Pagina 1 van 81

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 03 okt 2015 01:56
door Jaap van Dorp
Container schip missend bij Bahama's. http://gcaptain.com/tote-maritime-us-ca ... g8bKHpVhBc

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 04 okt 2015 10:28
door jacko
In het AD

De Amerikaanse kustwacht heeft gisteravond een reddingsboei gelokaliseerd die toebehoort aan het containerschip 'El Faro', dat door de orkaan Joaquin in de problemen was gekomen.
Aan boord van het schip, dat al meer dan 48 uur vermist is, waren 33 bemanningsleden.
De meer dan 200 meter lange El Faro kwam donderdag bij de Bahama's in een de wervelstorm Joaquin terecht.
Zopas werd dus een reddingsboei ontdekt. De boei bevindt zich op ongeveer 75 zeemijl ten noordoosten van de laatst gekende positie van het containerschip.
Verder ontbreekt van het schip elk spoor.
De Amerikaanse kustwacht stuurde een helikopter ter plaatse en zet zijn zoektocht voort.

Hans

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 04 okt 2015 12:39
door Theo Horsten (R.I.P.)
      • Afbeelding
El Faro, Imo nr. 7395351. In 1975 in de USA gebouwd als PEURTO RICO.
14316 dwt 213 meter lang.
Stoomturbineschip, goed voor 25 knopen.
Lees HIER op gCapitain meer bijzonderheden, vooral over de weersomstandigheden. Wat ik dan weer niet begrijp is:

      • Last contact was made with the vessel Thursday morning at 7:30 a.m. as the ship sailed into the path Hurricane Joaquin.
[/b]
Met een dergelijk schip hoef je, als je 25 mijl in huis hebt, toch niet in de baan van een hurricane terecht te komen. Dan kan je alle kanten uit. Zouden ze het dan toch hebben onderschat? Het was op dat moment nog een categorie 4 hurricane, dat wil zeggen windsnelheden van 131 tot 155 mph. Daar wil je toch niet in terechtkomen?
Misschien horen we nog eens wat ze heeft doen besluiten door te gaan.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 04 okt 2015 13:02
door Wim van der Moolen
Op de website van CNN las ik het volgende:

Family asks why did ship set sail into storm?

On Friday, ship company officials met with families of the missing crew, CNN affiliate WFOX/WSVN reported.

The meeting was emotional, said Anthony Chiarello, president and CEO of TOTE Inc., which owns the El Faro.

"Met with as many families in person we could that have loved ones on board the vessel El Faro," Chiarello told the station.

A majority of the crew has ties to Jacksonville, Florida, said TOTE Services President Phil Greene.

Family members told the affiliate that they wondered why the ship sailed into what was then a tropical storm in the first place. The vessel departed Tuesday from Jacksonville for San Juan, Puerto Rico.

When asked about relatives' questions, Greene told the station: "The captain knew the conditions and communicated back to our headquarters. The conditions were, as he saw them then, favorable. He was very confident the ship was doing well, the crew was quite up to date.

"I think the most critical importance for us is that we share as much information as we have, that we're upfront about the situations as we possibly can be," Greene told the station.

Bron: CNN

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 04 okt 2015 13:27
door Wim Plukker
Hier kun je de voorspellingen zien van NOAA betreffende positie en baan van Joaquin:
http://www.nhc.noaa.gov/archive/2015/gr ... p_3W.shtml

Die zijn zo te zien te optimistisch geweest in punt van afbuigen en snelheid van de orkaan Joaquin. Wellicht heeft men er aan boord op gegokt dat ze konden passeren nadat de orkaan naar het noord westen was afgebogen maar kwamen ze klem te zitten tussen de Bahama's (Crooked Island) en Joaquin.

De route van Jacksonville naar Puerto Rico zou ten oosten van de Bahama's zijn en ik weet eigenlijk niet of je met zo'n schip daar nog tussen de krikkemikken door kan qua diepgang om Joaquin te ontwijken. Betere optie zou zijn geweest om bewesten de Bahama's te blijven maar dat is wel een flink eind om.

Waarom ze dan toch door zijn gevaren toen duidelijk werd dat Joaquin langer min of meer stationair bleef? Berichtgeving tot op heden is niet hoopgevend dat er iemand levend van afgekomen is.

M.v.g.

Wim

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 04 okt 2015 14:23
door Wim Plukker
Op het forum van G-captain is een topic gewijd aan de verdwijning van dit schip:
http://www.gcaptain.com/forum/maritime- ... -faro.html

Er is onder andere te lezen dat het aantal opvarenden 33 was waarvan er 5 Poolse service monteurs waren voor de voortstuwingen installatie. Of dat voor ketel of turbine was staat er niet bij maar in het licht van de laatste melding dat ze 15 graden slagzij hadden en de voorstuwing was uitgevallen doet niet veel goeds voorspellen over de afloop.

M.v.g.

Wim

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 04 okt 2015 15:44
door Bob R.I.P.
Op het kaartje met de laatste positie van het schip zou het schip een snelheid hebben van 1,9 knoop/uur. Toen al problemen?

Bob

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 04 okt 2015 16:33
door ferryvaneeuwen
Die snelheid hoort dacht ik bij het drijven door het uitvallen van de voortstuwing. Je moet er niet aan denken om met golven van 10 meter daar dwarsscheeps op te komen liggen. Het schip maakte bovendien een behoorlijke slagzij van 15° en had eerder water gemaakt. Bovendien is de Epirb geactiveerd. Het positieve daarvan is dat de positie van het schip dan bekend moet zijn. Er waren liefst 33 opvarenden, wel inclusief 5 monteurs, maar toch nog steeds ongebruikelijk veel voor vandaag de dag. Moesten die monteurs tijdens de reis aan de motor sleutelen? Dat hadden ze misschien beter voor de kant liggend kunnen doen.

Eigenlijk hadden ze full speed om de noord moeten uitwijken voor deze orkaan maar misschien ging dat al niet meer. Het was in eerste instantie een tropical storm en pas later groeide het vrij snel uit naar een orkaan. Misschien heeft ze dat op het verkeerde been gezet.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 04 okt 2015 18:41
door Theo Horsten (R.I.P.)
Moesten die monteurs tijdens de reis aan de motor sleutelen?
Het is/was een stoomturbineschip. Ik denk eerder dat er ketelproblemen waren. Dat was niet voor het eerst. Het spul was tenslotte veertig jaar oud en er waren al eerder wat gebreken. Dat kun je zo her en der lezen. Het was een bekend schip.
Wie snelheid kan maken, kan een hurricane ontwijken. Betekent vaak wel een flink eind om. Mogelijk hebben economische motieven hier een rol espeeld. Misschien horen we het nog wel eens.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 04 okt 2015 19:55
door andrekik
Het ziet er niet goed uit:
http://www.uscgnews.com/go/doc/4007/2607474/

Andre'