Helicopterredding HMS Bounty

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Helicopterredding HMS Bounty

Bericht door ferryvaneeuwen »

image.jpeg
image.jpeg (114.37 KiB) 2247 keer bekeken
Bij het nog eens nalezen van het verhaal van het vergaan van het tallship HMS Bounty tijdens orkaan Sandy, ooit gebouwd als film replica, viel mij het uitnemende werk op van de helicopterbemanningen en vooral dat van de 'swimmers'. Wat een vakmanschap en lef laten deze mensen zien. Razend knap!

Ze wagen daarmee wel hun leven voor een volslagen idioot die met een varend vergiet, de bilge pompen moesten constant aanstaan om de zaak boven water te houden, zonodig recht in een orkaan moest varen.
As evidence, the Coast Guard introduced a YouTube video of Walbridge where he says, “We chase hurricanes.” In the video, Walbridge explained how to “get a good ride” out of a hurricane by sailing “as close to the eye of it as you can” and staying behind the storm in its southeast quadrant.

Without a doubt, the captain’s harshest critic at the hearing was Jan Miles, one of the world’s most respected tall-ship pilots and a self-described friend of Walbridge. Captain of the Pride of Baltimore II, Miles summed up Walbridge’s actions in four words: “reckless in the extreme.”
'Get a good ride' out of a hurricane, de man was volkomen gestoord en bij hem vergeleken verbleken de verrichtingen van de kapitein van de El Faro die tenminste nog over een snellopend zeeschip beschikte zolang dat duurde. Het schip stond te boek als een afgemeerde toeristische attractie en hoefde als zodanig aan maar weinig Coastguard Guard regels te voldoen. Het schip mocht schijnbaar wel zonder passagiers, alleen met een bemanning, de zee op. Uit de transcriptie van de verhoren blijkt dat de bemanning bijna geen ervaring met tall ships had en ook niet over de juiste papieren beschikte. Ze leden aan een soort collectief geheugenverlies, waar de advocaten wel niet vreemd aan geweest zullen zijn, en niemand was ooit bang geweest, ook niet toen het schip kapseisde.
the three most common answers were “I don’t remember,” “I don’t recall,” and “I wasn’t there.”
Maar nu terug waar het eigenlijk om ging, de helicopterredding. Tegenwoordig zijn overal beelden van beschikbaar zo ook van deze redding, een filmpje van bijna 12 minuten die een uitstekend beeld geeft van hoe zo'n reddingsoperatie in zijn werk gaat, inclusief de belangrijke rol die de 'swimmers' Randy J. Haba en Daniel J. Todd daarbij spelen. Het is goed te zien dat de neerwaartse luchtstroom van de wieken goed helpt om de zee eronder enigszins vlak te krijgen.

Afbeelding

De bemanningen van de twee heli's die de redding uitvoerden. Klik op het plaatje om de video te bekijken.

Let op de stem van co-pilot Jenny Fields die kalmpjes de golf intervallen uittelt en doorgeeft aan de 'swimmers'. Deze beide mannen zijn toch wel de echte helden en zijn als zodanig ook onder- en erkend door de toekenning van de IMO Award for Exceptional Bravery at Sea.

louis holleman

Re: Helicopterredding HMS Bounty

Bericht door louis holleman »

Ferry, ik ben dat best wel met je eens. VAKLUI, voor 100%. En dat onder omstandigheden die zeker exceptioneel genoemd kunnen worden.
Ik heb in de jaren 70 veel met heli's gevlogen in de offshore. Met die vliegers heb ik ook heel wat uurtjes zitten praten, want ze hielden nog wel eens een stop van een uurtje of zo voor ze doorgingen.
Buiten dat ik zelf altijd in luchtvaart geinteresseerd ben geweest, kwam daar nog wel wat bewondering bij over hoe DIE gasten vlogen.
KLM Helicopters, voorheen KLM Noordzee Helicopters vloog standaard tot en met windkracht 10 voor hun reguliere vluchten. Windkracht 10? Heb je wel eens aan de turbulentie boven en rond een rig op 100-150 voet hoogte gedacht, waar je tussen kranen en poten moet landen op een schoteltje van 62ft diameter of kleiner met een S-61? Ik zag die staartrotor af en toe op een paar meter het staal missen.
Bijna alle vliegers kwamen van defensie af. Daar leren ze het eg wel. En defensie deed dan nog het werk boven windkracht 10, als er met een orkaan weer mensen van een schip af moeten.
Het leuke was dat die defensiemensen weer allemaal verschillende meningen hadden over "laag vliegen'. Bij de luchtmacht oefenden ze laagvliegen in Canada, vanaf Goose Bay. Dat was dan iets lager dan 500ft, zeg eens 150m. Ik had nogal eens contact met die Orions van Valkenburg. Die lachten zich daarom dood. Die gasten deden standaard trips naar Kevlavik/IJsland op 100ft/30m. Nou is een Orion gewoon een aangepaste Electra, destijds een grote 4 motorige jetprop voor grote afstanden, maar zo'n ding bij slecht weer op 100ft houden in turbulentie die je boven wild water hebt is ook een kunst. Ik zag dat die heli die de mensen optakelde af en toe tussen de 25 en 35ft boven het water zat. Ieder zijn vak, maar dit mag best wel even onder de aandacht gebracht worden.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Helicopterredding HMS Bounty

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar dit mag best wel even onder de aandacht gebracht worden.
WEL verdakke.........moet ik het weeer helemaal met die donderse vonkentrekkers eens zijn! :lol: :mrgreen:
Over "veel met choppers gevlogen" zal ik hier maar geen grote verhalen gaan afsteken, maar ik kan je verzekeren dat de Canadese Arctic en de Canadese Oostkust in zowel zomer als winter gegarandeert zorgt voor " een regelmatige training van de bilspieren" :lol: Slecht weer en harde wind is eeen ding.......DIKKE mist of een plotseling opstekende sneeuwstorm in de Arctic en " op het laatste moment afgeblazen landingen" OF " unscheduled landings in the middle of NOwhere" is een ander verhaal. Aaaahwel....wat me nu te binnen schiet is een situatie waarbij ik op een mooie zomerse dag op een tanker voor anker hier in het Bedford Basin wat aan dek liep te vogelen in de zonneschijn :lol: tesamen met een Superintendent. Tegelijkertijd waren er twee choppers van de Canadese Navy aan het " spele vliegen" boven het Bedford Basin met " poppen in het water gooien en weer opvissen" enz. enz.
Ik maakte een opmerking tegen die Super ...zoiets van " Weer een hoop belastinggeld naar de sodemieter" of wat dan ook....waarop die Super zei:" Van mij mogen ze net zo lang en net zo vaak oefenen als ze maar zin in hebben, die jongesn hebben mij een keer van een zinkend schip opgevist in heel slecht weer en dan kijk je TOCH anders tegen de onderkant van zo'n chopper aan"

Sinds die tijd bekijk ik die videotjes met andere ogen!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Helicopterredding HMS Bounty

Bericht door cor »

Deze Bounty zagen we in eind oktober begin november 1960 in Christobal liggen toen we
met MS Schelde Lloyd vandaar naar Papeete voeren in Papeete werd toen al aan de
opnamens gewerkt de sterren zaten toen sávonds ook i de club Lafayet als ik deze
naam goed heb het was boven op de berg met een busje s'avonds laat er naar toe
als de andere bars dicht gingen

Cor Boer
Bijlagen
Bounty.jpg
Bounty.jpg (107.82 KiB) 2089 keer bekeken


Plaats reactie