Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Nico :-D Wegens verkoopklaarmaken van ons huis ( de laatste vier maanden :cry: ) een beetje weingi stoomnieuws gehoord :roll:

Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Hallo Ton.

Bedankt voor je antwoord, ben niet zo op de hoogte van het stoom gebeuren vandaar.
Maar hoor het wel t.z.t
Hoop voor de mannen van de 'Bosman" dat alles een beetje naar wens verloopt, jouw te horen, hadden ze er zin in, bij je laatste bezoek.

Groet Nico.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

s.s. C. Bosman Staverse Boot

Bericht door Vaerderij »

De site van de Stichting tot Behoud van het Stoomschip C.Bosman is verfrist:
http://www.stoomschipbosman.nl/stichting.htm
Anne
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Kombuisers

sta toch weer versteld! :oops: :cry:

Het is nog steeds zo : :?

geef niet wat je kent !

Maar wie je kent!!!!:P

Jammer van de scheepjes die in Gent naar de hoogovens gaan voor scheermesjes.

Hollands Glorie
Potverdorie
een tewaterlating
en een schip met gaten
open afsluiters daargelaten
dat heb toch niemand in de gaten
tot de volgende keer
dan gebeurt er mischien iets meer
zwemvesten aan
de zakken vullers komer eraan
wee de particulier schipper
die kan ziet zijn subsidie op de klippen
leve de zakken vullerij
alle ex reders zijn weer blij.

ik neem als een hinde
nog heel gauw een blinde
anders is die ook nog pisse
want voor deze clownerij
heb ik niks te missen.

zomaar ontsproten
wat je nog kan doen al zie je bijna geen klote
maar een oud spreekwoord luid
een blinde ziet meer als een ziende

groets en allemaal nog een fijne week.

Groets Bram :-D
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Afbeelding
Uit: Het levensverhaal van kapitein T(eake) van der Schuit
Anne
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Asbest aangetroffen a/b van de C. Bosman

Bericht door Vaerderij »

Afbeelding

Opnieuw tegenslag bij restauratie stoomschip C. Bosman

ENKHUIZEN -
Opnieuw tegenslag voor Stichting tot behoud van het stoomschip C. Bosman. Bij een periodieke inspectie van scheepswerf Brouwer in Zaandam zijn onlangs over het gehele schip kleine deeltjes asbest aangetroffen. 'Er mag op dit moment niemand aan boord komen’, vertelt penningmeester Frank Boom.
De C. Bosman onderhield tussen 1916 tot 1956 de spoorwegveerdienst tussen Enkhuizen en Stavoren. Per vaart kon het maximaal 1800 passagiers vervoeren. Onder de naam De Nederlander deed het schip daarna jarenlang dienst als opleidingsschip De Nederlander bij de Stichting Scheepvaart- en Transportonderwijs in Rotterdam. In 2005 werd het officieel overgedragen aan de Stichting tot behoud van het stoomschip C. Bosman.
Die stichting heeft zich ten doel gesteld om de C. Bosman helemaal te restaureren en weer te laten varen, maar wordt daarbij door rampspoed achtervolgd. Eind december 2005 zonk het schip om onverklaarbare redenen in de haven van Zaandam, daags nadat bij scheepswerf Brouwer een eerste inspectie was uitgevoerd in het dok.
Bron: Noordhollands Dagblad 3 november 2008.

Opnieuw dus slecht nieuws over de C.Bosman. Afgelopen dinsdag zou een uitgebreider artikel over deze ontwikkeling in de Enkhuizer Courant en Dagblad voor West-Friesland zijn opgenomen.
Anne
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door johan.H »

hier een groepsfoto op de "Nederlander" van het jaar 1976-1977.

Afbeelding

indien iemand zich op deze foto herkend ( ben helaas veel namen vergeten :oops: ) zou ik ze graag per pb willen vernemen.

gr Johan Haartmans
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

De C. Bosman

Bericht door Vaerderij »

Afbeelding
Ook dit schilderij van de C.Bosman is vanmiddag nog (voor het laatst) te zien op de expositie van Fred Boom in het Molenmuseum in Koog aan de Zaan.

Shantykoor Zilt 'op stoom' in Koger Molenmuseum

Shantykoor Zilt zingt vandaag, zondag 23 november, in het Molenmuseum dan ook over het leven aan boord en in de kroegen aan de wal. Maar natuurlijk ook over de vrouwen die maanden moesten wachten voor hun geliefden weer thuis kwamen, àls ze al terugkwamen... want de zee was vol gevaren. ZILT zingt uitsluitend a capella en heeft ook Ierse volksliedjes in het repertoire opgenomen. Tijdens deze laatste afsluitende dag van Fred Boom's expositie met schilderijen van zeetaferelen is een optreden van shantykoor Zilt dan ook zeer toepasselijk. ,,Het is vooralsnog de laatste gelegenheid om mijn maritieme schilderijen te bekijken," waarschuwt kunstschilder Fred Boom. ,,Uniek is dat hier ook een doek hangt waarop een bomschuit op volle zee is afgebeeld, het schilderij wordt die dag trouwens officieel gesigneerd. Bomschuiten werden in het verleden gebruikt voor de visserij maar er is nergens een dergelijk schip varend op doek vastgelegd, ook niet bij het Panorama Mesdag. Grappig detail is wel dat onlangs de resten van een bomschuit uit 1920 zijn teruggevonden". Het Molenmuseum aan de Museumlaan 18 te Koog aan de Zaan is vandaag (zondag) geopend van 13.00-17.00 uur.
Bron: De Zaankanter
Anne
aegis R.I.P.

Re: De C. Bosman

Bericht door aegis R.I.P. »

Dit is de tijdcapsule waarover ik sprak in een ander forumgedeelte nautische evenementen.
Mijn jeugd doorgebracht in Enkhuizen en doordat een oom Kapitein was mocht ik wel eens mee rondzwaaien aan het einde van de spoorhaven.
Ook de vele natte schoenen gehaald bij het voorbijvaren van de Bosman of de van Hasselt staan me bij als het schip voorbij kwam werd eerst het water weggeduwd en dan zover mogelijk het droogstaande water inlopen later kwam het water terug en zorgen dan dat je op tijd aan de wal kwam thuis werd dat niet gewaardeerd.

Groet Feike.
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door johan.H »

vond nog in mijn monsterboekje de leerling overeenkomst van " de Nederlander " waarmee ik me voor 3 jaar aan de Neddloyd bond die de opleiding voor me betaalde.
dat grapje koste toen 4000 gulden, een klein kapitaal destijds.

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie