit de wandelgangen integraal overgebracht naar het bestuur van de 'Stichting tot behoud van het stoomschip C.Bosman'. Als reactie op Harry zijn vragen kreeg ik onderstaand mailtje terug van Walter Haentjes de secretaris van de Stichting. Ik kan mij voorstellen dat de stichting in verband met het voorbereidingen van de werkzaamheden op dinsdag en een onderzoek naar de oorzaak van dit drama later met een afdoende verklaring komt. Ik ben danig onder de indruk van deze ontluisterende foto's.
Moi,
Anne Mulder

Ahoy,
Het drama in beeld gebracht door de brandweer Zaandam.
Groet,
Walter Haentjens, secretaris Stichting tot behoud van het stoomschip C. Bosman


http://www.hulpverleningsforum.nl/forum ... ic=11106.0
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Radio Enkhuizen en de Staverse Boot
Zaterdagmorgen (oudejaarsdag) is Walter Haentjes omstreeks 11.45 uur te beluisteren op radio Enkhuizen. Hij zal dan waarschijnlijk meer informatie kunnen geven over de toedracht van het 'bakkie' en de plannen met de Bosman. Radio Enkhuizen is te beluisteren in Enkhuizen en wijde omgeving op 107.1 MHz FM en is wereldwijd ook te volgen op www.radioenkhuizen.nl

De bestuursleden van de vrienden van de Bosman zijn te bereiken via:
www.stoomschipbosman.nl
stoomschipbosman@quicknet.nl
Mogelijk kunnen de (kritische) vragen van de medekombuizers in de uitzending worden beantwoord.
Moi,
Anne
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Ik wil graag even terugkomen op de opmerking dat je "oude bomen niet moet verplaatsen" van Jan. Vorig jaar hebben wij een week vlak voor de Nederlander gelegen in Rotterdam. Gewoon een weekje nostalgie opsnuiven in een stad waar ik gewoond heb. Wij woonden vroeger vlak bij, op de Heemraadssingel. Ik heb de Nederlander vaak van dichtbij gezien. Zo ook in die week. Ik heb een paar keer goed gekeken en ben ook even aan boord geweest. Duidelijk zag je dat het schip hard achteruit ging en het was goed zichtbaar dat het schip aan hellingbeurt toe was. Zonde vond ik het, ik had het gevoel dat als er niets aan gedaan zou worden het schip over een aantal jaren bij de sloop terecht zou komen. Ik moest gelijk aan die week denken toen ik een paar maanden geleden vernam wat er met het schip ging gebeuren. Ook de stoommachines die uit de Floris kwamen gaven mij de hoop dat er een nieuwe toekomst voor het schip aan zat te komen.

Ik vind het ontzettend jammer dat het schip is gezonken en ik wens de stichting in de vorm van bestuurders en medewerkers heel veel succes met de heropbouw. Ik hoop dat deze tegenslag geen reden is om het bijltje er bij neer te gooien. Mijn donatie is onderweg met de hoop dat je daar misschien een mooie goed afsluiter voor kunt kopen.

Ik heb mijn bedenkingen bij de werf waar deze reparaties worden gepleegd, ik geef toe, dit komt door een paar akkefietjes aan boord van schepen welke ik ken en bij mij aan boord, ik begrijp echter dat je niet altijd de keus hebt om een werf uit te kiezen omdat daar ook een prijsje aan vast zit. Ik denk echter dat er ook wel iemand van de stichting met hersens heeft rondgelopen tijdens de reparaties zodat e.a. op de juiste wijze heeft plaatsgevonden.

Harry H, ik en andere kritische mannen, ik waardeer jullie zeer maar heb nu wel een kleine opmerking. Nog voordat er bekend is waarom de Nederlander vervuld is worden er al conclusies getrokken. Wacht daar volgende keer eens mee totdat er ook werkelijk is aangetoond dat het om onkunde gaat betreft de restauratie. Er lopen heel veel prutsers rond maar het is niet gezegd dat dat hier ook het geval was. Hiermee kwets je onnodig mensen. Het zou zo maar kunnen zijn dat er kwajongens aan boord zijn geweest die het leuk vonden om een afsluiter open te draaien zonder de gevolgen te overzien. Zwartgalligheid genoeg op de wereld, bekijk en benader het wat positiever.

Betreft de aanhef, het schip lag in mijn ogen een langzame dood te sterven in de coolhaven. Wees blij dat het schip een nieuwe kans krijgt en dat het misschien weer gaat varen zoals het uiteindelijk ook hoort. Met of zonder stoomaandrijving.

Groet, Johan H.


Plaats reactie