Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
louis holleman

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door louis holleman »

Theo Horsten schreef:"United 135, turn right heading zero six zero, descend and maintain five thousand, slow to two two zero knots."
"Right to 060, down to 5,000, slowing to 220 knots, United 135."
Dat is duidelijker dan "turn starboard", of niet soms? :-D
Daar heeft het er ook nog mee te maken hoe je die turn van whatever naar hdg 060 maakt, het kan nl. ook als turn LEFT to hdg 060 gegeven worden, in verband met conflicts op korte afstand. Als je dan ook nog met starboard/port te maken krijgt kun je op je vingers uittellen dat het een keer mis gaat. Volgens mij is dat in de luchtvaart al lang verleden tijd.
"Quality, tfc between 2 and 3 o'clock slightly above crossing". Dan kijk je dus niet naar links maar naar rechts-dwars-iets-vooruit. En tegen de andere kist zal "tfc between 11 and 12 o'clock, slightly below crossing" geroepen worden.
Niks mis met dat systeem.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door jdbvos »

Tsja...als iedereen maar begrijpt wat de bedoeling is, dan maakt het niet (meer) uit hoe je het noemt....
Persoonlijk vind ik de huidige gebezigde roerkommando's met SB en BB het meest ingebakken; wij hoeven ook niet 3-dimensiaal te denken zoals die luchtvaart. Maar misschien is dat bij de marine en hun afzinkboten dan ook wel zo geworden, en neemt de rest van de marine -voor de uniformiteit- dat gewoon over.
In Amerika ressorteert de koopvaardij vlgs mij geheel onder de marine, dus kan me er iets bij voorstellen...
Overigens: ik heb vaak gehoord dat de marine ook kompassen verdeelt in 1000º ipv 360. Schijnt te maken te hebben met richten van geschut. Op zich natuurlijk ook geen probleem, maakt de zaak preciezer....
Hoe de verdeling van die graden dan is, zou ik ook niet weten, maar ongetwijfeld ook metrisch...
Iemand die daar meer van weet ??
En heeft iemand wel eens een schip gezien dat op 1 ouwerwetse graad nauwkeurig een oversteek maakte ??

Ik houdt het bij m'n ouwerwetse kompassie van 360º met al z'n streken, en aan SB en BB....voel ik me iig happy mee
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Loods veroorzaakt scheepsramp met twee klontjes suiker.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Om uitsluitend voor roercommando's over te gaan op links en rechts in plaats van bakboord en stuurboord, lijkt me nou niet direct een enorme operatie. Ben je zo aan gewend en fouten kan het ook niet tot gevolg hebben. Iedereen weet wat links en rechts is. Nou ja, een enkeling daargelaten... :wink:

De Duitsers hebben het kompas destijds verdeeld in 400 stukjes die geen "graad" werden genoemd, maar "gon". Ik meen dat de Kriegsmarine die inderdaad gebruikte en dat er ook Duitse zeekaarten waren met daarop een in 400 verdeelde roos. Als ik nou nog verder terugdenk, dan had de Batavier, die shelterdekker die net voor de oorlog klaar was, en de hele oorlog door de Duitsers is gebruikt, die kaarten nog altijd aan boord. De Duitse landmeterij gebruikte die verdeling ook.
Met de artillerie zat het weer anders, maar wat precies, dat mag een ander uitzoeken.

Afbeelding

Kompas met gon-verdeling.


Plaats reactie