De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------
Laat toch rusten, Adri. Ik word er echt niet anders van. Maar je hebt gelijk en ik zei dat ook al: zoiets zeg je niet; dat hou je voor je. En passant krijgt Jos dan ook nog even een brevet van onvermogen toebedeeld: alsof die dringend hulp nodig heeft tegen lieden zoals ik en zelf niet meer in staat is om duidelijk te maken dat iets hem niet bevalt.

Maar laat me rustig verder lezen in boek nummer twee. Ik kan nu al zeggen dat dat erg goed is. Een zeldzaam duidelijke, heel systematisch opgebouwde analyse van die hele ramp, teruggaand naar het ontwerp en de bouw van het schip in 1974/'75 en de ondergang van de Amerikaanse scheepsbouw in het algemeen en Sun Shipbuilding in het bijzonder. Veel dingen die volkomen nieuw voor me waren. En dat alles in een heel plezierige, uiterst leesbare stijl. Die dame weet echt waar ze over praat. Ook over de mensen aan boord waarbij er in bepaalde gevallen een heel ander beeld naar voren komt dan dat wat ik - en waarschijnlijk velen - door de berichtgeving en de verhoren en verslagen van de USCG en de NTSB van de hoofdrolspelers hadden gekregen. Het moet wel erg pijnlijk zijn voor de nabestaanden van kapitein Michael Davidson. Mijn belangrijkste vraag: "Hoe kon hij dit in godsnaam doen? Hoe kon hij die route kiezen en erin volharden? Hoe kon hij de voornaamste regels van orkaannavigatie aan zijn laars lappen?" worden hier heel duidelijk beantwoord. En ik ben nog niet eens halverwege!

Gehoord de beraadslagen en overwegende dat bijzaken er verder niet toe doen, zetten wij die opzij en gaan over tot de orde van de dag. :wink:

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Geep »

Goeden morgen, ik voel mij niet gekwetst. pracht wijsheid. Wil ik gerust elke dag, graag voor ogen hebben.
Print en plak hem, op de lijst van m'n beeldscherm.
Voel mij gelijk een stuk jonger!
Vrgr. Kwispelende & Dartelende. Geep
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Erikdepooter »

Theo schreef:
Gehoord de beraadslagen en overwegende dat bijzaken er verder niet toe doen, zetten wij die opzij en gaan over tot de orde van de dag.
Jezus, jongens, neem alles niet zo zwaar op!
Kombuispraat is –met dank aan Jos- een best wel uniek forum, juist door die mix van oude gekkigheid, die we ons herinneren uit onze jaren op zee, maar het bevat ook een schat aan waardevolle informatie over dit vakgebied.
Niet alleen de geschiedenis, de humor en de tijdgeest van “vroegah” (gepikt van Harry), maar ook de lessen, die je daaruit kunt trekken.
Van dat laatste is Theo zo’n beetje de suprematie. Mijn acht jaar ervaring verbleken daarbij.
Maar in mijn vaartijd heb ik ook genoeg figuren meegemaakt, die bij lange na niet dat niveau konden halen en ook nauwelijks iets leerden van ervaringen. En die zijn er nog steeds, zo blijkt.

De kapitein van de El Faro is zo’n voorbeeld. Je praat wel over 33 mensen die door zijn gebrekkige verantwoordelijkheid en/of kennis zijn verdronken. Of die Schettino, die heel andere prioriteiten had dan navigatie. Ook 32 doden.
Scherpe analyses daarvan horen erbij. De echte waarheid weten alleen die drieëndertig zielen, die zich op 1 oktober 2015 meldden aan de Hemelpoort. Wij weten slechts een “aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid”. Daar horen we van te leren. Toen, nu en in de toekomst.

En als iemand zoals Theo de tijd neemt om daar grondig in te duiken, dan heb ik daar heel veel waardering voor. En hoop, dat als iemand het belang daarvan niet begrijpt en dat vervolgens wat onbeholpen ventileert, dat niet meteen leidt tot afhaken.
Anderen voegen wel de dingen toe uit de categorie “praatje pot”, met die herkenbare humor, die dit forum zo leesbaar maakt, en wat mijn betreft nog vele jaren zo kan doorgaan.
Ik hoop, dat áls de stekker er ooit uit gaat, iemand wel zo slim is om met een totale backup het geheel voor het nageslacht te behouden. Want wat over 100 jaar daar niet aan serieuze en minder serieuze boeken mee te vullen zijn . . . .

Dus mensen: allemaal tot 10 tellen, paar keer diep adem halen en lekker doorgaan met waar jullie zo goed in zijn!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

... dat niet meteen leidt tot afhaken ...
Dat is niet mijn reden om af te haken, hoor, Erik. Ik zei het al: ik ben niet zo fijngevoelig of kwetsbaar. Nee, ik was dat al een poosje van plan en dat moet je dan niet in een opwelling doen waar je later bijna altijd spijt van krijgt, maar weloverwogen. Ik ga de reden niet omstandig uit de doeken doen, daar is het wat te gecompliceerd voor en het gaat ook eigenlijk verder niemand iets aan. Het is nogal persoonlijk. Een gevoel dat het zo wel genoeg is, laat ik het zo dan maar zeggen. Ik wil dat netjes en correct doen, met recht werk. De minstens zo onaangename opmerking dat ik me "als een verwend kind" terugtrek als de discussie niet gaat zoals ik dat zou willen, is al even ongegrond als die waardoor deze discussie ontstond. Ik heb me uit één discussie teruggetrokken zonder daar een goede verklaring voor te geven. Ik had daar een zeer gegronde reden voor die ik niet ga uitleggen, omdat dat hetzelfde tot gevolg zou hebben als wanneer ik me niet had teruggetrokken. Iedereen mag daar het zijne van denken, dat interesseert me niet echt. Op eventuele reacties hierop of opmerkingen hierover zal ik ook niet ingaan. Gewoon ophouden met dat gezeur.

Ik hoop ook dat het forum, wat er ook gebeurt, altijd ergens beschikbaar zal blijven, alleen maar om te lezen, om terug te kunnen grijpen op oude topics. Het is nauwelijks te geloven hoe vaak ik zelf om een of andere reden, gewoonlijk om iets te checken, terugga naar een topic van vele jaren geleden. Er zit een onvoorstelbare hoeveelheid informatie en kennis in Kombuispraat die bewaard en beschikbaar zou moeten blijven. Ik heb een bundeling klaarliggen van twee van mijn lange bijdragen die me om verschillende redenen na aan het hart liggen. Of ik die ook werkelijk ga publiceren, ga ik in de komende tijd eens bekijken. Zonder enige haast. Er zit nog vrij veel werk in, maar zolang de mij beloofde nieuwe vertaalopdracht nog niet in de mail zit, heb ik tijd zat. En anders wordt het maar na die opdracht. Tenzij ik plotseling moet aanmonsteren op de Never Come Back Line omdat iemand anders niet is komen opdagen en zich nu schuilhoudt in louche havenkroegen en duistere buurten, dat weet je maar nooit.
Het wordt een kloek werkje van 316 pagina's. Ik denk dat ik maar eens een proefexemplaar voor mezelf ga bestellen. Mocht het toch tot uitgeven komen, dan laat ik dat via via wel weten. Mogelijk start ik dan mijn website weer op. In vernieuwde vorm, ook zo'n klus die ik maar steeds voor me uit schuif.

Want dat ga ik uiteraard wel missen: een platform om mijn in druk verschenen schrijfsels aan te prijzen en aan de man te brengen! :-D
Voor de centen hoeft een mens dat overigens echt niet te doen. "Columbus achterna" heeft me bijvoorbeeld tot op vandaag maar net 300 euro opgeleverd. Ik schat dat mijn uurloon voor dat werk iets van een kwartje zal zijn. :shock: Maar het verkoopt nog elke maand, dat wel. Ik zie nog wel. Hieronder de cover. Ik zie nu ook dat er een fout zit in de tekst op het achterplat, een woord te veel. Dat zal ik om te beginnen maar eens verbeteren.

Afbeelding

Maar ik moet lezen. Rachel Slade. Into the Raging Sea. Niet hier zitten te ouwehoeren. :wink:
-------------------
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Geep »

Wat ik zo jammer vindt, het afkatten van elkaar. Wij bedreigen elkaars bestaan niet op Kombuispraat. En toch is het stekelig, katten, zonder doel! Waarom nou???
De meesten van ons hebben de zeebenen niet meer nodig. De kleding met rangen en standen, hangen in de kast, tussen de motteballen, Scheepspetten zijn al tijdenlang stoffig. Gouden en Zilveren strepen zijn al lange tijd kopergroen uitgeslagen
Hoog en laag is bij kombuispraat, niet belangrijk!
Laat staan of dat zooitje schorum, nog belangen heeft, met voor de mast, of met die goude hap er achter.
Als pieperschiller, tafels dekken, de goude hap, bedienen! Ik was gedoemd, mijn leven en slapen, te delen in het vooronder, tussen 19 mannen, tussen snurken, scheten, slapende, kreunende, klaverjassende, mannen die vrij van wacht waren.
Varensgezellen, die hardop praten tijdens hun heftige dromen. Soms janken!! Privacy, wat is dat? Met je blote kont naar de enige zichtbaar open badcel, heen en terug!
Dan op een ander schip, krijg ik promotie; pieperschillen, nu wel met een hut (pijpela) van 6 man.
Waarvan enkele, zichzelf bedienen! Dat je, tot de ontdekking komt dat een hutmaat, je pendek en sokken gebruikt. In der loop der jaren gepromoveerd, tot een eenpersoonshut!!
Privacy, wat is dat? De werkhofmeester, had net als ik,’n eenpersoonshut, gezellig, we lagen naast elkaar, elk met een eigen scheepskooi, op gelijke hoogte, de afscheiding tussen hutten was gewoon meubelplaat 25 m/m!
Eindelijk zijn we met pensioen. Geen natte zorgen meer, de Hoed, op de moderne rookafvoer.
Machinekamer bedankt! Pleinschaal inut rechter vakkie! Sextant wegruimen in ’t kissie.
Keukenmessen in de bovenste lade, kachels uit…snel, de middelste loopplank af.
Ja…., ’t beste….ik schrijf je zo gauw mogelijk. Wetende dat het toch niet gebeurt!
Vriendschappen vallen uit elkaar, vervreemden. Raken uit het zicht. We worden vreemden!
Kom weer tot de ontdekking, dat er de afgelopen 40/45 jaar niets verandert is…..
Houd toch op met het elkaar afvallen, de tijden zijn veranderd, wij ook, ik zeker.
Ben al jaren lang prive, van vroeger thuis op de hoogte v/d gouden & zilveren hap.
Onder die twee goude en zilverenhappen, schijnt nog niets verandert te zijn!,
Zelfs tijdens hun pensioen. Praat over je hond, je leuke kater. Je ervaringen, een leuke witz.
Moos kwam Saar tegen……………………, en Saar zei; Nee!
Vissie bakken, witlof kweken, gewoon ouwehoeren. Kat mekaar niet af tijdens de laatste jaren, van ons bestaan,
Uiteindelijk komen we allen uit, op de laatste sloperij.
Ik ben hoopvol…?
Vrgr. Emotionele Geep.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat er de afgelopen 40/45 jaar niets verandert is….
Maak er maar rustig "450" jaar van Geep....en 4500 is ook niks mis mee :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door gerard tenerife »

Geep schreef:
Ik ben hoopvol…?
Ik lig met je mee Geep, Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Mooi geschreven heer Geep, Kombuispraat is een prachtig iets.
Ik lees veel van de soms wat ingewikkelde onderwerpen omdat het mij boeit maar kan mij heel goed voorstellen dat iemand op mijn geklets niet zit te wachten omdat het vaak niets met varen te maken heeft. Nou ja, er komt altijd wel een bootje in voor.
Zelf kijk ik altijd met een bakje koffie even snel de berichten door, pikheet zo gezegd.
Nou ja ik zei het al , nog even en dan zijn wij zelf geschiedenis tot het zo laat is blijf ik nog maar even hier wat foto's en verhaaltjes posten.
Kombuispraat blijft alleen bestaan als er vuur in de kachel blijft en voor vuur is brandstof nodig!
Nou we gaan hier maar weer door met deze ongelofelijk domme ramp.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Allen »

Ik dacht toch echt dat dit topic over "De ramp met de El Faro" ging.
Inmiddels gaat het het meer over @Theo

Van het www. geplukt.
Van welke datum omderstaand epistel is; geen idee, er stond geen datum bij.


@Theo ging in 1951 naar zee als een zeer lichte lichtmatroos op een coaster van 300 ton en beëindigde zijn varende loopbaan in 1987 als kapitein op een mammoettanker van 300.000 ton.
In de tussenliggende zesendertig jaar voer hij op meer dan veertig verschillende schepen over de hele wereld en was daartussenin en ook daarna tot 1994 actief in een aantal walfuncties in de scheepvaart.

In 1976 verruilde hij het reguliere rederijbedrijf voor de ship delivery, het op eigen kracht uitbrengen van schepen van onverschillig welk type of formaat naar onverschillig welke bestemming ter wereld, van de kleinste havenslepers en baggermateriaal tot de grootste tankers.
Een meer avontuurlijke tak van scheepvaart.
Zo bracht hij tussen 1983 en 1990 samen met anderen voor eigen rekening en risico dertig tankers in grootte variërend van 95.000 tot 450.000 ton vanuit Europa naar Taiwan voor sloop, waarvan tien op eigen kracht en twee door hemzelf gevaren.

@Theo publiceerde artikelen, foto’s en korte verhalen in verschillende tijdschriften en kranten en schreef romans.
Daarnaast vertaalde hij sinds 1976 meer dan 50 boeken vanuit het Engels naar het Nederlands.
Hij woont in het uiterste noorden van Griekenland.


Toevoeging mijnerzijds: 'loat goan'.
Grtn @Allen
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Geep »

Als iemand beschadigd wordt heeft, hij ook recht van een rehabilietatie, al moet ik het projeteren op Mars, wegens die hoge kosten, doe ik het dan van armoede maar op kombuisgeouwehoer.
Als ik ooit, ooit mijn eigen geschiedenis, bloot geef, komt Neptunis mij hoogst persoonlijk halen.
Gaat er wel een schokgolf rond. Door nautisch Nederland.
Voel heel goed aan, waar Theo mee rondloopt en worsteld!
Ik ben op niemand jaloers, wel op m’n hond, die krijgt een aai, ’n kluif, mag mee op vakantie.
De ballen…..Oja, motteballen, motten hebben die niet!
Theo, joh ’t beste…….
Geep.


Plaats reactie