Egypte
Egypte
Dit valt niet onder het onderwerp maar wil ik toch even kwijt
De kwaliteit is door het omzetten wel achteruit gegaan.
De dias zijn uit 1979 toen ik in dienst was van Merzario Lines, Milaan als chartering manager met standplaats Amsterdam. Ik had fouten ontdekt in de afrekeningen van de Suez canal tolls van onze timecharter schepen en meldde dit aan het hoofdkantoor.
Op hun verzoek vloog ik met mijn claims naar Cairo en samen met onze agent bezochten wij de SCPA.
Hier alvast de eerste 2 fotos ter beoordeling door U. Ik hoor graag of ik de andere ook kan plaatsen. Het zijn voornamelijk fotos van de baai van Portsaid Groetjes
Gerard
Ik heb oude dias uitgezocht en kwam een tiental tegen die ik heb gedigitaliseerd en misschien aardig om hier te plaatsen.De kwaliteit is door het omzetten wel achteruit gegaan.
De dias zijn uit 1979 toen ik in dienst was van Merzario Lines, Milaan als chartering manager met standplaats Amsterdam. Ik had fouten ontdekt in de afrekeningen van de Suez canal tolls van onze timecharter schepen en meldde dit aan het hoofdkantoor.
Op hun verzoek vloog ik met mijn claims naar Cairo en samen met onze agent bezochten wij de SCPA.
Hier alvast de eerste 2 fotos ter beoordeling door U. Ik hoor graag of ik de andere ook kan plaatsen. Het zijn voornamelijk fotos van de baai van Portsaid Groetjes
Gerard
l
Re: Egypte
Ga zo door. Ben er menigmaal geweest, althans kanaal doorgevaren
Re: Egypte
Mooi, foto's van Port Said uit die tijd.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.Ik had fouten ontdekt in de afrekeningen van de Suez canal tolls van onze timecharter schepen
Re: Egypte
Okee, 36 jaar geleden.
Een van onze charterschepen lag er ook te wachten op doorvaart southbound en we gingen even aan boord. De lading was grotendeels bestemd voor de oliebusiness in de Perzische Golf. De Zepsea was een Lo/Lo schip op timecharter van Reederei Horst Zeppenfeld.
Wordt vervolgd
Gerard
Een van onze charterschepen lag er ook te wachten op doorvaart southbound en we gingen even aan boord. De lading was grotendeels bestemd voor de oliebusiness in de Perzische Golf. De Zepsea was een Lo/Lo schip op timecharter van Reederei Horst Zeppenfeld.
Wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Egypte
Leuke foto's, Gerard. In dezelfde periode passeerde ik ook diverse keren het Suezkanaal.
Groet,
Wouter
Groet,
Wouter
Re: Egypte
Vervolg Portsaid en Cairo
Ook nog even tijd voor ontspanning in de buurt van Cairo
Ben nog in de pyramide van Gizeh door een zeer nauwe omhooglopende moeilijk begaanbare gang naar boven gelopen/gekropen tot in een grafkamer met een lege sarcofaag. Op weg naar Cairo Terras aan de Nijl Tussen al deze activiteiten moesten we nog spijkers met koppen zien te slaan bij de Suez Canal Port Authority. Een collega uit Milaan, ikzelf en onze agent Farouk kwamen, na afspraak, aan bij het kantoor van SCPA.
Mijn claim was gebaseerd op de Suez Canal rules met name CH XII Computation of tonnage, CH XIII Transit dues en CH XIV Payment of Canal dues. Dit laatste werd gerekend in SDR units afgeleid door IMF (SDR= Special Drawing Rights).
Ik had over 3 jaar rekeningen verzameld van de doorvaartkosten zowel beladen als in ballast. Ik zag dat bij het toepassen van de tarieven de hand werd gelicht met de toegepaste Suez Canal tonnage.
Wat ik in het gebouw van de SCPA aantrof is nauwelijks te beschrijven. Ik hoop dat ik het na 36 jaar nog goed kan verwoorden.
In een grote slecht verlichte zaal stonden (ja, rechtop) rijen klerken in lang wit aan hoge lezenaars met de hand documenten te beschrijven. Deze klerken stonden 1 a 2 meter van elkaar af. Ongeveer 5 meter voor en achter hun stonden identieke rijen. Tussen deze rijen stonden 4 a 5 houten bureaus bedekt met hoge stapels dossiers en bemand door een chef. Geen computers, geen telefoons.
Bijna geen geluid op het krassen van de pennen na.
Een van die bureauchefs was de man die belast was met ons agentschap en onze Farouk wist hem feilloos te vinden.
Toen begon het welles-nietes spelletje en het niet-begrijpen antwoord. Ik had al gauw het vermoeden dat dit wel een vergeefse reis zou zijn maar toch had de man bij vlagen begrip en konden we er toch nog een klein deel van de claim uitpersen. Heel teleurstellend.
Farouk was wel echt verheugd met het resultaat. De getallen weet ik niet meer.
Tot zover mijn verblijf in Egypte. Ik werd na een diner in donker op een Nijlterras zo ziek dat ik uiteindelijk blij was weer terug in het hotel in Milaan te zijn en het gevoel had terug te zijn in de beschaafde wereld.
Groeten
Gerard
Ook nog even tijd voor ontspanning in de buurt van Cairo
Ben nog in de pyramide van Gizeh door een zeer nauwe omhooglopende moeilijk begaanbare gang naar boven gelopen/gekropen tot in een grafkamer met een lege sarcofaag. Op weg naar Cairo Terras aan de Nijl Tussen al deze activiteiten moesten we nog spijkers met koppen zien te slaan bij de Suez Canal Port Authority. Een collega uit Milaan, ikzelf en onze agent Farouk kwamen, na afspraak, aan bij het kantoor van SCPA.
Mijn claim was gebaseerd op de Suez Canal rules met name CH XII Computation of tonnage, CH XIII Transit dues en CH XIV Payment of Canal dues. Dit laatste werd gerekend in SDR units afgeleid door IMF (SDR= Special Drawing Rights).
Ik had over 3 jaar rekeningen verzameld van de doorvaartkosten zowel beladen als in ballast. Ik zag dat bij het toepassen van de tarieven de hand werd gelicht met de toegepaste Suez Canal tonnage.
Wat ik in het gebouw van de SCPA aantrof is nauwelijks te beschrijven. Ik hoop dat ik het na 36 jaar nog goed kan verwoorden.
In een grote slecht verlichte zaal stonden (ja, rechtop) rijen klerken in lang wit aan hoge lezenaars met de hand documenten te beschrijven. Deze klerken stonden 1 a 2 meter van elkaar af. Ongeveer 5 meter voor en achter hun stonden identieke rijen. Tussen deze rijen stonden 4 a 5 houten bureaus bedekt met hoge stapels dossiers en bemand door een chef. Geen computers, geen telefoons.
Bijna geen geluid op het krassen van de pennen na.
Een van die bureauchefs was de man die belast was met ons agentschap en onze Farouk wist hem feilloos te vinden.
Toen begon het welles-nietes spelletje en het niet-begrijpen antwoord. Ik had al gauw het vermoeden dat dit wel een vergeefse reis zou zijn maar toch had de man bij vlagen begrip en konden we er toch nog een klein deel van de claim uitpersen. Heel teleurstellend.
Farouk was wel echt verheugd met het resultaat. De getallen weet ik niet meer.
Tot zover mijn verblijf in Egypte. Ik werd na een diner in donker op een Nijlterras zo ziek dat ik uiteindelijk blij was weer terug in het hotel in Milaan te zijn en het gevoel had terug te zijn in de beschaafde wereld.
Groeten
Gerard
l
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Egypte
Ik ken dat gevoel maar al te goed van mijn vele bezoeken aldaar en verdere zandbak(ken) gedurende varenstijd en in de 1970ties voor baggerzakenen het gevoel had terug te zijn in de beschaafde wereld.
Toen ik in 1980 voor de laatste keer uit Jeddah vertrok, en via Cairo en een bezoek aan klanten in de Bittermeren weer in Amsterdam terecht was gekomen heppik mezelf bezworen " dat ik daar NOOIT weer naar terug zou gaan"
Bedankt voor je " for the memories" plaatjes.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Egypte
De eerste foto staat daar de sokkel waar Ferdinand op gestaan heb!
Wie onder weg is, vorderd
Re: Egypte
Bij het binnen varen van Port Said met de Gele Zee met als sleep de bok Arend
eind Dec 1956 werd Ferdinand van zijn sokkel getrokken
Wij zijn daar begonnen met het vrij maken van het Suez kanaal
Het eerste wrak wat boven gehaald werd door de bok Arend was
een sleepboot die voor het kantoor van de Suez Kanaal Maatschappij
tot zinken was gebracht. Het was 01 Januari 1957
Aad
eind Dec 1956 werd Ferdinand van zijn sokkel getrokken
Wij zijn daar begonnen met het vrij maken van het Suez kanaal
Het eerste wrak wat boven gehaald werd door de bok Arend was
een sleepboot die voor het kantoor van de Suez Kanaal Maatschappij
tot zinken was gebracht. Het was 01 Januari 1957
Aad