De Kleine Vaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jandikker »

Hallo Theo,
Je schreef:dat wil zeggen schepen met een minder dan 500 brt, maar de vaart met kleine schepen waarbij 1000 ton deadweight al heel groot was.

Ik heb een blauwe maandag gevaren op de Erasmus van Vermaas.
Dw 100 ton, Gt 1324 ton, Nt 722, lengte 71,59 meter.

Mag ik met mijn ervaringen met dat schip toch wel meedoen met "De kleine Vaart"?

Groeten Jan Dikker

Aait vedan!
Aait vedan :-D

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------
Afbeelding

Jan, alles mag en ik maak hier de dienst ook niet uit. :-D Maar met zijn 1324 brt was de Erasmus natuurlijk geen kleine vaart; dat was Grote Handelsvaart, ook al had hij dan een deadweight van maar 1500 ton. Dat schip moest voor wat kapitein en stuurlieden betrof nogal wat diploma's aan boord hebben. Hij was beneden de 1500 brt, dus een marconist hoefde niet. Wat voor die diploma's er bij die Werkspoor van 1100 pk rond moesten lopen, weet ik eigenlijk niet en in het kader van dit topic Kleine Vaart heb ik ook geen zin om het na te kijken. Maar als jij je ervaringen van die blauwe maandag Erasmus nergens anders kwijt kunt en hier neer wilt zetten, ga je gang, al is het dan ook off topic. Je weet: we zijn hier niet zo streng in de leer en ik ga niet over die dingen. :? Alleen, waar is het eind dan? Vandaar dat ik zei dat ik het niet over de Kleine Handelsvaart wilde hebben, maar over de kleine vaart en dat is een verschil.

----------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan,
we zijn hier niet zo streng in de leer
Uiteraard zijn we benieuwd naar je verhalen. :-D
p.s. Ik heb je Stanvac Avatar maar weer van stal gehaald. :wink:
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: De Kleine Vaart

Bericht door sparks »

aha kleine vaart is wat anders als khv, weer wat geleerd. Ik dacht dat er na khv alleen nog roeiboten kwamen.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jdbvos »

Wat te denken van de wad&Sontvaart ? En de daaruit weer onstane kustvaarders ? Vooral die eersten daarvan werden mn door de Britten bewonderd om hun verrichtingen. Die werden bewonderend "The little grey devil's" genoemd....
Die kustvaarders waren héél gewilde schepen vroeger. Half Europa kocht ze, maar Engeland en Zweden spanden denk ik wel de kroon. Op héél veel little-grey-devils wapperde ná de NLse driekleur een scala aan vlaggen.
Oost, west...ook best
martien
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2012 14:56

Re: De Kleine Vaart

Bericht door martien »

Als we het toch over kleine vaart hebben, wat dachten jullie van die coastertjes de ze zg potjes noemden, heb op een paar ervan gevaren en je kwam op de gekste plaatsen terecht maar wat was het leuk varen Veel hout varen uit de Oostzee ,Engeland Frankrijk enzovoort.
Dan hebben we over scheeps vanaf ongeveer 1936, 1938 ouder waar nog gewoon de origenele motor in stond, meestal Brons Industrie of Deutz van ongeveer 150 pk en ze laden ongeveer 250 tonMet dat hout varen uit de oostzee ging overal waar een plank kon leggen werd het vol gedouwd tot het sloependek aan toe.
We liepen wachten de kaptein en bestman 6 op en 6 af met 5 man aan boord,tussen door moest ook de motor gesmeerd worden,eerst goed kijken of je alles vrijvoer en dan met een gang naar beneden de machine smeren,en dan weer gauw naar boven en het schip weer op koers leggen.Dus over kleine vaart gesproken was dit het wel.En ook nog heel veel slecht weer meegemaakt met die schepen en met zo weinig pk.s lag je meer te steken dat als je vooruit kwam. :-D

.
DxbBob
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 okt 2019 21:07
Locatie: Katy, Texas, U.S.A.

Re: De Kleine Vaart

Bericht door DxbBob »

I’m brand new to this site and while idly browsing through it I chanced upon a familiar name from the past, A. O. H. Duval [Re. De Kleine Vaart by Theo Horsten – 25 Jan 2018]. Such a surprise!
I met Tony, and had business dealings with him, while I worked for McDermott in Dubai, I think around 1979. Tony was then working for Matthews-Daniel, Graham Miller (Middle East) Ltd. In fact, he had been deputed from Mat-Dan’s Houston headquarters to establish a Matthews-Daniel presence in the U.A.E. (and more generally, in the Arabian Gulf region). As I recall, Tony initially rented an office and “staff residence” in Sharjah, from which he immediately began to service owners /insurers using AHI in Ajman, ETPM (Sharjah), McDermott (Dubai), and the several drilling and offshore service companies that supported their Gulf operations from the southern emirates . Once he’d recruited a competent surveyor (Capt. John Wallwork, and later, Capt. Mike Bath) he relocated to Abu Dhabi and opened the primary office in the Shaikha Mariam Building. While all will remember him for his energy and very Dutch humor, I came to respect and greatly value him for his high sense of ethics and his deep knowledge.
In the Gulf back in those days, many owners and operators would, purposely or subconsciously – I cannot say, look for the more “flexible” and “open minded” marine surveyors for statement of fact condition surveys, cargo stowage surveys, trip-in-tow surveys, damage surveys, and the like, and back then, the marketplace was populated with many such enterprising independent marine surveyors. Tony Duval stood out head and shoulders above that crowd. He neither gave nor expected compliments, favors or gifts. Rather, he carried out his duties in a no-nonsense manner in reliance on his substantial professional experience and native pragmatism. He did not accept “B.S.” from those he dealt with and he did not offer “B.S.” to them. I learned much from Tony Duval (though not any Dutch) and I continue to value the opportunity I had to work with him.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jdbvos »

Welcome DXBob

As you've seen, we only know Tony from the tales by Theo Horsten, our highly appreciated member who unfortunately signed-on onto the NeverComeBackLine last year…
Theo always spoke very highly about Tony, in the same superlatives as you do. And Theo's word was already enough for us to understand the man.
Making your way through these pages, you'll soon find that Theo mentioned him several times, even found a picture of the house Tony lived in...
I hope you find at Kombuispraat what you're looking for… If any questions arise, just holler !
And Google-translate may come in handy... :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jdbvos »

Ik zocht wat ouwe ansichtkaarten uit, die uit het legaat van m'n ouders kwamen, en vond ook veel scheepvaart-gerailleerde tegen...

..je kwam de potjes overal tegen, en niet alleen de NLse....
Is dit, hier in Keulen, niet de Ria die ooit zo fraai werd gefilmd in het NOK door Jos en chef Ruud ?
Bijlagen
Koeln (Keulen) met zeevaart.jpg
Koeln (Keulen) met zeevaart.jpg (244.96 KiB) 1089 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Co »

jdbvos schreef: 30 jan 2018 12:03 Maar weer eventjes terug naar waarmee we bezig waren, na die gigantische uitloper van me..... :oops:

We hadden het even over dat droogvallen&plakken...
Ik kom daar even op terug na het (bij StS) toevallig aanlopen tegen een fraai plaatje van een overduidelijk Engels coastertje, 'op verziede' te Guernsey
Een fraai voorbeeld van een dergelijk droogvallen, waar overigens honderden plaatjes van moeten zijn, denk ik...
Maar op dit plaatje zie je de diverse waterstanden aardig in die kademuur....
Overigens is dit geen "plakbodem": van een dergelijke bodem komt het schip probleemloos los....
Maar ik plaats de foto om een andere reden...
Ze was geladen met zand... en als ik die ligplaats zo zie, is die niet voor niets zo gekozen: als ze 10 a 20 m verder naar voren had gelegen, zou ze -denk ik- behoorlijk beschadigd kunnen worden, zo niet hebben kunnen breken....
Lijkt me een fraai boorbeeld van de noodzaak voor havenmeesters en loodsen....
Vraag aan Jan Vos en andere kustvaart ervaringsdeskundigen;
Ik zie nu op LinkedIn een bijdrage van Thun tankers.
Die liggen op een van de kanaaleilanden met hun vlakbodem tanker droog te lossen. Waar halen ze het koelwater vandaan? De lading pompen vragen wel ietsie meer van de walstroom aansluiting.
Ben benieuwd, en alvast bedankt.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie