De Kleine Vaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jandikker

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jandikker » 31 jan 2018 14:40

Hallo Theo,
Je schreef:dat wil zeggen schepen met een minder dan 500 brt, maar de vaart met kleine schepen waarbij 1000 ton deadweight al heel groot was.

Ik heb een blauwe maandag gevaren op de Erasmus van Vermaas.
Dw 100 ton, Gt 1324 ton, Nt 722, lengte 71,59 meter.

Mag ik met mijn ervaringen met dat schip toch wel meedoen met "De kleine Vaart"?

Groeten Jan Dikker

Aait vedan!
Aait vedan :-D

Theo Horsten (R.I.P.)
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 31 jan 2018 15:14

-----------------
Afbeelding

Jan, alles mag en ik maak hier de dienst ook niet uit. :-D Maar met zijn 1324 brt was de Erasmus natuurlijk geen kleine vaart; dat was Grote Handelsvaart, ook al had hij dan een deadweight van maar 1500 ton. Dat schip moest voor wat kapitein en stuurlieden betrof nogal wat diploma's aan boord hebben. Hij was beneden de 1500 brt, dus een marconist hoefde niet. Wat voor die diploma's er bij die Werkspoor van 1100 pk rond moesten lopen, weet ik eigenlijk niet en in het kader van dit topic Kleine Vaart heb ik ook geen zin om het na te kijken. Maar als jij je ervaringen van die blauwe maandag Erasmus nergens anders kwijt kunt en hier neer wilt zetten, ga je gang, al is het dan ook off topic. Je weet: we zijn hier niet zo streng in de leer en ik ga niet over die dingen. :? Alleen, waar is het eind dan? Vandaar dat ik zei dat ik het niet over de Kleine Handelsvaart wilde hebben, maar over de kleine vaart en dat is een verschil.

----------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 31 jan 2018 22:45

Hallo Jan,
we zijn hier niet zo streng in de leer
Uiteraard zijn we benieuwd naar je verhalen. :-D
p.s. Ik heb je Stanvac Avatar maar weer van stal gehaald. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

sparks

Bericht door sparks » 01 feb 2018 19:58

aha kleine vaart is wat anders als khv, weer wat geleerd. Ik dacht dat er na khv alleen nog roeiboten kwamen.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 01 feb 2018 22:23

Wat te denken van de wad&Sontvaart ? En de daaruit weer onstane kustvaarders ? Vooral die eersten daarvan werden mn door de Britten bewonderd om hun verrichtingen. Die werden bewonderend "The little grey devil's" genoemd....
Die kustvaarders waren héél gewilde schepen vroeger. Half Europa kocht ze, maar Engeland en Zweden spanden denk ik wel de kroon. Op héél veel little-grey-devils wapperde ná de NLse driekleur een scala aan vlaggen.
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie