De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 4889
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d » 02 okt 2017 18:40

Daar heb je natuurlijk volkomen gelijk Adri, maar juist de voortstuwing viel uit (of eigenlijk viel de smeeroliedruk weg) omdat het barrel al zoveel water ingenomen had dat de slagzij het aanzuigpijpje van de oliepomp al boven het olieniveau liet komen. Daar houden schroefpompen niet van en tenslotte tript de turbine om het uitlopen van lagers te voorkomen.
Natuurlijk hebben ze naar een weg gezocht om het ding weer aan het draaien te krijgen, zonder smeerolie heeft dat geen zin, dus het was einde oefening.
Zelfs als ze de stoomtoevoer naar de turbine op een of andere manier open hadden geforceerd was het snel afgelopen geweest, als er al een olienoodlooptank was, is die zo leeg.
Ik heb ergens gelezen dat ze vaste ballast (slurry) in de ballasttanks hadden, ik neem aan om het ding wat zeewaardig te houden met containers aan dek. Ik heb daar geen verstand van maar als dat zo was kon ook de vaste ballast niet over de muur met dit weer.

Theo gaf het al eerder aan, de gezagvoerder had nooit deze koers mogen varen.
Ik heb de man nog wel eens verdedigd en doe dat nog wel, hij had geen idee hoe slecht het schip uitgerust was voor deze reis. De hoofdwerktuigkundige is minstens even nalatig geweest, vertrekken met een te laag smeerolieniveau in de sumptank terwijl je weet dat de aanzuigpijp van de pomp niet op een gunstige plaats zit (of had kunnen/ moeten weten).

Waar ik al voor vreesde gebeurt nu, een hoop nieuwe regels om iets te voorkomen wat bij een normaal team al helemaal niet gebeurd zou zijn.
Een gezagvoerder die niet komt kijken, een hwtk die kennelijk van slapen houdt, over vermoeide stuurlieden en wtk''s zonder enige stoomervaring hebben we het maar niet.

Ik vind wel dat het tenslotte toch wel goed boven water is gekomen wat de oorzaken van deze tragische ramp zijn.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7786
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten » 02 okt 2017 19:11

had geen idee hoe slecht het schip uitgerust was
Dat is géén argument en geen excuus. Zelfs met het nieuwste, in alle opzichten goed uitgeruste en zeewaardige schip vaar je niet willens en wetens recht op een hurricane af en dan ook nog met de levensgrote kans om klem te komen tussen de orkaan en het land. Een dergelijk schip geeft je alleen maar een veel betere kans om er goed doorheen te komen als je tóch, ongewild, in een orkaan terechtkomt. De route die hij koos - en volhield - was onder die (verwachte) weersomstandigheden géén optie. Dat zou voor geen enkel schip een te verdedigen besluit zijn geweest.
De toestand van het schip, USCG, ABS, Tote, de fysieke toestand, niveau en ervaring van de crew, het zijn allemaal bijkomende factoren. De oorzaak van de ramp ligt alleen in dat besluit van Davidson.
Wat niet betekent dat er niets moet worden gedaan aan al die bijkomende zaken, dat moge duidelijk zijn.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10985
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom » 02 okt 2017 22:20

hoe je in de toekomst kunt voorkomen dat mensen zoals Davidson het commando over een schip krijgen
En.....naar mijn zeer bescheiden mening wringt DAAR en alleen DAAR de schoen, de rest is bijzaak!!......NIET alleen betreffende het eventuele " commando over een schip".........maaar het " niet-nooit verstrekken van enige paperassen voor het uitoefenen van een enkele functie met verantwoordelijkheid voor andermans levens" waar hun duidelijk aanwezige " I and ONLY I am a hero in my own mind" syndroom de overhand kan krijgen. Ik heb- enerzijds spijtig anderzijds ZEER leerzaam- meerdere malen met dit soort persoonlijkheden te maken gehad en ook het genoegen gesmaakt om een enkele maal "ze" met een ferm stukkie brons groen eikenhout op hun traject te stoppen!Veelal en spijtig genoeg gebeurt dit bij LANGE na niet genoeg. Ik denk nu dus OOK o.a.aan de 1e piloot van de KLM-PanAm tragedie op Tenerife, de befaamde "Concordia" operazanger, de Rig manager van de " Ocean Ranger" en ook nog enkele personen met een Phd van " The University of Tuktoyaktuk" :roll: en kan slechts mijn bijzondere erkentelijkheid en dank uitspreken aan de SNR personen die ondergetekende DIT op reeds jeugdige leeftijd met een behoorlijk " harde hand" ( om over een letterlijke schop onder mijn reet nu maar even NIET te spreken!) hebben bijgebracht!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Lemans
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Lemans » 03 okt 2017 16:06

Harry G. Hogeboom schreef:
02 okt 2017 22:20
hoe je in de toekomst kunt voorkomen dat mensen zoals Davidson het commando over een schip krijgen
En.....naar mijn zeer bescheiden mening wringt DAAR en alleen DAAR de schoen, de rest is bijzaak!!......
dat ga je niet voorkomen, mensen worden door gepromoveerd omdat ze tot aan die dag geen fouten hebben gemaakt.

wat, naar mijn mening ook moet worden bijgebracht is dat iedereen voor zichzelf verantwoordelijk is. en daar ook naar moet handelen. zo verwacht ik dat een stuurman weet wat er in de machinekamer gebeurt en op de hoogte is van de algehele staat van onderhoud en bedrijfsvoering. je hoeft er niet voor doorgeleerd te hebben om dat in een rondje over het schip te kunnen zien.zoook kan je als hwtk best eens een vraag aan je stuurlieden stellen en dan luisteren naar het antwoord. de ongeschikten vis je er wel uit.

bevallen die zo opgedane inzichten/kennis je niet, dan moet je je afvragen of je verder mee wil varen, en afstappen doe je zelf...

ik zit nu al weer 26 jaar aan de wal en bij het selecteren van personeel (dat op een positie komt waarbij ze ZELF zonder de mogelijkheid tot ruggespraak bij nacht en donker er alleen op uit moeten en de juiste besluiten moeten nemen) stel ik mezelf regelmatig de vraag: "zou ik ermee gaan varen ja/nee".
de rest van het gesprek doet er dan niet meer toe.

gr A

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5907
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos » 03 okt 2017 17:17

Als je die gesprekken tussen Davidson en de CG terugleest, kreeg hij zowat 'opdracht' (van een korporaal of sergeant NB!) van die CG, waarbij elke rechtstreekse benaming of uitleg over de situatie werd vermeden.... dat schijnt in de USA op openbare kanalen verplichte kost te zijn
Davidson heeft onder grote druk van hogerhand gestaan om dóór te gaan, dat kan haast niet anders. Je wordt zelfs in de USA geen gezagvoerder als je de nitwit bent. En als je dan toch al twijfelt.....
....om ff de advocaat van de duivel te spelen...

Van achter kijk je altijd een paard in z'n hol.
Dat van een dergelijke ramp lering getrokken moet worden, spreekt vanzelf, dacht ik.... Ik denk zelfs dat dat zelfs van invloed zal zijn mbt het omgaan met orkanen op zeevaartscholen alom.... Misschien een leuk schnabbeltje voor Theo; die heeft er heel wat meer over opgestoken dan op de ZVS wordt onderwezen...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7786
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten » 03 okt 2017 19:07

die heeft er heel wat meer over opgestoken dan op de ZVS wordt onderwezen.
Daar werd de laatste keer dat ik op school zat - in 1983, bijna vijftig jaar oud - voldoende over onderwezen, althans in Delfzijl. Maar daarnaast ben je - naar mijn mening - als kapitein verplicht om je daar nog verder in te verdiepen als je in een orkaangebied moet varen. Dat kan en dat is niet moeilijk. Ook in die tijd, zonder internet was dat niet moeilijk. Dat is puur een kwestie van je vak goed willen doen en wéten, beséffen, hoe verdomd gevaarlijk de zee kan zijn. Dat zal nooit veranderen.Je moet je vak bijhouden, je kennis aanpassen aan je vaargebied en aan je schip. Wie met een schip in het orkaanseizoen en in het orkaangebied de Atlantic oversteekt zonder een degelijke kennis van orkaannavigatie, schiet als gezagvoerder van een schip en verantwoordelijk voor anderen - maakt niet uit of dat er 3 of 3000 zijn - schromelijk tekort.
Er vergaan in het orkaanseizoen maar heel weinig schepen. Dat komt omdat je een orkaan in 99 van de 100 gevallen goed kunt ontwijken, vooral tegenwoordig. Hoe lager de breedte en hoe krachtiger de orkaan, hoe langzamer hij zich verplaatst. Daar kun je met ieder schip voor weglopen, uit de weg gaan, een andere route kiezen. Dat overvalt je niet. Niemand die bij zijn volle verstand is en geen zelfmoordneigingen heeft, vaart willens en wetens recht op een orkaan af. Heus, ik heb Davidson aanvankelijk het voordeel van de twijfel gegeven, lees het maar na. Maar dat veranderde al snel. Ik kan werkelijk geen enkel excuus voor hem bedenken. Dit rapport geeft me gelijk. Ik twijfel er eigenlijk niet aan of de NTSB zal tot dezelfde conclusie komen, maar mogelijk vinden die wel verzachtende omstandigheden. Hij zou onder druk van boven hebben gestaan. Wie zwicht er voor een dergelijke druk als de levens van nog eens 32 mensen op het spel staan? Wie daarvoor zwicht, mag geen gezagvoerder van een schip zijn.

-----------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

v+d
Berichten: 4889
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d » 03 okt 2017 19:49

Wellicht Theo,heb je onbedoeld in jouw bovenstaande stukje wel aangekaart wat deze gezagvoerder heeft bezield.
Ontslagen bij zijn vorige werkgever, dit verzwegen bij zijn laatste werkgever, de laatste werkgever was niet erg tevreden over zijn functioneren, hij verwachtte gezagvoerder te worden op een nieuw gebouwd schip en daar bestonden twijfels over, zijn werkgever vond dat hij de vloerbedekking tussen zijn hut, de brug en de kombuis sleet en niet erg toezag op noodzakelijke reparaties en de werkzaamheden aan dek.
Hij was geen teamwerker en nog wat van zulke opmerkingen haal je gemakkelijk uit de uitgebreide rapportages. Ik heb dat hele spul nog eens doorgewroet en niet gelet op techniek en navigatie, dan komt er toch het idee naar voren van een slecht functionerende gezagvoerder en wellicht een ongelukkig of ontevreden mens.

Nog niet zo lang geleden sloot een piloot de gezagvoerder buiten de cabine en vloog de vogel opzettelijk tegen berg.
Als het niet zo tragisch was kon je er een thriller over schrijven.
Voor ik op mijn falie krijg, het is maar een idee en er is geen enkel bewijs voor zoiets anders dan het hardnekkig weigeren in te grijpen en koers te veranderen toen het nog kon.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Jinny » 03 okt 2017 20:06

Ademloos gelezen, thks voor het proffesionele comment.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Wim Plukker
Berichten: 453
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker » 04 okt 2017 13:06

Dat idee is al eens eerder geopperd maar in het geval van die piloot die moedwillig tegen een berg aanvloog werd later vastgesteld dat hij in therapie was en anti depressiva slikte. Het valt natuurlijk niet uit te sluiten maar in dit geval geloof ik er niet zo in.

Vanzelf kijken we een koe in zijn r..t en hebben wij alle tijd en alle mogelijkheden om alles op een rijtje te zetten maar wat we ons misschien niet zo realiseren is de enorm korte tijdsspanne waarin zich het hele drama ontvouwt:
29-09 vertrek Jaxport in de avond, iedereen blij dat ze op tijd onderweg zijn en de stress van het laden achter zich kunnen laten. Joaquin is op dat moment net uitgeroepen tot cat 1 orkaan. Vergeet ook niet dat de NOAA er flink naast zat met voorspellingen in richting en intensiteit. Vergeet ook niet hoe er gewezen wordt op de werkdruk die iedereen ondervond op deze run.
30-09 op zee en ws het afronden van de administratie aangaande vertrek en voorbereidingen op de aankomst SJ. Onderweg wordt de voorspelling middels BVS (Bon Voyage System) bekeken en besloten iets meer zuid te sturen en voor Joaquin over te lopen. In de ontvangen files van BVS zit een fout waardoor ze naar track predictions kijken die veel ouder zijn dan veronderstelt. Hier wordt nergens gesproken over verificatie van BVS met Sat-C weerberichten. Pas in de loop van de avond begrijpen ze op de brug dat dit alles wellicht niet zo’n goed plan is. De BVS package die om 23:00 gereed is wordt door Davidson niet binnen gehaald omdat hij in zijn nest ligt. Vrijwel gelijker tijd analyseert de 3e de binnenkomende Sat-C weerberichten en bijna exact wordt aan Davidson doorgegeven wat de situatie zal zijn rond 04:00 01-10. Deze negeert dat.
01/10 Om 01:45 belt de 2e nogmaals Davidson met een laatste kans. Ook deze info wordt genegeerd omdat hij liever slaapt als een baby.

De rest is natuurlijk voldoende bekend.

21:48 29-09-15 loods van boord Jaxport.
07:39 01-10-15 einde van VDR opname.

34 uur bij elkaar van vertrek tot vergaan en 28 uur van vertrek tot laatste kans.

Ook dit is al eerder geplaatst maar het enige juiste antwoord van een kapitein op een telefoontje van stuurlui dat ze de boel niet vertrouwen is dat je eraan komt. Davidson heeft gemeend dat zijn plan niet aangepast hoefde te worden aan veranderende omstandigheden terwijl die gebaseerd was op onjuiste gegevens. Het waarom daarvan kan zijn druk van bovenaf en de wil om het zo goed/efficiënt mogelijk te doen vanwege een mogelijke overplaatsing naar nieuwbouw. Hij heeft het meegenomen in zijn zeemansgraf samen met 32 anderen.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 644
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Heerhugowaard (of all places...)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Eric » 04 okt 2017 14:21

Tja.....heb op mijn laatste reis bij HSS ook aan de bel getrokken op kantoor over een ouwe die rare fratsen uithaalde, als 1e stuurman en met backup van HWTK en 2e en 3e stuurman. Werd niet gerespecteerd, die ouwe bleef, en was woest. Ook erg goed voor de sfeer aan boord.
Ben er nooit achter gekomen waarom ze die man de hand boven het hoofd hielden, maar een feit is dat hij in een tijdsbestek van nog geen 3 weken drie keer bijna het schip naar de kelder heeft gejaagd. (1x te kleine GM, 2x bijna aanvaring)
Ik wil er maar mee zeggen dat niet alleen een ouwe schuld heeft, maar dat dit net zozeer aan een reder kan liggen.
Bij ons is net het goed gegaan, en zover ik weet heeft hij daarna ook geen brokken gemaakt, maar dat kantoor de rest van de crew zo liet zitten siert hen niet.

Gr,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7786
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten » 10 dec 2017 09:34

----------------------------------Afbeelding

Dinsdag a.s. wordt het rapport van de NTSB over de ondergang van de El Faro gepubliceerd. Dat is twee jaar, twee maanden en twaalf dagen na de ramp en goed twee maanden nadat de USCG met haar rapport kwam. Volgens de aldaar geldende regels mag er voor de officiële presentatie niet uit een dergelijke rapport worden geciteerd of commentaar op worden gegeven, maar Tote, de eigenaar/manager van de El Faro heeft al wel enig commentaar geleverd.

Net als de USCG legt ook de NTSB de schuld voor het overgrote deel bij kapitein Davidson. Dat viel te verwachten. Eigenlijk was er vanaf dag één nauwelijks een andere conclusie mogelijk. Zonder ook verder maar iets van het schip te weten, kon iemand die ook maar een heel klein beetje van orkaannavigatie afweet, bij het zien van de verwachte ontwikkeling en track van de hurricane, de gekozen route en de alternatieve routes die mogelijk waren, alleen maar denken of zeggen: "Hoe kon hij dat nou toch in godsnaam doen?"
Het kiezen van die route en vooral het volharden in die route was de oorzaak van de ramp. De rest is bijzaak Daaronder zijn een aantal heel belangrijke bijzaken die hoognodig aandacht verdienen, maar het blijven bijzaken.

------------------------[Afbeelding

Tote heeft vorige maand nog een aantal bevindingen en commentaren toegevoegd aan eenentwintigduizend (21.000!) pagina's materiaal die de NTSB al had. Het rapport van de USCG vermeldde twee maanden geleden dat
Tote “did not ensure the safety of marine operations and failed to provide shore side nautical operations supports.”

When the Coast Guard listed factors contributing to El Faro traveling too near the hurricane, the agency mentioned Tote in the first six entries. Those included assertions that Tote hadn’t provided tools for accurate weather observations and didn’t provide adequate support and oversight to El Faro’s crew.
Wat de bevindingen van de NTSB zijn, zullen we komende week horen, maar Tote geeft in haar eigen rapport aan de NTSB nergens ook maar enige indicatie dat ze op enig punt hun mede-verantwoordelijkheid nemen voor de ramp, maar stelt dat
Tote Services “had (and has) a strong safety culture. The same strong safety culture carried over to the vessels in its management, including the El Faro,” the report says.

It adds later: “The evidence gathered during the investigation indicates the master, mates, and crew, understood that no operational commitments of the trade, such as the schedule, justified jeopardizing the safety of the crew, the vessel, or the cargo. To the contrary, there was consistent evidence and testimony that safety was of paramount importance.”
Dat staat dus haaks op de bevindingen van de USCG.
Laten we zien wat de NTSB te vertellen heeft. Persoonlijk sla ik dat instituut een stuk hoger aan dan de USCG.


------------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Jancorjoh
Berichten: 668
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Jancorjoh » 12 dec 2017 21:23

Op gcaptain.com heeft men een reconstructie van de gebeurtenissen met de El Faro geplaatst.

http://gcaptain.com/ntsb-video-details- ... s-el-faro/

Groet John

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5907
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos » 12 dec 2017 23:00

Tsjonge...dat maakt het veel "echter"....
En idd: waarom bleef die ouwe zo 'deurdonderen'; dat was toch vragen om gedonder ?
Daar waar hij weer kop-in-de-wind gooide naar bb, had hij beter sb uit te gaan, zoals Theo al zei....
Hoe dan ook, als ik die voicerecording hoor, en die transcriptie weer lees lopen de rillingen over m'n rug....
Die arme sodemieters...
Onwillekeurig moet ik meteen weer denken aan de Maassluis....ik weet het: niet vergelijkbaar, maar de uitkomst voor de bemanning was net zo defintief, en ik denk dan aan die laatste momenten...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7786
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten » 13 dec 2017 11:48

----------------

------------------------------------------------------Afbeelding

Gisteren kwam de NTSB – het Amerikaanse National Transport Safety Board – naar buiten met zijn bevindingen over de ramp met de El Faro op 1 oktober 2015. Ik had gedacht dat ze het volledige eindrapport zouden publiceren, maar dat volgt over enige weken. Nu zijn het voorlopig alleen de bevindingen van de NTSB op een rijtje gezet, de waarschijnlijke oorzaak van de ramp en de aanbevelingen die de NTSB doet aan:
  • de US Coast Guard – 29(!) aanbevelingen
  • de Federal Communications Commission (2)
  • de National Oceanic and Atmospheric Administration(1)
  • de Intenational Association of Classification Societies (9 aanbevellingen)
  • het American Bureau of Shipping – slechts één aanbeveling, maar wat voor een!
  • Furuno Electric Company, Ltd.
  • Tote Services Inc. (10 aanbevelingen)
Voor ik verderga, wil ik toch die ene aanbeveling aan ABS noemen. Dat is slechts één regel:
Verbeter de training van jullie surveyors zodat we er verzekerd van kunnen zijn dat ze voldoende gekwalificeerd zijn en voldoende ondersteuning krijgen om effectieve, accurate en transparante surveys uit te kunnen voeren die aan alle regels en voorschriften voldoen.
Als je dat als classificatiebureau om je oren krijgt, dan kun je de tent naar mijn mening maar beter sluiten. Maar dit alles geheel terzijde van de vraag hoe het nu eigenlijk kwam dat de El Faro verging, wat aan 33 mensen het leven kostte. Want dat had helemaal niets te maken met de kwaliteit van ABS en zijn surveyors.

Daarvoor wijst de NTSB maar één oorzaak aan: de kapitein. Klip en klaar en verder niks. “Captain’s actions”, dat staat bovenaan. En als ze dan met hun bevindingen komen, genummerd van 1 tot en met 81, dan beginnen ze bij punt 1 met datgene te verwerpen wat hier door sommigen nog wel eens werd aangevoerd als verzachtende omstandigheid voor kapitein Davidson: dat hij niet kon weten dat hij met zo’n krakkemikkige machinekamer naar zee ging en dat de technische dienst – maakt niet of dat nu de techneuten aan boord of aan de wal waren – dus medeverantwoordelijk was voor de ramp. Dat wordt in bevinding 1 met één klap van tafel geveegd:
1. De mechanische conditie of werking van de ketels, het stuurgerei, de elektrische installatie en werktuigen hebben geen rol gespeeld bij de ramp.
2. De werkzaamheden van de Poolse monteurs heeft niet bijgedragen aan het zinken van de El Faro.
Ook niet onbelangrijk en wat ik twee jaar geleden ook al zei: dat hij uit Jacksonville vertrok terwijl er een hurricane in de buurt was, was begrijpelijk omdat hij verschillende opties had om de orkaan te ontwijken:
6. The captain’s decision to depart Jacksonville was reasonable considering the availability of options to avoid Tropical Storm/Hurricane Joaquin.
Dat zijn informatie over de hurricane niet up to date zou zijn geweest, wordt in punt 36 terzijde geschoven, maar eerst staat er dan nog:
  • 34. Het oorspronkelijke reisplan, een rechte koers vanuit Jacksonville. leidde rechtstreeks naar de voorspelde baan van de hurricane
  • 35. Hoewel er geen direct bewijs is dat de company de kapitein voor wat betreft zijn reisschema onder druk heeft gezet, kan het wel van invloed zijn geweest op het besluit van de kapitein om door te douwen.
  • 36. De El Faro ontving voldoende informatie over het weer waarop de kapitein zijn beslslissingen over de te volgen route kon baseren.
  • 37. De kapitein heeft geen gebruik gemaakt van de meest recente weerinformatie terwijl die wél beschikbaar was.
  • 38. De kapietin had naar de brug moeten gaan nadat hij door de tweede en derde stuurman was gewaarschuwd.
  • 39. De kapitein heeft onvoldoende maatregelen genomen om de orkaan te ontwijken en heet daardoor de El Faro en zijn bemanning in gevaar gebracht.
  • 40. Door de voorstellen van de jongere officieren om de route te veranderen onvoldoende in overweging te nemen en zijn besluit te wijzigen heeft de kapitein de El Faro en zijn bemanning in gevaar gebracht.
Nergens ook maar een enkel woord ten gunste van kapitein Davidson – en terecht, vind ik. Ik heb in de afgelopen twee jaar geen enkel excuus kunnen vinden of bedenken. Als allerlaatste punt, wordt er ook enige kritiek geleverd op de drie stuurlieden:
81. Als de stuurlieden assertiever waren geweest en hun zorgen duidelijker hadden geuit, zoals dat bij de principes van “effective bridge resource management” past, dan zou de kapitein zich mogelijk beter bewust zijn geweest van de situatie.
De waarschijnlijke oorzaak geef ik hier integraal weer, zonder vertaling. Mocht iemand er moeite mee hebben en het toch graag precies willen weten, zeg het dan even, dan vertaal ik het alsnog.
PROBABLE CAUSE

The National Transportation Safety Board (NTSB) determines that the probable cause of the sinking of El Faro and the subsequent loss of life was the captain’s insufficient action to avoid Hurricane Joaquin, his failure to use the most current weather information, and his late decision to muster the crew. Contributing to the sinking was ineffective bridge resource management on board El Faro, which included the captain’s failure to adequately consider officers’ suggestions. Also contributing to the sinking was the inadequacy of both TOTE’s oversight and its safety management system. Further contributing factors to the loss of El Faro were flooding in a cargo hold from an undetected open watertight scuttle and damaged seawater piping; loss of propulsion due to low lube oil pressure to the main engine resulting from a sustained list; and subsequent downflooding through unsecured ventilation closures to the cargo holds. Also contributing to the loss of the vessel was the lack of an approved damage control plan that would have assisted the crew in recognizing the severity of the vessel’s condition and in responding to the emergency. Contributing to the loss of life was the lack of appropriate survival craft for the conditions.
Ik zal het volledige rapport te zijner tijd met belangstelling lezen, maar dan toch meer voor de volledigheid, want eigenlijk ben ik wel klaar met de El Faro.

Ik mis wel iets in deze eerste publicatie van de NTSB. Nergens een woord dat mensen die het commando krijgen over een schip en daarmee de verantwoording voor het leven en welzijn van anderen, psychologisch onderzocht zouden moeten worden op hun geschiktheid. Daar moet je dus al mee beginnen als iemand dat beroep kiest, met herhalingen als hij of zij 1ste stuurman wordt en als hij of zij het commando over een schip krijgt. Dat zou toch niet meer dan normaal moeten zijn.

Ten slotte zou ik me kunnen voorstellen dat er na het verschijnen van dit rapport bij een aantal nabestaanden de gedachte op zal komen dat ze misschien toch te vroeg geschikt hebben met Tote.

-------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5907
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos » 13 dec 2017 15:21

Bedankt voor het plaatsen, Theo.
Idd, die ABS krijgt niet een draai om de oren, maar een complete incompetentieverklaring door de strot gedouwd.
Ik ben benieuwd wat de reactie hierop zal zijn... en die van alle andere...
Raar dat de druk die de CG én die van Tote niet bewezen kon worden...die transcripties daarvan werd met geen woord de issue bij name genoemd, maar de reakties op meldingen en vragen van Davidson waren m.i. toch redelijk doorzichtig, ondanks het niet benoemen van de gevaren...

En die tests voor leidinggevenden...tsja, dat zal wel dezelfde redenen hebben als hier: promoveer iemand tot net boven zijn kunnen, en je hebt hem bij de ballen: zo iemand wéét dat hij op eieren loopt, maar het bijbehorende salaris went zo snel...
Voor de zeevaart in NL zou gelden: waar wil je zo snel, voor datzelfde geld, NLse vervangers voor die Russen, Kazachstanen, Oekraïners, of wat -stenen, -stanen of -eren dan ook, vandaan halen ?
Dat zal in de US wel minder spelen, maar dat 1e punt zal daar ook wel gelden: er wordt zonder tegengas gedaan wat de baas wil, en de persoon is verantwoordelijk als het fout gaat, en niet die mondelinge-opdrachtgevende baas...

Ja, ik ben wel nieuwsgierig naar hun weerwoorden--als die er al komen !
Maar voor de rest: ja, na alle digitale gesprekken hier, was dit niet helemaal onverwacht meer....behalve die incompetentieverklaring: daar had ik een 'discreter' official verdict verwacht...

Maar je had van meet af aan gelijk ! Niet gek gedaan voor een gepensioneerde potjesschipper ! Chappeau !
('k Had eigenlijk ook niet anders verwacht...)
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7786
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten » 15 dec 2017 16:08

------
-----------Afbeelding--Afbeelding
---------------William Bennett- advocaat----------------------------------------------Kapitein Michael Davidson met vrouw en dochters

Op 1 oktober jl., maakte de US Coast Guard haar eindrapport over de ondergang van de El Faro bekend. Net als in het rapport van de NTSB dat eerder deze week naar buiten werd gebracht, legde ook de USCG de schuld van de ramp volledig bij kapitein Davidson.
9.1.1.11. The Master of EL FARO failed to carry out his responsibilities and duties as Captain of the vessel between 8:00 PM on September 30 and 4:00 AM on October 1, 2015. Notably, the Master failed to download the 11:00 PM BVS data package, and failed to act on reports from the 3/M and 2/M regarding the increased severity and narrowing of the closest point of approach to Hurricane Joaquin, and the suggested course changes to the south to increase their distance from the hurricane.
Vandaag heeft William Bennett, advocaat van de weduwe van kapitein Davidson, in een brief van 27 pagina’s bezwaar gemaakt tegen deze conclusie. Hij noemt delen van het rapport onjuist en vraagt om rectificatie. Hij zegt:
“The El Faro was not lost because of one single event. She certainly was not lost because she transited near a hurricane. She was lost because of a confluence of several events, including water on deck entering a scuttle which was inadvertently left open.”
Mogelijk heeft Bennett op bepaalde punten gelijk, maar door te zeggen dat de El Faro niet verloren is gegaan doordat ze in de buurt van een hurricane voer, valt hij wat mij betreft door de mand. Het schip had daar niet behoren te zijn, maar Davidson stuurde haar willens en wetens die kant uit. Dát is de oorzaak van de ramp; de rest is bijzaak.

Of hij dezelfde bezwaren aan gaat voeren bij de NTSB weet ik natuurlijk niet. Ik weet wel dat exact een jaar geleden de NTSB al een verzoek van mevrouw Davidson afwees om wijzigingen aan te brengen in in hun verslag en bepaalde commentaren weg te laten.

Dat dergelijke verzoeken en pogingen worden gedaan, kan ik me helemaal voorstellen. Het is ook niets niks als wijlen je man en vader op een dergelijke manier wordt gefileerd. Dat moet keihard aankomen. Maar meer nog dan twee jaar geleden, toen ik al direct van mening was dat Davidson een onvergefelijke blunder had gemaakt die drieëndertig mensen het leven kostte, kan ik nu, nu ik zoveel meer weet, geen enkele verzachtende omstandigheid vinden. Proberen die te vinden en trachten aan te tonen dat kapitein Davidson een bekwaam zeeman was en zeer “veiligheidsbewust”, een man die precies wist wat hij deed toen hij een oud, vermoeid schip recht op een hurricane afstuurde en alle voorstellen van zijn stuurlieden om een andere route te kiezen terzijde schoof, lijkt me dan ook vrij zinloos en bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Het is hard en het is afschuwelijk voor zijn achterblijvers, maar het is waar. Het is te hopen voor ze dat het hierna snel uit het nieuws raakt.

Ik vrees echter dat dat niet het geval zal zijn. Dit geval zal nog een heel lange nasleep hebben. Wie zich gisteren ook weer in de discussie heeft gemengd, is deze "maritime expert". Ik zet dat tussen aanhalingstekens omdat ik door deze El Faro een heel andere kijk heb gekregen op Amerikaanse "maritime experts".

---------------------------------------Afbeelding

Dat is Rod Sullivan, Admiralty & Maritime Attorney, Former Associate Professor of Law, met een eigen kantoor in Jacksonville. Anderhalf jaar geleden, in mei 2016, schreef ik HIER al eens over hem, nadat ik eens had gekeken wie en wat hij was en wat voor ervaring hij had. Hij zat woensdagavond in een programma van een radiostation in Jacksonville en zei daar dat de crew van de El Faro het waarschijnlijk zou hebben overleefd als ze moderne, gesloten reddingboten hadden gehad. Maar ja, zei Rod, dat was veel te duur voor oude schepen zoals de El Faro. Hij zei dat er nu nog veertig Amerikaanse koopvaardijschepen met die ouwe open reddingboten voeren en dat het toch al gauw 1 miljoen dollar per schip zou kosten als je die alsnog met die boten zou willen uitrusten.
Wat hij niet zei, maar wat hij volgens mij als "maritime expert" had móéten zeggen, dat was dat ze al die ouwe bakken nu eindelijk eens moesten opruimen en vervangen door moderne schepen die voor een fractie van de Amerikaanse prijzen op buitenlandse werven gebouwd kunnen worden, maar dat je dan wel eerst van die smerige Jones Act af moet zien te komen. Die is ook weer in het nieuws - de Jones Act. Bloomberg schreef daar gisteren over onder de titel: The Jones Act Serves No Purpose. Ook daarin wordt de El Faro genoemd. Het artikel geeft veelzeggende cijfers.

-----------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Plaats reactie