Andere seinen dan radioseinen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Andere seinen dan radioseinen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------------------------------------------Afbeelding

Dick uit Brazilië stelde hier recentelijk voor om een apart topic te starten over de welbekende Lloyd's Signal Stations. Dat zal zeker interessant zijn, vooral als je dat niet beperkt tot die Signal Stations, maar uitbreidt naar alle andere vormen van communicatie met schepen, anders dan via de radio. Zelf kom ik daar op dit moment niet aan toe, maar wel viel me iets anders op in het topic De Kleine Vaart. Daar schreef K. Brouwer over seinen met de aldislamp...
Werd door vier verschillende grijze jongens aangeroepen en ze een minderwaardigheidscomplex in seinsnelheid bezorgd.
Naar aanleiding daarvan kwam bij mij de volgende vraag op.

Snel seinen is zelfs voor niet-sparksen niet zo moeilijk, dat wil zeggen: sneller dan de gemiddelde stuurman dat met de aldislamp kan. Het probleem is altijd het opnemen. Hoe vlug kun je dat? Als je snel seint en je krijgt het net zo snel, of misschien nog een tikke sneller terug en je kunt dat dan niet nemen, dan sta je mooi voor joker.
Een getraind radio-officier trekt natuurlijk veel sneller aan de trekker van die aldislamp dan de best getrainde stuurman en hoeveel woorden per minuut een seiner van om het even welke marine kan halen, weet ik niet, maar hoe zit dat met het opnemen van lichtseinen door iemand die helemaal getraind is op het gehoor?
Ik heb altijd begrepen dat een sparks geen punten en strepen hoort, maar letters, woorden en hele zinnen. Misschien kan iemand nog eens goed uitleggen hoe dat werkt, maar daar kan ik me wel een beetje een voorstelling van maken. Maar hoe zit dat dan met lichseinen? Is dat precies hetzelfde? Als een sparks naar een knipperend lichtje in de verte kijkt, "ziet" hij dan ook meteen de letters en woorden? Net zo snel als op het gehoor? Betekent dat, dat als een sparks stokdoof zou zijn geworden, hij, als de morseseinen uit de speaker of de koptelefoon werden vervangen door een lampje dat met diezelfde snelheid de punten en strepen weergaf, dat nog steeds net zo snel zou kunnen nemen als op het gehoor?

Wie weet er alles of toch in elk geval heel veel van de Lloyd's Signal Stations? De Lizard werd in 1969 gesloten. Of er ergens nog stations bestaan, weet ik niet.

-----------------------------------------------Afbeelding
------------------------------------------------------------Lloyd's Signal Station, Garrison, St. Mary's, Scilly Islands

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Andere seinen dan radioseinen

Bericht door Knisten »

Goedemorgen Theo, interressant onderwerp weer. In mijn beleving was het seinen met de Aldis-lamp geen probleem, maar het opnemen van die signalen wel. Je moest heel goed en vooral redelijk snel nadenken wat of de individuele letters waren. Het hielp wel als je iemand naast je had staan die kon opschrijven wat je ontving. Dat maakte wel een verschil. Maar 't ging lang zo snel niet als opnemen op het gehoor. Hoe of dat bij de marine was weet ik niet. Heb namelijk nooit voor die club gevaren. Ten zuiden van Cuba ooit eens met een Amerikaans marineschip met de Aldis lamp gewerkt. Het hielp beslist niet dat in ongeveer dezelfde richting ook een lighthouse actief was.Weet de naam daarvan niet meer, maar dat was niet echt prettig werken aan de ontvangstzijde. Ik hoop dat een navy seiner wat nadere uitleg kan geven. Groeten vanuit een zonnig Louisiana.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
louis holleman

Re: Andere seinen dan radioseinen

Bericht door louis holleman »

Theo, weer 'n interessant onderwerp en ik denk dat je gelijk hebt met je vraagstelling.
Iets zien met je ogen en interpreteren of iets horen en dan hetzelfde doen. Totaal verschillend, ALS JE DAAR NIET IN GETRAIND BENT.
Vanaf dag 1 in mijn opleiding, kreeg je morse om je oren. Laag tempo. Ik meen dat we begonnen met het simpele spul, de streepletters 1 streep = T, twee = M, 3 = O, 4 bestond niet bij ons, 5 = 0, de nul.
Daar doe je dan je oefeningetjes mee.
Dan krijg je de puntletters erbij: de E, de I, de S, de H en cijfertje 5. Daarna ga je combineren en het tempo gaat langzaam omhoog.
Vervolgens komen er wat simpele combinaties bij: de A, D, affijn je kent het alfabet ook. En zo ga je geleidelijk door tot je aan de "moeilijke tekens" komt, komma, breukstreep en wat al niet meer. Per dag waren we daar minstens 1, zo niet 2 uur mee bezig, 5 dagen per week.
Ook leerde je seinen: op dezelfde manier maar je begint altijd met tellen, hardop. een-een-een-twee-drie-een-twee-twee-drie, nou ik kan nog tig regeltjes volschijven maar daar ging het erom het goede tempo te pakken te krijgen. En intussen WIST je al hoe de letters en cijfers eruit moesten zien. Ook daarmee ga je geleidelijk door tot je ze allemaal blind kent en kunt seinen en opnemen. Dat seinen heeft meer voeten in aarde dan het opnemen en gaat langzamer sneller dan het opnemen. Je moet het sein vertalen naar spiercommando's in je pols, da's heel wat anders dan het sein in je harsens interpreteren. Bijna elke sparks kan sneller opnemen dan ie kan seinen, heb ik het helemaal niet over vibroplexen of elbugs.
De aspirant die tijdens zijn opleiding al moeite heeft aan 15 wpm opnemen te komen kan het eigenlijk wel schudden. Heb je dat met seinen, dan zijn er nog mogelijkheden.
Goed, uiteindelijk leer je dan met 20 wpm zowel te kunnen seinen als opnemen, je doet examen en hoppa, doe het maar.
Aan boord ontwikkel je wat ik "selectief luisteren" noem. 3 stations vlak bij elkaar, iets verschil in toonhoogte en je pikt het goede eruit en hoort de andere niet eens meer. Ik kon nog telefoneren onder omstandigheden dat de potentiele beller zei ik hoor alleen maar van alles maar die stem niet. Zo kon het dus gebeuren dat je op de brug stond, je hoorde die spreeuwenkast zwak op de achtergrond en je stond gewoon met de stuur te ouweheinen en ineens zei je, ff wachten want ik word geroepen. De stuur keek je aan met een blik van "?????".... tja, dat krijg je dan.

Maar nou lichtseinen, visueel dus. Da's totaal andere kaas voor wat betreft het opnemen. Je moet het op een andere manier omzetten en ben je dat niet gewend dan is 10 wpm waarschijnlijk al te hoog.
Die seiners bij de marine zijn DAAR voor opgeleid. Met licht doen. Dat kun je denk ik net zo goed leren als met geluid. Maar dan moet je het vaak doen en bijhouden. Dat deden die jongens ook.
Heb je wel eens vlagseiners bezig gezien? Da's natuurlijk ook weer heel andere koek, want dat heeft met morse niks meer te maken. De vlag zelf betekent iets en de beweging die je ermee maakt ook iets. Doe je dat dagelijks, dan kun je in korte tijd de hele Telegraaf overbrengen.
Ik weet nog wel dat ik liever met het seinlampje in de mast of de echt zware Aldis die op de wing gemonteerd moest worden, werkte dan met de hand-aldis waar je aan een trekkertje stond te hengsten. Die anderen hadden tenminste een simpel soort sleutel, kijk, da's vertrouwd.
Maar 20 wpm visueel opnemen? Ik had 'r knap moeite mee :mrgreen:
louis holleman

Re: Andere seinen dan radioseinen

Bericht door louis holleman »

Seinen en opnemen op het gehoor. Inderdaad waren het tekens, vertrouwde tekens. Je anticipeerde op een bepaald ogenblik ook op wat er zou volgen, en daar kon je knap de mist mee ingaan.
De Pers van Scheveningen bv., die nam je op een bepaald moment direkt op de schrijfmachine op. De weggelaten lidwoorden kon je er zelf intussen nog wel bijtikken, daar kreeg je een soort "handigheid" in.
Diezelfde pers bezorgde mij beginjaren 70 soms hoofdbrekens.
Cijfercombinaties KONDEN herhaald worden, maar ook niet. Stond er in de pers 25/7/250 dan werd dat meestal herhaald. Maar de manier waarop was weer afhankelijk van wie die tape in elkaar had gezet. De ene herhaalde niks, de ander op de manier van "25/7/250 25/7/250" en een derde deed het als "2255//77//225500". Da's reuze handig voor de opnemer.
De inconsequentheden bij het spellen van namen. De kruidendokter v/d Moosdijk uit Braboland in die tijd, die nogal eens in de pers verscheen. Van de Moosdyk, Van der Mooschdijk, v/d moosdijck, ik weet nog altijd niet hoe die figuur echt heette. Maar het heeft me destijds zo geirriteerd, dat ik het 45 jaar later nog weet.
Ik kreeg er op een gegeven moment zo de balen van, dat ik een schijtbrief van 3 kantjes naar RH stuurde om mijn beklag te doen. Maar goed, we hadden het over lichtseinen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Andere seinen dan radioseinen

Bericht door Brazuca »

Het is niet zo makkelijk een overzicht te krijgen van alle 'signal stations' die in gebruik zijn geweest voor de scheepvaart. Veelal werden ze beheerd door een lokale overheidsinstantie of een particuliere organisatie (zoals Lloyds) die door rapportage geld kregen van reders, verzekeraars, charteraars e.d.
Ook zullen de diverse militaire instanties interesse hebben gehad in deze rapportages.

Nu zijn er diverse typen 'signal stations' gebruikt, zoals;
- rapportage TR, zoals Lloyds
- weer, stroom, getijde condities of congestie in de haven of gebied van het station
- markeren van tijd (neerlaten van een bal op een vast tijdstip)
- voor (visuele) communicatie voor het doorgeven van navigatie berichten en/of versturen/ontvangen van berichten
- stations in gebruik door loodsdiensten, roeiers- en/of sleepdiensten

Nu zijn er ook diverse methodes en technologieën gebruikt zoals o.a.;
- vlaggen
- semafoor
- letter signaal
- peilen (zoals in het Panama Kanaal)
- ballen
- lichten
- seinlamp
- marifoon

Afbeelding
een observator op Malin Head

Wat ik tot nu toe terug gevonden heb, is dat Lloyds onder indruk was door de proeven van Marconi, en al snel besloot al de Lloyds signal stations (in de UK) van radio te voorzien (uitgevoerd tussen 1901 en 1910). In +/- 1920 zijn de meeste van die stations overgegaan als kuststation naar het 'British Post Office Wireless Telegraphy Section'.

Tij en weder dienende zal ik proberen, wat meer gegevens boven water te krijgen en hier plaatsen.
Afbeelding
Lloyds signal station Gibraltar
louis holleman

Re: Andere seinen dan radioseinen

Bericht door louis holleman »

Hier nog een foto van "the timeball signal station" bij Lyttelton, N. Zeeland, wat helaas een aantal jaar geleden bij die aardbeving grotendeels verwoest is. Er waren dacht ik wel plannen tot herbouw.
Door het neerlaten van een grote bal in de mast werd "noon" aangegeven. Die hele procedure van "bal hijsen, even laten hangen en dan naar beneden laten vallen" was nauwkeurig omschreven in tijd. Daar is eigenlijk het "nieuwjaarssein in New York" weer op gebaseerd...
Lyttelton-Timeball_station.jpg
Lyttelton-Timeball_station.jpg (91.73 KiB) 3995 keer bekeken
pascal
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Andere seinen dan radioseinen

Bericht door pascal »

Wat de lichtseinen betreft, ik zelf doe alles wat ik zie of hoor, in mijn hoofd omzetten naar morse piepjes..
Lang licht..?? Pieeeeeep.. Kort licht?? Piep... En dat kan ik dan weer "decoderen".
Zo was eens iemand verbaasd aan het kijken, want er werd geseind (radio) met de koptelefoon op,
en er werd gewerkt met een handsleutel. Ik hoorde alleen tik..tiktik...tiktiktiktik....tik...
Maar ik kon exact nemen (zonder sidetoon dus) wat er geseind werd..
Ik zette die tikjes in mijn hoofd ook om naar piepjes.. Het vergt wel wat oefening, maar ik denk dat je
op den duur ook best wel snelheid kunt halen, ook met lichtsignalen.

Je hebt trouwens ook nog noodseinen.
Wat zijn noodseinen dan?
Noodseinen sein seinen die seinen als andere seinen kapot seinen. ;-)
louis holleman

Re: Andere seinen dan radioseinen

Bericht door louis holleman »

Vroegah (jaja, lang geleden) konden te telegrafisten van de post- en telegraafmaatschappijen ook al aan de tikjes horen wat er zo ongeveer geseind werd. Die tikjes verschenen aan de ontvangszijde door de bandschrijver die elektromagnetisch gestuurd werd.
Die gasten hadden wel een simpeler alfabet dan wij, sommige letters waren compleet anders. Bob moet dat zeker weten, want hij heeft er geloof ik nog altijd mee te maken bij de SHM.

Zolang je dat dagelijks doet, zul je daar best goed in zijn en snelheid kunnen halen.

Vergelijk het eens met de massinissies, die elke geluidje van hun vetloods kenden en ineens met zijn 3-en tegelijk opsprongen en de vetloods inrenden als ze ergens een groene fles zaten leeg te lurken (bij de sparks, bv). Bleek er een pomplager in elkaar te draaien, of erger. Dat hoorde ik dan weer helemaal niet, net zo min als een stuurman :mrgreen: Ieder zijn VAK!
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Andere seinen dan radioseinen

Bericht door Drentenier »

Noodseinen sein seinen die seinen als andere seinen kapot seinen. ;-)
Ik heb hem vroeger als Rotterdammer iets langer geleerd:
Noodseine seine seine waar ze mee seine als de seine waar ze anders mee seine kapot seine :lol:
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Andere seinen dan radioseinen

Bericht door Allen »

ALDISLAMP
Aldis001.JPG
Aldis001.JPG (296.1 KiB) 3935 keer bekeken
Aldis002.JPG
Aldis002.JPG (336.58 KiB) 3935 keer bekeken
Aldis003.JPG
Aldis003.JPG (195.8 KiB) 3935 keer bekeken
Om met Theo te spreken: wat de RUBY betreft zou je weer een zijweg in kunnen slaan.
Aldis004.JPG
Aldis004.JPG (139.9 KiB) 3935 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie