Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Kleine Johannes

Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door Kleine Johannes »

Wie kan mij helpen? In een oud nummer van De Blauwe Wimpel, dat ik niet meer heb, las ik ooit een verhaal over een loods die een schip door de Straat van Magellan of daar in de buurt loodste. Tijdens het varen werd hem gevraagd of hij een kop koffie wilde en vervolgens of hij er twee klontjes suiker in wilde. De loods antwoorde hierop met 'right, right'. Dit werd vervolgens door de roerganger overgenomen als commando om sterk stuurboord uit te gaan, waarna het schip aan de grond liep. Dit speelde in de jaren '50 of '60. Is er iemand die dit verhaal iets zegt? Ik wil de details graag gebruiken voor een column die ik schrijf voor mijn roeivereniging. Alle hulp is welkom, ik heb tot nu toe op internet niets kunnen vinden.

Hartelijk,
Bas

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door K.Brouwer »

Heb dit verhaal iets anders gehoord van een loods aldaar toen we dat wrak passeerde. Volgens hem was het een Amerikaans vrachtschip met passagiers. De loods stond door een verrekijker te turen op zoek naar een vuurtoren.Toen hij die zag mompelde hij voor zich uit "right" waarop de roerganger hard stuurboord gaf, waardoor het schip op de stenen liep en gedeeltelijk zonk.Iedereen schijnt er levend afgekomen zijn.
Tot zover wat ik ervan gehoord heb.

De eerste keer dat ik door die Straat ging was met de Nayadic in '95 en ben er later nog eens door geweest
zoals je op het door de loodsen aan mij uitgereikte "certificaat" te zien is. Zie het maar als zo'n certificaat die uitgereikt werd als je voor het eerst over de evenaar ging.
Scan0068.jpg
Scan0068.jpg (90.62 KiB) 2770 keer bekeken

Groeten, K.Brouwer
Kleine Johannes

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door Kleine Johannes »

Beste Koert Brouwer,

Hartelijk dank hiervoor; andere uitvoering, dezelfde strekking. Ik ben benieuwd of er nog andere versies bij komen.

Groet,
Bas
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door jdbvos »

Ik ben er een keer of 4 doorheengegaan, maar wij kregen die fraaie oorkondes niet... :roll:
Maar ik kan mij ook geen loods herinneren....vlgs mij voeren we daar alle keren zonder loods....
De 1e en de 2e keer staan me nog het beste bij: die 1e keer meen ik, lag daar een smitlloydboot of zo hoog-en-droog op een plaat tegenover Punta Arenas. Voor wzh, heb ik begrepen, maar iig geen geval van "foutje, bedankt"....
De 2e keer weet ik ook nog: roet-en-roetkoud, en aan de Pacific-kant gingen we een partij slecht weer in waar de honden geen brood van lustten...zó slecht dat de ouwe niet de route achter de eilandjes langs wilde...
Maar, eerlijk gezegd, ken ik die kant alleen maar in slecht weer...
Met de Spaarnekerk (geloof ik) zijn we eens langs de Kaap gegaan....gek genoeg "mooi" weer (voor zover mogelijk, daar), maar jammer genoeg 's nachts....
resized_Oceanic Straat Magelhaes 2.jpg
resized_Oceanic Straat Magelhaes 2.jpg (171.05 KiB) 2607 keer bekeken
Één keer met peertjes van San Antonio naar Valparaiso..... Vervoeren bij -0,5C; bij 0C rijpten ze, en bij -1C waren ze bevroren....100% buitenlucht toevoeren (ventileren)....maar de buitenlucht was -7 ! Ga d'r maar aanstaan !
(Valparaiso weet ik niet helemaal zeker, en de temperaturen zijn fictief...ik weet de juiste niet meer uit muh bolletje, maar het gaat om 'het gebeuren'; de inblaastemperaturen waren iig onder 0)
We hadden (hele vieze) dekkleden aan boord, waarmee we bij brijntonijn laden langszij tonijnenjagers de dekken wat tegen het brijn probeerden te beschermen. Die hebben we als een soort tent vanaf de MK-vent-uitlaat tot aan de bak gespannen en de MK-lucht de koeling introkken.... Koelen! Dat konden we wel....maar verwarmen ? Nee, dát kan een koelschip niet !

Tegen de schoorsteen kun je net het Seatrade-plimsolmerk zien met de gekende aforting van "Stop !/Genoeg ! :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door lp »

De loods antwoorde hierop met 'right, right'. Dit werd vervolgens door de roerganger overgenomen als commando om sterk stuurboord uit te gaan, waarna het schip aan de grond liep.
:wink: Lijkt mij een "broodje aap".

Volgens mij worden de orders van een loods nooit rechtstreeks door de roerganger uitgevoerd, maar via de kapitein of stuurman herhaald en in graden stuur of bakboord aan de roerganger doorgegeven.
quo vadis
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door K.Brouwer »

Ja Jan,die peertjes kreeg men grijze haren van.Worteltjes schijnt ook zo'n ramp te zijn. Heb het zelf ook eens meegemaakt dat we onderweg naar N.Y. met een van die Atlantic Line schepen de buitenluchttemp. onder die van de inblaas zakte. Gelukkig kwam er toen een op het idee om een stel (ouderwetse) cargolampen in de verdamperkamers te hangen, die hebben de boel gered. Dat toen doorgegeven aan de charteraar die er toen een clausule in de vervoersovereenkomst bij heeft gezet dat dit dus uitgesloten was (schip kon niet verwarmen).
Wij moesten in meerdere havens in Chili laden waaronder P.Arenas en Chacabuco. Dit ging altijd binnendoor vandaar die twee loodsen.Kwamen dan altijd zo'n beetje vol te zitten met allerlei vissoorten bestemd voor Vigo
en Marin en soms werd een gedeelte in de Eemshaven gelost,dat was bestemd voor Italië. Daar werd zoveel gestolen dat het goedkoper was om het met vriestrucks van de Eemshaven naar Italië te rijden.

Trouwens, door ons werd Stop/Gvd altijd in IJmuiden gebezigd 8) .

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door K.Brouwer »

Nee LP, de roerganger voert de roercomando's van de loods gewoon uit. Alleen wanneer die ouwe of stuurman
die order corrigeert zal de roerganger alleen die van de ouwe of stuurman uitvoeren.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door lp »

:wink: Right!
quo vadis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door jdbvos »

De roergangercommando's zijn nooit met "right" of "left" geassocieerd, en een beetje roerganger zou dan vragen wat de bedoeling is, dunkt me....
Ikzelf begreep op de Vedette kapitein van Rijn ook eens verkeerd: nadat de invaart van Delfzijl was veranderd wist de ouwe niet hoe 'het' zat, en vroeg mij om ff te sturen terwijl hij de verrekijker ter hand nam.
Ik zat ook ff zwaar te prakkizeren hoe het ook alweer zat, terwijl die ouwe achter z'n armen langs iets zei wat ik verstond als "rechts"...
Ik vroeg nog verbaasd "rechts??", wat hij bevestigde vlgs mij....
Dus haalde ik m'n schouders op en draaide het wiel naar SB.
Als door een bij gestoken schoot hij naar me toe, nam het wiel over en riep "Wat doe je nou ?? Ik dacht dat jij een zoon was van een kusterman ?"
Ik kon alleen maar mompelen " 'k vonnutalzoraar". 't Is best nog wel weer goed gekomen hoor, ben zelfs nog door hemzelf voorgedragen om bestman te worden, maar ik heb nooit meer roergangers iets mis kunnen laten verstaan.
"Come to SB" of "SB10" of iets van die strekking.....
Maar "right" waarop een ervaren roerganger SB uitgaat, lijkt mij ook een broodje aap. (Mijzelf daarvan tot mijn schande uitgesloten :oops: )
Als excuus: ik was de machinist ! En wat weet die nou van brugwachteren :lol:

En idd Koert: worteltjes, en ook druiven overigens, zijn koppijnladingen. Maar onderschat de pisang niet: stak ook erg nauw, vooral omdat je ze nét geel kleurend uit diende te lossen.
Tegenwoordig worden containers op de plantage op het gemak volgestouwd met nog lang niet rijpe bananen, op een blokkenboot gezet, en in een bestemmingshaven nog steeds groen en onrijp uitgelost. Je proeft het gewoon aan de tegenwoordige supermarktbananen: breek er maar eens eentje doormidden, druk de breukvlakken weer tegenelkaar en trek ze heel langzaam uitelkaar: je hoort dan sliertjes tussen de helften te zien. Zie je echt niet meer ! Wég is het vakkundig vervoer van koelladingen; het interesseert gewoon niemand meer...
Ik heb nog vuur uit m'n rubberzolen gelopen voor bananen, en was dan trots op de uitlossing.
Gassen gebeurde alleen maar als je de lading er in een eerdere haven uitmoest, dus 1 a 2 dagen eerder als waar de plantage-kap/laden/reis op was berekend....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door K.Brouwer »

Heb veel met Yanken te maken gehad ( het was een Amerikaans schip) en dat die roerganger op right reageerde
verbaasd mij helemaal niet. Heb vaak als roerganger van de Amerikaanse loods "more to the right/left te horen gekregen als hij wat sneller naar sb of bb wilde.

Groeten, K.Brouwer


Plaats reactie