De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom » 05 jan 2017 22:50

Geef mij maar een intelligent iemand met 20 jaar ervaring!
How about " Niet van het fietsie gevallen en 50 jaar ervaring" Martinus??? :lol: persoonlijk bennik een beetje huiverig van " intelligentie".........ik ken persoonlijk meerdere bijzonder intelligente personen- EN waarschijnlijk een hoger IQ dan ikzelf-, maaar die mogen mijn grasmaaier toch mooi niet lenen!!!.....die zeggen dingen als " MOEST er dan eerst OLIE in" of zoo :lol: :mrgreen: ....daaaarom zitten die labeltjes er aan "als je ze nieuw koopt" :roll: :roll:

Oooooooit deed ik eens een consulting klus voor een ZEEER intelligente " Lady Engineer"( met overigens heel wat meer academische opleiding dan ik zelf!!).......waar ik op een voor haaaar ( en DUS in zekere zin daardoor ook voor mij :oops: ) hele belangrijke vergadering als " quarterback" moest spelen. Het was een beetje een schaakspel, waar we heeeel goed uit te voren kwamen, maar zij maakte me toen een van de mooiste komplimenten ooooit, ze zei tegen het hoofd van de tegenpartij : " I'm smart enough to bring my OWN silver Fox"......( de referentie was naar mijn haarkleur!!) :lol:
Kijk die dame kon toen bij mij vanzelf nooit meer stuk, kreeg er nog leuke poen voor ook! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Cbalk
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Cbalk » 05 jan 2017 23:27

Normaliter zit ik stil in een hoekje van het forum te genieten van alle topic,s, maar de opmerking van dhr Lemans schoot bij mij in het verkeerde keelgat.
Even ter verduidelijking: ik ben nog steeds, ondanks mij 65 jaar, "full Operational" en run een bedrijf waar het nodige technisch inzicht bij nodig is
een van de basisregels bij mij is: geboren na 1967 kom je er bij mij NIET in !!! vanaf bouwjaar 1980 is bij het merendeel van de techneuten het hersengedeelte getransplanteerd naar een laptop.
Als ik hier de stukjes lees van de "potjesschippers" "Canadese beren (op de weg ) jagers " en aanverwante vakidioten dan blijkt daaruit dat a: deze mensen hun hersens hebben leren gebruiken, oftewel in staat zijn zelf oorzaak en gevolg te beredeneren b: technisch inzicht hebben C: praktijkervaring hebben, en deze ervaring opgeslagen hebben in hun "bovenkamer" en niet op een harde schijf.

Het is hetzelfde als bij internationale chauffeurs: de oude garde had / heeft topografische kennis, en red zijn eigen kloten, de jonge garde kan alleen werken met een Navi en als de navi zegt hier links af, dan gaan ze links af of er een weg is of niet maakt niet uit

"ik kom in mijn dagelijkse werkzaamheden voldoende jongelui tegen met 4~5 jaar opleiding, praktijkstages en 3~4 jaar werkervaring die goed weten waar ze het over hebben én die je om een boodschap kan sturen ". jaja praktijkvoorbeeld; HTS werktuigbouw gedaan, en dan in staat zijn om een binnen 5 minuten een ouderwetse Colchester student draaibank volledig naar de klote te helpen !!
Die goed weten waar ze het over hebben : praatjes genoeg, maar als het op "sleutelen "aankomt zakken ze door het ijs, en om een boodschap sturen: gaat prima maar geheid dat ze met het verkeerde thuiskomen.

E.e.a. is de jonge garde niet eens aan te rekenen, het opleidingsniveau is veel te theoretisch geworden. met vette klauwen onder aan de ladder beginnen is er niet meer bij, terwijl daar juist de basis wordt gelegd.

Ik ga nu maar weer stil in mij hoekie zitten

Chris

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom » 06 jan 2017 01:11

om een binnen 5 minuten een ouderwetse Colchester student draaibank volledig naar de klote te helpen !!
Zo eentje "ouderwetse Colchester student draaibank".......ben ik naar op zoek Chris, ik kan wel janken :cry: :cry:
Ik ga nu maar weer stil in mij hoekie zitten
Jaa jaaa......en " vooral stil zitten" :lol: :roll: :mrgreen:
Veel sukses.

PS: Ik moet bij dit soort praatjes ALTIJD aan Dhr. Bresser, Dhr. Ronteltap en ook Dhr. Pietje van Harten denken ( R.I.P.) ......gedrie-en - althans in Olster Massinisten kringen!!nooit vergeten- zeer gewaardeerde leraren praktijk lessen op de befaamde School voor Massinisten te Zwolle. Geen van de drie heren hebben -denk ik maar weet ik natuurlijk niet zeker?- ook maar ENIG idee, HOE vaak ik in mijn latere leven EN aan ze heb gedacht, mijn respect voor ze bedacht EN in gedachten mijn excuses aan ze heb aangeboden. Dhr. Bresser leerde ons " ronde assen vierkant vijlen" en DAN " vierkante stukken ijzer ROND vijlen" EN met een draaibank omgaan zonder die in de puin te draaien enz. enz. Dhr. Ronteltap ( met een P en NIET met een B!! toen hij zich aan de klas presenteerde stond hij tussen 2 stuks aambeelden op zo'n houten boomklos EN tilde ze beiden tegelijk OP..HOE kun je in Godsnaam ZO"N kerel ooit weer vergeten, als ik rottigheid uithaalde viel zijn ijzeren klauw op mijn schouder en het doet NU nog pijn..." Stoppen Hogeboom" was alles wat hij zei! :lol: ) bracht ons de begin principes van het lassen en smeden bij..en HOE!!! en Pietje van Harten hamerde er tussendoor wat " electromontage bij in!" IK dacht toendertijd dus WERKELIJK EN ABSOLUUT hoe " van de pot gerukt" die klanten waren........DAT was immers allemaal " ouwe meuk" die je als een moderne massinist in je verdere leven NOOIT meer nodig zou hebben........WAT een verspilling van tijd.......dacht ik toen :oops: wrong, wrong wrong wrong... Gelukkig was het bij mij een zaak van " beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" en heb ik de naam van met name Dhr. Bresser in vele gevallen in hoge ere gehouden als zijnde de man die kans heeft gezien om in redelijk korte tijd mij- EN velen- te leren HOE een komplete bankschroef te maken, ALLES inclusief geharde bekken.........een stukkie examen werk wat ik vele jaren had verwaarloosd en ook nog bijna naar de kloten had geholpen TOT ik ergens in het laatste kwartaal van de vorige eeuw " besefte WAT het was"....en sinds die tijd stond het EN blank gezandstraald EN blank gelakt ( kun je ALLES zien!!) bij gelegenheid OP mijn buro en staat NU dus in mijn werkplaats ( naast het zelf gemaakte aambeeld!!). Ik heb het mee gemaakt dat " zeeer intelligent en gestudeerde en gediplomeerde technici" aan mij vroegen " wat is DAT voor een ding Harry"......geloof het of niet ( hetzelfde met die blank gelakte klinknagel die er naast stond, de Naval Architect die DAT vroeg bloosde niet eens!!)
Mijn antwoord van :" Heppie dan ook niet zo'n ZELFgemaakte bankschroef ergens thuis"...kwam nooit echt goed over!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Martinus
Berichten: 451
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Martinus » 06 jan 2017 04:21

How about " Niet van het fietsie gevallen en 50 jaar ervaring" Martinus???
Harry, met 'intelligent' bedoel ik een slim iemand en die heeft ook die zogenaamde moderne dingen met zijn ervaring echt wel heel vlug door, en kan er dan door zijn ervaring ook nog mogelijk komende problemen in voorspellen.

v+d
Berichten: 4664
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d » 06 jan 2017 10:53

Ho even, dat schip is afgeborreld omdat er ergens in de techniek iets verkeerd is gegaan,wat weten we nog steeds niet. Ik betwijfel of kappie voldoende inzicht had in de staat van de techniek om zijn trotse besluit de storm te trotseren te rechtvaardigen. Ik denk van niet en kennelijk waren de andere ervaren leden van de hoge druk niet moedig genoeg om de man tegen te werken of ook zij hadden geen idee. De gezagvoerder was niet de juiste man voor deze reis dat is wel duidelijk, alle andere wellicht ervaren goed opgeleide mensen zijn met hem naar de kelder gegaan. Je bent soms gewoon op het verkeerde moment ergens als er iets fout gaat, en dan redden de ervaren boys vaak de boel. Hier toch niet?

Fluks
Berichten: 462
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Fluks » 06 jan 2017 12:21

Inhakend op het stukje van Cbalk iets wat ik zie als een anekdote,maar ik toch treurig vind.
In de kleedkamer had ik discussie met enige medespelers,jongens met een HBO-opleiding,over
parate kennis.Dat hebben wij niet nodig vond een van hen:’’Daar is internet voor’’.
Ik zei,dat het er toch meestal door iemand opgezet moet worden.Waarop hij antwoordde,dat mijn
generatie daar voor was. Groet,Arie.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5584
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos » 06 jan 2017 12:41

Ik zou graag wel even een lans willen breken voor de opmerking van Lemans...
Zou hij het werkelijk zo scherp bedoelen als we het nu aannemen ?
Volgens mij wil hij zeggen dat 'de jeugd qua techniek niet goed is opgeleid zou zijn', een onterechte statement is...
En dat ben ik met hem eens.
In m'n laatste vakgebied heb ik de 'koudegronders' tot grote schrik zien binnenkomen; de eersten wisten niet zoveel van het stoombedrijf, maar dat deden de ervaren ex-koopvaardijmensen van na opl '80 (ongeveer) ook niet (meer)....
De jongelui die nu vanaf -in dit geval- de vroegere zeevaartschool AbelTasman, die nu multitechnische opleiding geënt op de bedrijven rondom Delfzijl (Gasunie,E-centrales, chemiebedrijven en offshore, en vele andere) de grote wereld instromen hebben een prima theoretische opleiding achter de rug, en waren binnen ons (toch moeilijke) vakgebied echt snel ingewerkt, en konden zich, een beetje tot onze verassing, prima redden en in behoorlijk korte tijd. Ze werden daartoe ook goed opgevangen en begeleid 'in situ'....

Elke technicus, nauticus, medicus of wát voor cus ook, die 'vers van de schoolplank' komt, heeft een tekort aan ervaring....
Dat lijkt me logisch, toch ?
De bedrijven hebben zelf het leerlingstelsel afgeschaft, dan wel afgebroken, en eisen dat de nieuwe -cus'sen meteen volledig inzetbaar zijn op leidinggevende posities.
Dat is dus niet de schuld van de nieuwe 'koudegronder': da's dus meer een maatschappelijk probleem.
Ervaring, en praktische kennis, krijg je door het beoefenen van die praktijk.
En een gebrek aan ervaring mag dus nooit een verwijt zijn...
Wij zijn allemaal "ignorant" begonnen, en hier op dit Forum worden nog heel vaak de mensen geroemd die ons in de praktijk hebben gevormd

En já: ik zou graag hebben gezien dat in 'mien tiet' er iets als internet geweest was om bepaalde zaken snel te kunnen vinden.....
De kennis op internet is nooit "paraat" voor alle problemen, maar is alleen maar leidraad voor kennisvergaring.
Dat dat ( mede door 'de bazen') anders wordt gezien, is nogmaals een maatschappelijk probleem.
En tot die conclusie komen al die koudegronders uiteindelijk ook zelf wel

Houdt toch wat vertrouwen in de toekomst, en in de jeugd die óók enthousiast aan een vakgebied beginnen !
We zijn allemaal beginneling geweest !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7608
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten » 06 jan 2017 15:41

-------------------------------
Lemans schreef:20 jaar ervaring is vaak 2 jaar kennis en 18 jaar stilstand.
Lemans heeft daar echt wel een punt. Hoe vaak dat voorkomt, durf ik niet te schatten en dat doet er ook weinig toe omdat het volledig los staat van het daaropvolgende …
ik kom in mijn dagelijkse werkzaamheden voldoende jongelui tegen met 4~5 jaar opleiding, praktijkstages en 3~4 jaar werkervaring die goed weten waar ze het over hebben én die je om een boodschap kan sturen.
Of liever: datzelfde, van die jaren kennis gevolgd door jaren stilstand, zie je evengoed, of zul je in de toekomst evengoed gaan zien bij de hierboven bedoelde jongelui. Of de tegenwoordige opleidingen beter of slechter zijn dan die van veertig of vijftig jaar geleden, is voor discussie vatbaar. Het vak verandert en daarmee veranderen de eisen die aan opleidingen en mensen gesteld moeten worden. Wat echter nooit zal veranderen is het grote belang en de grote waarde van ervaring. En die kun je uiteraard nergens anders opdoen dan in de praktijk, na het afronden van je opleiding. Daarna is het een kwestie van je vak bijhouden, nieuwe dingen bijleren, óók als dat niet direct van je verlangd wordt. Dat is puur een zaak van belangstelling ín en liefde vóór je vak. Dat houdt nooit op. Ik verkeerde in de, wat later bleek, gelukkige omstandigheid dat ik mijn rangen met vrij grote tussenpozen haalde. Dat was deels een gevolg van de omstandigheden, maar later vooral een vrije keuze. Tussen het behalen van mijn 3de rang en 1ste rang zat maar liefst achtentwintig jaar. Ik was achtenveertig jaar toen ik voor dat laatste diploma slaagde. Het grote, niet te onderschatten voordeel was dat ik alles wat er op mijn vakgebied tussen 1955 en 1984 veranderd was in één keer bijgespijkerd kreeg. Komt ook nog eens bij dat je als je op die leeftijd terug naar school gaat, ook je ervaring van al die jaren meeneemt waarbij je de nieuwe kennis en inzichten kunt toetsen aan die ervaring.
LLL - Leven Lang Leren is nu in zekere zin een hot item, maar eigenlijk behoort dat iets vanzelfsprekends te zijn, althans naar mijn mening. Ik hield vroeger mijn vak heel goed bij en trachtte steeds mijn kennis niet alleen te verdiepen, maar vooral ook te verbreden. Door al die verschillende schepen en disciplines waar ik mee te maken kreeg, was dat voor mij ook een noodzaak, zo voelde ik dat althans zelf. In mijn meest leerzame periode, die met de grote tankers, kreeg ik met dingen te maken die volledig nieuw voor me waren. Zaken waar ik niets van wist en ook nooit iets van had geleerd. Maar ik leerde snel doordat ik overal bij was en overal met mijn neus bovenop zat en iedereen die het wél wist het hemd van het lijf vroeg. Vooral de vaak heel dure specialisten die ik voor moeilijke klussen moest inhuren waren voor mij een bron van kennis en informatie. Eind 1993 hield ik het na ruim 42 jaar en na een wat teleurstellende ervaring verder voor gezien. Er lagen nog twee aanlokkelijke aanbieding om verder te gaan, maar ik besloot om ze beide af te wijzen. In juli 1994 vertrokken we naar Griekenland, einde van mijn leven in de shipping industry.

Dat wil echter niet zeggen dat daarmee het vergaren van nieuwe kennis ook ophield. Ik hou het vak, alle nieuwe ontwikkelingen in dat vak, nog steeds dagelijks bij. Ik wil weten waar het over gaat en wat er allemaal gebeurt. Ik tracht me daar een eigen mening over te vormen en doe mijn uiterste best om geen onzin te verkondigen als ik die mening openbaar maak. Opmerkingen in de trant van dat ik uit een ver verleden stam en niet meer weet waar het over gaat en wat er allemaal gebeurt, zijn aan mij niet besteed.

Cbalk schreef:iets wat ik zie als een anekdote,maar ik toch treurig vind.

Dat moet je niet treurig vinden, maar eerder als een aanleiding om de dialoog aan te gaan. Het internet is een zegen. Het is de grootste uitvinding - ontwikkeling - sinds de boekdrukkunst. De mens onderscheidt zich van het dier door zijn taalvermogen. Dat gaf de oudste mens de mogelijkheid om informatie uit te wisselen. Daarnaast beschikt de mens ook nog eens over het unieke vermogen om niet bestaande dingen te verzinnen en die door middel van taal aan anderen over te brengen, maar dat voert hier nu te ver. Wie daar een interessant boek over wil lezen, moet zoeken naar Sapiens van Yuval Noah Harari. Een werkelijk fascinerend boek waar ik door de heer H.H. te H. op attent werd gemaakt. Na de taal kwamen de letters, het schrift, wat met mogelijk maakte om kennis en ervaringen vast te leggen. Toen kwam de boekdrukkunst die het mogelijk maakte om kennis beschikbaar te maken voor de massa. En sinds de tachtiger jaren het internet. Alle kennis van deze wereld is ergens op dat internet te vinden, dus wie daar geen gebruik van maakt, is een dwaas. En dus had die jongen in de kleedkamer gelijk. Deels, wel te verstaan. Dat internet moet inderdaad gevuld worden, maar dat gebeurt toch wel. Ik heb nog nooit zoveel over zoveel verschillende dingen geleerd als in de afgelopen, pakweg, twintig jaar van het internet. En ik leer nog dagelijks bij. Ook dat gaat niet vanzelf; het internet is geen automatische leermachine, gelukkig niet.

Met die jongelui zit het wel goed. Het zal allemaal anders gaan, maar ook dat is niets nieuws. Het worden niet allemaal grote geleerden en het wordem ook niet allemaal eerste klas vaklui. ook dat is nooit anders geweest. Maar ze hebben alle mogelijkheden, veel meer dan ik toen ik net zo oud was. De goede komen er echt wel uit in this brave new world.

-------------------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

sparks
Berichten: 105
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door sparks » 06 jan 2017 16:10

Met 3-4 jaar werkervaring ben je er niet lijkt mij.

En dat is meteen waar ik zo moe van word bij de huidige jeugd, die denken voor een groot deel dat ze zelfs zonder enige ervaring de wijsheid wel in pacht hebben. Maar zou dat ook niet door de opleidende instanties komen?

Ik ben zelf in de bouw terecht gekomen en ben uiteindelijk met een hoop studie en praktijkervaring projectleider geworden, waarbij ik tot 2 keer toe heb geweigerd om die functie te gaan vervullen omdat ik vond dat ik er nog niet aan toe was. Later heb ik mee mogen maken hoe jongens net van de HTS binnen een jaar als projectleider aan de slag gingen. In het diepe gooien en kijken wat er niet verzuipt is natuurlijk ook een methode om te kijken of mensen uit het goede hout gesneden zijn, maar deze zijn allemaal verzopen uiteindelijk.

In de bouw zie je dit dus ook niet of nauwelijks meer gebeuren maar wat te denken van het volgende wat een werkvoorbereider die een post HBO opleiding volgt me vertelde: Het onderwerp weet ik niet meer, maar de onderliggende berekeningen van iets waren hem niet duidelijk dus vroeg hij de docent of die de berekeningen voor kon doen of uitleggen. Antwoord docent: "Daar heb je straks mensen voor, dat hoef jij niet te weten"

Tja dan heeft het allemaal geen zin meer volgens mij. Delegeren is nog altijd sturen, controleren en faciliteren heb ik altijd geleerd, dus zal je toch echt inhoudelijk moeten weten waar je mensen mee bezig zijn om dat op een goede manier te doen en ze eventueel ook nog iets bij te kunnen brengen.

En over welk beroep je het dan hebt maakt volgens mij allemaal niet zo veel uit.

v+d
Berichten: 4664
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d » 06 jan 2017 20:41

Een grappige discussie op een forum met een droevig onderwerp. Ik ben een paar keer van baan veranderd omdat het mij soms echt ging vervelen, het leven moet tenslotte een beetje (in)spannend blijven. De wekgevers echt zat ben ik voor mij zelf begonnen en kijk toen werd het echt leuk, spannend, vermoeiend, lonend en soms niet de moeite waard om je kooi uit te komen.
Maar wat ik hier eerlijk kan melden is dat ik veel, heel veel gehad heb aan jonge gasten die met mij een nieuwe uitdaging aan durfden gaan.
Zij wisten echt veel meer van moderne technieken, plc's, computerprogramma's dan deze machinist die alleen maar lef had en dacht dat ie alles kon. Besturingstechnieken heb ik geleerd van een dertig jarige Spaanse vette luiaard die maar een ding kon en dat was schakelkasten ontwerpen en ook nog inbedrijfstellen, verder at, dronk en sliep hij slechts. Hij stond ook rustig 24 op zijn benen om een installatie goed werkend te krijgen. Deze jonge man was zo slim en goed dat hij later alleen zo'n spul in bedrijf kon stellen, dus ook het mechanische gedeelte en zelfs kon testen of de eindproducten goed waren. Hij ging met mij mee naar Taiwan, Mexico en zelfs Nederland, we moeten deze jongeren niet onderschatten en bovendien hebben wij ze hard nodig.

Gert Schouwstra
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Gert Schouwstra » 06 jan 2017 21:54

v+d schreef:Een grappige discussie op een forum met een droevig onderwerp. Ik ben een paar keer van baan veranderd omdat het mij soms echt ging vervelen, het leven moet tenslotte een beetje (in)spannend blijven. De werkgevers echt zat ben ik voor mij zelf begonnen en kijk toen werd het echt leuk, spannend, vermoeiend, lonend en soms niet de moeite waard om je kooi uit te komen.
Maar wat ik hier eerlijk kan melden is dat ik veel, heel veel gehad heb aan jonge gasten die met mij een nieuwe uitdaging aan durfden gaan.
Dat is precies ook mijn verhaal, ik ben zes jaar geleden voor mijzelf begonnen, nog geen dag spijt van gehad.
Gert
- Varen is Leven -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-Planadvies.

Wim Plukker
Berichten: 440
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker » 07 jan 2017 02:25

Tijd voor een nieuw topic waar de laatste postings heen kunnen?
Of is er al een over dit onderwerp want heb hier wel een deja vu bij....
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gert Schouwstra
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Gert Schouwstra » 07 jan 2017 09:51

Ach Wim, het zit er misschien dichter bij dan je zo op het eerste gezicht zou denken.
Leiding geven, zeker op een schip, vraagt eigenlijk een heleboel verschillende competenties, waarvan de meeste niet in je opleiding worden meegegeven. Ervaring om situaties goed in te kunnen schatten, of te vergelijken met andere situaties die net even anders waren, de fijngevoeligheid om met mensen om te kunnen gaan, weten wanneer je anderen moet/kunt vertrouwen, goede analytische vermogens, brede interesse, ook buiten je directe vakgebied en flexibiliteit, het zijn allemaal competenties die het verschil kunnen maken tussen een goede en een gewone leider. En er zijn nog veel meer.

In normaal bedrijf valt dat allemaal niet zo op, maar in een spannende situatie ga je het verschil zien. Een schip in normale omstandigheden is een bedrijf wat elke gewone manager aan kan, maar als er wat gebeurt kan de situatie zomaar veranderen in complex en levensbedreigend en dan is er een probleem. Weinig scheepsrampen zijn direct te wijten aan niet te voorziene omstandigheden (zeg maar overmacht). Het gaat bijna altijd om een samenloop van heel veel omstandigheden en factoren en de complexe beslissingen die daarbij moeten worden genomen. Bij een ongeluk, komt voor een kapitein dan vaak de vraag wat hij dan fout heeft gedaan, terwijl de vraag misschien wel zou moeten zijn of hij wel goed genoeg was. Goed zeemanschap vraagt geen gewone goede leiders, maar excellente leiders, gewoon omdat dat een keer in de zoveel jaar een keer nodig is. En voor velen komt dat moment nooit.
Gert
- Varen is Leven -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-Planadvies.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7608
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten » 07 jan 2017 10:24

Gert schreef:Weinig scheepsrampen zijn direct te wijten aan niet te voorziene omstandigheden (zeg maar overmacht). Het gaat bijna altijd om een samenloop van heel veel omstandigheden en factoren en de complexe beslissingen die daarbij moeten worden genomen.
Meer dan tachtig procent van de scheepsongevallen is het gevolg van menselijke fouten. In zijn excellente boek Normal Accidents ; Living with high-risk technologies besteedt Charles Perrow veel aandacht aan scheepsongevallen. Ik noemde dit boek eerder bij de ramp met de Costa Concordia en citeerde er ook het een en ander uit. Hier een citaat dat één op één van toepassing is op de ramp met de El Faro ...
Captains simply zig when they should have zagged, and take risks that even high production pressures would not countenance. I think this may be associated with the special nature of error-inducing systems. Risky behaviour is often attributed to the "traditions of the sea", including that of risk acceptance. Granted that fearsome enviremont is no place for an officer averse to risks, but does "tradition" really explain much? .... Considered in this light, we still have no choice but to call many errors unforced in the immediate sense; the officers or crew should have known better.
Ik was bezig met een langere reactie waarin ik stel dat we werkelijk niet zo ver offtopic zijn. Die plaats ik later, maar dit wilde ik eerst even zeggen. Davidson zigde terwijl hij had moeten zaggen en de (mogelijke) druk van Tote of het feit dat bij Walmart in San Juan de scheppen misschien leeg zouden raken, vormde daarvoor geen excuus.
-------------------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Wim Plukker
Berichten: 440
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker » 07 jan 2017 14:38

Hoe je een vakman moet worden nu en in het verleden met allerlei persoonlijke voorbeelden met name in Nederland of bij Nederlandse bedrijven voegt niet veel toe aan een ramp welke een Amerikaans schip is overkomen. Davidson is als 3M (of was het2m?) begonnen bij Tote en opgeklommen tot Ouwe dus hij deed vast wel iets goed of maakte geen fouten wat natuurlijk niet hetzelfde is. Hij heeft volhard in zijn beslissing en niemand heeft hem kunnen overtuigen van zijn ongelijk waar we het al eerder over hebben gehad. Het lijkt ook wel of niemand enige ervaring had met zwaar weer en wat ze zouden kunnen verwachten. Ben niettemin benieuwd naar je lange antwoord, Theo.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5584
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos » 07 jan 2017 14:40

Als ik het zo bekijk kunnen we een hoop scheepsdetails zelf meemaken: is dit hier niet familie van de El Faro ?
Zouden ze in geldnood zitten ??
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A.Kuiper/J.Pessoa/BR en 22 gasten