Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Quote van Ap.
Hier toch een bootje van Volker die haast niemand kent denk ik, meteen na aankoop op het ponton naar Jubail.

Ap.
Valt best mee.
Bij best velen bekend en vooral Jubail-gangers van destijds.
Ook bij mij zeer goed bekend en ca.3,5 jaar mee te maken gehad.
Inderdaad bij aankoop aangekocht vanwege chronisch gebrek aan materieel agv. vele plotsklaps verkregen grote buitenlandse projecten.
Nog net gered van de schroot en opgeknapt en ge-herinstalleerd, net als zoveel ander materiaal wat te pas en te onpas uit noodzaak werd opgekocht en afgestuurd.
Denkelijk heeft Rijsdijk in ’t Ambacht in die periode niet zoveel gesloopt, maar merendeels doorverkocht.
Boot stond bij de meer direct betrokkenen bekend als een voormalige Kanaalboot, denkelijk waarschijnlijk ergens bij de oostelijk van ons gelegen landen vandaan.
In Jubail stond de boot ook bekend als de” Sinterklaasboot”, daar deze zich met de toen opgebouwde open stuurhut uitstekend voor leende en Sinterklaas & cons. bij binnenvaren naar de “Aliefill” goed kon worden aanschouwd.
Boot is destijds met het zg. “Sliedrecht 32” transport meegegaan.
De duwsteven is een alleen maar een soort Dame Pushbar van destijds waar ook de Dame vletten standaard mee werden uitgerust.
Waren dus geen lieren voor nodig want waren allen maar korte trajectjes op de worksite om bakjes en turntables etc. te verplaatsen en tevens bescherming voor het neusje.
Ging dus gewoon even over de bolders.

De ponton met het groene dekje, wat je op de afzinkbare transportponton zie liggen, is de cutterverwisselponton voor de “Sl.32”. Deze moest ter plekke nog worden aangehangen alsmede de cutterverwisselarm.
Ook zie je achter de” Loevestein” nog een klein werkvletje staan dat ook werd meegestuurd met het doel de TD-ers in de gelegenheid te stellen de werkbezoeken aan de schepen op behoorlijke wijze af te kunnen leggen.
Voordien zelden of nooit een boot beschikbaar bij de Heren uitvoering, behalve als het zooitje stil lag want dan werden er soms wel 3 boten tegelijk naar de opstapplaats gestuurd.
Locale TD dus ook geholpen en van een hoop “gevechten” gevrijwaard geworden.
Vletje was een zg. werkvletje a/b van de “Geo 9” en er afgeplukt om nog met betreffend transport mee te kunnen.
Vletje werd “Eend” genaamd en voor de Geo.9 een nieuw vletje bij besteld Schlieker.

Spec’s “Loevestein”
B.J.: 1940
L.O.A.: 22.61
L.L.L.: 21.08
B.O.A.: 5.84
Holte I.Z.: 2.40
Diepgang Leeg: 1.80
Brandmerk: 14551 Z. ROTT.1976 (Dus toen aangekocht en in NL geregistreerd)
Motor: 2 x CAT. D.343.TA (Dus toen ge-hermotoriseerd)
2 x 365 PK 1800 rpm
Twk.red.: 6:1


Gr.Koos

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Bedankt voor de aanvullingen Koos !.
Dat van die duwstevens komt me ook wel bekend voor.
Ik meende echter dat deze boot ook echt konstant moest gaan duwen. Gezien haar afmetingen, ( en geschat vermogen ), leek me dat waarschijnlijk.
Ik had echter niet voorzien dat er zo'n verhaal achter zou zitten.............. :wink: :!: :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Beer 55

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Beer 55 »

Stukje uit de krant over de FRANS.

http://zoeken.krantenbankzeeland.nl/ind ... f=67&y=201

Grt Ton
zeehond

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door zeehond »

dus toch een monopool ik dacht al dat de breedte en de diepg niet klopte deze laatste gegevens komen mij ook bekender voorgr joop
j.v.d.vlies

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door j.v.d.vlies »

Hallo Ap,
Hartelijk voor de foto's van Volker .Er zijn er inderdaad niet zoveel op de kombuis .Misschien dat oud werkenden van Volker er nog op zolder hebben liggen.
Ook bij het baggermuseaum hebben ze weinig van Volker (het zijn niet van die Volker fans:)
Ik heb nu eindelijk de Radboud varende.Ik had hem al hier in Sliedrecht in de haven en op de helling.
Wim Flier was inderdaad de kapitein en Teun Schram de machinist.Ook mijn broer heeft op de Radboud gevaren als "dekknecht".

Wim Vink,ene Pippel uit Werkendam,Piet den Toom,ene de Korte (uit Dordt),Lanser (omgekomen op de Sliedrecht 17)een van Wijngaarde,Kommer van der Plas,Teun Visser(kok).
Maar die zaten op de Sliedrecht 17.Daar kwam jij hoogstwaarschijnlijk nooit bij.

Gijs de Bruin ,Teun de Bruin,Ad Rietveld,Jo Ijzerman,Henk den Toom ,Jan Monster,Kees Alblas,Piet de Waard en Bas aan de Wiel .........dat waren mensen op de baggermolen Krammer(daar zat ik ook op rond 1962).
Mijn vader heeft in Rotterdam altijd op een bak gevaren (eerst met Wim Verhoef en later met Huib in 't Veld.V404)
Ook voeren daar nog de slepertjes Bruinvis en Walvis van Jaap Been en de AlmienII.
Ik hoop dat je nog meer uit die periode kan vinden Ap....................mooie tijd.
Mvg
Jaap.

Radboud en Bulgerstein ,Krammer en de Krammer in de vitrine.
Bijlagen
rb op helling.jpg
rb op helling.jpg (136.59 KiB) 3785 keer bekeken
bulgerstein.jpg
bulgerstein.jpg (81.13 KiB) 3785 keer bekeken
krammer1962.jpg
krammer1962.jpg (87.63 KiB) 3785 keer bekeken
vitrine  2.jpg
vitrine 2.jpg (95.75 KiB) 3785 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Met "Ome" Jaap Been heb ik in 1973 vanuit Montrose, Schotland op de 'Diana" van Jan Engelsman gevaren. Jaap Been had zijn eigen sleepboten opgeruimd, zodoende...........
O ja, we voeren voor de "W.D.Enterprise" een cutter van Westminster Dredging die de toegang tot de haven uitdiepte en een nieuw aangelegde supplybase had gerealiseerd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
j.v.d.vlies

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door j.v.d.vlies »

Hallo Roy,
Ja ,die goeie ouwe tijd.Ik heb Jaap Been zelf ook mee gemaakt.Hij voer zelf op de Walvis en de Bruinvis ,ook van hem, zaten een paar "boeven".Twee broers,die haalden nogal wat fratsen uit.Dat was in de tijd dat ik als schooljongen in de grote vakantie op de "bak" van m'n vader mee mocht .........varen door de Rotterdamse havens (naar zuigers in de Waalhaven,de Eemhaven(toen was er nog geen Eemhaven maar die zuiger lag bij Niehuis en van den Berg) en bij Vlaardingen).
Maar goed ...........alles ging zoals het moest want Jaap was zuinig op z'n bootjes.
Ik heb alleen een foto van de Bruinvis..............de Walvis ontbreekt.
Ja ,wat hij later is gaan doen weet ik dus niet.
Bedankt voor de info Roy.
Mvg
Jaap.
zeehond

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door zeehond »

nu ik de radbout op de werf zie snap ik dat die boten zo hard trokken zijn net visjes onderwater als je dan ziet wat ze nu bouwen . maar ja mooi en funcioneel gaat niet samen
j.v.d.vlies

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door j.v.d.vlies »

Toendertijd 1963.
Kapitein Wim Flier van de Radboud.
Bijlagen
rb wim flier.jpg
rb wim flier.jpg (202.19 KiB) 3615 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Fotootje van de "Weena"
Gr.Koos


Plaats reactie