Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pluijmpje

Bericht door pluijmpje »

[img][img]http://img152.imageshack.us/img152/6104 ... der9sf.jpg[/img][/img]
Hallo Anne,
Hoe verbaasd en teleurgesteld was ik op 7 juli jl., toen ik de Nederlander er zo verkommerd bij zag liggen in een verlaten hoekje van het Noordzeekanaal. Nee!!!! dan had ze in Rotterdam een prominentere plaats.
groeten
Jan van der Pluijm

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

opleidingschip de Nederlander

Bericht door Roy »

Als Noord Hollander wilde ik graag even reageren op de opmerking dat veel maritiem historisch erfgoed naar Noord Holland verdwijnt.

Rotterdam heeft de Leuvehaven "vol" liggen met historische vaartuigen. Voorts de fraaie Oude Werf bij het Haringvliet.
Sliedrecht heeft een goed geoutilleerd Baggermuseum.
Maassluis heeft het Nat. Sleepv.Museum & drie zeeslepers plus nog wat historische schepen in de haven liggen.
Hellevoetsluis heeft een lichtschip, een brandblusboot & een oude mijnenveger in de haven liggen.
De Rijnmond in z'n algemeenheid is "vergeven" van de oude stoomsleepboten.
Als het s.t.s. "Rotterdam" werkelijk op de kop van de Maashaven komt te liggen heeft Zuid Holland toch weinig te klagen ?.

Ter info; in Dord ligt al jaren in het Wantij de "Hollands Glorie", ex "Erasmus", ex Zuiderzee veer te koop.
Misschien een idee ter compensatie van de "Nederlander" !?.

Neem m'n commentaar niet al te serieus, maar toch..............

m.v.g. Roy.M.Helleman, Den Helder.
mactree

Bericht door mactree »

pluijmpje schreef:[img][img]http://img152.imageshack.us/img152/6104 ... der9sf.jpg[/img][/img]
Hallo Anne,
Hoe verbaasd en teleurgesteld was ik op 7 juli jl., toen ik de Nederlander er zo verkommerd bij zag liggen in een verlaten hoekje van het Noordzeekanaal. Nee!!!! dan had ze in Rotterdam een prominentere plaats.
groeten
Jan van der Pluijm
Verkommerd? geduld... geduld... een scheepswerf is nu eenmaal geen prominente plek en dat is ook helemaal niet de bedoeling op dit moment.

Groet
Gerard

scheepsmodellen

Bericht door Gerard »

Een tip voor modelbouwers: ,,De nederlandse ver. v. modelbouwers``,
tel. 035-6940567 of 073-6240773. de laatste is van een groot archief aan bouwtekeningen van zeeschepen,stapels oude boeken zoals een herdruk van een 17 eeuwse scheepsbouwer, en allerlei stoominstallaties. e-mail:
www.modelbouwers.nl. Hier zijn modelbouwers bij aangesloten die o.a. oude zeeschepen en triple- en quadruple expansiemachines gebouwd hebben. Er zijn zeer veel kleinere verenigingen bij aangesloten met een enorme deskundigheid. Vr. gr. Gerard.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

opleidingsschip de Nederlander

Bericht door Jan Sprong »

Hoi Roy,

Je schrijft als Noord-Hollander dat in Hellevoetsluis een brandblusboot ligt en een oude mijnenveger maar dat is al een stief kwartiertje geleden.
Wel ligt de Zeefakkel van het Zeekadetkorps Hellevoetsluis in de buurt bij de Noord-Hinder,maar ik moet toegeven dat er in Zuid-Holland leuke oude schepen liggen.
Als de Nederlander dadelijk weer gaat varen is er toch ook weer een mooi schip terug in Noord-Holland.

Jan
pluijmpje

Bericht door pluijmpje »

Een beetje jennen. Natuurlijk is een scheepswerf niet de mooiste plek.
Alleen had ik verwacht, maar misschien verkeerd begrepen, dat het schip naar Enkhuizen zou gaan en daar op een (historische)werf in de originele staat terug gebracht zou worden door een stel enthousiastelingen.
We blijven het hier volgen.
NB. Roy, ik vind dat de Friesland ook niet bij jullie thuis hoort maar een plaatsje in Harlingen of Terschelling moet krijgen.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

opleidingschip "De Nederlander".

Bericht door Roy »

Hallo Pluijmpje.

Je hebt mooi gelijk met die "Friesland". Misschien wordt ze in de toekomst wel afgelost door de "Bosman" !!!.
Misschien moet iemand uit de provincie Friesland, of een partikulier, er nu al voor gaan lobbyen om haar terug te krijgen.
Overigens; de oude "Vlieland" ligt ook in N.H., t.w. in A'dam. Ze schijnt als woonschip aan het K.N.S.M. eiland te liggen..................

Dus 2 oud Friese schepen in het N.Hollandse !.

m,.v.g. Roy
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

oplleidingschip "De Nederlander".

Bericht door Roy »

Hallo Jan,

Ik had vanmorgen al een keer gereageerd op je bericht, maar dit schijnt toch de mist ingegaan te zijn. Tweede poging dus.
Dat die "Bernisse" al een pikheetje uit Hellevoetsluis weg was wist ik wel, maar was het even "vergeten". Misschien heeft de drank toch z'n verwoestende werk reeds verricht.......
Dat van die "Jan van der Heide" is echter een nieuwtje voor me. Ik meen eens gelezen te hebben dat ze elders niet goed onderhouden werd en vervolgens liefderijk in de collectie van het Brandweermuseum in Hellevoet opgenomen was. Hoe zit dit dan eigenlijk ?.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Kom terug van vakantie en zie je zo'n narrig bericht van Jan. Feyenoord verloren? Verkeerde aankopen gedaan? Jaloers op Sail Amsterdam? Op Hamburg wellicht waar honderdduizenden langs de oevers van de Elbe stonden om de Queen weer te zien? Ik zal het eerder geplaatst berichtje van Ruud nog maar eens plaatsen. Ben je (opnieuw?) weer bij.
Goede wacht, Anne.


Ahoy,
Weer eens wat "goed" nieuws:

Stoomschip wordt 'in detail' opgeknapt
Zaandam:
De roest heeft flink toegeslagen, de verf is afgebladerd en de teakhouten dekken zijn vergaan. Bovendien lekt het dak. Frank Boom staat toch trots op het dek van het voormalige stoomschip C. Bosman. ,,Een juweeltje'', zegt hij over het schip dat in vervlogen tijden een veerdienst onderhield tussen Enkhuizen en Stavoren. Een droom wordt werkelijkheid: het schip wordt in de oude luister hersteld. En moet dan weer gaan varen tussen Medemblik en Enkhuizen. Boom is penningmeester van de 'stichting tot Behoud van het stoomschip C. Bosman'. Het schip ligt momenteel bij scheepswerf Brouwer in de Achtersluispolder in Zaandam. Het is de bedoeling om het tot in het kleinste detail te herstellen. Boom schat de restauratiekosten op zeven à tien miljoen gulden. Een flink karwei, waarmee, schat hij, toch gauw zeven jaar werk mee is gemoeid. Het schip, genoemd naar een van de reders, ziet er met zijn lengte van 67 meter en een breedte van 9,5 meter imposant uit. De stalen dubbelschroef-stoomboot kwam op 2 januari 1916 in de vaart. In een uur en tien minuten voer het de passagiers van Enkhuizen naar Stavoren of omgekeerd. De capaciteit bedroeg 1800 passagiers.
Matrozen
Tot 1958 bleef het schip varen. Toen verhuisde het naar Rotterdam en werd het een opleidingsschip voor matrozen en kreeg de naam 'Nederlander'. Het interieur van het schip veranderde drastisch. Voor vijftig jongens werden hutten gemaakt en kwam er wasgelegenheid. Verder werden er klaslokalen ingericht. Bovendien werd er een soort beton op de teakhouten dekken gestort.
Vijftien jaar lang heeft de stichting geprobeerd om het stoomschip te verwerven. Enkele weken terug was de officiële overdracht. Voor het symbolische bedrag van een euro werd de stichting eigenaar, maar wel met de verplichting om het schip in oude luister te herstellen.
Stoomketels
Via het Prins Bernhardfonds werd een startkapitaal van vijftigduizend euro verkregen. Daarmee zijn de eerste kosten betaald. ,,We zijn nu druk bezig fondsen aan te schrijven. Dan kan er met de werkzaamheden worden begonnen. Er zal eerst flink gesloopt moeten worden. Het beton op het dek moet weg, net als de hutten voor de matrozen. De schoorsteen en de stuurhut moeten er ook af. De twee grote Schotse vlampijp stoomketels met elk een inhoud van 14.000 liter water komen terug. Al gaan we niet met kolen stoken, zoals dat voorheen gebeurde, maar met olie. Het schip kan in detail worden opgeknapt. Alle bouwtekeningen hebben we in ons bezit.'' Mocht de restauratie zijn voltooid, dan zal het schip dienst doen tussen Medemblik en Enkhuizen als onderdeel van de historische driehoek, die samen met de museumstoomtram Hoorn-Medemblik wordt gevormd.
vrijdag 15 juli 2005

bron:Het Noordhollands Dagblad
_________________
groetjes ruud
mzzltf!!!!!
Changer de cuisine donne de l'appétit!
pluijmpje

Bericht door pluijmpje »

Hoi Anne,
Het berichtje van Ruud is gedateerd op 15 juli. Het laatste bericht in dit topic over de "Nederlander" 3 juli. Op 1 augustus kon ik geen kennis hebben van het krantenbericht hierboven, anders zou ik wat anders onder de foto hebben geschreven. En inderdaad, toegegeven, het was een beetje narren en provoceren van mijn kant.
Groeten
Jan van der Pluijm
NB. De grootste pret zal ik hebben als Feyenoord weereens van Sparta gaat verliezen. Verder mogen ze van, om het even, elk team verliezen als het maar niet Ajax of PSV is


Plaats reactie