Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door johan.H »

Ik heb jaargang 76-77 op de Nederlander gezeten met de door Paul genoemde personen.....maar zonder boots Lippens.
Ik kom ook uit Limburg dus bleef ivm de dure treintickets ook om het weekend aan boord waarbij we werden "bewaakt" door (wisselend) een leerling van de hogere zeevaartschool.
was natuurlijk altijd lol trappen......matrassen op de vloer en bedden aan de kant, eten wat en wanneer je wilde en de zaterdagmarkt op Blaak onveilig maken
Kok Arie had eens in een week de wacht en iemand had een bed op scherp gezet van een medeleerling die altijd uit de wasruimte kwam aan rennen en deed alsof hij een vliegtuig was en zo op bed dook.......
kokkie kwam net de laatste trede van de brede trap van de achterslaapzaal af en de leerling dook net op het bed.....klabeng bed dubbel .....leerling op de grond.....en wij lachen ......op kokkie na dan.
hij vroeg wie het gedaan had......geen reactie.....kokkie draaide zich om en liep de trap op.
iedereen slaakte een diepe zucht, gelukkig goed afgelopen dachten we .....
om 5 uur werden we uit onze slaap opgeschrikt ......kokkie kwam met 2 grote deksels tegen elkaar slaand de slaapzaal in.....wat een herrie.....iedereen moest eruit en in 5 minuten boven zijn.
daar werden we aan het ramen wassen..... kombuis fornuis en pannen schoonmaken......en weet niet wat nog allemaal gezet .....het werd een lange en leerzame dag voor ons

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Harry G. Hogeboom »

daar werden we aan het ramen wassen..... kombuis fornuis en pannen schoonmaken......en weet niet wat nog allemaal gezet .....het werd een lange en leerzame dag voor ons
Nou niet "om het een of het ander"..........maar DIT komt het OVERgrote merendeel van de huidige jeugd FLINK TE kort........
Ik denk NU met veel respect terug aan die " Mentors, inclusief mijn eigen Vader"...die op tijd zeiden:
" Hogeboom hou je bek dicht EN laat je klauwen wapperen" :lol:
( en af en toe een wel gedoseerde schop onder de kont kan absoluut geen kwaad!) :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Allen »

"hou je bek dicht EN laat je klauwen wapperen"
(en af en toe een wel gedoseerde schop onder de kont kan absoluut geen kwaad!)
Harry laat ik nou die kreten herkennen. :mrgreen:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Henk van der Moolen »

Harry G. Hogeboom schreef:
( en af en toe een wel gedoseerde schop onder de kont kan absoluut geen kwaad!) :mrgreen:
Helemaal mee eens Harry, maar dat is tegenwoordig strafbaar en wordt kinder mishandeling genoemd.
En men wil maar niet door hebben dat de super-softe aanpak juist een veel grotere geestelijke kindermishandeling is. vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Helemaal mee eens Harry,
Hallo Wim & Allen............da's weer een "zucht van verlichting" :lol: ....af en toe zou je denken dat je " oud en in de war raakt"

" Ergens hier op Kombuis" staat een verhaal van een gozertje voor een " AFstudeer opdracht"......waar hij " binnenvaart schippers gaat helpen met IT" of zo..........maaaar hij hep nog nooit geen metertje gevaren...........en "een ander" moet hem er mee helpen........een AFSTUDEER-opdracht nota bene!! Een ROOIE potlood streep door een blz. van mijn Memoriaal en " Daaar klopt geen donder van Hogeboom, kruip die ketel nog maar eens weeeeer door!"...DAT komt eerst!! :oops:

Ik zou zeggen" ga om te beginnen" dan maar eerst eens een half jaar op de Binnenvaart als dekzwabber mee op " een zandhaler en zelflosser" of zo...........waar je 'savonds een flinke zere flikker hebt van " HET werken" 8)

Ik heb NU nog " bij tijd en wijle" voordeel van wat IK van Schipper Appe de Vries (R.I.P.) heb geleerd op de Binnenvaart........vroegaah " IN the fifties"........hetgeen vooral voor een groot deel begon met " BLIJF daar met je lange tengels van AF Hogeboom!" :oops: :oops:

aaahwel " oud en in de war" :mrgreen:

ECHT vroegaah...........moest een "leerling" betalen om met een " vakman" mee te " mogen lopen!!........DAT is DE manier om de " bokken van de schapen te scheiden"....als je het mij vraagt!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door wil51 »

De website van de stichting behoud bosman is nu ook verdwenen. Dus het lijkt erop dat de de restauratieplannen niet meer doorgaan.
Paul Harmans

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Paul Harmans »

KJanssen schreef:Hallo Paul,
Je noemt bootsman Bal en Houtman en kok Booij. Was in jouw tijd bootsman Lippens niet meer aan boord?
Bootsman Lippens was een rustige man en als hij avond- en nachtdienst had, was het voor ons tot bedtijd vrij roken.
Sorry KJanssen voor het late beantwoorden van je vraag, ik meende dat ik een mailtje zou krijgen als er een reactie was toegevoegd, maar dat heb ik dus fout.

Nee, bootsman Lippens was in mijn tijd niet meer aan boord. Bootsman Bal was ook wel een rustige en laconieke kerel, Houtman was wat kordater en streng, maar ja, met in die jaren nog dik 50 jonge gasten aan boord was dat geen overbodige luxe. "GhOod-zal-me-lief-hebbe" was zijn gevleugelde uitroep als hij weer eens ging optreden.
Paul Harmans

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Paul Harmans »

Kindermishandeling… invoeren maar weer die klets voor je kop als je net komt kijken. Ik kan me nog heel goed herinneren dat dat mijn beste les was dik 40 jaar geleden! En het kwam niet eens bij je op om daar over te klagen.

Onlangs had ik weer eens een stagiair met een betere bek dan handen achter mij aanlopen. Op een sleepboot is het wel handig als je een knoop kunt leggen die ze boven aan dek van een zeeschip ook weer los kunnen krijgen als je een sleepverbinding maakt. Ik vroeg toen we gingen vastmaken aan de stagiair of hij dat wel eens had gedaan, hij keek me aan of ik vroeg of hij de kleur van gras kende. Toen de werplijn van het zeeschip bij ons aan dek belandde (waarbij ik hem eerst op de pikhaak moest wijzen en uitleggen dat zoiets wel handig is om de lijn de eerste keer meteen te pakken te krijgen) lag hij de tamp van de werplijn in het oog van onze drijflijn en maakte een halve steek en dumpte het zooitje overboord, waarna de bemanning van het zeeschip de zaak op de winch binnenhaalde.

Toen we eenmaal vaststonden merkte ik op dat ik hem zo meteen eerst eens een paalsteek zou leren, die is ten allen tijden los te krijgen, ook al wordt er met een winch aan getrokken. De grootmuil merkte op: “Oh, denk je dat die knoop van jou beter is dan die van mij?”

Vroeger was het juiste antwoord op een dergelijke stommiteit een terechte pets op je kop!
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Otter »

De paalsteek is een van de belangrijkste steken aan boord van een schip en voor de dekdienst zeker
Wie onder weg is, vorderd
Paul Harmans

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Paul Harmans »

Dat is absoluut zeker, maar vertel het de jeugd maar eens.

Hoewel, ik heb ook een jongen meegemaakt die 12 strengs trossen op de juiste wijze kon splitsen en waar wij op de sleepvaart eigenlijk niet naar links en rechtsgeslagen strengen kijken (je trekt zo'n splits toch nooit uit elkaar), wist deze jongen dat wel. Helaas was hij wel zo'n beetje de enige op de jongens die ik aan dek heb meegekregen.


Plaats reactie