Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Robertus
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 dec 2006 19:09

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Robertus »

Ron H schreef: 14 dec 2016 21:49 Er lopen hier vast nog wat oude baggeraars in de rondte. Wie kende het bedrijf Kop uit Sliedrecht, met in de 80-er jaren waarschijnlijk een stuk of drie kleine zandzuigertjes?

Wie?
Kop heeft begin jaren 80 de jachthaven in Doetinchem gebaggerd. Het uitkomende zand werd gebruikt om een oprit te spuiten. Voor zover ik mij kan herinneren, is het een zeer slecht geweest. De jachthaven is ter plaatse van een oude arm van de "Oude IJssel". Die plek werd vroeger gebruit voor het wateren van boomstammen. Verder was een deel van de oude arm gedempt met puin uit de binnenstad na een zwaar bombardement in de tweede wereldoorlog. Ze lagen daar met tww cuttertjes.

Robertus
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 dec 2006 19:09

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Robertus »

Ron H schreef: 14 dec 2016 21:49 Er lopen hier vast nog wat oude baggeraars in de rondte. Wie kende het bedrijf Kop uit Sliedrecht, met in de 80-er jaren waarschijnlijk een stuk of drie kleine zandzuigertjes?

Wie?
Op bijgesloten adres staat een aantal foto's. http://www.historie-sliedrecht.nl/pwg/i ... tegory/276
Ron H
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Ron H »

Mooi, alleen kende ik deze foto's inmiddels via de achterdeur. Maar dat maakt niet uit; nu staan ook de locaties erbij.

Kleine opmerking is wel dat twee foto's de zuigernaam Empel vermelden, terwijl dit twee verschillende zijn, let maar op de schuinte van de opbouwvoorzijde en de vormgeving van het A-frame. M.i. is de tweede, met"locatie Engelse meer", dan ook niet de Empel maar de Merwelanden.
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door lodonk »

zie voor firma Kop www.dredgepoint.org tabblad owners en dan tabblad history. Hier staan 4 zuigertjes + foto's vermeld. :)
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door lodonk »

Op bijgaande foto een molen met een molen - nooit eerder gezien - Dit is de B4 een 120 l. baggermolentje van de firma Smeulders uit Utrecht, werkend op de Linge bij Arkel
007_1.jpg
007_1.jpg (262.86 KiB) 5031 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Da's dus een Molen met een Meulentje :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Oude Franse Glorie

Bericht door lodonk »

Apart soort baggermeulentje
Zie voor meer Frans baggermateriaal
http://www.vagus-vagrant.fr/forum/viewt ... 22&t=13687
Bijlagen
Drague La Seine %28SETM   Corvol %29.jpg
Drague La Seine %28SETM Corvol %29.jpg (163.05 KiB) 4542 keer bekeken
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door lodonk »

Nog een mooi oud stuksie baggermateriaal
Bijlagen
Buffalo Dredging No. 1.jpg
Buffalo Dredging No. 1.jpg (46.16 KiB) 4406 keer bekeken
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door john.marlit »

Kijk eens aan deze had reeds spudpalen , toen ik in 1960 in het baggerwereldje begon op een zgn stationaire bakkenzuiger had deze nog schoorpijpen om het schip vrij van de wal te houden ,en pas een paar jaar later kregen we spudpalen wat het voor de kant leggen een stuk eenvoudiger maakte .
Maar nu mijn vraag weet iemand wanneer op de Nederlandse baggerschepen de spudpalen gemeengoed werden ? Zelf zat ik bij een middelgrote firma uit het noorden van het land(Prins van Wijngaarden) ,en die waren waarschijnlijk wat later daarmee als de grote jongens uit Sliedrecht .
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nederlandse baggerschepen de spudpalen gemeengoed werden
Hallo John,
Ik denk dat dit een mooie vraag is voor Bert Lodonk daaar in het Baggermuseum "an de Diek" :lol: in eerste instantie zou ik het bij de cutterzuigers zoeken...de HAMvraag is natuurlijk "wanneer". Ik herinner me wel dat reeds in de 1950tiger jaren toen de meeste kribben langs de Ijssel bij Olst in de wereld werden opgeknapt door " de mannen van Sliedrecht- en omstreken" dat de werkscheepies al een of twee pijpies in een houder hadden om de zaak onder kontrole te houden op stroom en tussen de kribben.Ik denk zomaar dat we toch wel voor WW2 bij de cutterzuigers terecht komen, ben benieuwd wat Bert L. er van zegt.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie