De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wie zich niet ergert, maar slechts verwonderd......wordt zeker wel 80 en misschien wel 100!

Ooooh ...ik wou ZO graag dat ik die wijsheid van mezelf had :roll: .......aaahwel, een mens kan nu eenmaal niet alles hebben! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Da Silva »

Ik heb vanmiddag nog een reactie geplaatst, maar die is weggevallen of verwijderd. Ik heb slechts gereageerd op de reactie van Jos op de opmerking van Theo Horsten. Jos deed dit niet voor de eerste keer. Hij heeft al eerder aangeven deze opmerkingen niet leuk te vinden en het er ook niet mee eens te zijn . Dan moet je daar uit respect gewoon meestoppen en het niet nog eens paar keer inwrijven. Ik vind dat Jos dit niet verdiend. Niemand twijfelt aan de nautische kennis en kunde van Theo, daar gaat het helemaal niet over. Het gaat hier over waardering en respect voor Jos. Niets meer en niets minder.

Grt.
Mario
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

v+d schreef:Mario bedoelt het ongetwijfeld niet kwaad.
Mario zal het ongetwijfeld niet kwaad bedoelen, maar voorlopig zegt hij het toch maar en komt er zelfs nog een keer op terug. Met nog een paar extra stootjes onder de gordel. Ik geloof niet dat ik in die bijna 8000 berichten die ik op dit forum heb geplaatst ooit iets dergelijks tegen een ander forumlid heb gezegd. Terwijl daar toch vaak genoeg reden voor zou zijn geweest, maar dat doe je niet, dat hou je voor je. Het opvallende is ook dat zoiets altijd komt van mensen die zelf nóóit ook maar één enkele keer hun nek eens hebben uitgestoken en een eigen, originele bijdrage op dit forum hebben geplaatst. Missen ze daar de kennis en de capaciteiten voor of zijn ze bang voor kritiek? Ook komen er dan onmiddellijk weer anderen achter het behang vandaan of onder een steen uit om ook een duit in de zak te doen. Het is niet zo dat ik me gekwetst of beledigt voel, hoor, ik ben niet zo fijngevoelig en kwetsbaar, maar omdat ik binnenkort afhaak, wilde ik het toch nog even kwijt. Dat zijn heel onaangename dingen en dat is geen kwestie van niet tegen kritiek kunnen.

Dat ik geen respect voor Jos zou hebben, is natuurlijk pure onzin en ik weet zeker dat hij dat ook wel weet. Ik heb groot respect voor Jos en voor de manier waarop hij dit forum al die jaren heeft geleid. Dat het geleidelijk aan mis gaat, is niet zijn schuld. Als ik de baas was geweest - wat ik gelukkig niet ben omdat ik daar, nogmaals, volkomen ongeschikt voor ben - had ik het scherm allang op zwart gezet. Als je zoals ik, dit forum een warm hart toedraagt, er vijftien jaar lang - met veel plezier - veel tijd in hebt gestoken en je ziet het aftakelen, dan is het vrij normaal dat je daar iets van zegt, ook al doet dat misschien pijn. In zo'n geval moet je je bek juist niet houden. Daar is niemand bij gebaat. Als ik door hier te blijven het forum zou kunnen redden, zou ik dat zeker doen, maar daar is veel meer voor nodig. Nu zit ik mijn tijd alleen maar te verdoen met mijn geschrijf. Gelukkig heb ik tijd zat en zoals ik al zo vaak heb gezegd, is dat schrijven voor groot deel egotrippen, maar ik word er langzamerhand toch wat moe van.

Wat ik nog vergat is een paar mensen te noemen die nauwelijks tekst schrijven, maar toch al jarenlang een paar vaste punten op dit forum zijn. Om te beginnen is dat Ruud Coster met zijn mooie foto's van de haven van IJmuiden. Zeven dagen per week, vaste prik. Dat sla ik nooit over omdat het de scheepvaart van vandaag is. Ga alsjeblieft door, Ruud. Ik heb je er al vaker mee gecomplimenteerd, maar nu wil ik je ook bedanken. De moppenhoek en de limericks zal ik niet missen, maar jouw foto's blijf ik volgen.
Hetzelfde geldt voor Jur Kaspers en Joost R. en niet te vergeten Bert met zijn Groninger Scheepsbouw. Ook dat is allemaal de scheepvaart van vandaag en niet uit een ver verleden. Jos zei het zelf al: te veel met het verleden bezig geweest en te weinig gericht op de toekomst. Pas op: ik ben verzot op het verleden, denk maar aan het welbekende Potje van mijn Tante. Ik zou daar nog heel wat over kunnen schrijven. Maar mijn belangstelling voor dit vak ligt toch vooral bij het heden en de toekomst. Maar dat vinden we hier nauwelijks nog en nieuwe instroom is er ook niet. Het zij zo. Aan alles komt een eind.

Kom, nog wat lezen en morgen is er weer een dag.
-------------------
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Janna »

Dat vind ik buitengewoon jammer Theo, dat jij hier vertrekt.
Ik lees jouw bijdragen altijd aandachtig, omdat ik het altijd zinvolle bijdragen vind.
Ik ben het ook vrijwel altijd eens met je standpunten en inzichten.
Zonde.

Daarnaast; het forum is misschien niet meer wat het geweest is. Dat zie je ook wel op het Kustvaart- en Binnenvaart forum.
Maar dat is normaal, want alles verandert; en al helemaal (op) het Internet.
Niets blijft bij het oude, en ook (helemaal..) een forum niet. Het evolueert in iets anders, of verdwijnt waarna er iets nieuws ontstaat.
'The only thing that is constant, is change', Heraclitus
Hij zal het wel niet in het engels gezegd hebben :mrgreen:

Het ga je goed Theo.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------------------Afbeelding


Inderdaad, Πάντα ῥεῖ, Erik. Daar is geen ontkomen aan. Maar reken erop dat ik jou wel blijf volgen met je Jannette! Ik vind dat prachtig, man. Je vaart het water dun. Telkens weer probeer ik me voor te stellen hoe dat moet zijn: gewend zijn een Boeing 747 onder alle omstandigheden veilig aan de grond te zetten en nu een soms moeilijke manoeuvre uitvoeren met een binnenschip. Of je ervaring met het ene je soms kan helpen bij het andere. Of je, als je nu op een winterse morgen aan dek stapt, in een smal, glad gangboordje om aan de dag te beginnen, niet terugdenkt aan die cockpit en je preflight procedures. Toch een heel verschil, lijkt me. :-D
Kun je je vlieguren nog wel bijhouden?
Ja, ik volg het ademloos. Commentaar heb ik daar niet op; wat zou ik moeten zeggen? Mijn enige binnenvaartervaring is een poosje een regelmatige vaart op Maastricht over het Albertkanaal. Met een kuster met vrij veel diepgang en toen nog zonder boegschroef. Chinaclay van Par naar Maastricht en huisbrandkolen van Steyn naar Franse havens. Dat was elke dag weer avontuur en ik had het niet graag willen missen.
Bedankt voor je goede wensen. Het gaat mij wel goed, hoor. Plenty te doen, genoeg te schrijven en straks weer een mooie vertaalklus.
-------------------
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Martinus »

Inderdaad, Πάντα ῥεῖ, Erik.
Ik ben de draad even kwijt. Op welke boodschap reageer je hier Theo? Klinkt wel interessant een piloot van een B747 in de binnenvaart!
B747_400_vop-700x460.png
B747_400_vop-700x460.png (81.64 KiB) 4649 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik reageer op het bericht van Janna/Erik Schumacher, hier direct boven. Bij de buren vooral actief in het topic "Vliegende Vaart". Erik heeft zijn 3de en 2de rang GHV, plus diploma A scheepswerktuigkunde. Was 5 jaar stuurman op de Grote- en Kleine Handelsvaart en daarna 30 jaar in de vliegerij. Vliegt nog steeds op 747-400's. Heeft zich een binnenschip gekocht en vaart het water dun. Loopt en passant ook nog even de marathon van Rotterdam. Kijk, dat zijn interessante mensen en dat maakt het de moeite waard om ook eens bij de buren te kijken.
Voor Eriks eigen website klik HIER.
Voor het topic "Vliegende vaart" bij de buren dat nu ruim een jaar loopt, klik HIER.
Ik volg dat van aanvang af op de voet.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Martinus »

Dank!
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Fluks »

Theo, je vergeet nog zijn tjalk, waarmee hij overzee zeilt.
Ik erger mij wel eens aan (ex)binnenschippers, die denken, dat hij alles nog moet leren op het gebied van binnenvaart.
Groet, Arie.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Breeze »

Hoewel ik niet lang genoeg op dit forum zit om een afgewogen oordeel te hebben over deze onverkwikkelijke discussie, wil ik toch 2 dingen opmerken.
Het is voor mij onbegrijpelijk hoe Mario binnen een jaar 2 diametraal tegenover elkaar staande oordelen kan hebben over Theo.
Dit schreef hij op 10 mei 2017 in het draadje "Oorlogsherinneringen":
Goeie avond Theo.
Dat laatste bericht van je, was voor mij niet nodig geweest. Zand erover . Ik snap ook wel, dat je dit te goeder trouw had geplaatst. Gewoon door gaan zoals je altijd hebt gedaan. Ik ben misschien één van de weinige niet (ex-)zeevarenden op dit forum. Maar als techneut in ruste waardeer ik je bijdragen aan dit forum. Al snap ik er lang niet alles van, ik vind het altijd weer interessant om je stukjes te lezen.
Je bent voor mij, ondanks dat ik het niet altijd met je eens ben, één van de smaakmakers. Met saaie mensen zoals ik, kan je het forum wel opdoeken. Je bent zelfs nog iets ouder dan ik, maar ik bewonder je onuitputtelijke energie die je in van alles en nog wat steekt. Een paar voorbeelden, je bijdragen aan twee forums, je boeken, je vertaal werk, de interesse voor de Nederlandse taal en dan nu weer de waardering voor de gesneuvelde koopvaardij mensen. Ik kijk wel eens naar de tijdstippen, dat je online bent. Volgens mij maak je weinig gebruik van je bed.
Ga zo nog lange tijd door.
Grt.
Mario.
En dit schreef hij op 5 mei jl. in dit draadje:
Da Silva schreef: 05 mei 2018 16:56 Inderdaad, iedere keer weer die denigrerende opmerkingen. Jos, laat je niet gek maken. De kombuizers bepalen zelf wat ze leuk vinden, toevallig maakt deze zelf ingenomen meneer dat niet uit. We hebben een flinke tijd niets van hem gehoord en alles gaat gewoon door. Zijn bijdragen blijken dus niet onmisbaar te zijn.
Grt. Mario
En verder vind ik het bijzonder ongepast om op een openbaar forum op zo'n manier te praten over iemand die altijd tot genoegen van velen zijn vele goed onderbouwde oordelen en redenaties heeft neergepend.

Adri


Plaats reactie