Riviercruise in Nederland

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Riviercruise in Nederland

Bericht door gerardk »

Beste lezers,

Omdat wij nu zo'n 9 zeecruises hebben gemaakt in de laatste 20 jaar heb ik me laten verleiden om ter afwisseling nu eens een riviercruise te maken dicht bij huis.Dat kwam ook omdat ik kort daarna moest worden geopereerd aan de prostaat en dat is inmiddels gebeurd en moet 6 weken rustig aan doen, niet fietsen, niet tillen etc. Ik wil hier een verslagje doen van dit weekje varen met wat foto's.

Ik mag eigenlijk niet zeggen dat het me is tegengevallen, maar als ik het zou doen is het omdat je onwillekeurig gaat zitten vergelijken met een zeereis en dat is niet terecht.
Het schip was de " Allegro ", lengte 105 m, br.10,10 m met een diepgang van 1m40
Opstapplaats was Lelystad, vandaar naar Lemmer, Sneek, Leeuwarden, Harlingen, Oudeschild,Medemblik,Hoorn,Volendam,Enkhuizen en terug naar Lelystad.
DSC04129.JPG
DSC04129.JPG (247.02 KiB) 4219 keer bekeken
Het schip heeft 3 dekken, het benedendek met alleen hutten, het tussendek met vooraan de salon, in het midden hutten en entree en de achterkant is de eetsalon. Het boven dek is een open zonnedek. Er is een lift die alle dekken verbindt.

Ik moet eerst even het formaat van de fotos aanpassen en vervolg later.

Groet Gerard
l

Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Riviercruise in Nederland

Bericht door gerardk »

De salon. Bij slecht weer en volle bezetting is het dringen voor een stoel.
DSC04131.JPG
DSC04131.JPG (241.06 KiB) 4205 keer bekeken
In de Bataviahaven passeerden we de Batavia,deels onttakeld, en de Zeven Provincien, nog steeds in aanbouw.
DSC04132.JPG
DSC04132.JPG (225.12 KiB) 4205 keer bekeken
Bij mooi zonnig weer was het aan dek op het IJsselmeer best uit te houden.
DSC04133.JPG
DSC04133.JPG (313.3 KiB) 4205 keer bekeken
Langs de N.O.Polder
Langs de N.O.Polder
DSC04134.JPG (191.69 KiB) 4205 keer bekeken
Dit schip lag in de toegang naar Lemmer, men vertelde dat het was uitgebrand en geabandoneerd. Zonde.
DSC04137.JPG
DSC04137.JPG (252.71 KiB) 4205 keer bekeken
DSC04138.JPG
DSC04138.JPG (209.55 KiB) 4205 keer bekeken
Wordt vervolgd

Gerard
l
Jos Komen (R.I.P)

Re: Riviercruise in Nederland

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie foto's, Gerard.
Ben benieuwd naar het vervolg.
vergelijken met een zeereis en dat is niet terecht.
Het is inderdaad een wereld van verschil.
Mijn vrouw wil geen zee cruises meer maken, dus we gaan binnenkort weer een reisje maken op een kleinschalig scheepje (max. 96 passagiers).
Wat me opvalt is dat de samenstelling van de passagiers op dit soort schepen vaak hetzelfde is.
Er is altijd een gangmaker, de lolbroek van het schip.
Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat is hij nadrukkelijk aanwezig en zorgt ervoor dat de stemming erin blijft. :wink:
Dan heb je altijd een paar mensen die alleen maar lopen te klagen, maar de grote meerderheid zit alleen maar te genieten van hun vakantie.
Ook is er een groepje dat altijd aan de bar te vinden is, leuk om af en toe slap mee te ouwehoeren, maar wij gaan meestal onze eigen gang.
Wij zitten dus vaak op het bovendek samen met de andere rokers. :wink:
Het voordeel van dit soort reizen is dat je overdag vaart en van de omgeving kunt genieten en 's avonds voor de kant ligt en de wal op kunt gaan.
Vorig jaar zaten we op een schip waar een huisarts in ruste aanwezig was, die was mooi de pineut, want als hij in de salon zat werd hij onmiddellijk omringd door oudere vrouwen met unieke kwaaltjes en hun even unieke medicijnen daartegen.
Hij zag er ook uit als een oudere arts die daar begrijpend naar luisterde.
Er zit ook altijd een echtpaar tussen dat jarenlang danslessen heeft gevolgd en dit de hele reis laten zien op de dansvloer.
Het is kleinschalig, een beetje kneuterig, maar toch gezellig. :)
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Riviercruise in Nederland

Bericht door gerardk »

De 2e dag ging het naar Sneek over enkele meren en door nauwe kanalen. Opvallend veel kleine vaartuigen van alle soorten en maten en af en toe bij kruisende waterwegen dacht ik, als dat maar goed gaat. Maar ook hier was het: ik ben groot en jij bent klein en de kapitein dacht waarschijnlijk: recht zo die gaat. Uitwijken voor die kleintjes was er niet bij. Kennelijk is dat de mores in nauwe waters.

Op het laatste stuk draaide hij 180 gr. en voer in de stromende regen achteruit door een nog nauwer kanaal tot we practisch midden in de stad lagen. Prachtige huizen en tuinen werden gepasseerd tot vervelens toe. Door de stromende regen hebben we maar een rustdag aan boord gehouden en zo dacht een groot deel van de 140 passagiers ook.

Op die momenten had ik grote bewondering voor de kapitein (tevens eigenaar van het schip) tijdens het achteruitvaren. In een nauw kanaal,tussen alle jachtjes door, aan een SB of BB console buiten het stuurhuis, in de regen, met beperkt zicht over de lengte van het schip.

In Sneek, in een droge bui, hebben we een zandsculpturen tentoonstelling bezocht en daar fotos van gemaakt. Als er belangstelling voor is plaats ik deze op verzoek.

De volgende dag vertrokken we richting Leeuwarden. Vanuit het Harinxmakanaal wederom draaien en achteruit varend het Ferbiningskanaal en na de laatste bocht de Harlingervaart op en door de Slauerhoffbrug.
Deze brug, gebouwd in 2000, is een staartbrug d.w.z. het wegdek wordt in z'n geheel omhoog getild door een bascule die naast de weg staat.
Op die manier kan zeer snel gewisseld worden tussen het wegverkeer en de scheepvaart.
DSC04161.JPG
DSC04161.JPG (299.35 KiB) 3973 keer bekeken
Slauerhoffbrug
Slauerhoffbrug
DSC04162.JPG (308.57 KiB) 3973 keer bekeken
DSC04176.JPG
DSC04176.JPG (251.08 KiB) 3973 keer bekeken
Men vertelde mij dat de stedelingen deze brug "de postzegel " noemen. De kleuren van de onderkant zouden die van de locale vlag zijn.
DSC04175.JPG
DSC04175.JPG (223.1 KiB) 3973 keer bekeken
Zoals bekend is Leeuwarden de stad van Slauerhoff.

Het centrum van Leeuwarden lag voor ons op loopafstand, we genoten van het mooie weer en de architectuur en lieten de busexcursie door het Friese landschap aan ons voorbij gaan.

In de Zuider stadsgracht lagen deze schepen die er uit zagen als permanente woonschepen.
DSC04171.JPG
DSC04171.JPG (296.2 KiB) 3973 keer bekeken
Wordt vervolgd

Gerard
l
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Riviercruise in Nederland

Bericht door leo-shof »

Wel een vreemde hefconstrutie !
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Riviercruise in Nederland

Bericht door gerardk »

Leo, inderdaad vreemd in die zin dat hij enig in z'n soort is maar innovatief dat hij buitenlandse belangstelling had.
Volgens de spreekmeester aan boord, de hotelmanager zogezegd, werkt hij zeer snel en geeft weinig oponthoud.
Dat konden we zelf ook zien.

gerard
l
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Riviercruise in Nederland

Bericht door leo-shof »

Gerard
Ik zou dat in het echt moeten zien om er een heel goed beeld van te krijgen
mijn inziens loopt er 1 ligger door het wegdek
Maar het zal best wel goed werken
al denk ik bij hevige wind het toch een aardige windvanger is
en er heel wat torsiekracht op het brugdeel komt te staan
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
louis holleman

Re: Riviercruise in Nederland

Bericht door louis holleman »

Leo, in principe is natuurlijk elke openstaande klapbrug een windvanger.
Misschien is deze constructie wel bedacht zodat het ding in de openstaande stand goed op de heersende windrichting staat?
Op de foto met de hefcylinders zie je en passant ook nog een kraan staan. Misschien staat die daar wel niet voor niets... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Riviercruise in Nederland

Bericht door Sparkymul »

Slauerhoffbrug...

Op YouTube vind je een paar filmpjes over deze brug bijvoorbeeld deze...

https://www.youtube.com/watch?v=LGNoBufuCXo

Sparkymul
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Riviercruise in Nederland

Bericht door Sparkymul »

Slauerhoffbrug...

Of deze...

https://www.youtube.com/watch?v=ftIpbQ4LiMY

Sparkymul


Plaats reactie