Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door jdbvos »

Kijkkijk...gezien dat jij meer op de brug met die mensen omging dan ik, geloof ik je op je woord, Koert.
Daar ligt het niet aan....
Maar begrijpen doe ik dat niet: dat is vragen om misverstanden.
Maar misschien kunnen daar massinissies ook loods worden ??? :lol: Dan is het wat anders !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door K.Brouwer »

Lijkt mij geen enkel bezwaar Jan. In de jaren 70 kwam ik er in Tampa achter dat de loods geen radar af kon lezen terwijl we de mist indoken. Heb de loods naar Wilmington (N.C.) ook in die in die jaren moeten uitleggen dat het stuurkompas een magnetisch kompas was en geen gyrokompas en dat het schip een paar graden heen en weer van de opgegeven koers bewoog kwam door de achterin komende deining en niet omdat ik zo slecht stuurde.Maar.... er zaten ook prima mensen tussen hoor :wink: .

Groeten, K.Brouwer
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Amerikanen zijn - naar men zegt - praktische mensen en die redeneren van: Waarom zou je nou toch in godsnaam "stuurboord" of "bakboord" zeggen als je rechts en links bedoelt?
Daar valt eigenlijk, bij nader inzien achteraf op de keper beschouwd zelfs na al die jaren toch eigenlijk wel iets voor te zeggen. Niet dat ik propageer om daar snel verandering in te brengen, maar echt gek is het natuurlijk niet. Dat wij wat dat betreft bij het Vikingschip zijn blijven hangen, wil niet zeggen dat iedereen dat moet doen. :-D

Amerikanen gebruiken dus sinds jaar en dag "right" en "left". Ergens, in een van mijn boeken - en ik heb me vanmorgen al rot gezocht, maar ik kan het helaas niet vinden - staat een verhaal van een Nederlands schip dat tijdens de oorlog een stuk of wat Amerikanen aan boord kreeg om de bemanning aan te vullen en wat toen de problemen waren. Die mannen hadden, voordat ze aan boord kwamen, een stoomcursus sturen gekregen. Daar was ze geleerd dat ze elke order moesten herhalen, maar er was niet bij verteld dat ze die vervolgens dan ook moesten uitvoeren. Dat gaf even wat verwarring, zoals de Nederlandse kapitein en stuurlieden even moesten wennen aan "right" en "left". Ach, in tijd van nood schilt men de aardappels zo nodig met de bijl en het kwam allemaal goed. De oorlog werd ook met "right" en "left" gewonnen.

Hieronder een deel van de "Standard Helm Commands" van de U.S. Coastguard. Ze zijn van deze tijd, want men spreekt van "wheel/joystick". Dat "starboard" en "port" niet uit het Amerikaanse scheepvaartjargon zijn verdwenen, blijkt uit het feit dat in deze instructies wel van "port bow" wordt gesproken. Maar voor roercommando's wordt uitsluitend "right" en "left" gebruikt. Ik geloof dat ik, als ik een Amerikaans schip zou moeten beloodsen, voor alle zekerheid toch ook nog maar even met mijn rechter- of linkerarm zou gebaren. Daar reageerden twee van mijn nu overleden honden ook op, als we aan het wandelen waren. Die keken bij een bekend zijpad even om en dan riep ik "Rechts! Rechts!" en zwaaide met mijn arm. Alleen dat gebaar was ook voldoende. Maar ja, dat waren honden en die zijn nu eenmaal pienterder dan mensen... :roll:
      • Afbeelding
        • Voor de volledige lijst, klik HIER.
      • Afbeelding

        Voor de pdf, klik HIER
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door jdbvos »

Tsja.....
Amerikanen....
Waarom ook niet meteen de boordlichtkleuren aanpassen met Rose voor Rechts, en Lila voor Links..... :mrgreen:
Nou snap ik ook waarom Amerikaanse (marine)schepen in alle omstandigheden het recht van voorrang opeisen :lol:
Iedereen hier kent dat joetjoep-filmpje wel van de voorrang-eisende USS Montana, met als uiteindelijke repliek "Negative, mate ! I'm a lighthouse..."
(voor degenen die het zijn vergeten, zie hier )
"Rechts" of "Links".....In mijn familie zijn enkelen die last hebben van dyscalculie. Dat is zoiets als dyslexie (woordblindheid, of letterblindheid), maar dan mbt cijfers. Een ander kenmerk daarvan is het niet inzien van Links of Rechts....
Één van die personen is mijn vrouw. Op de fiets, wanneer ze "rechts !" zegt, fietst ze zó naar links, terwijl ik keurig naar rechts ga....(of omgekeerd)
Maar op een boot haalde ze stuurboord en bakboord vreemd genoeg niet doorelkaar....
Maar als we, bijvoorbeeld, richtingen van N naar Z voeren, draaide ze de kaart op z'n kop omdat anders "het plaatje" niet klopte en een kanaal van rechts of links aansluitend aan de 'verkeerde kant' zag, of de in te varen afslag totaal miste en doodleuk de verkeerde kant op voer
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar ja, dat waren honden en die zijn nu eenmaal pienterder dan mensen... :roll:
WAT zeg ik je!!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Eerlijk, voor roercommando's vind ik er alles voor te zeggen om daar rechts en links voor te gebruiken. De Amerikanen doen het al minstens 75 jaar, misschien nog wel langer, dat weet ik niet, en de luchtvaart, waar het toch aardig nauw steekt, heeft nooit anders gedaan.
    • "United 135, turn right heading zero six zero, descend and maintain five thousand, slow to two two zero knots."
      "Right to 060, down to 5,000, slowing to 220 knots, United 135."
Dat is duidelijker dan "turn starboard", of niet soms? :-D

Hadden we het altijd bij het oude gehouden, dan zouden we nu nog altijd van "starboard" en "larboard" spreken. In 1844 besloten ze bij de Engelse marine daar verder van af te zien en van "larboard" toch maar liever "port" te maken. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat "port" altijd al voor roercommando's werd gebruikt omdat "larboard" nogal eens gauw met "starboard" verward zou kunnen worden. Neem daarbij nog in aanmerking dat het aanvankelijk de richting was waarin de helmstok geduwd moest worden, dus als je bakboord uit wilde, moest je "Starboard your helm!" zeggen en je vraagt je af hoe het in godsnaam mogelijk was dat iedereen nog niet veel meer tegen iedereen aan knalde. :-D
Gewoon rechts en links, waarom niet?

Maar ja, scheepvaart en luchtvaart... De scheepvaart hoeft de aanwijzingen van de verkeersleiding niet eens op te volgen. :shock:

Oh, dat "larboard" kwam van "ladeboord", de kant waar de lading werd overgenomen, want aan stuurboord werd gestuurd dus daar zat die grote stuurplank in de weg. Toen hoefde je nooit te vragen aan welke kant je moest vastmaken. Eigenlijk stom om dat af te schaffen. :wink:
Even completeren: "bakboord" komt van "bac" Middelnederlands voor "rug". Aan stuurboord sturen, betekende met de rug naar de andere kant staan. Waar dat "port" vandaan komt, zou ik nog eens moeten opzoeken, maar zo fris van de lever zou ik zeggen dat dat de kaaikant was, dus de havenkant, de kant van de "port". Ik weet het niet, hoor. Zeg maar gewoon links, ben je overal van af. :-D

En nou ben ik helemaal losgebroken, want nou vraag ik me dus af hoe ze dat in andere talen zeggen. Ik begon bij de Grieken, die toch ook al een mooi poosje op zee varen.
Stuurboord is δεξιό μέρος - de rechterkant.
Bakboord is λιμάνι - haven. Is dat Engelse "port" ook gelijk opgelost. :?
louis holleman

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door louis holleman »

Theo Horsten schreef:"United 135, turn right heading zero six zero, descend and maintain five thousand, slow to two two zero knots."
"Right to 060, down to 5,000, slowing to 220 knots, United 135."
Dat is duidelijker dan "turn starboard", of niet soms? :-D
Daar heeft het er ook nog mee te maken hoe je die turn van whatever naar hdg 060 maakt, het kan nl. ook als turn LEFT to hdg 060 gegeven worden, in verband met conflicts op korte afstand. Als je dan ook nog met starboard/port te maken krijgt kun je op je vingers uittellen dat het een keer mis gaat. Volgens mij is dat in de luchtvaart al lang verleden tijd.
"Quality, tfc between 2 and 3 o'clock slightly above crossing". Dan kijk je dus niet naar links maar naar rechts-dwars-iets-vooruit. En tegen de andere kist zal "tfc between 11 and 12 o'clock, slightly below crossing" geroepen worden.
Niks mis met dat systeem.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door jdbvos »

Tsja...als iedereen maar begrijpt wat de bedoeling is, dan maakt het niet (meer) uit hoe je het noemt....
Persoonlijk vind ik de huidige gebezigde roerkommando's met SB en BB het meest ingebakken; wij hoeven ook niet 3-dimensiaal te denken zoals die luchtvaart. Maar misschien is dat bij de marine en hun afzinkboten dan ook wel zo geworden, en neemt de rest van de marine -voor de uniformiteit- dat gewoon over.
In Amerika ressorteert de koopvaardij vlgs mij geheel onder de marine, dus kan me er iets bij voorstellen...
Overigens: ik heb vaak gehoord dat de marine ook kompassen verdeelt in 1000º ipv 360. Schijnt te maken te hebben met richten van geschut. Op zich natuurlijk ook geen probleem, maakt de zaak preciezer....
Hoe de verdeling van die graden dan is, zou ik ook niet weten, maar ongetwijfeld ook metrisch...
Iemand die daar meer van weet ??
En heeft iemand wel eens een schip gezien dat op 1 ouwerwetse graad nauwkeurig een oversteek maakte ??

Ik houdt het bij m'n ouwerwetse kompassie van 360º met al z'n streken, en aan SB en BB....voel ik me iig happy mee
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Om uitsluitend voor roercommando's over te gaan op links en rechts in plaats van bakboord en stuurboord, lijkt me nou niet direct een enorme operatie. Ben je zo aan gewend en fouten kan het ook niet tot gevolg hebben. Iedereen weet wat links en rechts is. Nou ja, een enkeling daargelaten... :wink:

De Duitsers hebben het kompas destijds verdeeld in 400 stukjes die geen "graad" werden genoemd, maar "gon". Ik meen dat de Kriegsmarine die inderdaad gebruikte en dat er ook Duitse zeekaarten waren met daarop een in 400 verdeelde roos. Als ik nou nog verder terugdenk, dan had de Batavier, die shelterdekker die net voor de oorlog klaar was, en de hele oorlog door de Duitsers is gebruikt, die kaarten nog altijd aan boord. De Duitse landmeterij gebruikte die verdeling ook.
Met de artillerie zat het weer anders, maar wat precies, dat mag een ander uitzoeken.

Afbeelding

Kompas met gon-verdeling.


Plaats reactie