De Kleine Vaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Harry G. Hogeboom »

I
k meen het, Harry: ik geloof niet dat je veel gemist hebt
DAT gevoel heb ik ook niet Theo, misschien wel het tegendeel. Misschien moet ik het anders zeggen..........inmiddels heb ik ook geleerd dat die grote ijzeren zuigers of die dikke ketels.......of wat dan ook in feite NIET bepalen hoe je op een gegeven moment terug kijkt op " de gang van zaken"....het zijn de personen waar je mee hebt gewerkt, waar je iets van heb geleerd, die je al of niet hebben geholpen enz. enz.........het zijn de mensen met de bijbehorende ervaringen die uiteindelijk bepalen HOE je terugkijkt op " HET schroefwater" :lol:
Persoonlijk heb ik het genoegen gesmaakt....voor een zeer groot percentage van mijn werk.... om met geweldige kerels te hebben gewerkt en vele kansen werden mij toegeschoven.......die grote zuigers......ach ze zijn allemaal in de mist van het verleden verdwenen...de mensen NIET!

Toen ik als jong groen knakkertje in Olst min of meer tussen mijn oudere dorpsgenoot massinisten door liep te scharrelen en echt niet wist waaar ik toen zou gaan varen ....TOEN had je nog plenty keuze!!....( ik kreeg zojuist nog een mailtje van een van hun!!) toen sprak Jan " Medio Trawacho" Halfwerk ( R.I.P.) de volgende gevleugelde woorden:

" Boom, bel ie Meneer Poot mah op, die tankers bie Muller & Co, da's net wat veur oe!"

En de rest is geschiedenis :lol:

aahwel...........er komen hopelijk TOCH nog vele " Kleine Vaart" verhalen!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: De Kleine Vaart

Bericht door gerard tenerife »

Theo schreef
Bemanningen die rechtstreeks uit de gevangenis kwamen, is een tikkie overdreven, maar ze zullen vast wel veel mensen van de reclassering hebben gehad, zoals je dat vrioeger op de GHV ook vaak had, niet alleen bij de Rederij Amsterdam,
Crew Amstelpark 1955

Afbeelding

Als ik nu zo weer eens naar deze foto kijk, kan ik me nu best voorstellen dat mijn moeder niet zo bij was dat haar 15 jarige gereformeerd grootgebrachte zoontje met dit "zootje" :roll: naar zee ging. Met de pet, Bootsman Jaap Koring, heb bijna 1,5 jaar met hem gevaren en later nog met zijn broer Kees die ook Bootsman was bij de rederij Amsterdam.
Mogelijke ruwe, maar groote kerels, vak mensen met een hart van Goud. Heb veel van ze geleerd voor de rest van mijn leven.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jdbvos »

...ach...ik heb op de KHV, de GHV en daarna weer op de KHV gevaren, en verschillen zijn er dan wel degelijk....
Die zacht slingerende GHV schepen tov de 'ruitenwisser'-beweging van de KHV....
Maar ook de sfeer aan boord; die was op de KHV veel gemoedelijker; het rang-en-stand verschil was veel kleiner: je had zo ongeveer maar 3 a 4 mensen aan boord die met rang werden aangeduid: kap, stuur, en mees....en soms Sparks, de rest met voor- of bijnaam...
De Spaanse bootsman Jesus (gesoes), die vooral in havens luidruchtig Jezus (Jézes, engelse uitspraak) werd genoemd. Dan fluisterde hij verlegen "nonono...nò Jezus.. es Gesoes !", en dan steevast weer "Ja, je zus !" te horen kreeg...
Waar je een kaartje legde met de kok, de lichtmatroos, en kap....waar je zag dat er nét een handje tekort was, en jij -ongeacht je rang- dat ff toestak.

Maar ook de GHV, met die schitterende schepen, en dat mooie dekgerei met overstomers, de vele ruimen, de grote ploeg mensen in de MK als de sjit ff de fèn hitte.... Al die verschillende mensen, die je allemaal wel iets konden leren, de feesten, de etentjes...de allerjesesgrote machines, die werkelijk een voorrecht waren om mee te MOGEN werken....
...en de reizen ! Op eenmaal eenzelfde reis gemaakt te hebben (Amstelburcht, OGEM-project) ná, nooit dezelfde reis gemaakt: altijd weer wat anders. Wel veel dezelfde havens, nooit dezelfde reis....en echt !: de wereld bekeken...
En óók de sfeer ! Ik heb er van genoten !

Later maakte de KHV dezelfde soort reizen over de hele aardkloot, en wilder kon je niet varen. Wanneer je leeggelost was, wist je nog steeds niet waar je naartoe moest...en met héél wat minder mensen. Op de GHV met een 40 man, en op de latere KHV eenzelfde tonnage met 12 man...
En sommige landen hadden het daar wel eens moeilijk mee: ten anker liggend bij Newhaven cirkelden op een mooie zondag allerlei jachtjes om ons heen. De vraag "where do you come from?" werd (in dit voorbeeld) ook beantwoord met "From Rotterdam". Het stomverbaasde gezicht riep vertwijfeld terug "In THAT thing ????" (ms Silvia, Noordlijn/Equator)
En leg, zoals op de Geert Bodewes, in Keelung maar eens uit waar Hoogezand (stond op de kont) lag....
Blij, dat ik niet -net als sommige schepen uit mijn jeugd- op een schip voer uit Gasselternijeveen...
Zie je het voor je: "can you spell that, pls ?" ?

Humor, meneertje Sonnenberrug ! Maar dáár lag de lach. GHV of KHV, het maakte mij niet uit...
Met weemoed denk ik aan die prime-time terug...
Gelukkig vond ik op de centrale tussen al die ex zeelui-, en vind ik hier op het forum veel gelijkdenkenden, want zelfs familieleden snappen dat toch niet....en goed onder woorden brengen kan ik ook al niet zo goed, zoals een ons bekende halve Griek dat wél kan....

Wordt ik potdomme nog melancholiek ook....!
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wordt ik potdomme nog melancholiek ook....!
NIET huilen Jan........niet huilen.... :lol: het geeft niks hoor dat je niks van Tankers weet, Jossie ziet dat wel door de vingers :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb van 1976 tot 1980 als aflosstuurman op zowel GHV als KHV-schepen gevaren dus ik zal af en toe ook een duit in het zakje doen. :wink:
terwijl je bij Wagenborg als kapitein voor smokkel op staande voet de zak kon krijgen.
Op de Inger van Wijnne en Barends was de kapitein de grootste smokkelaar.
Zijn beste klant was de Zweedse douane, er kwam iedere reis een douaneboot buitengaats langszij en ik liep me dan een breuk te sjouwen met dozen drank.
Als dank voor al dat gesjouw met die dozen drank mocht ik dan een paar flessies voor eigen gebruik verkopen. :roll:
Maar hij nam geen plankie hout te weinig mee voor de rederij, hij liep altijd heen en weer over de deklast tijdens het afladen en bepaalde op deze wijze de stabiliteit.
Zijn vrouw voer gelukkig altijd mee, want hij was een fanatiek klaverjasser die zijn maat altijd verrot schold als die met een in zijn ogen verkeerde kaart uitkwam, ik was in het begin ook de lul.
Kwam een keer met klaveren uit, kreeg toen te horen: "Da hek'ja nait!!" waarop het gezag in woede uitbarstte.
Toen was zijn vrouw zo verstandig om voortaan zijn vaste maat te zijn.
(Die kreeg dezelfde woede-uitbarstingen over haar heen, maar kon daar beter mee omgaan) :lol:
Was voor mij ook veel leuker om tegen hem te spelen. :)
Maar hij was een uitstekend zeeman en kon manouveren als de beste.
Op een grote tanker werd je altijd door sleepboten voor en van de kant getrokken, kan me niet herinneren ooit sleepboothulp gebruikt te hebben op de Inger.
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Fluks »

We kwamen na een reis met de kuster van 1.000 ton met een bemanning van 6 man in Newcastle binnen van een reis van Engeland naar Beirut en Griekenland.We hadden door slecht weer en kogels,in Beirut,nogal wat verfschade opgelopen,met als gevolg,dat het schip buitenboord geel van de roeststrepen was.Bij binnenkomst werden we ontvangen door wat toeschouwers,die vroegen waar we vandaan kwamen.Nadat we dat verteld hadden zei een man:‘‘Dit is geen coaster,maar een deepsea-vessel’’.Deze uitspraak ben ik na 35 jaar nog niet vergeten. Groet,Arie.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Deze uitspraak ben ik na 35 jaar nog niet vergeten. Groet,Arie.
Vertel eens verder Arie!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: De Kleine Vaart

Bericht door K.Brouwer »

Begin ook nieuwsgierig te worden. Welk jaar was je in Beiroet? Nog oorlogspremie ontvangen?

Groeten, K.Brouwer
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Fluks »

Het was begin 1981,we waren met 3 eigenaren aan boord,dus geen premie.Volgens de rechter in Londen moesten we gewoon naar Beirut,omdat het geen oorlogsgebied was.We hebben 8 dagen in Plymouth gelegen,om op de uitspraak te wachten.Onze orders luidde:Oost-Middenlandse Zee.Wel moest onze charteraar voor 5 dagen,42.000 Dollar molest-verzekering betalen.We hebben in de voorste haven gelost,omdat op onze losplaats na een Israelische raid,wat schepen gezonken waren.In Beirut lagen alleen maar kusters,waarvan de meesten in Limassol uit grote schepen overgeslagen hadden.s‘Daags was het vrij rustig maar s‘nachts vlogen de hele tijd kogels in de lengterichting door de haven,omdat dat toen een grens tussen strijdende partijen was.We zijn gewapend met drank en sigaretten nog naar de stad geweest,bij de Amerikaanse Universiteit.Daar was het rustig.Op de heen en terugweg reden we door verscheidene kampen,die gescheiden waren door puinhopen en dijkjes,met op de weg betonblokken.We hielden het schip goed achterover liggend,zodat we geen schade aan de opbouw zouden krijgen.Op de kop ketste nu en dan een kogel af.De laatste ochtend is onze wachtsman op de kade dood geschoten.Er heerste totale anarchie.Bij binnenkomst werden we overlopen door 30-40 mensen.Alles wat niet achter slot en grendel zat was weg.Ik kon,toen ik uit de machine-kamer wilde,de deur in de gang nauwelijks openen van de mensen,die in de gang liepen.We kochten belasting-vrije spullen met dozen vol,die direct aan douane en anderen doorverkocht werden.We hadden nog een voorvalletje:een of andere petmans maakte veel misbaar.Ik liep het kantoortje in,om aan een goud-gestreepte te vragen wat hij wilde.Hij wilde brood hebben als visvoer.Door de tocht viel de deur dicht,en petmans met zijn vingers er tussen.De afkoopsom was 4 flessen wisky.Al met al toch een hele belevenis voor kust-en binnenvaart-jochie. Groet,Arie.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jdbvos »

Rond die tijd (ca 35 jr) was ik ook in Beiroet, met de Geert Bodewes....achter ons de Dien Danielsen(ook een Bodewes-boot)
ik slenterde wat langs de ouwe haven, waar het letterlijk vol lag met oude wrakken. Niet ver vanaf een piertje lag de mooie Wilhelmina plat op z'n kant en voor de helft onder water.
Ik besloot toch maar de fototas uit te pakken en de volgende dag wat foto's van al die ouwe Hollandse kusterglorie op plaatjes vast te leggen.
Afijn, je kent het wel: rolletje inleggen, lenzen poetsen en ff proberen.....wat me op het idee bracht m'n statief te pakken om wat nachtopnames te maken van onze bootjes.
Een paar opnametjes gemaakt, en hoorde wat straalmotoren boven me. Besteedde daar geen aandacht aan, verder: tenslotte lag een paar km verderop het vliegveld.
Bij het maken van de laatste opname (zie hieronder) brak 'all hell loose': een hoop gedonder, explosies, en geschiet op dat vliegveld, en geschiet vanaf allerlei hoge gebouwen rondom de haven, dus ik snel m'n spullen bijelkaar geraapt en terug naar boord gerend. Meteen werd er een soort spontaan scheepsberaad belegd over wat-en-hoe.
Het werd weer stil om ons heen, behalve van de gloed en de geluiden vanaf het vliegveld in de verte, en de ouwe besloot om te blijven liggen.
De dag erop hoorden we dat de Israëli het vliegveld hadden platgebombardeerd om eoa, ons iig niet bekende, reden....
Afijn, een paar tóch een beetje nerveuse dagen volgden, en we waren blij weg te kunnen.
En nee, geen oorlogstoeslag. Vond onze regering niet nodig.... Weten jullie toch ? Zeelui behoren tot de 'calculated and exceptable losses'. Zeelui worden alleen beschermd als de lading gevaar loopt, want dát is 'bad for businiss' :mrgreen:
Bijlagen
Geert Bodewes 69 Berut.JPG
Geert Bodewes 69 Berut.JPG (206.19 KiB) 5145 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie