Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
stortbak

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door stortbak » 25 mar 2013 20:55

Komt ook door de moderne "jeugd" , die wil geen vuile handen meer hebben door te werken op ouwe meuk.
(een enkeling uitgezonderd natuurlijk)

roy

Bericht door roy » 25 mar 2013 21:35

Ik denk dat het wat de "Epee" en "Hardi" betreft, meer een geld kwestie was.
Er waren n.l. wel vrijwilligers op de schepen aanwezig.
In welke leeftijd categorie, weet ik even niet........... :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

cor
Contacteer:

Bericht door cor » 25 mar 2013 23:13

Hier nog enkele foto's die ik genomen heb van de Erasmus
die nog steeds in Dordrecht ligt n het Wantij.
En omdat de naam viel een van de Epee die ik genomen heb
in 2010
Bijlagen
IMG  Erasmus 2010.JPG
IMG Erasmus 2010.JPG (122.11 KiB) 4756 keer bekeken
Erasmus 17-04-2010.JPG
Erasmus 17-04-2010.JPG (110.91 KiB) 4756 keer bekeken
Erasmus 23-04-2010.JPG
Erasmus 23-04-2010.JPG (150.49 KiB) 4756 keer bekeken
IMG_6660  Elpee 2010.JPG
IMG_6660 Elpee 2010.JPG (103.56 KiB) 4756 keer bekeken
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) » 27 apr 2013 23:48

Weet niet onder welk ander topic ik onderstaande foto's kan plaatsen, maar mag ik u presenteren: de "Prinses Margriet', (PM), voormalig opleidingsschip van de Nederlandse koopvaardij, en vanwege haar zeegdrag ook wel 'het hobbelpaard van de koopvaardij' genoemd. (Het schip had een Flumetank, en dit was een echte slingertank en geen anti-). Overigens een schip 'met een bromfietsenmotor', zoals de Hwtk dat uitdrukte en menig aankomend zeeman heeft aan boord van dit schip 'de vissen gevoerd', en sommigen zagen daarna ook subiet af van een carrière bij de Christelijke Nederlandse Koopvaardij.

Afbeelding

Afbeelding

Kapitein Stapelveld, 1e stuurman Besançon, tweede stuurman Van der Nol, en de derde stuurlui Andrea en Van der Kop, (Koppie, koppie!!!). Bediende Eddy en de naam van de bootsman ben ik even kwijt, maar hij fluisterde 's ochtends bij het porren op het moment dat je je net nog effe rozig om wilde draaien, liefdevol de volgende tekst in je oor: "ZAL IK JOU EENS EFFE LEKKER LATEN STUITEREN JOCHIE?"

Een onvergetelijke tijd!

Groets,

Mariner

wil51

Bericht door wil51 » 28 mei 2013 16:43

Kwam toevallig even op de website van de stichting behoud stoomschip Bosman. Sinds 2009 zijn er geen nieuwe berichten op die site geplaatst. Laatste bericht dat ik ergens had gelezen dat de bosman nu ergens in Friesland ligt.
Gebeurd er nog iets met dat schip?

zeehond

Bericht door zeehond » 28 mei 2013 17:04

nu heb ik gehoord dat beide naar italie zijn verkocht maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk dan moet je ze op een schip of ponton gaan zetten want zo best waren ze ook niet meer de van hasselt viel nog wel mee maar de bosman is een ander verhaal het zijn natuurlijk oude schepen en toch al niet zwaar gebouwd het zou natuurlijk helemaal te gek zijn als er weer een van ging varen want ze zijn mooi maar ja weer dat geld en zeker nu om in de woorden van mario te komen je verkoopt nog geen oude fiets en zo is het ik weet er alles van ik heb er ook nog een te koop
Bijlagen
aaa7d816.jpg
aaa7d816.jpg (88.81 KiB) 4477 keer bekeken

Cor Bos

Bericht door Cor Bos » 29 nov 2013 18:29

In 2012 bezocht ik scheepswerf Bijlsma te Lemmer en maakte een foto van de Nederlander.
Ook aan restauratie toe.
Bijlagen
de_Nederlander_op_scheepswerf_Bijlsma_1024.jpg
de_Nederlander_op_scheepswerf_Bijlsma_1024.jpg (127.41 KiB) 2393 keer bekeken
Cor Bos

wil51

Bericht door wil51 » 29 mar 2014 15:29

Blijft raadselachtig wat er met de bosman aan de hand is. De website van de stichting behoud van de bosman werkt niet meer.

http://www.stoomschipbosman.nl

RonalddR

Bericht door RonalddR » 07 mar 2015 16:27

Opknappen van de Nederlander lijkt ver weg. Schip ligt op dit moment tussen meer "opknappers" in de haven Op de oude zeug (Wieringerwerf).

Ronald de Ruyter
Bijlagen
nederlander-005-small.jpg
nederlander-005-small.jpg (217.92 KiB) 1724 keer bekeken
nederlander-006-small.jpg
nederlander-006-small.jpg (217.37 KiB) 1724 keer bekeken

ed ijzendoorn

Bericht door ed ijzendoorn » 07 mar 2015 23:11

Welke "opknappers" liggen er nog meer in het haventje van oude zeug?

RonalddR

Bericht door RonalddR » 08 mar 2015 00:44

De Flandria 20 lijkt achter de Nederlander/Bosman te liggen. De haven is niet meer echt toegankelijk en dus lastig te zien of te fotograferen. Verder liggen er nog steeds een aantal casco's uit China.

Joost Matthee

Bericht door Joost Matthee » 08 mar 2015 07:23

jammer dat de sloepen er niet meer op staan. Was heerlijk roeien op de rivier.
Snel weer in oude glorie herstellen.En ook weer afmeren aan het Noorder Eiland.

wil51

Bericht door wil51 » 08 mar 2015 10:03

Benieuwd wat er met de stoommachines van de Mijnenveger Pieter Florisz is gebeurd. Die zijn verwijderd voor de sloop van de Pieter Florisz en naar Medemblik vervoerd voor restauratie. Zouden gebruik worden voor de Nederlander.

Paul Harmans

Bericht door Paul Harmans » 19 mar 2015 14:35

Ik heb van augustus 1972 tot juni 1973 op de Nederlander gezeten. Een mooi jaar waarin ik veel aardige en leuke jongens met hart voor de zee heb leren kennen. Natuurlijk met commandeur Kalkman, bootsman Bal, bootsman Hout en de kok Arie Booij, een klein mannetje, dat soms kon uitvallen, maar daarna gemoedelijk naar je kon lachen, zijn specialiteit was de nasi!

In 1972 was de regel nog dat je 1x in de twee weken een weekend naar huis mocht, dat veranderde later dat jaar en toen mocht je elk weekend naar huis. Enkele jongens bleven wel aan boord, voornamelijk degenen die in Limburg woonden.

’s Morgens om 7 uur kwam de bootsman of de kok de trap af naar de slaapverblijven en met een brul (voornamelijk Hout, Bal en Arie waren wat rustiger) moest je meteen naast je bed staan, vervolgens aankleden, wassen, tandenpoetsen en naar boven. ’s Morgens en ’s middags werd er les gegeven en ’s avonds mocht je je huiswerk maken of wat anders doen en om 9 uur naar bed en dan ging ook meteen het licht uit. Er werd alleen een uitzondering gemaakt als er een aflevering van the Onedin Line op tv was, dan mochten we wat langer opblijven.

Ik herinner me nog een akkefietje waarbij een leerling ‘over de muur’ werd gekieperd. Het werd gedaan door iemand die met de opleiding wilde stoppen en daarvoor een ‘goede reden’ zocht. Nou, die had hij gevonden, hij kon meteen vertrekken. Wel lachen natuurlijk als je je druipende maat zo op het dek ziet terugkeren na een plons in de Coolhaven.

Op de volgende foto (ietwat vergeeld na al die jaren) zie je een aantal medescholieren van mij, de foto is gemaakt in het voorste slaapverblijf. Ik sta helemaal links. Deze foto is gemaakt zo rond het eindexamen in juni 1973 of net daarna, want we hebben allemaal alweer een behoorlijke kop met haar, iets dat eraf moest toen we aan de opleiding begonnen. In de jaren ’70 was dat rondlopen met een ‘kale kop’ wel even wennen natuurlijk.

Er komen wel een aantal namen in mij op, zoals Leo van Dijk, Rob van Wijk, Peter Verschoor, Jan van Harte, maar van de rest schieten mij alleen de voornamen of een enkele achternaam te binnen. Ik hoop dat iemand zich herkent en zich meldt.
Opleidingsschip de Nederlander.jpg
Opleidingsschip de Nederlander.jpg (726.3 KiB) 1474 keer bekeken

Paul Harmans

Bericht door Paul Harmans » 19 mar 2015 14:36

Dit is de foto van alle leerlingen uit de periode 1972 - 1973, gemaakt in de laatste week aan boord van de Nederlander. Ik zelf zit uiterst rechts op de railing.

(Ik heb de foto ook in een groter jpg formaat, stuur me een mailtje als je ook op de foto staat en deze niet meer hebt.)
Opleidingsschip Nederlander 1972 - 1973.jpg
Opleidingsschip Nederlander 1972 - 1973.jpg (368.76 KiB) 1473 keer bekeken

KJanssen

Bericht door KJanssen » 22 mar 2015 21:27

Hallo Paul,
Je noemt bootsman Bal en Houtman en kok Booij. Was in jouw tijd bootsman Lippens niet meer aan boord?
Bootsman Lippens was een rustige man en als hij avond- en nachtdienst had, was het voor ons tot bedtijd vrij roken.

Plaats reactie