Zoet, zout, tropisch, arctisch, snelheid en vermogen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Zoet, zout, tropisch, arctisch, snelheid en vermogen.

Bericht door pe7eb »

Kombuizers... deze landrot heeft een vraag.

Ik ben bekend met het feit dat arctisch zoutwater een hoge soortelijk gewicht heeft dan tropisch zoetwater en de effecten daarvan op belading, diepgang etc.

Wat ik me afvraag... heeft dat ook tot gevolg dat een schip in arctische wateren meer weerstand ondervindt dan in tropische wateren?
M.a.w. is er in arctisch zoutwater meer motorvermogen nodig voor een bepaalde snelheid dan in tropisch zoetwater?
73 es gud dx de pe7eb eric k

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Zoet, zout, tropisch, arctisch, snelheid en vermogen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

... Het feit dat arctisch zoutwater een hoge soortelijk gewicht heeft dan tropisch zoetwater
Mag ik aannemen dat dit tropisch "zoutwater" moet zijn? In dat geval is het niet juist. Het hoogste zoutgehalte wordt gevonden in de subtropen, het laagste in de poolzeeën.
Het gemiddelde zoutgehalte is 34,5 promille, in de subtropen ruim 36 promille, rond de evenaar ruim 34 promille.
Op hoge breedte is dat veel lager.

Een hoger soortelijk gewicht betekent minder diepgang, dus minder onderwaterschip en dus minder weerstand. Daar staat tegenover dat een lage temperatuur van het buitenboordswater een hoger rendement van de machine oplevert. Ik denk dat dit laatste aanmerkelijk belangrijker zal zijn dan die kleine verschillen in dichtheid van het zeewater. Berekenen kan ik het zo een twee drie niet meer. Het maken van rendementssommen is voor mij heel lang geleden. Ik zou het nog wel op kunnen halen want ik heb alle dictaten nog, maar ik laat het toch liever over aan de technici onder ons. :wink:

De mensen hier die op een centrale werken, weten alles van de invloed van het koelwater op het rendement.

Ik zie nu dat het toch tropisch zoetwater moet zijn. Waar in de tropen vaar je lang genoeg op zoetwater dat dit belangrijk zou worden? Dat zou op rivieren moeten zijn en dan heb je stroom waardoor alles weer verandert. Dan lijkt me het verschil tussen de Noordzee en de Oostzee sprekender. Toch denk ik dat het verschil nauwelijks meetbaar zal zijn, maar ook in de Oostzee geldt dat je daar dieper inzinkt en het onderwaterschip dus meer weerstand ondervindt. Maar als het water in de Oostzee dan weer belangrijk kouder is, neemt het rendement toe. :-D
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Zoet, zout, tropisch, arctisch, snelheid en vermogen.

Bericht door K.Brouwer »

Als je in water met een hoge s.g. vaart heb je minder diepgang dan in water met een lager s.g. Als voorbeeld heb ik eens op een plek geladen waarbij het s.g. van het water 1.048 was. Dat hield in dat als we op zee kwamen met een s.g. van 1.025 het schip 5 cm
dieper zou komen te liggen dus a.h.w. meer weerstand zou krijgen door zijn grotere diepgang. Neem aan dat dit je vraag beantwoord.

Groeten, K.Brouwer
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Zoet, zout, tropisch, arctisch, snelheid en vermogen.

Bericht door ferryvaneeuwen »

De overvloedige regenval rond de equator verdunt het zoute water waardoor daar het zoutgehalte lager is dan in arctische gebieden.
image.png
image.png (713 Bytes) 3723 keer bekeken
Dit is de formule van de 'drag' coëfficiënt. Een lagere waarde betekent dat het schip minder weerstand ondervindt dus sneller zal varen. De waarde ϱ staat voor de dichtheid van de vloeistof. Voor zeewater varieert deze ongeveer tussen 1020 en1027 kg/m^3. Omdat de waarde ϱ (rho) beneden de streep staat zal Cd bij een hogere saline waarde, zoals in arctische wateren, kleiner worden. Minder drag betekent dus een hogere snelheid of minder vermogen nodig voor dezelfde snelheid.

Wat is eigenlijk de reden van deze academische vraag, we praten natuurlijk over peanuts want de drag verandert nauwelijks of je nu deelt door 1000 of 1050.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zoet, zout, tropisch, arctisch, snelheid en vermogen.

Bericht door jdbvos »

Het rendement van je voortstuwingsinstallatie wordt (vooral bij stoom-installaties) enorm beïnvloed door de (water- én lucht-)temperaturen. Hoe ijler de lucht (door uitzetting) hoe minder zuurstof beschikbaar voor de verbranding; hoe lager je koelw.temp hoe lager je vacuum in een condensor dus hoe hoger rendement
Maar een hogere rompweerstand door densiteit wordt gedeeltelijk opgeheven door een beter schroefrendement, vanwege diezelfde densiteit: de schroef zet méér massa water weg, en dus méér stuwkracht

Mooie vraag, overigens !
Maare....we kennen jou hier toch al erreguns van ? Je roepletters komen me bekend voor.....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Zoet, zout, tropisch, arctisch, snelheid en vermogen.

Bericht door pe7eb »

Heren, bedankt voor de uitgebreide antwoorden :)

Aangezien mijn vraag puur theoretisch bedoeld was, in de zin van "geeft water met een grotere dichtheid, ook een grotere weerstand?", is het antwoord van Ferry het meest verhelderende, ja het is zo, maar is verwaarloosbaar.

De bijkomende effecten als minderdiepgang en verbeterd rendement hebben duidelijk veel grotere effecten.
Waarbij ik dan wel weer even redeneer, dat er mogelijk wel meer afgegeven vermogen van de machine nodig is, maar dat door het hogere rendement, het opgenomen vermogen lager is.

@jdbvos, klopt, ik dool hier al enige tijd rond, vooral als lezer :)
73 es gud dx de pe7eb eric k
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Zoet, zout, tropisch, arctisch, snelheid en vermogen.

Bericht door ferryvaneeuwen »

pe7eb schreef:ja het is zo, maar is verwaarloosbaar.
nee het is niet zo...... :)

pa0eeu
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Zoet, zout, tropisch, arctisch, snelheid en vermogen.

Bericht door pe7eb »

Nuancering: het heeft een verwaarloosbare invloed en die is omgekeerd aan wat ik verwachtte :-D
73 es gud dx de pe7eb eric k
Patru (R.I.P)

Re: Zoet, zout, tropisch, arctisch, snelheid en vermogen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Misschien aardig ter aanvullende informatie.
Bij de SMN werd in elke haven het SG van het water in het scheepsjournaal genoteerd. Ik weet niet hoe dat bij anderen ging. Bijgaand een plaatje van een bladzijde uit het logboek van de Neder Eems (1962/1963) dat ik een tijdje terug eens heb gemaakt in het Nationaal Archief.
De notities kregen zelfs een stempel van de Inspectie voor de Scheepvaart. :)
Neder Eems Logboek-2.jpg
Neder Eems Logboek-2.jpg (395.85 KiB) 3353 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Zoet, zout, tropisch, arctisch, snelheid en vermogen.

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Paul,
Je zal niet veel geld overgehouden hebben met zo'n reis denk ik.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.


Plaats reactie