De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
-------------------------------Afbeelding
-----------------------------------Hurricane Joaquin op 1 oktober 2015 nabij de Bahamas met windsnelheden tot 120 mijl/h

-------------------------------------------------------------------- De ramp met de El Faro

--------------------------------------------------`Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.’
---------------------------------------------- ... en zij verdeelden de schuld door het trekken van lootjes.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------(Vrij naar Lucas 23:34)

Op 1 oktober 2015 verging het roro/containerschip El Faro dat onderweg was van Jacksonville, Florida, naar San Juan Puerto Rico, nabij de Bahamas in hurricane Joaquin. Hierbij kwamen 33 mensen om het leven - 28 Amerikaanse bemanningsleden en 5 Poolse werknemers van een bedrijf dat gecontracteerd was om het schip gereed te maken voor de vaart op Alaska. Dat gebeurde nu bijna zestien maanden geleden. Gisteren, 18 februari 2017, werd in Jacksonville de derde en tevens laatste serie hoorzittingen naar deze ramp afgesloten. De onderzoekscommissie verwacht het verslag van dit onderzoek met de eindconclusies over de oorzaak en aanbevelingen om een dergelijke ramp in de toekomst te voorkomen over één tot anderhalf jaar te publiceren. Gaan we van dat laatste uit, anderhalf jaar, dan zal dat dus vierendertig maanden oftewel bijna drie jaar na de ramp zijn.

De twee eerste reeksen hoorzittingen heb ik met grote belangstelling gevolgd en alweer enige tijd geleden, nadat de VDR van het schip was gevonden en geborgen en ik de transcriptie van zesentwintig uur gesprekken op de brug van het schip aandachtig en heel nauwkeurig had gelezen, zei ik tegen een van onze, op dit terrein zeer deskundige forumleden, dat ik heel nieuwsgierig was naar het verloop van die derde serie hoorzittingen. Tot mijn verbazing zei hij dat hij daar helemaal niet nieuwsgierig naar was; hij wist nu al hoe dat zou aflopen. En verdomd ... hij krijgt gelijk. Die derde serie hoorzittingen was een farce. Er is nauwelijks iets gezegd, laat staan iets nieuws naar voren gebracht. Voor mijn gevoel draait men heel zorgvuldig om de waarheid heen en past men er wel voor op om dieper te gaan spitten en de beerput écht open te trekken. Het is nu klaar. Ze gaan er eens goed voor zitten en stellen dat eindverslag op, de woorden zorgvuldig wikkend en wegend, nu al in de wetenschap - in de overtuiging - dat als dat rapport drie jaar na dato dan toch eindelijk gepubliceerd wordt, er nauwelijks nog iemand zal zijn die het interesseert. Met het merendeel van de nagelaten betrekkingen is een financiële regeling getroffen en de overigen - ik meen dat dat er nog vier of vijf zijn - zullen tussen nu en anderhalf jaar ook wel volgen. Zand erover. De overledenen waren brave mensen. En gaan over tot de orde van de dag. Er blijven oude Amerikaanse Jones-Actschepen varen die ondanks het feit dat ze volledig gecertificeerd zijn door de United States Coast Guard die het toezicht op het naleven van de regels volledig aan derden heeft uitbesteed - derden zoals het American Bureau of Shipping - kuis verrot zijn en alleen nog maar goed voor de sloop. Het één jaar jongere zusterschip El Yunque was ook voorbestemd om uit de dienst Jacksonville-San Juan te worden gehaald en werd eveneens gereed gemaakt voor de vaart op Alaska. Na het zinken van de El Faro werd echter al snel besloten om hem toch maar liever naar de sloop te brengen. Dat was, zo verklaarde Lee Peterson, die ten tijde van het vergaan van de El Faro Director of Safety and Marine Operations van TOTE was, een zuiver commerciële beslissing geweest en niet, zoals hem op de man af werd gevraagd, gebeurd op bevel van de Coast Guard omdat die nu plotseling van mening was geweest dat het schip niet langer veilig was.
Dat de El Faro water maakte en al snel vervuld raakte, kan mede veroorzaakt zijn doordat water via ventilatiekokers van het ene ruim naar het andere kon lopen. Diezelfde ventilatiekokers bleken op de El Yunque onder de vele verflagen totaal weggeroest te zijn. Door de sloop is een nader onderzoek daarnaar helaas niet meer mogelijk. De getuige ligt inmiddels op het schepenkerkhof.

Dit hele onderzoek - als je het zo al durft te noemen - is werkelijk verbijsterend. Wie kan er na dit alles te hebben gevolgd ook nog maar enig vertrouwen hebben in de US Coast Guard en het American Bureau of Shipping? Uiteindelijk hebben die drie series hoorzittingen helemaal niets opgeleverd en daarmee hebben de USCG en ABS voor mij alle recht van spreken verloren. Niet alleen in dit geval, maar ook bij toekomstige rampen, want waarom zou het dan anders gaan? Beter, zorgvuldiger, vakkundiger? Wie dit een te hard oordeel vindt, mag me met duidelijke argumenten omkleed vertellen waarom dat te hard geoordeeld is.

Het wachten is nu dus op het eindrapport, maar ook daar heb ik na dit alles erg weinig vertrouwen in. Daar verwacht ik ook geen duidelijke antwoorden van omdat er immers tijdens al die hoorzittingen nauwelijks echt duidelijke vragen zijn gesteld en weinig of geen duidelijke antwoorden gegeven. Mijn vragen blijven ...
  • Hoe zat het werkelijk met de stabiliteit van de El Faro
  • Hoe goed waren die trucks, trailers en ander rollend materieel gesjord
  • Wat dreef Davidson om die route kiezen, maar bovenal, wat dreef hem om in die route te volharden, recht op een hurricane af te varen en de basisregels van orkaannavigatie te negeren of aan zijn laars te lappen.
Dat hij de voortstuwing verloor is daarbij van secundair belang. Wie het waagt om met een oud schip waarvan bekend is dat het in zeer slechte conditie verkeert, dicht bij en en op den duur zelfs in een hurricane te komen, kan zoiets verwachten en doet in feite een poging tot zelfmoord en - wat veel erger is - een poging tot moord op zijn bemanning. Je kunt trucks en trailers nog zo goed sjorren, maar in een hurricane kan álles losbreken, aan de haal gaan en de hele boel aan gort rammen of dwars door de huid gaan. Je kunt de schuld dan echt niet op anderen schuiven. Wie met een goed schip, een in alle opzichten zeewaardig schip buiten zijn schuld in een hurricane verdaagt, heeft in veel gevallen op den duur nog maar één optie: machine stoppen en het schip aan wind en zee overlaten. Tegen het geweld van een hurricane valt immers niet te knokken. Met gestopte machine heeft een goed beladen zeewaardig schip dan nog een goede kans om er heelhuids doorheen te komen en daarom is ook dat een van de punten van belang bij orkaannavigatie. Het is wél je laatste optie, maar het uitvallen van de voortstuwing hoeft dus niet rampzalig te zijn. Op een goed schip.

Al die vragen over stabiliteit, over de surveys en het verstrekken van cerificaten zijn natuurlijk bijzonder interessant en vragen ook om een antwoord, ook al zal mijn vertrouwen in de Amerikaanse autoriteiten heel moeilijk te herstellen zijn. Maar uiteindelijk blijft er toch maar één vraag en is de rest vulling, niet meer dan gelul eromheen. Die vraag is en blijft waarom, Davidson? Waarom?
-------------------------------

Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker »

Ik ben niet in staat geweest om die 3e serie hearings te volgen want dat zou betekenen live meeluisteren naar een stream op onmogelijke tijden. Wellicht had ik samenvattingen elders kunnen vinden maar ook dat heb ik niet uitgevogeld. Wel nog even het forum van G-captain doorgespit waar ik niet veel wijzer werd behalve een vage beschuldiging van omkoping en het feit dat de "foul mouthed member" C-captain een ban heeft gekregen, hij is op dit topic wel eens aangehaald. Wel las ik daar dit op het laatste bericht over de hearings:

"During the final round of testimony, the panel learned that the El Faro had little room for troubles on its final voyage, operating with a minimal stability margin."

Al eerder speelde door mijn hoofd dat de El Faro is omgebouwd van Ro-Ro naar Con-Ro waarbij de containers tot wel 4 hoog aan dek kwamen. Dat betekent toch dat het zwaartepunt van je deklading fors omhoog gaat en de windarm ook enorm toeneemt. Ergens in de eerdere hearings zegt een voormalige kapitein daarover dat ze safety voor de rules lieten gaan en daarom conservatief stuwden maw met grotere marges dan voorgeschreven. Zouden ze daarmee aan het marchanderen zijn gegaan? Is daar ook maar iets over gezegd in de laatste hearings?

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Een samenvatting van elk van de tien dagen is HIER te vinden. Door het aanklikken van de datum krijg je het dan uitgebreider. Ja, hij voer maar net binnen de stabiliteitscriteria. Als je dan water gaat maken, is het snel bekeken. Maar dat hij maar net aan de criteria voldeed, moet bij vertrek toch ook bekend zijn geweest. Hoe je het ook wendt of keert en hoe ze ook proberen om schuld af te schuiven, ik vind het toch wel heel dicht bij criminele nalatigheid komen.
  • Afbeelding
Het is allemaal nog wat summier en onvolledig, maar met een schip dat een dergelijke kromme heeft, heb je niet veel te missen, laat staan dat je je ermee in de buurt van een hurricane waagt. De krommes komen uit het voorlopig rapport van 5 februari j.l. over de stabiliteit. Dat is HIER te vinden.
Daar staat ook een interessante pdf over het sjorren van die trailers. Ook dat roept een aantal vragen op.
-------------------------------
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker »

Hier stond iets flauws.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker »

Na mijn wat flauwe opmerking van gisteravond (excuses hiervoor) hedenmorgen de sites met aanvullende documenten doorgespit. Op de website van WCSH6 vind ik alleen een korte video en inderdaad een samenvatting per dag. Mogelijk zijn er uitgebreidere stukken geweest ten tijde van de hearings maar ik kan ze nu niet meer vinden. Maar het is net wat Theo zegt, zo heel veel spannends is er niet bijgekomen behalve dan het rapport betreffende de stabiliteit en inderdaad het rapport aangaande het zeevasten van containers en overige (Ro-Ro) lading. Uit alles blijkt dat het schip aan de eisen voldeed maar met maar weinig marge. Er werd dus zeer zeker niet gestuwd met het oog op veiligheid maar juist om zoveel mogelijk lading mee te krijgen. Het sjorren van de Ro-Ro lading gebeurde soms niet op voorgeschreven wijze (45 gr) maar ook door de kettingen vast te maken aan chassis delen van trailers.
Wat mij nog het meest verbaasde is de constructie van de ventilatiekanalen in de blisters waar van de openingen gewoon in de huid zitten wat bij slecht weer toch bijna een garantie is voor lekkage naar de ruimen want ik kan niet ontdekken dat daar iets zit om lekkage door zo’n opening te voorkomen. Dit kan allen maar zo zijn goedgekeurd doordat het topdek niet het hoofddek was maar die eronder. Overigens kun je op diverse foto’s zien dat de huid niet overal doorloopt tussen hoofdek en topdek.
Schermafbeelding 2017-02-19 om 13.33.00.png
Schermafbeelding 2017-02-19 om 13.33.00.png (337.85 KiB) 5387 keer bekeken


De waarom vraag aan Davidson staat nog steeds. Ik vond op het G-Captainforum nog wel een analyse die hout snijd, post 94 hier te vinden:
http://gcaptain.com/forum/showthread.php?t=19531&page=8

Het is al eerder gezegd en opgemerkt, hij dacht de boel onder controle te hebben maar is er bijna blind ingestonken, ingedut, hij heeft het nooit meer goed gezien met een gammele machinekamer, deels slecht gestuwde lading en een stabiliteit op het randje.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
hij dacht de boel onder controle te hebben maar is er bijna blind ingestonken, ingedut,
Dat begrijp ik niet zo goed. Je vaart een lijndienstje in een orkaangebied. Dan dut je toch niet in als er een hurricane op je route ligt? Daar ben je toch doorlopend alert op? Ik heb het al vaker gezegd - misschien zelfs te vaak - maar dat hij aanvankelijk die route koos, daar kan ik inkomen. Ik zou het niet hebben gedaan, maar hij deed het dus wel. Waar ik helemaal niet in kan komen is het volharden in die route. Dat is toch geen kwestie van indutten of ergens instinken?

een analyse die hout snijdt, post 94

Daar ben ik het mee eens.Een goed doordacht stukkie, beter dan veel van de postings op gCaptain want daar was ik toch al aardig op afgeknapt. Toch trapt hij daar naar mijn gevoel een aantal open deuren in, of liever: zaken die ik altijd heel normaal heb gevonden. Ik bedoel dan zijn aanbevelingen ...
my suggestion for a bit of FUTURE policy on that route. Policy for the entire ORGANIZATION, not just the captain:

• Satellite-based weather-routing software should be referred to at all times, and deferred to unless the captain is absolutely sure he has a better plan.
• When operating within X miles of a hurricane track matters of avoiding the hurricane takes priority over schedule. Then the Traffic Department must run interference with the customers, and the CEO make known to the office troops that for the time being it’s not business as usual.
• When operating within x miles of a hurricane track captains should think in terms of ports of refuge or avoidance of worst winds, rather than keeping a schedule.
Ik hou het onderwerp eerst voor gezien en wacht op het eindrapport. Dat wordt hoe dan ook een interessant stuk.
Ik lees net dat er twee rapporten komen: eentje van de USCG en een eigen rapport van de NTSB.
-------------------------------
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
De site van de NTSB blijft voor mij onbereikbaar. Die is dus duidelijk geblokkeerd voor IP-adressen in Griekenland. Ik wil ze een mail sturen om te vragen waarom dat is, maar ik kan zelfs niet bij hun mailadres komen. info@ntsb.gov komt onbestelbaar retour. Kan iemand me een plezier doen en dat mailadres hier plaatsen? Alvast bedankt!
-------------------------------
TonyfH
Berichten: 527
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door TonyfH »

Hallo Theo,

Wat ik als contact mogelijkheden kan vinden:
Op https://app.ntsb.gov/pubmails/pubmail.aspx geven ze alleen een mogelijkheid tot vragen via een webformulier aan en dan nog alleen over bepaalde onderwerpen.
Schermafbeelding 2017-02-19 om 18.55.06.jpg
Schermafbeelding 2017-02-19 om 18.55.06.jpg (207.09 KiB) 5302 keer bekeken
Als je andere vragen hebt vragen ze om te schrijven naar een van de adressen vermeld op
https://app.ntsb.gov/about/contact.html
Schermafbeelding 2017-02-19 om 18.55.46.jpg
Schermafbeelding 2017-02-19 om 18.55.46.jpg (122.79 KiB) 5302 keer bekeken
Ik hoop dat je daar wat mee kunt en anders stuur je maar een berichtje dan wil ik die vraag wel voor je stellen.

Groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Knisten »

Hallo Theo,

Zoals gewoonlijk, weer hartelijk dank voor jouw analyses op dit topic. Erg verhelderend !
De NTSB site is hier wel bereikbaar, maar de info gaat -via het docket systeem- niet verder dan December 13th, 2016
Al het andere nieuws (o.a. over the third and final hearing) is niet beschikbaar, helaas.
Wellicht zijn ze druk doende met het gangbaar maken van de deksels van diverse doofpotten.

Met vriendelijk groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Teun en Dirk. Laat eerst maar. Ik zal een dezer dagen eens proberen om me achter een ander IP-adres te verschuilen, kijken of ik dan wel bij de NTSB kan komen. Eigenlijk ben ik alleen maar benieuwd naar de reden waarom de site vanuit Griekenland geblokkeerd lijkt te zijn. Verder is het gewoon wachten tot die twee eindrapporten gepubliceerd worden. Google geeft me dan vanzelf een seintje en als ik dan nog steeds niet op de NTSB site kan komen, is iemand anders vast wel zo vriendelijk die rapporten ergens te plaatsen waar ik ze kan downloaden.
Nogmaals bedankt voor het aanbod!
-------------------------------


Plaats reactie