Quo vadimus?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Quo vadimus?

Bericht door Allen »

Maar natuurlijk Theo ik mis heel veel. 8)

RESPONSE
Laat ik daar nou totaal niet naar op zoek zijn.
Ook niet naar die bekende "veer in je .........."
Ik blijf langs komen en plaats wat knipsels.
Er is vast wel iemand die het interessant vind.
Zo niet ook goed. :mrgreen:
Grtn @Allen

Jos Komen (R.I.P)

Re: Quo vadimus?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

visueel te gehandicapt
Had je altijd nog Sparks kunnen worden, Jan. :)
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Quo vadimus?

Bericht door peelander »

Ja Jos, dan zou ik lekker over radiohutten en zo kunnen meepraten :-D :? :mrgreen:
groeten
Jan van der PLuijm
Bema

Re: Quo vadimus?

Bericht door Bema »

Beste allemaal,

Als het mogelijk wordt een mening te ventileren op eigen niveau en eigen taalgebruik tegen de gevestigde orde in, denk ik dat er overlevingskansen voor dit forum zijn.
Jongelui van tegenwoordig spreken niet meer met u of mijnheer, en daar wringt hier nogal eens de schoen heb ik het idee.
Heb m'n, secundo mate, neefje dit eens laten zien. Zijn reactie na het lezen van wat comments: uit welk tijdperk komen die gasten? Het stenen?

Ik denk serieus dat daarin de kneep zit, zoals JK ooit in een mailtje schreef: "we zijn een stel oude zeelui die het prettig vinden in die tijd te blijven hangen dus dim een beetje"
Zolang niet wordt ingezien dat de jeugd toch echt de toekomst heeft zal dit forum gedoemd zijn te verdwijnen.

Bert
louis holleman

Re: Quo vadimus?

Bericht door louis holleman »

Jos Komen schreef:
visueel te gehandicapt
Had je altijd nog Sparks kunnen worden, Jan. :)
HOHOHO! Er werd nog altijd een goed zicht (al dan niet met voorzetglazen) vereist alsmede geen kleurendoofheid. Duh :mrgreen:

Nog ff terug naar het onderwerp; tja, ik weet ook op sommige epistels niet echt een zinnig antwoord dan wel een bijdrage te geven. Het zij zo.
Daarom zijn ze niet minder interessant.
Ik merk de laatste tijd wel een teruggang in het aantal bijdragen, What Port ff niet meegerekend. Maar da's denk ik weer een heel ander verhaal...

Dus Theo, Ferry en wie zich nog meer aangesproken voelt: ik geniet wel degelijk van jullie bijdragen, ook al reageer ik niet altijd. Hoop jullie dus toch nog op zijn tijd hier tegen te komen.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Quo vadimus?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Over gebrek aan response gesproken...
Ik heb van de verhalen van Bob Kristel genoten en vind dit prachtige verhalen van een kapitein die nog de moeite neemt om ons op humoristische wijze te informeren over het reilen en zeilen op de Christelijke Nederlandse Koopvaardij anno 2015. :-D
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=384
Ik heb Bert toen gebeld dat ik met veel belangstelling uitzie naar het vervolg van de belevenissen van Bob. :wink:
Ik neem aan dat ik niet de enige ben. :wink:
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Quo vadimus?

Bericht door Martinus »

"we zijn een stel oude zeelui die het prettig vinden in die tijd te blijven hangen dus dim een beetje"
Zolang niet wordt ingezien dat de jeugd toch echt de toekomst heeft zal dit forum gedoemd zijn te verdwijnen.
Je kunt je afvragen hoe erg dat zou zijn. Als hier over de toekomst gesproken wordt, wordt dat nog steeds door diezelfde ouderen gedaan en als ik het goed begrijp is het forum ook voor hen opgericht.
Ik lees hier zelf graag en kijk met genoegen naar de foto's. Soms antwoord ik ook om te laten blijken dat ik met belangstelling lees en kijk, en soms natuurlijk ook omdat ik op iets in wil gaan.
In vergelijking met andere fora is dit een succesvol forum en er is ook voortdurend sprake van mensen die posten.
Het is natuurlijk positief om er over na te denken en nieuwe ideeën te hebben, maar het lijkt me niet dat er reden tot klagen is.
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Quo vadimus?

Bericht door Wim Plukker »

Alea iacta est…

Theo constateert wat anderen al langer aan voelden komen en zagen gebeuren maar weet dat als een van de weinige schrijvers op dit forum weer goed onder woorden te brengen.
Ik ben geen schrijver, in de 9 jaar dat ik hier rondhobbel heb ik 279 keer iets geplaatst, Theo in 11 jaar 4000 waarvan vele de 500 woorden overschrijden. Bijzonder jammer dat hij daarom de lust tot schrijven en plaatsen van zulke stukken gaandeweg is kwijtgeraakt en in dit topic aan ons meedeelt dat ze waarschijnlijk voorgoed tot het verleden behoren. Je schrijft altijd voor een publiek en als dat taant dan kan ik me goed voorstellen dat het plezier erin gaat kwijnen.
De oorzaak van het afnemende aantal forumleden is denk ik niet zo heel moeilijk te verklaren. 75% van de topics gaan over een tijd die voorgoed achter ons ligt en het aantal forumleden die deze tijd bewust hebben meegemaakt neemt nou eenmaal door natuurlijk verloop af. Verder zijn er een aantal die door conflicten onderling of omdat ze de zon niet in het water konden zien schijnen voortijdig afgehaakt of erop gewezen dat ze hun heil voortaan elders moesten zoeken. Instroom van forumleden die nu varen is er nauwelijks omdat enerzijds te veel andere zaken tijd vergen en er in veel takken van sport nu eenmaal een concurrentie beding geldt dat je niets van je huidige werk in wat voor vorm dan ook mag publiceren. Wat dus ook geldt voor foto’s, locaties, lopende projecten en expertise. Uitzonderingen hierop zijn er natuurlijk wel zoals Zware Kees en de door Jos aangehaalde Bob Kristel maar de manier waarop zij schrijven is heel terloops en is dan ook geen afspiegeling van de ontwikkelingen in de scheepvaart en aanverwante bedrijven.
Voor het volgen van die ontwikkelingen zijn we dus geheel afhankelijk van wat er elders op internet door de diverse redacties geschreven wordt en meestal door de bedrijven zelf vrijgegeven wordt aan de pers. Op het forum wordt er dan ook wel eens aandacht aan besteed maar welke kant het echt op zal gaan weten alleen degenen die er niets over mogen zeggen.

De kracht van Kombuispraat vind ik altijd de aanwezige expertise om een zaak te duiden. Mooiste voorbeeld is de ramp met de Costa Concordia. Binnen een aantal pagina’s van dat topic was door ons met de in de pers bekend geworden feiten aan te geven dat ze vrijwel direct na raken niets meer konden bedienen en ze door puur geluk zijn teruggedreven op het talud van Isola del Giglio hetgeen veel later werd bevestigd in het rapport van de Italiaanse RvdS.

Kombuispraat is een organisme wat in stand wordt gehouden door zijn leden en als dat aantal afneemt zal de levendigheid afnemen. Alleen de tijd zal leren of de ingezette trend blijvend is.

M.v.g.

Wim

Bijna 500 woorden ☺
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Quo vadimus?

Bericht door Co »

Helemaal met Wim eens!

Zelf vaar ik (nog) maar de belangen van de "toko" waarvoor ik vaar zijn dermate groot dat we domweg niet alles kunnen plaatsen.
Neemt niet weg dat de vooral de stukken van Ferry en Theo ALTIJD de moeite waard zijn om te lezen!
Zij zijn een voorbeeld dat zulke bijdragen tijd kosten.
Van mijn kant: Als wtk zit je hier op dit forum een beetje in de stilte, en als voorbeeld van tijd(gebrek)
kan ik bv de discussies aanhalen welke motor vroeger beter WAS, (een WS Lugt, Stork Hotlo, Sulzer RD, MAN KZ enz/enz)
Wat ontbreekt is de tijd om e.e.a. eens goed naast elkaar te zetten om te vergelijken.
Als ik thuis ben lees ik ALLES wat maar een beetje naar techniek ruikt, en dan zijn ook de ervaringen van bv John Marlit met "kleinere karretjes", V&D met andersoortige techniek
de bijdragen van Harry H. uit Halifax eo, leuk en leerzaam om te lezen.
Dan bekruipt me wel eens een soort schuldgevoel; wel lezen van anderen, en zelf niet veel investeren.... :oops:
Daar zit volgens mij een deel van het probleem......

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Quo vadimus?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Daar zit volgens mij een deel van het probleem......
Ach........Co......dat valt misschien nog wel wat mee :roll: Gewoon maar doorgaan met " HET licht aanhouden met stampende zuigers" :lol: ( EN het grijze-zwarte water omtoveren in " glashelder en drinkbaar"!!!!!) :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie