-------------------------------
---------------------------------------
Verwacht dus dat in de voorbije jaren er echt niet veel veranderd zal zijn en de USGD die hier aanwezig is je als n.t.z.d. weg kan zetten.
De United States Coast Guard als niet ter zake doende wegzetten gaat mij wel wat ver. Ik weiger vooralsnog zomaar te geloven dat al die mannen puur door gebrek aan gewicht boven zijn komen drijven. Lang, heel lang geleden, had ik bepaald geen hoge pet op van het Amerikaanse zeevaartonderwijs, maar dat oordeel was gebaseerd op heel weinig en bovendien onvolledige informatie. Een stuurliedenexamen van de Coast Guard met in mijn ogen heel simpele multiplechoicevragen vond ik in schrille tegenstelling staan tot de ondervragingen die wij in Den Haag moesten ondergaan, daar kwam het in feite op neer. Intussen zijn we een halve eeuw verder, dus om nu nog op grond van die kennis te oordelen, vind ik wel wat riskant. Het Amerikaanse onderwijs staat op een zéér hoog peil. Elk jaar opnieuw voeren Amerikaanse universiteiten de wereldranglijst aan met ook dit jaar maar liefst zeven Amerikaanse universiteiten in de top tien. Dat kan alleen als ook het onderliggende onderwijs van hoge kwaliteit is en daarom kan ik me nauwelijks voorstellen dat er in die onderzoekscommissie van de US Coast Guard alleen maar nitwits zitten. Wel verbaas ik me erover dat bij die hearings op bepaalde zaken niet dieper wordt ingegaan en verder op wordt doorgevraagd. Dat lag ten grondslag aan mijn gedachte dat die mannen mogelijk minder hoog vliegen dan we zouden mogen aannemen, laat ik het dan zo stellen.
Vanaf de bodem van een in de oertijd drooggevallen meer op het Griekse platteland is het een beetje moeilijk oordelen over de kwalificaties van de leden van een Amerikaanse onderzoekscommissie in Jacksonville en dat doe ik dan ook niet. Het blijft bij verbazing en lichte twijfel. Het eindrapport van die commissie zal duidelijkheid moeten verschaffen. Hoe diep gaat dat en waar concentreert zich dat op?
Het is voor mij moeilijk om over ABS surveyors te oordelen. Ik heb vrij veel met die lieden te maken gehad en dat waren zonder uitzondering heel geschikte kerels die volgens mij heel goed wisten waar Bram de mosterd haalde. Maar ja, wie ben ik ...? Zoals Harry al zei hadden die aan mij met mijn slooptankers een makkie. Dat was gewoon gevonden geld, zeg maar.
Ook weet ik niet exact wat je allemaal moet weten en kunnen om Senior Surveyor bij het American Bureau of Shipping te worden. Uiteraard moet je een prima theoretische ondergrond hebben, maar daarnaast lijkt praktische ervaring met toch een must voor een surveyor. Ik praat naar ik verstand heb en naar wat ik van dat werk heb gezien en meegemaakt. Er is meer voor nodig dan alleen maar een goede kennis van de Rules & Regulations. Feeling, intuïtie en weten welke listen en lagen sommige mensen gebruiken om jou een rad voor ogen te draaien. Maar toch vraag ik me af, en nogmaals: wie ben ik om te oordelen? Die dame die de ketels van de
El Far inspecteerde, Jamie D'Addieco, de dame die de volgens de Rules & Regulations vereiste druk niet op die ouwe ketel durfde te zetten omdat dat mogelijk aanleiding zou geven tot een "unsafe situation", wat heeft die nou eigenlijk voor antecedenten? Tussen 2003 en 2007 zit ze op de Massachusetts Maritime Academy en haalt daar een Bachelor of Science, Naval Architecture and Marine Engineering. Vervolgens gaat ze rechtstreeks naar ABS in Houston en werkt daar 1 jaar en 2 maanden als "Engineer", waarna ze in 2008, één jaar nadat ze van school gekomen is, wordt aangesteld als Senior Surveyor and Auditor.
Ik mag niet oordelen, maar toch zou ik persoonlijk meer vertrouwen hebben in een surveyor die gepokt en gemazeld was als machinist. Jamie zal best een toffe meid zijn die haar weetje weet, maar toch ... Echter voor de allerlaatste keer en misschien ten overvloede: een ouwe potjesschipper in Griekenland mag hier waarschijnlijk geen mening over hebben of die in elk geval niet uitspreken. Maar toch … Als je als Senior Surveyor een ketel moet keuren en je durft er niet de volle werkdruk op te zetten, laat staan de volgens de regels vereiste testdruk, dan is die ketel dus afgekeurd en verder niks. Ik kan me voorstellen dat daar enig lef voor nodig is om tegen een hoofdmachinist te zeggen: “Chief, zet die handel maar gauw af, want zo ga je niet naar zee!” Ook kan ik me voorstellen dat zoiets die eerder genoemde in de praktijk gepokt en gemazelde machinist even makkelijker afgegaan zou zijn dan Jamie. Het is zomaar een gedachte, maar ze is nu eenmaal Senior Surveyor en dus zal ze daar naar moeten handelen.
Als diezelfde of ongeveer dezelfde kwalificaties alsmede de normen en maatstaven die worden aangelegd nu ook gelden voor die mannen van de Coast Guard in hun strakke pakken die zitting nemen in een onderzoekscommissie, mannen die anderen moeten beoordelen en in voorkomende gevallen ook veroordelen, dan stemt mij dat niet hoopvol. De tijden veranderen en mogelijk heeft men de eisen voor dergelijke functies in de loop der jaren naar beneden bijgesteld. Als dat zo is, dan vind ik dat geen goede zaak.
Hoe zit dat in Nederland? Ik heb in mijn tijd altijd veel vertrouwen gehad in en respect gehad voor de leden van de Raad voor de Scheepvaart. Dat waren volgens mij mannen die van wanten wisten en tot oordelen bevoegd waren. Aan hun bevoegdheden heb ik nooit ook maar een moment getwijfeld. Tot die dag kwam dat …
Ik was al een poosje niet meer actief in de shipping industry toen er iemand in de Raad van de Scheepvaart werd benoemd waarvan ik dacht: Mijn god … stel je nou toch eens voor dat
die over
mij had moeten oordelen en dat oordeel zou negatief zijn uitgevallen! Ik zou ter plekke, verbaal, de vloer met hem hebben aangeveegd, kon niet verdommen wat de consequenties daarvan geweest zouden zijn. Dus wie zal zeggen hoe dat tegenwoordig in Nederland gesteld is. Een ding is zeker: The times they are a changin’
-------------------------------