Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Wim Plukker »

Harry G. Hogeboom schreef: 20 aug 2017 03:27
Verolme Shipyard Heusden Year: 1973
Uit de renstal van de Heusdense Reuzen :lol:
Ahum,

Dat is maar ten dele waar namelijk voor en achter het beunschot van de "Poseidon 1"

Want de "Poseidon" van Broekhoven is ooit bijna "constructive total loss" verklaard door het ontploffen van een mijn in de kop tijdens het baggeren, ik meen in Balikpapan. Daar de nood aan hopper capaciteit op dat moment hoog was (en het uit kon qua verzekering en kosten) is besloten het complete middenschip te vervangen wat dan ws ergens in Singapore zal hebben plaatsgevonden. Dus dat stuk komt niet uit de Heusdense renstal :P

Ik heb goede (en ook wel wat slechte...) herinneringen aan het schip want heb er ooit op gevaren als matroos en 2e schipper. Zandsuppletie Callantsoog, 1986 zo'n beetje. Maar toch geweldig dat een club zo'n apparaat nog aan de praat kan houden!

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zowel het verhaal als het schilderij
@Adri.
1e. Het verhaal.De MAN homo kar in de m.t. "Tahama"- oftewel "DE Reus van Heusden" in de Heusdense Scheepsbouw geschiedenis, was ook door Ome Cor in zijn fabriek in Ijsselmonde gefabriceerd onder licentie.Naast de bij dat type machine behorende eigenschappen waren de karren van Ome Cor ook behept met laten we maar zeggen " diverse bijkomende eigenaardigheden" :lol: welke hun oorsprong vonden in de mindere en/of afwijkend van de originele Duitse ontworpen -bewerkings toleranties, e.e.a. veelal resulterend in afwijkende uitlijning IN de machines.Met de wijsheid van vooral "achteraf" denk ik dat de kneep lag in de "ruimere" toleranties van de machinale bewerkings machines van Ome Cor in Ijsselmonde.De "Tahama" stond dan ook bekend bij " hen die het licht aanhielden" als een werkbootje zullen we maar zeggen, om deze niet baggerende "zig zag" enigzins binnen de perken te houden.Toendertijd was ik nog helder groen alsmede bijbehorend nat achter de oren en ik vond het allemaal " geweldig".......maar deze affaire heeft toen TOCH wel een zodanige afdruk in het helder groene en jeugdig onschuldige brein gemaakt dat ik bijna 50 jaar na dato er toch geld voor over had om e.e.a. door Denis Lagarde "op doek" vast te laten leggen, want slechts de Albatros op het schilderij bezag toendertijd deze strijd van mens en dit tomeloze natuurgeweld.We hadden een gescheurde ondervoering- ik meen van poot # 7- hetgeen in feite op dat schip " niks bijzonders" was.In dit geval- wederom gebaseerd op latere ervaringen alsmede wijsheid van achteraf- maakte de toenmalige technische staf de m.i.falikant foute beslissing om die zuiger te trekken, ondanks het slechte en verslechterende weer met wel-haast rampzalige gevolgen. a) Ome Cor had een hekel aan nodeloos geld uitgeven, DUS had de MK takel GEEN tandheugel systeem maar reed op gladde wieltjes,bij slingerend schip wordt dat dus een hele linke zaak.b)Nadat we met veel kunst en vliegwerk de kop eraf hadden en deze zeevast hadden gestouwd, TOEN had het licht wat wij zo getrouw aanhielden dus ook bij de Snr.MK staf AAN moeten gaan, want de zuiger uit het blok halen " is another cup of tea" onder zulke condities.c) Toen de zuiger er dan uiteindelijk uitkwam bleken de ingespannen touwtakels en de vele handjes GEEN match en de hele handel ging aan de haal EN sloeg met de zware knobbel onderaan de zuigerstang de komplete uitlaatgassen turbine # 3 aan barrels.Dat er toen al geen zware gewonden of doden zijn gevallen mag in feite een wonder heten.We moesten NU dus EN de voering van #7 afblinden EN die gebakken en gebraden turbine afblinden voor we weer een klappie lucht konden geven.We zijn uiteindelijk op 8 poten en met 2 turbo's jankend en blaffend in Montevideo aangekomen.
E.e.a.had EN veel sneller EN veel veiliger kunnen worden afgehandeld door die poot in de leibaan op te hangen en de drijfstang uit het carter te zwaaien en kassie an op 8 poten doordraaien tot het weer op knapt.Bij de laatste oplossing- bij beknijsde MAN massinisten wel bekend- valt er nagenoeg NIKS te takelen en zeker niet met de MK takel en zwaaien er geen dikke stukken ijzer door de lucht. Ik nam me dus in de gegeven situatie voor om - als IK het ooit voor het zeggen kreeg- hetgeen geschiede-althans zulke streken niet uit te halen.En zowaar ook dat geschiede, want er was wel meer dat brak aan de MAN netjes van Ome Cor uit Ijsselmonde, maar da's een aaaander verhaal:lol:
Dit zijn natuurlijk wel bakkies waar je heel snel heel veel ervaring opdoet, als je je oogies een beetje de kost geeft. :roll: De zware zee-en aan dek, opgerolde telefoonhokkies EN die Albatros zijn NU nog helder in het verder nevelende brein, ZO groen was ik nou ook weer niet!! :roll:
Dat is maar ten dele waar namelijk
@ Wim. Ik vond het al knappies van mezelf dat ik me nog herinnerde dat die "Poseidon"in Heusden was geboren en toen van Broekhoven was, maar met jouw details kan ik en wil ik niet wedijveren vanzelf :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

Harry.......kleine correctie de Verolme MAN werd gebouwd door Verolme Machinefabriek IJsselmonde in IJsselmonde :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

kleine correctie de Verolme MAN
Bedankt Joost, inderdaad Ijsselmonde........dat wou me maar niet "te binnen schieten", ik zal het korrigeren :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

IHC America wins a new contract with Weeks Marine

IHC America, part of Royal IHC, has been awarded a contract for the design, construction and delivery of a spud system with Weeks Marine Inc.
The innovative spud system will be installed on the J.S. CHATRY, a newly-built cutter suction dredger (CSD) that will be operating in coastal areas and large sea harbors.
IHC.jpg
IHC.jpg (47.8 KiB) 5292 keer bekeken
The 1,600mm spud carrier and auxiliary spud system will be tiltable, allowing the vessel to safely pass underneath bridges.
"Royal IHC is proud to be involved in this project, which promises to introduce a versatile and robust CSD into the US market. It is an investment that will contribute to the capacity of the nation’s dredging industry." - Royal IHC


For a different newbuilding project of Weeks Marine IHC America delivered the design, a hardware package and construction support for its new trailing suction hopper dredge MAGDALEN. This will be the third largest dredger for the company. It will also be its fastest, and most fuel-efficient, powerful pumping and highly-automated hopper dredger. The MAGDALEN will be operating on its first project by beginning of 2018.

Source: Royal IHC
Gebruikersavatar
jur kaspers
Berichten: 1080
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door jur kaspers »

Goedemiddag,

Vandaag op 25 Aug 2017 gezien op de Oude Maas de
"SHANTI SAGAR 17" in de opvaart.

Groeten Jur
Bijlagen
DSCN3552 (Medium).JPG
DSCN3552 (Medium).JPG (128.91 KiB) 5201 keer bekeken
DSCN3549 (Medium).JPG
DSCN3549 (Medium).JPG (117.1 KiB) 5201 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

Jan De Nul Group launches world’s most powerful cutter dredger

At the Uljanik Shipyard in Croatia, Mrs. Julie De Nul released the self-propelled Cutter Suction Dredger Willem van Rubroeck in the sea last Friday by cutting the traditional ties of the rope. The delivery of the vessel will take place in 2018.
JN 1.jpg
JN 1.jpg (82.44 KiB) 5065 keer bekeken
Launching of the world’s most powerful Cutter Suction Dredger Willem van Rubroeck, with an installed power of 40,975 kW, at the Uljanik Shipyard in Croatia - Images courtesy of Jan De Nul

The vessel has a length of 151.3 m, a width of 36 m and can develop a speed of 12 knots. It has an installed power of 40,975 kW, making it the world’s most powerful cutter dredger. It disposes of two retractable thrusters with a total power of 6,000 kW and three dredging pumps with a total power of 25,500 kW, of which two located in the pump room and one in the cutter ladder.

This vessel will have a cutter power of 8,500kW and will be able to dredge compact sand, clay and rocks up to 45 m deep. The operation, controlled from a central station, is almost completely automated. The vessel will have a high standard accommodation for 67 crew members.
JN 2.jpg
JN 2.jpg (84.06 KiB) 5065 keer bekeken
Source: Jan De Nul
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Jacob Bothof »

Volgens mij lijkt de voorkant meer op een Superkanon :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Volgens mij lijkt de voorkant meer op een Superkanon
Ik denk dat je hier tegen de kont van dit bagger-monster aankijkt Jacob. D.w.z. als ze zelf varende is vanzelf.Baggerende is dit uiteraard de voorkant.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »



Plaats reactie