Reclame

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gesloten
Theo Horsten (R.I.P.)

Reclame

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bij de "buren" - en daarmee bedoelen we natuurlijk het Scheepvaartforum of het Kustvaartforum - staat sinds enige weken reclame op het forum. Dat wordt gedaan om inkomsten voor de exploitatie en het onderhoud van de site te genereren. Die reclame heeft helemaal niets met scheepvaart te maken en is, ook al door de manier waarop die aangeboden wordt, buitengewoon hinderlijk. Het is geen aanbieden, maar eerder opdringen van reclame. Tussen de reclames van datingsites, stofzuigers, vakantiereizen, afslankmiddelen, hoe ik gemakkelijk geld naar India kan overmaken en weet ik wat allemaal voor troep, moet je daar de berichten zoeken.

Er is wat discussie geweest over die reclame en wie daarin geïnteresseerd is, moet HIER klikken. Daarbij heb ik me steeds op het standpunt gesteld dat ik, als dat nodig is voor het voortbestaan van een site waar ik dagelijks kom en al vele jaren veel plezier aan beleef, gaarne bereid ben een financiële bijdrage te leveren. Ik denk dan in de orde van grootte van 10 of 15, maximum 20 euro per jaar. Het argument dat dit voor velen reden zou zijn om af te haken omdat ze dit niet zouden kunnen betalen, gaat naar mijn mening niet op. Ik heb dat in een onderlinge berichtenwisseling buiten het forum om, ook voorgerekend.
  • 1 sigaret per dag kost 31 cent, dat is ruim 113 euro per jaar
  • 1 zwaar sjekkie per dag kost 20 cent, dat is 73 euro per jaar
  • 1 pilsje per week kost 55 cent, dat is 29 euro per jaar
  • 1 kopje Senseo per dag kost 10 cent, dat is 36 euro per jaar
  • 1 kopje zelfgezette koffie per dag kost 5 cent, dat is 18 euro per jaar
  • 1 kopje oploskoffie per dag kost 3 cent, dus dat is net die 10 euro per jaar die het forum van mij zou mogen kosten.
Het stroomverbruik van de pc waarmee je op het forum komt, kost vele malen meer, om van de internetaansluiting nog maar te zwijgen.

Maar goed: ik had dus geen last van al die vervelende reclame omdat ik sinds jaar en dag Adblock gebruik die alle reclame wegfiltert. Let wel: niet alleen van het Kustvaartforum, maar van alle sites met reclame, ook die van de kranten die ik dagelijks lees.
Nu werd er op het Kustvaartforum al gezegd dat het heel gemakkelijk zou zijn om een gebruiker die een adblokker gebruikt, de toegang tot de site te ontzeggen en sinds vandaag heeft men daar de daad bij het woord gevoegd: als je een adblokker gebruikt, krijg je de volgende melding:

Afbeelding

Voor Kombuispraat geldt hetzelfde. We hebben hier nog geen reclame, maar uit het feit dat ik sinds vanmorgen ook hier mijn adblokker moet uitschakelen, kan ik moeilijk anders concluderen dan dat ons dat hier ook te wachten staat.

Vandaar dat ik mijn standpunt wil herhalen: liever een jaarlijkse bijdrage dan reclame. Ik betaal ook voor andere sites die ik veel minder gebruik dan Kombuispraat en het Kustvaartforum. Laat gebruikers eventueel de keuze: gratis met reclame, of reclamevrij voor een klein bedrag per jaar. Op het Kustvaarforum bestaat die mogelijkheid niet en dus heb ik daar na vele jaren afscheid van genomen. Jammer, maar ik laat me geen reclame opdringen. Ik wil vrij zijn om reclame al dan niet te accepteren, hetzij door het gebruik van een adblokker, hetzij door het betalen van een kleine bijdrage.
Ik wil niet onnodig roeiboten losmaken, maar ik was onaangenaam verrast toen ik geen toegang tot Kombuispraat kon krijgen. Zodoende. Mocht ook hier overwogen worden om reclame te gaan maken, dan is mijn standpunt bij deze bekend.

Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Re: Reclame

Bericht door DennisV »

De melding hier op kombuispraat heeft niets met reclame te maken.

Het gebruik van bepaalde plugins leverd een extra belasting op de server..

Er is nu een extra controle, als de pagina op een andere manier opgevraagd wordt dan de gebruikelijke manier, stopt je sessie.

Indien je met vragen zit, kan je mij altijd via de mail bereiken.
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Reclame

Bericht door Janna »

Ik ben het helemaal met Theo eens; ook voor mij geen reclame.
En ik wil ook niet gedwongen worden bepaalde software wel of niet te gebruiken.
We hebben op Kustvaart forum aan de beheerder voorgesteld om hem op een andere manier te compenseren voor zijn kosten, maar krijgen geen gehoor.

Dus ik ben weg.

Erik
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Re: Reclame

Bericht door DennisV »

Janna,

Zonder kombuispraat verder te willen bevuilen, er is altijd duidelijk gezegd dat de reclame tot 31 dec in test is, daarna wordt verder gekeken.

Het staat iedereen vrij software van welke aard dan ook te installeeren, echter zodra deze software de weking van diverese websites gaat vertragen, staat het mij OOK vrij om dat te verhinderen. Dit in algemeen belang!

Ik kan je wel vertellen dat er een mogelijkheid komt om die reclame uit te schakelen. Moderators krijgen het forum altijd reclame vrij.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Reclame

Bericht door ferryvaneeuwen »

Marketing, de gesel van ons tijdvak, achtervolgt ons tot in de haarvaten van ons leven, dus nu zelfs ook op sites waar gezien het publiek niets aan te verdienen valt. Te triest voor woorden. Ik ben bereid om zonodig een financiële bijdrage te leveren om dit te voorkomen. We kunnen anders ook nog altijd een 'crowdfunding' gaan opzetten, met de pet rondgaan, ter ondersteuning van de nooddruftige zeeman.......
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Re: Reclame

Bericht door DennisV »

@ferryvaneeuwen,

Dit onderwerp heeft betrekking op kustvaartforum, niet op kombuispraat!

Ik zal dit onderwerp een slotje geven, en het nog even laten staan.

Dan kan een ieder het lezen, maar ontstaat hier geen bevuiling en/of paniek!


Gesloten