De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------

-------------------------------[img]http://img.photobucket.com/albums/v511/Theo-H/Nieuwe%20forumbijdragen/EL%20FARO%20HEARINGS/USTS%20KENNEDY-500_zpsxgw2smtr.jpg[/img]
-------------------------------Foto Shipspotting: Cees Bustraan

Ik heb een hekel aan te ver offtopic gaan, vooral in een serieus onderwerp als dit, een ramp waarbij drieëndertig mensen door verkeerde besluiten van anderen om het leven kwamen, maar goed beschouwd zijn we helemaal niet zo ver offtopic. We hebben het nog steeds over opleidingen en kwalificaties van mensen en de vraag of ervaring nou echt wel zo belangrijk is als sommige, in de oude en vaak harde praktijk gelouterde bejaarden de jongeren willen doen geloven. Het enigszins offtopic gaan begon door een reactie van mij op een opmerking van Kurt Brouwer over de US Coast Guard en daarom lijkt het me zinvol om dat even te recapituleren waardoor we mogelijk weer op het goede spoor kunnen komen en de discussie van daaruit voort kunnen zetten. Ik vind het in het kader van dit topic toch wel erg belangrijk. Het gaat hier namelijk over de kwalificaties van de mensen die verantwoordelijk waren voor de keuring en de certificering van de El Faro en die persoonlijk of in vereniging van oordeel waren dat dat schip hecht, dicht en sterk was en in alle opzichten in staat om de voorgenomen reis van Jacksonville naar San Juan, Puerto Rico, te ondernemen en te volbrengen, om de klassieke formule dan nog maar eens te gebruiken.

Naar aanleiding van of op grond van een ervaring in Amerika van zo’n vijftig jaar geleden sprak Kurt de verwachting uit dat we de mannen van de US Coast Guard die deel uitmaken van de commissie die onderzoek doet naar de ramp met de El Faro als niet ter zake doende kunnen wegzetten. Ik beschik over te weinig informatie om die mening ofwel te onderschrijven of met vuur en verve te bestrijden en daarom kon ik ik alleen maar aanvoeren dat me dat wel wat ver gaat. Het lijkt me zeker niet uitgesloten dat er iemand tussen zit die inderdaad door gebrek aan gewicht boven is komen drijven, maar vast niet allemaal. Dat ik ietwat kregelig word van die uniformen, de goudversierde armen en rijk gedecoreerde borsten van de lieden achter die tafel, is een persoonlijke zaak en zegt a priori helemaal niets over hun kwalificaties of competentie. Achter een dergelijke tafel zie ik liever mannen in gewone pakken waaraan ik niet kan zien welke rang of positie zij bekleden. ’s Lands wijs, ’s lands eer en in Amerika doen ze het nu eenmaal zo.

Dat ik echt wel vertrouwen heb in de kwalificaties van die mannen, baseerde ik op het feit dat het onderwijs in de Verenigde Staten op een zéér hoog peil staat. Minstens zo hoog en mogelijk hoger dan in Nederland. Als je op de wereldranglijst van universiteiten maar liefst zeven in de top tien heb staan, dan zegt dat alles over je onderwijs, óók over het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en het hoger beroepsonderwijs. De universiteit van Wagening staat op plaats 47 en dat is voor een klein land als Nederland lang niet slecht. We hebben maar liefst acht universiteiten in de top honderd staan. Hoe het tegenwoordig gesteld is met het zeevaartonderwijs in de VS, kan ik moeilijk beoordelen, maar ik krijg de indruk dat ook dat zeker niet lager en mogelijk zelfs op een hoger peil staat dan in Nederland. Wie het beter weet en dat met feiten en cijfers kan staven, moet dat vooral zeggen.

In Amerika zijn zeven grote, erkende “maritime academies” te weten …
  • United States Merchant Marine Academy in Kings Point, New York
  • California Maritime Academy
  • Great Lakes Maritime Academy
  • Maine Maritime Academy
  • Massachusetts Maritime Academy
  • State University of New York Maritime College
  • Texas A&M Maritime Academy
Dit zijn allemaal overheidsinstellingen. Daarnaast zijn er nog negen private, niet erkende instituten die opleidingen geven voor door de US Coast Guard erkende diploma’s, maar het gaat om die eerste zeven. Dat zijn allemaal instituten op hogeschool- of academisch niveau waar je een bachelors kunt halen in een aan de maritieme sector gerelateerde discipline. Gemiddeld hebben ze plaats voor zo’n duizend studenten en wat ik het bijzondere vind en waar we in Nederland toch maar mooi een punt aan kunnen zuigen of een voorbeeld aan zouden moeten nemen, dat is dat ze met uitzondering van de eerste, de United States Merchant Marine Academy in Kings Point, New York, allemaal beschikken over een opleidingsschip. En niet van die lullige scheepjes, maar grote schepen, turbineschepen, motorschepen en diesel-elektrisch voortgestuwde schepen met vermogens van 6000 tot 17.000 shp. Schepen die een vaste kapitein hebben en die ook echt váren, wereldwijd. Het schip in de kop van dit verhaaltje is het USTS Kennedy van de Massachusetts Maritime Academy, een turbineschip met twee turbines op één schroef, totaal vermogen 15.500 shp. Het heeft accommodatie voor 710 personen en kan in drie dagen vaarklaar zijn. Alle bijzonderheden zijn o.a. HIER te vinden. Nu mag iedereen zijn eigen mening hebben over Amerikanen en de manier waarop zij dingen doen, maar ik weiger te geloven dat deze instituten mensen afleveren met een opleiding die inferieur is aan een Nederlandse, Belgische, Duitse, Engelse of Scandinavische opleiding en dat de koopvaardijofficieren die ze afleveern minder bekwaam zijn dan of nooit zo bekwaam zullen worden als wij, met onze Nederlandse diploma's, in onze goede dagen waren.

Dat ik een plaatje van het USTS Kennedy van de Massachusetts Maritime Academy in de kop zette, is niet toevallig. Jamie D'Addieco, de ABS-surveyor die de de ketel van de El Faro goedkeurde, studeerde daar tussen 2003 en 2007. Ze deed een dubbele studie en haalde een bachelor in Facility Management and Planning en een bachelor in Naval Architecture and Marine Engineering. Het eerste heeft niets, het tweede, scheepsbouw en scheepswerktuigkunde heeft alles met scheepvaart te maken. Mooi, hoor. Dat zal best een gedegen opleiding zijn, daar twijfel ik niet aan. Maar als Jamie nu op de normale leeftijd van achttien jaar naar die academy is gegaan, dan was ze tweeëntwintig toen ze afstudeerde en bij het American Bureau of Shipping in dienst kwam. Een jaar later is ze Senior Surveyor and Auditor. Ze is dan dus drieëntwintig jaar oud. Ik ben van goede wil en wil alles graar aanhoren en in overweging nemen en ik geloof graag dat de tijden veranderd zijn en dat tegenwoordig iemand van drieëntwintig jaar veel en veel slimmer is dan wij toen we die leeftijd hadden, maar mag ik toch mijn twijfels hebben over de competentie van een dergelijke Senior Surveyor? Iemand die behalve een paar reizen op het opleidingsschip Kennedy nooit ook maar een meter gevaren heeft? Had ze dat wel gedaan, dan zou ze ook dat zonder enige twijfel in haar Linkedin profiel hebben vermeld. Misschien beschikte ze echt wel over voldoende kennis voor die functie, maar had ze ook voldoende autoriteit? Zeven jaar later moet ze die ketels van de El Faro keuren. Ik twijfel er niet aan of ze heeft niet alleen voldoende kennis en inmiddels ook voldoende ervaring om te kunnen bepalen dat die ketel verrot is. Maar heeft ze dan ook voldoende autoriteit om een hoofdmachinist te confronteren en te zeggen dat ze die ketel afkeurt? De hoofdmachinist misschien nog wel, want die was maar even ouder dan zijzelf, maar iemand als Jim Fisker Andersen van Tote? Een man met heel wat ervaring en voor haar niet de eerste de beste. Zijn mijn twijfels dan gerechtvaardigd? Of zie ik dat helemaal verkeerd? Ik hoor het graag.

Ook niet onbelangrijk: wat zegt dit over de kwaliteit van ABS-surveyors in het algemeen? Over de kwaliteit en competentie van de mensen die bepalen of schepen wel of niet veilig zijn om (op) te varen en die nu gaan uitmaken wat er met de El Faro fout is gegaan? Ik dacht dat we aardig ontopic zitten.

Kennis en ervaring … twee eigenschappen die gewoonlijk in één adem worden genoemd, maar wat desondanks twee heel verschillende zaken zijn. Beide spelen een uiterst belangrijke rol bij het onderzoek naar scheepsrampen, of liever: het onderzoek naar menselijke fouten die een scheepsramp tot gevolg hadden. Als het mag, als dat niet gezien wordt al te veel offtopic, kom ik daar terwijl we wachten op de derde serie hearings, graag op terug.
-------------------------------

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik denk dus niet dat we "aardig on topic zitten"..........IK denk dat we uiteindelijk na wat zig zaggen "smack on topic" ZIJN!!
Zijn mijn twijfels dan gerechtvaardigd? Of zie ik dat helemaal verkeerd? Ik hoor het graag.
IK heb daar dus helemaal GEEN enkele twijfel over Theodorus, ik WEET hoe dat gaat, ik WEET van de telefoontjes achter de schermen, ik WEET van de verkapte dreigingen betreffende promotie en salaris verhogingen, ik WEET daar zo niet ALLES, dan ZEKER voldoende van.
Het doet mij slechts denken aan "Jan Klaassen & Katrijn" als U snapt wat ik bedoel :roll: ........zoals "ze" dat aan deze kant van de plas dan zeggen:
"Bin there, dun that, have the T-shirt"..........en heeft m.i. nul komma nul met "opleiding" te maken, maar ALLES met persoonlijkheid en karakter.
Een boot voor de kant leggen kost bakken met poen en dan moet je heel wat meer mee brengen dan een "zijjuh pendek"...en nou wil ik niet grappig zijn, maar "you have to have BALLS" en as ut FF kan van Roestvaststaal.......EN ook weten waar je het over hebt!! :roll:
"ZE" hebben mij rechtstreeks in mijn gezicht gezegd:
"I DO hope for your sake Mr. Hogeboom , that you are correct in your assessment"
Toen het allemaal over was, kreeg ik zijn Company-petje en een handdruk "For the memories"!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door K.Brouwer »

Theo, denk niet dat er veel mis is met het maritieme onderwijs in de USA. Doch bij een zaak als deze moet je er wel de juiste mensen op zetten en daar heb ik zo mijn twijfels over. Je vroeg jezelf al af waarom men nu niet doorvroeg. Misschien omdat men niet de juiste kennis in huis heeft of zo geïnstrueerd is? Die vraag kan ik ook niet beantwoorden. Heb wel toen m'n petje afgenomen voor de heer van Vollenhoven welke het voor elkaar kreeg dat de politiek niets te zeggen kreeg over de Raad die hij voorzat. Dus hoe "onafhankelijk" is men daar in de USA. De tien jaar dat ik toen daar voer kreeg je in iedere USA haven met de USCG te maken. Veel waren nogal theoretisch ingesteld en miste de praktijk ervaring. Hier heb ik het natuurlijk niet over hun eigen schepen/vliegtuigen en reddingsdiensten. Die wisten van wanten.

De loodsdienst daar zat toen heel anders in elkaar dan bij ons. Bij N.Y. lag net zo als bij ons toendertijd een loodsboot buiten en werd de loods met een loodstender aan boord gebracht. Die loods vertelde me eens dat als hij "zoveel" (het precieze aantal keren weet ik niet meer,zeg honderd of zo) keer met de loodstender heen en weer was geweest hij als loods in N.Y. kon gaan varen. Daar geloofde ik niets van en bij navragen bij een andere loods later bleek dat toch waar te zijn. Bij Houston of Tampa (weet echt niet meer welke plaats het was) liepen we plotseling in dichte mist, stond verder alleen boven te sturen want die ouwe was gaan pitten, blies die ouwe z'n nest uit en terug naar zeer langzaam. De radar stond bij en de vaarweg splitste zich. Vroeg aan de loods of hij de radar in de gaten wilde houden en welke kant we op moesten. Kreeg ten antwoord dat hij helemaal niets van radar afwist! Op m'n vraag welke kant moeten we op rechtdoor of rechtsaf moesten we rechtsaf. Kan nog veel meer "leuke" anekdotes over Amerikaanse loodsen vertellen doch mijn indruk was dat ze niet vanuit de zeevaart kwamen zoals bij ons wel het geval was.

Groeten, K.Brouwer
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
------------------------------------- Afbeelding
  • A U.S. Coast Guard investigative panel set its third and final hearing on the El Faro cargo ship sinking that killed all 33 on board. The hearing will be the first since investigators recovered 26 hours of audio and data from the ship’s data recorder found three miles below the surface near the ship’s wreckage off the coast of the Bahamas.

    The Coast Guard Marine Board of Investigation will begin the hearing Feb. 6 at the Prime F. Osborn Convention Center, 1000 Water St.

    The Coast Guard and National Transportation Safety Board, which are cooperating while conducting separate investigations into the tragedy, will “examine additional elements of the investigation including crew witnesses, (ship owner) Tote company officials, Coast Guard officials and contents of El Faro’s voyage data recorder, including the transcript of bridge audio recordings which was released Dec. 13” by the NTSB.
-------------------------------
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Erikdepooter »

Op https://dms.ntsb.gov/pubdms/search/hitl ... XTSEARCHT=
is de laatste toevoeging van nog steeds van 13 december 2016. De 2e hearings staan er nog niet bij.
Sorry, Theo.

By the way: de kroegbaas op de hoek van de haven Maassluis: ik zou het niet weten. Daar mocht ik op mijn 12e zeker nog niet naar binnen ;-)
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Eric »

Er moet mij toch even iets van het hart.
De leden hier zijn over het algemeen aardig op leeftijd en dragen een behoorlijke bagage met zich mee op gebied van kennis en ervaring.
De hele El Faro-toestand wordt hier diep en uitgebreid geanalyseerd, en het zou maar kunnen dat daar een conclusie uit komt waar de echte onderzoekers nog een puntje aan kunnen zuigen.
Niemand hoeft te twijfelen aan de competenties van een ex-HWTK die het grootste deel van zijn leven gevaren heeft, én nog dagelijks met de materie bezig is. Idem voor alle andere oude-rotten die over een berg ervaring beschikken.
Zelf ben ik lid geworden van Kombuispraat toen ik nog maar net voer.
Ondertussen is mijn haar ook meer grijs dan zwart en groeit de bagage elke dag.
Daarnaast ben ik alweer dik 8 jaar werkzaam in het maritiem onderwijs, en niet alleen meer als docent.
Bij ons op school hebben wij docenten die bergen ervaring hebben, al gaan er meer en meer met pensioen.
Ik heb inmiddels wel geleerd dat, hoe ouder je wordt, de kloof met de jongere generatie steeds groter wordt.
Ook ik betrap mijzelf daar wel eens op.
Tijden veranderen, en de techniek veranderd mee. Als je daar niet regelmatig mee bezig bent blijf je in het oude hangen en kom je op een punt dat de jongere generatie beter met nieuwe technieken kan omgaan dan de oude.
Er komt steeds meer elektronica, en daarmee steeds meer daarmee gepaard gaande defecten.
Leuk als je iemand van na '67 niet aanneemt omdat hij misschien een museumstuk binnen 5 minuten aan gruzelementen draait, maar wellicht kan je iemand van, zeg 1995, aannemen en die geleidelijk wegwijs maken met die oude techniek. Zoiets heet coachen, en ja, dat kost tijd en geld. Maar het zorgt er wel voor dat zo'n museumstuk ook blijft werken als de generatie die ermee is opgegroeid er niet meer is.
De meeste storingen komen tegenwoordig uit PLC's, computers en andere elektronische ellende.
En daar heb je mensen voor nodig die dáár verstand van hebben, en dus zijn er bedrijven die zeggen: Mensen van vóór 1967 komen er bij ons niet in. En dat is net zo fout, want nieuwe techniek gaat vaak samen met oude.

Ik zie hier elke dag studenten, en naarmate ze verder met hun studie zijn zie je ze veranderen van jongens naar volwassenen. En nee, als ze hier, met diploma, van school gaan zijn het geen professionals, maar een "beginnend beroepsbeoefenaar".
Als ze dan 3 of 4 jaar gevaren hebben, kunnen ze in de kustvaart al 1e stuurman zijn, en voor hun 30e kapitein. (8 tot 9 jaar ervaring)
Zo'n jonge kapitein heeft niet dezelfde bagage als een kapitein van zeg 50, maar kan wel net zo goed zijn beslissingen nemen en voor de veiligheid van zijn bemanning zorgen als zijn oudere collega.
Hier wordt echter de indruk gewekt dat een kapitein van 30 niets waard is.
Een machinist van 30 geen goede techneut is. Wel....ik ken zo'n HWTK, die op zijn 28e een servicebedrijf is begonnen, en de schades mocht verhelpen die veel oudere HWTK's hadden veroorzaakt. En dat doet hij nu al een jaar of 20.
Een Harry Hoogeboom was als 30-jarige al competent, en niet nu pas.

Wat ik wil zeggen, is dat competentie niet alleen afhankelijk is van leeftijd en ervaring , maar ook van aanleg en talent.
Er zijn kapiteins en machinisten die tonnen ervaring hebben, en een enorm talent (en liefde) voor het vak wat zij uitoefenen. Die zijn op leeftijd, en enorm kundig. Een genot om mee te varen, en/of iets van hen te leren.
Er zijn echter zat oudere kapiteins en machinisten waarvan je je kunt afvragen hoe die ooit kapitein of HWTK hebben kunnen worden.
En ook jonge kapiteins en machinisten die ruime ervaring hebben, ook een grote liefde voor het vak hebben, en die net zo competent zijn als de oudere garde. Er zijn er zelfs, ja echt, die op bepaalde zaken beter presteren dan de oude generatie.

Lemans geeft treffend aan dat iemand die zijn opleiding heeft afgerond, en daarna 18 jaar het trucje wat hij geleerd heeft herhaald, stilstaat in zijn ontwikkeling. De meesten hebben inderdaad geen talent, en lopen dus na 20 jaar varen, 18 jaar achter. Promoties doen zich voor omdat iemand vanachter een bureau besluit dat op basis van annuïteiten het tijd is voor een promotie, maar niet omdat die qua competenties daar klaar voor is. Die zijn er helaas zat, meer dan zat. (mooi voorbeeld wordt gegeven door Sparks, die zelf vervolgens beslist wanneer hij zich rijp voelde voor een promotie)

Dan ons onderwijs. Mijn vakgebied.
Dat kan beter. Veel beter zelfs.
Het verbaasd mij dat Nederland, een zeevarend land bij uitstek, met een hele rits aan zeevaartscholen, geen eigen opleidingsschip (meer) heeft.
Portugal heeft er twee..... (en maar één zeevaartschool, en een marine-academie)
Dat er verschil zit in de wijze van onderwijsgeven, en belangrijker nog, in examinering. Ja, we hebben allemaal dezelfde STCW-tabellen voor de neus, maar er zit wel degelijk kwaliteitsverschil tussen de scholen onderling.
Ik geloof niet dat het niveau van opleiden in de VS slechter is dan hier in Nederland. Wel dat die in b.v. Duitsland en Zweden beter is dan hier.
Gelukkig zijn we bezig met een verbetertraject, en nu ik het daar toch over heb, we zijn dringend, héél dringend, opzoek naar een docent techniek, het liefste een HWTK met een behoorlijke ervaring, en een geweldige motivator voor onze studenten.
Eentje die ook een beetje eigenwijs is (waar kom je dát soort HWTK's nou nog tegen....) ;-)
Eentje die een bruggenbouwer is, en talent heeft voor vernieuwing.
Geen manager-type die ontzettend goed is in typen en in het schoonhouden van zijn overall, maar eentje die niet-teveel-lult-maar-poetst.
(beetje lullen moet je wel kunnen natuurlijk, als docent....)

Reacties mbt het laatste gaarne via PM.
En de rest....wel...het is slechts een mening.
Mijn mening, dat dan weer wel.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Eric »

Zie trouwens dat ik overmorgen 12,5 jaar lid ben van Kombuispraat, tijd voor een feestje!!!!
:-D
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Lemans »

Eric schreef:
Er moet mij toch even iets van het hart.

Mvg,
Eric
Eric, helemaal mee eens, op alle punten. mvg A
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Interessant stukkie, Eric. Ik ben het op vrijwel alle punten met je eens, behalve met het volgende. Dat ben ik eigenlijk nergens tegengekomen, of ik moet er overheen hebben gelezen ...
Hier wordt echter de indruk gewekt dat een kapitein van 30 niets waard is.
Ik zal echt de laatste zijn om dat ooit te beweren en wie dat wél beweert, weet echt niet waar hij over spreekt en hééft dus geen recht van spreken. Zo simpel is dat. En ik zeg dat niet omdat ik zelf nog zevenentwintig moest worden toen ik kapitein werd. :wink:
Ik had toen juist tien jaar ervaring, waarvan zes jaar als stuurman en een zeer degelijke opleiding, zowel praktisch als theoretisch. Ik voer bij een rederij waar men lak had aan an­ciën­ni­teit, maar waar simpelweg altijd de beste man voor een bepaalde functie werd gekozen, ongeacht leeftijd of dienstjaren. Als iemand dan kwam klagen waarom hij niet en die ander wel, terwijl hij toch langer bij de rederij was, dan werd hem dat eventjes haarfijn verteld. Maar dat kwam vrijwel nooit voor, dat iemand kwam klagen of informeren, want een ieder wist echt wel van zichzelf hoe dat zo kwam. Zo schrok men er bij diezelfde rederij ook niet voor terug om in voorkomende gevallen iemand van buiten de rederij aan te trekken en die zo op een gloednieuw schip te parachuteren, eenvoudig om dat men van mening was dat hij daar beter voor geschikt was dan iemand binnen het bestand. Dat gold zowel voor kapiteins als voor werktuigkundigen. Dat gaf dan uiteraard wel wat gemompel en gerommel, maar ook dan kreeg iemand die ging vragen hoe dat nou wel kwam en waarom ze dat nou wel hadden gedaan, in niet mis te verstane bewoordingen te horen wat de reden daarvan was. Dat werkte heilzaam, dat kan ik je verzekeren.

Vandaar dat ik altijd zo'n ontzettende hekel heb gehad aan ranglijsten en nooit goed heb begrepen waarom die bij bij veel grote, gerenommeerde rederijen werden gebruikt. Dan hoef je je niet, zoals jij zegt, Eric, af te vragen hoe iemand ooit kapitein of hoofdmachinist heeft kunnen worden. Die zijn op zeker moment gewoon boven komen drijven na jarenlang te hebben gezorgd dat ze geen rotbakkies kregen, wat voornamelijk een kwestie is van geluk en van kloten klaren.

Ook bij de rederij waar ik het nu over heb, kleunde men wel eens mis. Toen ik daar chef Bemanningszaken werd - mijn officiële titel was inspecteur Personeelszaken, omdat dat "kantoortechnisch" gezien beter uitkwam :roll: ook weer zoiets waar je aan moet wennen als je als simpele schipper binnen een dergelijke organisatie komt te werken - heb ik daar een aantal gevallen van meegemaakt. Gelukkig niet veel, want het waren telkens schrijnende gevallen. Ik had dan wel een mooie functie met een mooie titel en ik had heel veel vrijheid, maar als het om het benoemen van of bevorderen tot kapitein of hoofdwerktuigkundige ging, dan had ik alleen maar een adviserende functie en ook niet meer dan dat. Kapiteins werden uitsluitend door de directie benoemd en hoofdwerktuigkundigen door de chef Technische Dienst. Mijn mening werd wel gevraagd en die telde ook mee, werd meegewogen, maar de uiteindelijke beslissing was niet aan mij. Zo moest er een kapitein worden aangewezen voor een nieuw, heel duur, heel modern schip. Daar waren maar drie voor de hand liggende kandidaten voor waarvan ik er eentje ongeschikt achtte en juist die zou worden gekozen. Ook nu weer werd gevraagd wat ik daar van vond en toen ik zei dat ze volgens mij een fout zouden maken door hem te benoemen, was men zeer verbaasd en wilde uiteraard mijn bezwaren horen. Het was toch een prima kapitein met heel wat dienstjaren en een vlekkeloze staat van dienst. Ik zei toen dat ik wist, dat ik heel zéker wist, dat de man nu al op zijn tenen liep en zijn uiterste best moest doen om de ontwikkelingen bij te benen en dat ze ze hem volgens mij veel beter konden laten waar hij nu was. Dat nieuwe, moderne schip zou te veel van hem vergen. Hij zou zo zijn best gaan doen om dat goed te doen en hij zóú het ongetwijfeld ook goed gaan doen, maar ten koste van wat? Zoals te verwachten viel, werd mijn advies terzijde gelegd en ging de aanstelling gewoon door. Hij heeft het nog geen jaar uitgehouden, toen kreeg hij een hartaanval, puur van de stress en het boven zijn krachten moeten werken. Hij is weer opgekrabbeld, maar is nooit meer terug naar zee gegaan. Ben je dan klaar? Heb je dan iemand geholpen?
Ik pleitte in die tijd al sterk voor psychologisch testen van mensen - we spreken nu over begin zeventiger jaren en ik moest zelf nog veertig worden - maar daar wilde men uiteraard niet aan. Veertig jaar later wil men dat nog steeds niet, vrees ik en dat is eigenlijk een schande en totaal onverantwoord.
Maar dat was dus een miskleun en zo waren er nog een paar waar ik toen met de neus bovenop zat, maar waar ik niets aan kon doen. Ook een hoofdmachinist die het vele, vele jaren uitstekend had gedaan, ging volledig de vernieling in door nieuwe ontwikkelingen en technieken die hij niet aankon. Had de man gerlaten waar hij was, dan zou hij al spoedig over de teleurstelling van het gepasseerd worden heen zijn gekomen en nog vele jaren goed hebben kunnen functioneren.
Als je het écht goed doet en je kent de mensen, dan kun je ze gewoon vertellen waarom ze niet in aanmerking komen en een ander wel. Dus niks ranglijsten en an­ciën­ni­teiten, maar gewoon de juiste man op de juiste plaats. En testen op geschiktheid. Ik vrees dat het nog wel even zal duren voordat het zover is. Tot die tijd kunnen de Schettino's en de Davidsons ongestoord met een schip vol passagiers langs de rotsen raggen of een hurricane binnenvaren en anderen in het ongeluk sleuren.

Jonge mensen doen het echt wel goed, daar is geen twijfel aan. De ouderen moeten alleen beter worden en meer oog hebben vóór en beter inspelen óp alle nieuwe ontwikkelingen. En dat zijn meer dan alleen technische ontwikkelingen.
-------------------------------
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Lemans »

http://gcaptain.com/third-and-final-el- ... -february/

ziet er naar uit dat ze op 6 feb gaan beginnen en trekken er 10 dagen voor uit
gr A


Plaats reactie