Verhalen van Joop Kap

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Verhalen van Joop Kap

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Omdat Joop meer verhalen gaat schrijven over zijn ervaringen bij diverse rederijen scheren we maar een nieuw topic in.

03 t/m 12 mei 1963 reis 19: ss Groote Beer met ss Waterman naar Lissabon vv

Ik was een paar weken met verlof, toen er bij ons thuis een telegram werd gebracht.
Wij hadden destijds nog geen telefoon. Monsteren ss Groote Beer!
Op naar Rotterdam: met de trein – Lijn 5 – en met het ‘Heen en Weer’ bootje naar de overkant.
Aangekomen, boven bij de afd. Equipage, was het enorm druk. Onze ‘aannemer’ van de dekdienst, dhr Visser, zag me en maande mij naar voren. Hij gaf mij een kaart en zei dat ik vlug moest gaan monsteren. Dat was daarboven, net om de hoek 10 meter verder. Teruggekomen vertelde hij me, dat al die mensen als volontair wilden aanmonsteren!
Dat wat destijds voor Fl.1, -- per maand. Het werd me duidelijk gemaakt, dat de reis met Feyenoordsupporters naar Benfica-Lissabon was. Ja, dan wil half Rotterdam wel mee.
Uiteindelijk heeft maar één man als volontair gemonsterd voor Fl. 1. –

Voor vertrek werd er gecontroleerd op de aanwezigheid van Katendrechtse dames, die
natuurlijk ook voor zo’n uniek evenement meewilden; ze kwamen tenslotte ook van ‘Zuid’.
De afloop van de controle weet ik niet, maar na vertrek kwam mijn hutmaat Fred naar me toe en zei dat hij onze hut had verhuurd, en we na onze wacht in een andere hut zouden slapen.
Warme bed systeem, de een eruit en de andere erin, zoals op een duikboot.
Eindereis kreeg ik van Fred 10 - 12 gulden. Voor een overuur kreeg ik destijds
± 40 cent netto, dus uiteindelijk: a bit of a refund from the Kaap!

De Groote Beer was geen passagiersschip, zoals de andere schepen van de Lijn.
Voor de Civiele Dienst was dit een strafschip. Geen, of weinig tip.
Het was vervoer van emigranten, soldaten en studenten, in hutten van 6, 8 en 12 passagiers. Ook 2 slaapzalen voor meer dan 40 mannen en vrouwen (apart). Dat alles was voor onze Kaapse dames geen optie. Op naar Lissabon, samen met de Waterman.
We kregen elke dag een nieuwsbulletin van Het Vrije Volk, dat deze reis had georganiseerd.
Op de Waterman hadden ze organist Cor Steyn aan boord; hij speelde bijna de hele dag
‘Hand in Hand kameraden’.
Aangekomen in Lissabon stond het elftal van Feyenoord op de kade ons te begroeten.
Voor en achter maken met de stoom - scheepsfluit, en gejuich van de supporters bezorgde iedereen kippenvel.
We hadden aan boord, in de vlaggenkist een aantal rood-witte Indonesische vlaggen. Deze waren al meer dan 10 jaar niet meer nodig geweest, en zouden vanwege boycot van Nederlandse schepen in Indonesië, toch nooit meer gebruikt worden.
Met bezemstelen eraan vast hadden we prachtige spandoeken!
ss Groote Beer I.jpg
ss Groote Beer I.jpg (143.4 KiB) 9704 keer bekeken
Tijdens de wedstrijd zaten we bovenin op stenen banken, en moesten af en toe toch even afwateren, of zoals aan boord gezegd: de voorpiek lenzen. Nergens een toilet te bekennen,
dus terug naar boven en alles de vrije loop gelaten. Na de wedstrijd nog even terug naar de
gezellige bar’s, waar we voor de wedstrijd moed hadden ingedronken. Ik herinner me de
Texasbar. Deze had op 3 meter hoog een sloep voor muzikanten, en werd toen opeens bevolkt door Feyenoordsupporters. ‘Hand in Hand’ was toen het repertoire.
Op de terugreis geen Kaapse dames meer in onze hut. Ik denk dat ze het verlies van
Feyenoord in alle stilte hebben verwerkt.
Mochten er nog (hele) ouwe hoeren zijn die deze reis hebben meegemaakt, laat me dat
even weten. Ik mis nog een weekendtas, zaklantaarn (Brightstar-geel), en badslippers.
Dat was iets meer dan 12 gulden. Ik heb toen niet genaaid, ik werd genaaid!

De Beer lag al werkeloos sinds 22 januari, dus dit was de gelegenheid om haar weer te
laten varen. De laatste reizen heb ik ook meegemaakt. Afscheid van bootsman Arie Harteveld en voorman Cees Slot (Zaandam І), beiden eindelijk met pensioen.
Voor Dek- en Machinedienst was dit een fantastisch schip.

Sloepengast helpen - veel kompassen leeg - aanvraag voor nieuwe alcohol -
de volgende reis 2x 5 ltr, genoeg voor de hele reis met cola.

2de timmerman, Jan Keizer een Fries, liep altijd op klompschoenen; dat hoorde je.
Wanneer hij ergens werkte, dan deed hij ze buiten de deur even uit. Zo ook op het
hoofddek, en werd verrast dat toen hij wilde instappen, z'n klompen waren vastgespijkerd
aan het dek. We moesten ook een keer "kleppen", vanwege komend slecht weer. Kleppen
voor de patrijspoorten, midden in de nacht! Jan in de zaal met de jongens, en ik in de
zaal met de meiden: wake up, I'm here to close the porthole's - ja, iemand moet het doen!

Halverwege de oversteek waren we 78 dekstoelen en een piano kwijt!
Onze passagiers/studenten hadden een feest gehad op het Sportdek.

Aan stuurboord waren de hutten van de machinedienst. Een stoker had een zender en verzond elke dag muziek vanuit z'n hut. hij had een hele grote antenne, 2dehands gekocht
Een heel lange antenne, die vermogen wegtrok van de marconist. Wij hadden de hele dag
muziek van onze DJ!

Dagreizen vanuit Zeebrugge; 's ochtends om 10.00 naar buiten, een beetje rondvaren,
en 's middags om 4 uur weer voor- en achter, (in pak een) pavoiseerlijnen naar beneden,
en vlug op een trammetje naar Knokke, of Blankenberge. Daarna een Noorwegencruise.
Bij het passeren van IJmuiden, wilde de kapitein even naar huis bellen. Via de VHF
verbinding gemaakt, maar onze 'ouwe' was onverstaanbaar; syndroom van Heineken!
Stuurlui weg naar de vleugel, maar ik stond te sturen, en hij kon mij niet wegsturen.
Uiteindelijk stuurman IV naar binnen, en moest Radio Scheveningen meedelen dat er
geen goede ontvangst was. Dus ook geen betaling.
ss Groote Beer 2.jpg
ss Groote Beer 2.jpg (177.12 KiB) 9704 keer bekeken
Bemanningslijst (1)-page0001.jpg
Bemanningslijst (1)-page0001.jpg (267.86 KiB) 9675 keer bekeken
Bemanningslijst (1)-page0002.jpg
Bemanningslijst (1)-page0002.jpg (223.5 KiB) 9675 keer bekeken



Plaats reactie