De Kleine Vaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mauritssingel

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 21 jan 2015 19:02

-----------------------------Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------Opnieuw: de MAURITSSINGEL

Maandag a.s., 26 januari, is het precies 50 jaar geleden dat de Mauritssingel uit Bayonne vertrok waarna nooit meer iets van het schip werd vernomen. Wie het nog eens wil nalezen, moet HIER klikken.
Twee jaar geleden had ik contact met de vrouw van de toenmalige 2de machinist, Christiaan van Donk. Vandaag kreeg ik een mail van zijn dochter Yvonne en die vertelde me iets wat ons hier klaarblijkelijk volledig ontgaan is, maar wat toch bijzonder interessant is.

Een coldcase team van de politie Haaglanden heeft het DNA verzameld van alle onbekende drenkelingen die vanaf 1920(!) op de Nederlandse kust zijn aangespoeld. Zij stellen nabestaanden van op zee vermisten nu in de gelegenheid om hun DNA af te staan waarna het Nederlands Forensiche Instituut naar een match zal zoeken. Wie daar meer van wil weten, moet HIER klikken.
Yvonne heeft inmiddels contact gehad met de politie Haaglanden en te horen gekregen dat zij inderdaad in aanmerking komt voor een DNA-onderzoek. Ze zal me op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen.

Waar de Mauritssingel is vergaan, weet niemand, maar mijn oude vriend wijlen Rien van den Broek, de stuurman van de Mauritssingel die in Bayonne ziek aan de wal achterbleef waarna het schip zonder stuurman vertrok, was ervan overtuigd dat het boven de Wadden gebeurd moest zijn, dus wie weet zijn een of meer van die onbekende drenkelingen afkomstig van de Mauritssingel. Het zou natuurlijk prachtig zijn als nabestaanden na een halve eeuw alsnog zekerheid zouden krijgen.

Als ik meer hoor, zal ik dat hier uiteraard melden.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6538
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mauritssingel

Bericht door jdbvos » 21 jan 2015 21:01

...toch raar dat die nog steeds niet is gevonden, als die idd in de Noordzee is vergaan....
Die bodem is door de offshore toch cm voor cm 'ingescand' tbv de olie/gas-winning, dus een onbekend wrak zou dan toch opvallen, zou ik denken....
Ook de marine heeft dat soort minutieuze onderzoeken verricht....
Maar mooi dat een dergelijk DNA-onderzoek 'op poten' is gezet !
Greetz!
Jan DB Vos

Fluks
Berichten: 503
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mauritssingel

Bericht door Fluks » 22 jan 2015 09:44

Wij hebben voor de Mauritssingel geladen.Toen wij ongeveer ter hoogte van Bordeaux waren heeft onze stuurman tijdens onze wacht met de stuurman van de Mauritssingel gesproken.Toen we enige dagen later op de Noordzee voeren hoorden we van andere Van Es schepen,dat de Mauritssingel vermist was.Wij zijn naar Brünsbüttel en direct terug naar Liverpool .Ik weet niet of we het bericht op de heen-of terugreis kregen.Er gingen zelfs geruchten,dat het schip gekaapt zou zijn. Groet,Arie.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mauritssingel

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 22 jan 2015 10:19

De stuurman, Rien van den Broek, zat thuis toen de Mauritssingel verging. Die was in Bayonne door die ouwe ziek naar huis gestuurd. Rien wilde niet, maar die ouwe stond erop en zei dat hij niets aan een zieke stuurman had. Hij wilde niet op een nieuwe stuurman wachten en zei dat hij zich wel zou redden met behulp van een Spaanse matroos, een visserman. Zie het verslag van de Raad.

Hij is niet in de Golf vergaan want toen waren er nog radiocontacten en waarschijnlijk ook niet in het Engels Kanaal. Waarom Rien er zo zeker van was dat het boven de eilanden gebeurd moest zijn, weet ik niet (meer). Rien wist meer dan hij ooit heeft willen loslaten, ook niet tegen mij, ook niet bij het laatste gesprek in juni 2001, vier maanden voor zijn overlijden. Wie behalve het verslag van de Raad nog wat meer wil lezen over Rien van den Broek en de Mauritssingel moet HIER klikken.
Rien had uiteraard heel wat over het geval nagedacht. Hij was net zo'n pietje-precies als ik en zal dat met wat hij aan gegevens en eigen ervaring had tot de grond hebben uitgezocht. Hij had twee verklaringen: ze waren over een wrak gelopen waarbij het hele vlak er in een keer onderuit was gegaan, óf - en dat leek hem nog waarschijnlijker - het hele vlak was er in een keer spontaan onderuit gevallen, een gevolg van aantasting door al die agressieve ladingen die ze hadden gevaren. Dat het schip was aangetast, lijdt geen enkele twijfel en blijkt ook wel uit het verslag van de Raad.

Blijft de vraag waarom er nooit ook maar iets is gevonden; geen boot, geen boei, geen luik, helemaal niks. Wie weet komt er toch nog een vervolg.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Mauritssingel

Bericht door dick/brazil » 22 jan 2015 11:44

Inderdaad een merkwaardig verhaal, en ook bijzonder dat de raad voor de scheepvaart verklaringen van de weduwe en van de 'uitbaatster ' van het café in Bayonne in het verslag heeft opgenomen.
Ik ben helemaal geen deskundige op het gebied van coasters en de omstandigheden van de KHV na de oorlog, maar het blijkt (na enig zoeken op het internet) dat die rederij meerdere 'bakkies' heeft gehad, al dan niet het gevolg van zeer matig onderhoud van de schepen.
Was dit specifiek voor deze rederij, of was dat generiek voor deze sector ?

Fluks
Berichten: 503
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mauritssingel

Bericht door Fluks » 22 jan 2015 12:20

De vaart op Bayonne was voor sommige schepen:pek heen en zwavel terug en dan elke reis door Biscaye,dus geen wonder,dat het onderhoud wel eens te wensen over liet.Ik hoorde van collega‘s dat men dag en nacht met zonnebrillen op liep. Groet,Arie.

Fluks
Berichten: 503
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mauritssingel

Bericht door Fluks » 22 jan 2015 12:29

Niet wetende dat er zo‘n ramp zou gebeuren hebben we in Bayonne nog gelachen.We lagen bij de Mauritssingel langszij.Opeens een hoop herrie:een matroos had door de open patrijspoort met de dekwasslang de pannen van de kombuiskachel gespoten. Groet,Arie.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11647
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mauritssingel

Bericht door Harry G. Hogeboom » 22 jan 2015 17:02

Was dit specifiek voor deze rederij, of was dat generiek voor deze sector ?
Ik kan daar geen zinnig woord - dat is uit persoonlijke ervaring- op zeggen Sparks, maaar............terwijl ik nooit op de kustvaart heb gevaren, drong het toendertijd toch wel tot de olietankers op de Christelijke Langen Omvaart door...nogmaals TOEN dertijd... dat Spliethof ..met name.. een bijzonder slechte reputatie had.....het grapje dat hun Plimsoll merk in de schoorsteen stond had ongetwijfeld een reden? Verhalen van " bemanningen die rechtstreeks uit de gevangenis kwamen" kwamen ook ter ore, alsmede opmerkingen van " bij Spliethof kun je altijd nog terecht"....met de nadruk op NOG! :lol: Nogmaals ik spreek " van horen zeggen in de 1960tiger jaren" maar ben het nog niet vergeten. Ik meen te weten dat Spliethof zich van liever lede deze reputatie heeft afgeschud en achter zich gelaten in het schroefwater van een scheepvaartmaatschappij want die lieden varen heden ten dage " het Oceaanwater dun en BRUIN" :mrgreen:
Er zijn hier ongetwijfeld personen die veel beter bekend zijn met de " Kustvaart handel en wandel" van toen die dit kunnen weerleggen of be-amen. I stand to be corrected. :oops:

Van b.v. Rederij Amsterdam en ook Erhardt & Deckers ging er toendertijd soortgelijke " mond op mond reclame" rond, maar Spliethof stond wel nummer 1 op de hitparade :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mauritssingel

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 22 jan 2015 19:21

Dat was niet speciefiek voor P.A. van Es en ook niet generiek voor de sector. P.A. van Es was een heel gewone rederij, met heel gewone schepen en heel gewone mensen. Ze hadden wél een akelige vaart met de rotladingen die Fluks terecht noemt. Daar valt nauwelijks onderhoud tegen te plegen. Lees het verslag van de Raad en de verklaringen van Rien van den Broek en anderen waaruit blijkt dat het schip erg te lijden had. Maar ik kende Rien van den Broek en die kende de kapitein van de Mauritssingel en geen van beiden zou ooit met een onzeewaardig schip naar zee zijn gegaan. Dat neemt niet weg dat de toestand slechter kan zijn geweest dan iemand heeft gezien of kón zien. Dat vermoeden had Rien van den Broek ook. Blijft de vraag wie hier dan tekortgeschoten is, een vraag die nooit meer zal worden beantwoord

En Spliethoff... ja, die hadden vroeger een slechte naam en terecht. Bemanningen die rechtstreeks uit de gevangenis kwamen, is een tikkie overdreven, maar ze zullen vast wel veel mensen van de reclassering hebben gehad, zoals je dat vrioeger op de GHV ook vaak had, niet alleen bij de Rederij Amsterdam, maar ook bij Hudig & Veder en anderen. In de tijd dat ik bij Wagenborg verantwoordelijk was voor het bemannen van de schepen, heb ik me ook een keer of wat door een reclasseringsambtenaar om laten praten en een jongen aangenomen die het toch zo slecht had gehad, maar die in wezen een hart van goud had en kon werken als geen ander. Nou, ik heb met geen van die lieden ooit ook maar één succesje geboekt. Het was telkens weer een hoop ellende en gedoe, dus dat deed ik al spoedig niet meer. Die mooipratende ambtenaren konden me wat en dat vertelde ik ze ook. Als het weer eens fout was gegaan, kreeg je ze met geen mogelijkheid meer aan de telefoon. Bij Spliethoff dacht men daar in die tijd mogelijk anders over. Het zou in die tijd, mijn rederij niet zijn geweest. Met zout naar Scandinavië gingen ze niet door het Kielerkanaal, maar om Skagen omdat ze zwaar over het merk lagen en in het Kielerkanaal aangehouden zouden zijn. En dat terwijl dat zout een tientje, één lullig, ouderwets Nederlandse tientje per ton betaalde. Wie wil er dan 100 of 150 ton te veel in gooien? Ik ben toch niet mesjogge?
Ze namen gevaarlijk veel hout mee en werden min of meer gedwongen om het schip te overladen. Toen ze uiteindelijk door de Finse bonden geboycot werden, moesten we bij Wagenborg veel ladingen van Spliethoff overnemen. Dat moest ik een keer met de Prinsenborg ergens vanuit Zweden. Ik zou moeten nakijken waar dat was. Ik kreeg een lading van een schip dat kleiner was dan de Prinsenborg en ik was toch echt niet benauwd om een forse prak hout mee te nemen, maar ik kon het werkelijk niet allemaal laden en liet een partij staan. Dat gaf een hoop consternatie, maar ze konden me wat. Ze konden het van mij zelf op hun bult naar Holland dragen, maar mij kregen ze zo gek niet. Maar dacht je dat een schip van Spliethoff ooit lading liet staan? Wie dat deed, kon zijn petje en dienstfiets meteen inleveren.

Dat is allemaal lang geleden en ver verleden tijd. Ook in die tijd waren er genoeg mensen die heel tevreden bij Spliethoff voeren, ook mensen die bij Wagenborg weg waren gegaan, soms niet vrijwillig. Het verhaal ging dan dat Spliethoff zijn kapiteins stukken beter betaalde dan Wagenborg. Tot je als oude vrienden eens bij elkaar ging zitten en onder een borreltje de cijfers naast elkaar legde, dan bleek al snel dat ook dat onzin was. Stond tegenover dat je bij Spliethoff kon smokkelen zoveel als je maar wilde, dus daar kon je aardig mee verdienen, zolang je niet gepakt werd, terwijl je bij Wagenborg als kapitein voor smokkel op staande voet de zak kon krijgen.

Dat was de goeie ouwe tijd, mensen. :?
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11647
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mauritssingel

Bericht door Harry G. Hogeboom » 22 jan 2015 19:52

Dat was de goeie ouwe tijd, mensen.
Nou Theo, jij zat in die tijd zogezeid " met je neus tegen de slingerruit" in de Kustvaart, dus blijkt wel dat er niet zoveel mis was met mijn herinneringen van de toenmalige " mond op mond" reclame! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

De Kleine Vaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 23 jan 2015 09:48

----------------------------Afbeelding---Afbeelding

Naar aanleiding van een aantal onderwerpen dat de laatste dagen en weken de revue passeerde en de reacties daarop, komt het me voor dat er ruimte is voor een apart topic "De Kleine Vaart". We hebben wel een topic "Mooie coastertjes" dat Gerrit bijna tien jaar geleden startte, maar dat zijn toch eigenlijk alleen maar foto's, terwijl er zoveel meer te vertellen valt. Ook is er bij de buren een kustvaartforum waar heel veel kennis van dit speciale onderdeel van de handelsvaart aanwezig is, maar ook dat is toch anders. De stijl is anders. Mocht de directie van Kombuispraat het ermee eens zijn, dan zou het misschien een idee zijn om de postings van de afgelopen dagen over de Mauritssingel naar dit toipic te verplaatsen. Dat is namelijk een goede start en daar is intussen al het een en ander aan opgehangen. De gemene ladingen die vaak vervoerd moesten worden zoals pek, zwavel, gasaarde, mudcoal, gebroken glas en vreemde, volumineuze ladingen zoals takkenbossen en stro en gevaarlijke ladingen zoals munitie en springstoffen, om maar iets te noemen. Daar had je op de Grote Vaart niet of nauwelijks mee te maken.
Mocht het geen goed idee zijn, dan vergeten we het verder en blijft dat allemaal vermengd met andere topics, ook geen probleem.

Ik kwam op de gedachte toen ik op zoek was naar de houtreis met de Prinsenborg die ik bij de discussie over de Mauritssingel in verband met Spliethoff noemde. Ik kon hem echt niet terugvinden tussen alle houtreizen die ik met dat schip maakte, maar vond wel wat ik in het topic "Kennis van zaken" al noemde: mijn pogingen om na te gaan wat je nu eigenlijk verdiende met zo'n schip. Ik vond 17 houtreizen met alle gegevens, laadtijd, lostijd, duur van de hele reis, met hoeveel kranen en/of eigen bomen geladen en gelost en zo meer, maar ook de vracht en aan de hand daarvan een een "Brutoresultaat per uur". Ik schreef wat af in die tijd. :-D

Het is maar een voorstel. Stof voor een dergelijk topic is er in elk geval in overvloed.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6538
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jdbvos » 23 jan 2015 10:51

pek, zwavel, gasaarde, mudcoal, gebroken glas en vreemde, volumineuze ladingen zoals takkenbossen en stro
Ik heb ook gehoord van schepen waarvan de bodem "erafgevallen" was, na meerdere zwavel-ladingen: doorgerot op de vullingen: daar waar de dubbelebodem overgaat op de kimmen....
Die Stella-tankers, die in o.a. Workington zwavel laadden gingen speciaal daarom ieder jaar in droogdok, vertelden ze mij (op een zondag in Workington)...
Het meest vreemde wat ik 2 x meegemaakt heb, heette loodconcentraat....
Het was een soort poeder, waarmee de Vedette van Beck met grijpers binnen 10 minuten was afgeladen: 1 grijpertje legde een klein hoopje neer in het achterruim, nog 1 grijpertje in het voorruim, en we lagen weer recht en 'op merk'...
De ouwe (kapitein van Rijn, uit Breda) vertelde dat die lading héél gevaarlijk was: het 'liep' als water, en het moest met 3 kleden extra worden afgedekt omdat vocht dat 'lopen' vergemakkelijkte, en zelfs bewerkstelligde.
Verder heb ik er niet veel van meegemaakt: ik had het verschrikkelijk druk met ballasten en brandstof verpompen (ivm rechtliggen; zo'n lading hoeft maar een beetje uit het midden te liggen en de hele rimram ligt op 1 oor).
Idioot zwaar dat spul....en zou me goed voor kunnen stellen dat dat schepen in problemen kon (kan) brengen.
Maar daarover is mij niets bekend....

En dan natuurlijk de lading waarvan ik wél weet dat menigeen er mee in moeilijkheden kwam: staal !
In platen konden ze lekker schuiven, in pakketten die als dobbelstenen konden 'rollen', en uiteraard de welberuchte'"coil's", die fout geborgd waren (vooral Hamburg en Bremen konden daar wat van !)

Maar ik ben 'maar' uit de vetput....stuurlui kregen vast-en-zeker van ladingen waarvan je het niet zou verwachten (als machinissie) grijze haren...
Zo vervoerden we ooit peetmoss (turf) van Engeland naar Guernsey, en cokes naar Jersey....
In beide gevallen zga alle ballasttanks vol, ruimen vol, en een zo hoog mogelijke stapel van netten met die 'bups' aan dek...
En eveneens in beide gevallen kwamen we met lege deknetten aan omdat 'het spul' eruit gespoeld of gewaaid was.... :mrgreen:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 23 jan 2015 12:12

dan zou het misschien een idee zijn om de postings van de afgelopen dagen over de Mauritssingel naar dit topic te verplaatsen.
Ze zijn verplaatst zoals je kunt zien, Theo.
De oudere berichten uit 2006 heb ik maar niet meegenomen. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 23 jan 2015 12:59

Bedankt, Jos! Je gaat dus mee met het idee van een nieuw topic. Dat stel ik zeer op prijs. Ik hoop dat er veel reacties zullen komen. Interessante onderwerpen zijn er genoeg. Neem alleen maar die vreemde ladingen die hierboven al voorbij zijn gekomen, maar ook de verhalen die er over bepaalde ervaringen en belevenissen op de kleine vaart te vertellen zijn, passen uitstekend in dit topic.

Ik heb het "Kleine Vaart" genoemd, omdat "kustvaart" eigenlijk nooit een goede benaming is geweest. Met "Kleine Vaart" kun je ook in deze tijd van "Short Sea Shipping" nog alle kanten uit.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11647
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 jan 2015 16:24

Het is maar een voorstel. Stof voor een dergelijk topic is er in elk geval in overvloed.
Goed idee Schipper, goed idee.........d'r zijn maar verrekt weinig zaken in m'n leven waar ik spijt van heb, eentje ervan is.....dat ik nooit op de Kustvaart heb gevaaarn :oops: .....toendertijd....in mijn naiviteit....waren "die potjes" met hun ploffende Bronsjes voor mij laaaang niet GROOT genoeg......vooral Diesels moesten GROOT zijn!!...........aaahwel.....het is nooit TE laat in het leven en hopelijk kan ik hier nog wat NA genieten door de verhalen en ervaringen van de " Hout en Zout" en andere trammelanmt vaarderij............RECHT zo tie gaat en een beetje zigzaggen mag ook van Martje :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 23 jan 2015 17:27

Harry schreef:in mijn naiviteit....waren "die potjes" met hun ploffende Bronsjes voor mij laaaang niet GROOT genoeg......vooral Diesels moesten GROOT zijn!!
Ja, maar dat kan ik me dan weer heel goed voorstellen. Als ik machinist zou zijn geworden, dan had ik bij de grootste, meest geavanceerde en ingewikkelde installaties willen varen. Ik heb het al vaak gezegd: wat navigatie betreft maakt het mij niet uit of ik nou met het Potje van Mijn Tante moet varen of met een ULCC. Het een is niet moeilijker, maar ook zeker niet gemakkelijker dan het ander en geeft me evenveel voldoening als dat allemaal mooi en veilig en goed gaat. Maar als machinist bij een 4- of 6 cilinder Brons, of om mij een machien van 2000 pk met daarbij ook verder een simpele installatie, daar zou ik denk ik heel weinig uithalen. Dan liever op een geavanceerde hopper of cutter, of een of ander gespecialiseerd schip voor de offshore. Toen ik voor het eerst een turbineinstallatie van een VLCC in bedrijf zag, in zo'n machinekamer als een kathedraal, met ketels zo hoog als een flatgebouw - en vooral ook meemaakte en met bewondering toekeek hoe die van helemaal dood schip in bedrijf werd gesteld - toen dacht ik meteen: ja, dit zou ook wel iets voor mij zijn geweest. Datzelfde had ik op de cruiseschepen van de Holland Amerika Lijn die ik beroepshalve moest bezoeken en bekijken. Die trokken me absoluut niet als schepen en al helemaal niet om zelf mee te varen. Ik moest er werkelijk niet aan denken om kapitein op zo'n ding te zijn met alles wat daar dan buiten het gewone vak allemaal bij komt kijken. Maar het technische bedrijf van die schepen... dat vond ik indrukwekkend. Als ik dan machinist zou zijn geworden, dan had ik op den duur aan het hoofd van zo'n bedrijf willen staan. Zelfs als dat betekende dat ik zo nu en dan in "full uniform" en met een prodentsmile om de lippen aan tafel zou moeten zitten met oudere Amerikaanse dames met blauw haar. Dat zou ik dan op de koop toe nemen. :-D

Ik meen het, Harry: ik geloof niet dat je veel gemist hebt. Iets anders zou zijn om later nog eens een reisje met een kuster te hebben gemaakt, om mee te maken hoe dat allemaal ging. Daar kon je je dan helemaal in verdiepen, want dat motorretje liep toch wel. Maar zo heeft een ieder zijn eigen voorkeuren.
Omnia transit sed navigare necesse est

Plaats reactie