De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door andrekik » 22 mei 2018 04:45

Co schreef:
18 mei 2018 21:21
Hallo v+d,
Wat is er eigenlijk met dat zusterschip gebeurd? Goed verzekerd in de vaart gehouden
Ik meen te weten dat het zusterschip een dienst op de US Westkust - Alaska dienst zou gaan doen.

Groeten van Co.
Zusterschip El Yunque is gesloopt, reden, zie HIER

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 524
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Co » 22 mei 2018 08:47

Bedankt Andre,
Het was dus de bedoeling...maar ze werden kennelijk wakker daar bij jullie.
Dat is nu het mooie van dit forum; iedereen weet wel wat, samen heel veel.
Groeten van Co.

v+d
Berichten: 5305
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d » 22 mei 2018 08:57

Goed dat het schip uit de vaart is.
In het zelfde bericht staat dat de El FARO niet deze zelfde problemen had, althans daar is niets van gebleken volgens de inspectierapporten.
In ieder geval was er op beide schepen toch wel sprake van zeer slecht onderhoud.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 22 mei 2018 10:02

Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11658
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom » 22 mei 2018 16:48

Toen we in Augustus 1966 met de " Forest Town" in ballast van Portland Maine onderweg waren naar Punta Cardon ....toen scharrelden we een paar keer door het oog van Orkaan Faith alsmede door " het oog van de naald" :roll: ,toendertijd vond ik dat allemaal " praaaachtig"....want zeggen ze aan deze kant van de plas " ignorance is bliss" oftewel " zalig zijn de eenvoudigen van geest" :lol:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hurricane_Faith

Om mijn grijzende herinneringen weer eens wat op te frissen heppik " Typhoon" van Joseph Conrad er maar weer eens op nageslagen en Capt. MacWhirr van " There's some dirty weather knocking about".....deed me dus denken aan Kapt. van Dongen (In Memoriam-R.I.P.) die dus ook de nodige ervaringen had met Typhoon's in de Chinese Zee. Mede daardoor kan ik dit nu nog op Kombuispraat melden. Ik zie hem in gedachten nog op de brug staan- 24/7-met zo'n visnet hempie over zijn welgevormde bulb steven! De Sparks kwam op een gegeven moment op de brug om 2 S.O.S. berichten bij die Ouwe te melden....waarop van Dongen zei: " We hebben de handen meer dan vol aan onszelf"......toen ik weer eens een keertje AL te uitbundig juichte bij een ontiegelijke klap vast water welke de kippeloop uit zicht deed verdwijnen...toen zei die ouwe tegen de 1e stuurman...."alsof ik er niet bij was"...." Stuur die idioot van de brug" :lol:

Ik herinner me heel goed dat Capt. van Dongen van mening was dat:
" ALS we geladen waren geweest, waren we verzopen met de hele handel"
Them were the days!! :roll:
http://www.robertoriccidesigns.com/fash ... ad_ENG.pdf
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Wim Plukker
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker » 26 mei 2018 07:13

Een mooie samenvatting van alle bevindingen gepubliceerd door de NTSB aangaande de ramp met de " El Faro":
https://www.ntsb.gov/investigations/Acc ... PC1801.pdf

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

v+d
Berichten: 5305
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d » 26 mei 2018 10:38

In ieder geval een duidelijke samenvatting, in de twee boeken die ik nu gelezen heb leidt de door de schrijvers bedachte invulling van niet bekende zaken soms een beetje af.
Het boek van Slade spreekt mij het meest aan wat betreft weergave van de bekende feiten.
Er wordt gespeculeerd over het al dan niet afbreken van de inlaat van de bluspomp en het open laten staan van de inlaatafsluiter. Op de manier zoals dat hier aangebracht is maakte dat naar mijn idee geen verschil. Een inlaatafsluiter hoort tegen de huid geflenst te zitten of, indien niet mogelijk, met een zo kort mogelijk stukkie pijp, dat wisten ze ook in 1970 al.
Zelfs als de afsluiter in dit geval dicht had gestaan, wat wij niet weten , dan nog had het eerste voertuig dat op een zeetje tegen de inlaatafsluiter botste het hele spul van de huid getrokken omdat er tussen de huid en de afsluiter een tamelijk lang stuk pijp zit. Dat geeft een flink moment waartegen een oud stuk pijp geen weerstand heeft.
De gezagvoerder heeft de fitheid van zijn schip zwaar onderschat .
Technisch bekeken hadden ze geen schijn van kans, waarbij je moet opmerken dat er ook zaken eenvoudig fout gingen door nalatigheid zoals een te laag oliepeil, niet dichte mangatdeksels, openstaande deuren, niet goed geborgde lading.
Het is niet zomaar een ramp die niet vermijdbaar was.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11658
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom » 30 mei 2018 03:05

Northfleet.JPG
Northfleet.JPG (31.89 KiB) 1496 keer bekeken
Over vroegaah en Typhoons en Orkanen.....e.e.a. Ter leeringhe ende Vermaaaeck.

De Windjammer Northfleet op de voor-pagina van “ The Romance of the Clipper Ships”

Mede n.a.v. dat drama van de “ El Faro” in die orkaan werd ik me er weer eens terdege van bewust dat we vroegaah toen geluk nog heel gewoon was op de Reuzen van Heusden ook enkele keren door het oog van de naald zijn gevaar’n, net als waarschijnlijk meerdere oude garde Kombuizers.
Daardoor spitte ik een poossie terug wat door de schrijverij van Joseph Conrad- hierboven vermeld- om mijn herinneringen over Typhoons etc. wat op te frissen. Ik heb wel baaie slecht weer in de Zuid Chinese Zee mee gemaakt- onderweg naar Nippon met een bakkie peut, maar niks wat op Typhoon van Conrad lijkt.

Eergisteren zat ik wat te spitten in “ The Romance of the Clipper ships” van Basil Lubbock, een meneer die ook van wanten wist betreffende “ schepen en de zee”

https://www.amazon.com/Romance-Clipper- ... B000RHFVUA

Nou ben ik niet van zins om in navolging van de befaamde Theodorus Jannis El Greek ,mij te wagen aan boekbesprekingen en/of vertalingen en dat soort gesnor, maar koop het genoemde boek gerust voor een tientje, je zult er geen spijt van hebben.

Die Basil Lubbock geeft kennelijk in de originele versie van dit boek in 3 stuks banden een heel overzicht van de hoogtijdagen van de windjammers, hij noemt dat:
“ The Halcyon days of sail”.
Mijn referentie is Echter naar de eenvoudige en enkele en zgn. “Cheap version” uitgave van 1958, met uiteraard verkorte verhalen.
Hij beschrijft hier naast de diverse Engelse zgn. Blackwall Passenger Ships en ook de 2 stuks befaamde Tea Clippers “ Cutty Sark” ( nog steeds te bekijken in dok in Greenwich!) en de “Thermopylae”, alsmede Passenger/Emigrant Clippers die op Australie voeren etc.etc. voornamelijk in de 2e helft van de 19e eeuw……wat ik ervan begrijp n.a.v.gedetaileerd onderzoek in scheepsjournalen en andere documentatie.

Goed, om het dus een beetje kort te houden en niet in mijn gebruikelijke zig zaggers te verdwalen herhaal ik hier het eerste stukkie wat mijn aandacht trok bij het eerste de beste schip in zijn boek de “ Northfleet”, waarvan de foto op de voorpagina van het boek en ook hierboven…e.e.a. betreffende : “ baaaie baaie baaie slecht weer” a/b de “ Northfleet” welke hij omschrijft als “ a first-class London ship, run Blackwall fashion, yet with a turn of speed which put her in the first flight among the tea clippers of the late fifties”

Ze was gebouwd IN Northfleet aan de Thames in 1853 met Lloyds 14A1. Na een korte omschrijving van haar belevenissen en reizen tot aan1962 toen ze dus onderweg was van London naar Hong Kong werd ze “ badly pooped” in 34dg. 23 sec S, 85dg. 56sec E.
( Dat is dus pak weg halfweg van Kaap de Goede Hoop naar Australie in de Roaring Forties)
Lubbock zegt: the incident being thus recorded in her log:

Friday 13 June 1862.
AM- Strong gale with furious squalls and a very high sea. Much water on deck. At 2 handed mizzen topsail and 3rd reefed main topsail.
Steering ship before the seas. At 4.20 AM pooped a heavy sea which washed the men from the wheel, carried away stern boat, filling decks and cabins with water and injuring stern very much. Continued to run ship before the sea, deeming it the most prudent course.
At 9 AM. Pooped another heavy sea which stove in stern deadlights,frames etc. breaking all the joiner work inside the cabins, filling them with water, washing out and destroying all captain’s and passengers effects in stern cabins. Nearly all the mouldings, lead, carving, and decorations on the stern carried away. Starboard topgallant bulwark smashed, and main bulwarks very much injured. Sea tremendously high. Secured stern windows in the best temporary manner, and had all hands bailing out the water from the cabin, but a considerable quantity has gone below. It is impossible in the present state of the weather to ascertain the extend of the damage.

Tot zover die Journaal notitie van haar toenmalige Captain Freeman.
De “Northfleet” bleef de kost verdienen “ in the China Trade” en in 1866 stommelde ze tegen een echte Typhoon aan in de Zuid Chinese Zee in begin Mei. Op Donderdag 3 Mei, “after a short lull at daybreak, the Typhoon fell upon the labouring ship with overwhelming force. At 3.30 Pm Captain Symington hove to on the starboard tack…etc. etc.” ze lag zo onder “ bare poles hove down by the fury of the storm, with the wild scene lit up every few seconds by flashes of steely-blue lightning. The sunset was described as “ grand and awful, a pale sickly yellow illuminating the whole sky”….a true Typhoon sunset. Ze kreeg er flink van langs maar tegen Vrijdag morgen- dus de 4e Mei- knapte het weer wat op en werd er weer zeil gezet en ze liep op 8 Mei om 1.30PM de haven van Victoria Hong Kong binnen.

Them were the days.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6551
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos » 30 mei 2018 11:42

Eventjes m'n naam schrijven in het zog (variant op 'de wet van Mart' :-D )
At 2 handed mizzen topsail and 3rd reefed main topsail
Wat een vreemde zeilsetting voor een lenzend schip.... Dergelijke 'vreemde settings' is me al vaker opgevallen....
...en heb er daarom al vaak over nagedacht over het waarom....

Ik bedoel dit: je zou verwachten dat bij (zeer) veel wind je de meest onderste zeilen zou gebruiken vanwege het drukpunt, terwijl ze juist de hogere zeilen gebruikten... Nou mogen we er gerust van uitgaan dat die lui beter wisten wat ze deden dan wij kunnen bedenken, dus probeer ik de logica ervan te zien. Immers: als wij een (modern) zeil willen verkleinen vanwege de wind, reven we dat zeil (op welke manier dan ook: rakbanden of rolreef) altijd vanaf de giek, en halen de kracht op het drukpunt dus naar beneden door het verkleinen van de driehoek.
Dat op dwarsgetuigde schepen de onderste grootzeilen niet worden gebruikt kan ik inkomen: er komt nogal wat water over bij die schepen, en zeilen zijn gemaakt om wind te vangen, niet voor overkomend water. Vóór je boe-of-bah kunt zeggen ben je een mast kwijt...

De hier genoemde setting is dus in de midden (hoofd-) mast een op de 3e reef gevoerd bovenste topzeil, maar in ("mizzen") de bezaan, de achterste mast (!) de beide topzeilen met 1e reef. In den beginne was er 1 groot topzeil, wat later werd opgedeeld in 2 (ondertopzeil en boventopzeil), vandaar de vermelding
Althans: zo begrijp ik de beschrijving...
Nogmaals: we hebben het over een lenzend schip: de wind én de zee op de kont en vaartmakend…
Dan zou ik toch denken aan die 2 topzeilen in de voormast + dat zeil in de hoofdmast (middenmast bij een 3-master), alleen al om de druk op het roer te verminderen... Of de 4kante zeilen zelfs vervangen door (kleine) jib of stagzeil....
Dat roer heeft het toch al moeilijk met die achteroplopende zee, terwijl de zeilen naar voren te zetten het sturen wat gemakkelijker wordt, ondanks dat de kop wat meer in zee wordt gedrukt... Of zou dát nou juist de reden zijn: een 'zwabberende' kont voorkomen tgv een koplastigheid

Zijn hier ook andere zeilers die dit opvalt ?? Of iemand anders die 'het' snapt ??

Ter verduidelijking: dit is de zeilsetting van zo'n mast
220px-Square_rigged_sails.svg.png
220px-Square_rigged_sails.svg.png (62.87 KiB) 1422 keer bekeken
En hier een fotootje van hevig trillend staand- en lopend tuig, maar hier wél een (al dan niet opgedeeld) topzeil in de voormast ! (wat ik dus wél snap)
Windjammer storm 1.jpg
Windjammer storm 1.jpg (107.23 KiB) 1422 keer bekeken
Waarom dan die zeilvoering in de bezaan ??? Iemand ???
Laatst gewijzigd door jdbvos op 30 mei 2018 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

jan stolp
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jan stolp » 30 mei 2018 11:51

Zou het niet kunnen zijn dat je anders veel last hebt van sterk wisselende windsterkte in de golfdalen etc.
Boven in zou je dan een wat evenwichtigere windsterkte kunnen hebben en lig je "relatief " rustiger.
Ik heb nooit op een vierkant getuigd schip gevaren maar wel eens met een jachtje op zee en dan heb je er veel last van als het wat waait .
Groeten
Jan

v+d
Berichten: 5305
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d » 30 mei 2018 11:52

Geen idee Jan, ik weet niets van zeilen.
Wij hebben zo'n plasticding met een zeil(tje) en ik zie echt kans daarmee om te kiepen.
Het valt dan nog niet mee om je oude botten weer binnenboord te hijsen en ook het bootje weer in het gareel te krijgen.
DSC04185zeilbootje.JPG
DSC04185zeilbootje.JPG (56.9 KiB) 1412 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11658
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom » 30 mei 2018 15:12

Dergelijke 'vreemde settings' is me al vaker opgevallen.
Ik heb zo zachies an bekant " alles gelezen wat er te lezen valt" over die windjammers Jan en heb het allang opgegeven om precies te snappen "waarom" bepaalde en duidelijk ZEER kompetente windjammer Kapiteins " deden wat ze deden"......naast de befaamde P-liners die vanuit Duitsland met de regelmaat van de klok rond de Hoorn naar Chili voeren, waren er dus ook die zgn. Blackwaller's, teaclippers etc. die met een evenzo grote regelmaat naar China, Australie, Nieuw Zeeland en voor het Panama Kanaal van de US Eastcoast naar de Westcoast voeren......."alsof ze de trein moesten halen"....over meerdere reizen gemeten voeren die klanten zomaar gemiddeld 7 knopen of zo...." rain or shine".......om nu maar niet over 300++ mijlen per etmaal of 1000 mijlen in de week te spreken als het even "lekker woei".....EN Kapiteins en 1e stuurlui die dan jaaaren aan een stuk ZONDER schade voeren. Met name die zgn. Blackwall passagiers schepen, die naast de passagiers ook nog eens een halve boerderij aan levende vreterij meesleepten en een mannetje of 20 in de Civiele dienst, met een totale crew van rond de 60 man, die schepen voeren dus voornamelijk voor het gemak van de passagiers "as't maar FF kon"....maaar kachelden dus WEL door die zelfde Roaring Fourties naar Australie....terug voeren de meesten via de Hoorn, maar ook voeren ze wel retour via de Kaap.....dat was minder ruig kenneluk.
Hoe dan ook, de statistieken van die windjammers spreken grote boekdelen.......ik las toevallig gisteren nog in dat zelfde boek hierboven over een bepaalde windjammer die van de Kaap naar Australie voer, terwijl er een stoomschip tegelijkertijd uit East London vertrok met de zelfde bestemming........die windjammer was dus WEL een volle dag eerder aangekomen.
Ik blijf voorlopig hier op de Baai maar gewoon "vanaf de giek" reven....sterker nog ik trek de hele lap er af en kachel verder op de mizzen en een opgerold voorzeiltje :lol:

PS: Een klein lappie doek "op de kont" helpt sterk bij het balanceren van de boot en dus het sturen! Nou spreek ik slechts van mijn ook nog geringe Yawl ervaring, maar stel me zo voor dat dit ook een rol speelt bij die windjammers met een zware volgende zee........ALS die " uit hun roer liepen" in die situaties dan was de ramp vanzelf niet te overzien.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11658
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom » 30 mei 2018 16:18

Nog even een bekkie slecht weer " to the nor'ard of the Crozets when she was running her Easting down".......we spreken 1889 on board the windjammer " Sobraon" en het glas was "down to 27.75"...dat zijn dus inches kwik denk ik :roll:
"while all the hands were shortening sail the foresail blew away. With such a valuable sail as the foresail gone, the heavy seas rolling up astern threatened every moment to poop the ship, so the captain gave orders a new foresail to be bent."
30 man waren 4 uur aan het vechten "aloft" om dit te fiksen toen " the upper foresail blew to rags"

" The squalls were now terrific, and, with only the reefed foresail and two lower topsails set, the Sobraon was making over 14 knots. During that night the sea looted the ship"........"the forward house containing the galley and engine room, was almost demolished and completely gutted of its contents. For 3 days the passengers were battened down below, soaked to the skin, terrified and miserable, with very little to eat, and all their possessions washing to pulp around their feet.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 30 mei 2018 16:19

--------------------------------------------------Afbeelding
Harry" schreef:Basil Lubbock, een meneer die ook van wanten wist betreffende “schepen en de zee”
Alfred Basil Lubbock was een zeer succesvol schrijver, maar als ik de opdracht zou krijgen om een van zijn boeken te recenseren, zou ik daar toch grote moeite mee hebben. Naast het gegeven dat ik veel te weinig weet van de zeilvaart, wat me sowieso onbevoegd zou maken, zou ik me niet los kunnen maken van de gedachte dat Lubbock nauwelijks vaartijd had. Dat was niet meer dan een paar maanden, ik meen twee vrij korte reizen als leerling. Nu hoeft dat zeker geen belemmering te zijn om een succesvol zeeeschrijver te worden. Kijk maar naar Jan de Hartog. Wat had die nou helemaal voor vaartijd? Helemaal niks. Een stiekem reisje als "bramzijgertje" op een visserman uit Huizen, als vijftienjarige een vakantiereisje op een schip van Vinke Houtvaart en een blauwe maandag als lichtmatroos op het Hospitaal-kerkschip "De Hoop". Na drie maanden hield hij de zeevaartschool voor gezien en kwam bij de havenpolitie van Amsterdam. Op een sleepboot had hij al helemaal nooit gevaren - al was hij wel heel even bij Wijsmuller in dienst - maar dat weerhield hem er niet van om om aan het begin van de oorlog zijn absolute bestseller Hollands Glorie te schrijven. Ook zijn andere boeken over de zee werden stuk voor stuk een succes dus het hebben van veel vaartijd is duidelijk geen vereiste voor een zeeschrijver. Ik heb alle boeken van Jan de Hartog die over de scheepvaart gaan gelezen, meerdere keren zelfs, en ik heb hem nooit op een fout kunnen betrappen. Ook heb ik nooit ergens ook maar een moment gedacht: nou... klopt dat wel?

Van Lubbock heb ik niet veel gelezen. Ik geloof eigenlijk alleen "The China Clippers" omdat mijn vader dat in de boekenkast had staan. Waar het gebleven is... ik weet het werkelijk niet, maar dat maakt ook weinig uit. Basil Lubbock was goede vrienden met Captain Wilfred Dowman, de koper en zeg maar gerust "redder" van de Cutty Sark. Die vriendschap resulteerde in 1924 in Basil Lubbocks boek The Log of the Cutty Sark.

--------------------------------------------------Afbeelding

Ik heb dat niet gelezen omdat mijn belangstelling voor dit soort schepen nu ook weer niet zo erg ver strekt. Het schijnt erg technisch te zijn en min of meer een standaardwerk over the Cutty Sark. Dat is prima, niks op aan te merken. Je hoeft niet te hebben gevaren om een expert te worden op het gebied van tall ships. Lubbock zal daar ongetwijfeld een diepgaande studie van hebben gemaakt en weet vast wel waar hij over praat.

Maar wat mij dan stoort is de volgende passage uit een recensie van dit boek...
One of the things Lubbock does best is painting the personalities of Cutty Sark’s captains and stewards. He analyzes the men based on reports from the crews that served under them, and personal interviews. Lubbock critiques these men’s sailing strategies and lambasts them for poor leadership when he feels they deserve it. Often, in Lubbock’s view they deserve chastisement for sailing too conservatively and not allowing Cutty Sark to run as fast and as far as she might have when unfettered by their caution. In other places Lubbock gives credit where he believes it is due, commending men for valor, bravery, and above all excellent seamanship.
Dan denk ik: hoe durf je, als je nooit het commando hebt gevoerd over een dergelijk schip en alleen in je jeugd een paar maanden als leerling hebt gevaren, die mannen te bekritiseren? Alleen op grond van hearsay? He lambasts them for poor leadership, hij kraakte ze af. Dat zouden Joseph Conrad en later Alan Villiers zich - misschien - hebben kunnen veroorloven, maar Lubbock? Alleen zouden Conrad en Villiers dat niet hebben gedaan omdat die zelf met dat bijltje hadden gehakt. Wat zou er zijn gebeurd als Jan de Hartog zoiets zou hebben gedaan? Sleepbootkapiteins afkraken, bijvoorbeeld? Dat had vast niemand gepikt.

En tegelijk daarmee bedenk ik dan ook dat Lubbock bepaald niet onomstreden was. Ik ben geen maritiem historicus, dus ik kan daar zelf moeilijk over oordelen, maar mensen die daar wel toe bevoegd zijn, zijn van mening dat Lubbock als historicus niet serieus mag worden genomen. Hij ging volledig af op de gegevens die hij uit de correspondentie haalde die hij met kapiteins en reders voerde, zonder zelf de feiten te checken. Hij haalde namen van schepen en kapiteins door elkaar en noemde verkeerde datums. Voor latere onderzoekers en schrijvers zouden zijn boeken als bron niet betrouwbaar zijn.
Niettemin zijn het prachtige boeken, vooral die drie delen van The Romance of the Clipper Ships die tussen 1923 en 1933 verschenen met de prachtige schilderijen van Jack Spurling.

Hierna ga ik weer on topic, niet zozeer voor wat betreft de El Faro, daar valt weinig of niets meer over te zeggen, maar wel voor wat betreft orkaannavigatie en dan in het bijzonder het feit dat er in een tropische orkaan maar heel weinig schepen vergaan. Dat komt omdat, zoals ik al een paar keer eerder zei, niemand in een tropische orkaan terecht hoeft te komen. De positie is steeds bekend en de baan wordt zo goed mogelijk voorspeld. Vooral in het meest actieve, meest gevaarlijke stadium verplaatst een tropische orkaan zich maar heel langzaam. Iedereen kan tijdig uitwijken, ook schepen met weinig vermogen, dus wie er wel in terechtkomt of te dicht bij het centrum komt of de baan vanuit een verkeerde positie snijdt, zal dat in vrijwel alle gevallen aan zichzelf te wijten hebben. Dat gold ook al in 1924, toen er nog geen satellieten waren en nog geen vliegtuigen die zich in het oog van een orkaan konden wagen om daar metingen te doen en er nog zo veel ontbrak aan de waarnemingen van de luchtdrukverdeling boven de oceanen. Toen al kreeg een Nederlandse kapitein van een gerenommeerde rederij van de Raad voor de Scheepvaart aanmerkingen over het feit dat hij niet eerder uitgeweken was. Ze kregen het zwaar te verduren. Het schip beliep grote schade en bemanningsleden en de kapitein raakten ernstig gewond.
Maar dat dus later.
--------------------------------------------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11658
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom » 30 mei 2018 16:35

dat Lubbock nauwelijks vaartijd had
Mooi verhaal Theodorus.......ik heb me dus niet in die Meneer Lubbock verdiept, maar zoals ik hierboven zei:
wat ik ervan begrijp n.a.v.gedetaileerd onderzoek in scheepsjournalen en andere documentatie.


Zo komt dat geschrijf van die Lubbock ook op mij over.....hij was er duidelijk nooit "zelf bij".....mijn interesse in dit soort zaken is voornamelijk gewekt door m'n eigen vroegere ervaring- in de dagen van zalig zijn de eenvoudigen van geest :lol: - tijdens een orkaan en gedurende baaie baaie slecht weer in de Zuid Chinese Zee en in de Zuid Atalantic op de rand van de Roaring Fourties........
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 30 mei 2018 19:29

-------------------
Dit is een van de verslagen uit mijn oude meteoboek Maritieme Meteorologie en Oceanografie van Bossen en Van der Zee uit 1952. In 1982, toen ik alsnog voor mijn 1ste rang ging, kocht ik een nieuwe uitgave, hoewel we dat niet gebruikten, maar helemaal afgingen op het dictaat van de meteoleraar Van Doesburg. Dat gebruik ik ook vandaag nog als ik de orkaannavigatie weer eens wil ophalen. Dat en de Bowditch. In dat nieuwe boek stonden dit soort sterke verhalen niet meer. Het ging om de YSELDIJK van de HAL, in oktober 1924.

-------------------Afbeelding


--------------------Afbeelding

Hier kun je zien dat ze overgingen tot dat wat je moet doen als je het schip niet langer met de kop op de zee kunt houden: stoppen. Laten drijven. Niet langer knokken tegen wind en zee. Had de El Faro geen water gemaakt en was de stabiliteit ook verder voldoende geweest, dan had het uitvallen van de voortstuwing op zich niet noodlottig hoeven te zijn. Maar het was een krakkemikkige klerezooi en geen "uitstekend schip zoals de kapiteins van de HAL die onder hunne voeten hadden," maar waarmee ze desondanks ver uit de buurt van een tropische orkaan moesten blijven.

In januari 1925 kwam de zaak van de YSELDIJK voor de Raad voor de Scheepvaart en die oordeelde volgens De Telegraaf van 28 januari aldus....

-------------------------Afbeelding
-------------------------Afbeelding
-------------------------Afbeelding

Ook hier wijst de Raad er fijntjes op dat stormweer op de Noord-Atlantic niet vergeleken mag worden met een tropische orkaan. Die fout maakte ook Davidson van de El Faro met telkens weer zijn: "This is every day in Alaska." Tot het te laat was.
De Yseldijk verging het net zo...
"Na 4 uur n.m. bevond het schip zich in den greep van de orkaan en kon niets meer worden gedaan."

Interessant stukkie dat niet voor niets in dat ouwe meteoboek terechtkwam. Nu, bijna honderd jaar later, kunnen we er nog steeds van leren.
------------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Plaats reactie