Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Douwe J.
Berichten: 1760
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Douwe J. » 23 nov 2018 15:48

Ecodelta  2018 a  25-10-2018 + - kopie.JPG
Ecodelta 2018 a 25-10-2018 + - kopie.JPG (103.18 KiB) 1079 keer bekeken
Gaat binnenkort te zien zijn op de Nieuwe Waterweg.
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

kabo
Berichten: 334
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door kabo » 26 nov 2018 16:42

barent-zanen-895161_1920.jpg
barent-zanen-895161_1920.jpg (117.68 KiB) 938 keer bekeken
Een mooie hopperzuiger.
gr.Bas

Koos
Berichten: 322
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 07 dec 2018 16:37

Heren,
Bij dit hondenweer dit (s'middags).
s'avonds wat anders.
Gr. Koos
Bijlagen
DSCF4689 - kopie.JPG
DSCF4689 - kopie.JPG (141.88 KiB) 633 keer bekeken

Koos
Berichten: 322
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 07 dec 2018 16:56

Heren,
Uit eigen archief en dus zelf gemaakte foto's.
Hier de "COZA" maar nu met bulb ofwel "additioneel drijflichaam".
Gr. Koos
Bijlagen
DSC03382 - kopie.JPG
DSC03382 - kopie.JPG (103.83 KiB) 623 keer bekeken
DSC03573 - kopie.JPG
DSC03573 - kopie.JPG (210.06 KiB) 623 keer bekeken

roy
Berichten: 10585
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door roy » 07 dec 2018 17:04

Tja, ze moesten wel Koos.
Als zulke hoppers een puist op de bak kregen, moest er onder ook wel eentje zitten.
Net wat u zegt mr. Sonneberg; reserve drijfvermogen, dat zeg ik u; reserve drijfvermogen. :roll: :!: :lol:

m.v.g., Roy
Laatst gewijzigd door roy op 07 dec 2018 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 07 dec 2018 20:27

Met alle respect, maar ik denk dat het zo is gegaan:

Afbeelding
De t.w. in '82. Een mooie glad bekkie.

Afbeelding
Een walpers- en regenboogaansluiting op de bak maar nog geen bulb te zien.

Afbeelding
In de Beafort zee ook nog niet.

Dus ik denk dat die bobbel niet voor drijfvermogen is, maar voor (tegen) het brandstofverbruik.

Adri

Sparks316
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Sparks316 » 07 dec 2018 21:10

Nee, als tegenwicht voor de heli's die naderhand op het achterdek konden landen!
Louis

roy
Berichten: 10585
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door roy » 07 dec 2018 22:05

Neen, ik denk ook niet dat voor die klus in de Beaufortsea een bulbsteven erg behulpzaam geweest zou zijn.
Echter, later zijn de hopperzuigers stuk voor stuk met een meer dan gewone bulbsteven uitgerust. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat die enorme grote, dus ook zeer brede bulbstevens het brandstofgebruik gunstig kunnen beïnvloeden. Ik houd het er dus op dat het extra gewicht dat aan de kop komt te hangen als via een drijvende pipeline de specie naar elders, ( vaak bij zandsuppleties op het strand ),geperst moet worden. Waar de aanzuiging in het beun zit om de lading er uit te pompen weet ik helaas niet, maar ik kan me wel voorstellen dat men het schip niet voorover wil hebben hangen als het laatste beetje zand er ook uitgepompt moet worden.
Uiteraard staat dit geheel los van het systeem rainbowen.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 07 dec 2018 23:26

@Sparks
Een heli op het achterdek en extra drijfvermogen op de boeg versterken elkaar.
@roy
Zo te zien heeft hij heel wat jaren met boegaansluiting en zonder bulbsteven gevaren, waarschijnlijk probleemloos.

Hier het grootspant van een hopperzuiger, dus de doorsnede over het beun. Vergeef mij de knullige schets, maar kan nergens een tekening vinden.

Afbeelding
De kippekooi loopt over de volle lengte van het beun en herbergt leegzuigkleppen die het zand-watermengsel naar de zuigleiding voert, waarna de pomp het via de walaansluiting in de boeg naar de wal perst, of naar de regenboognozzle. De lading wordt eerst gefluïdiseerd door de waternozzles. Dus de trim van het schip is niet kritisch voor het leegzuigproces.
roy schreef:
07 dec 2018 22:05
Ik kan me tenminste niet voorstellen dat die enorme grote, dus ook zeer brede bulbstevens het brandstofgebruik gunstig kunnen beïnvloeden.
Waarom zouden dan tegenwoordig het grootste deel van nieuwbouwschepen met een bulbsteven zijn uitgerust?

Adri

roy
Berichten: 10585
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door roy » 08 dec 2018 19:16

Bedankt voor je antwoord en de tekening Adri. Je mag het eenvoudig noemen, maar het is wel duidelijk en daar draait het in discussies toch om.

Ik zal trouwens moeten capituleren voor je opgesomde redenen m.b.t. de bulbstevens bij hopperzuigers. Het is nu wel duidelijk dat ik al veel te lang niets meer met scheepsbouw dan wel scheepvaart te maken heb. Vandaag las ik een artikel in het Weekblad Schuttevaer over de, ( veel te late ), oplevering van de "Vox Amalia". Ook hier weer een lage brede bulbsteven die relatief ver naar achter doorloopt. Ik bedoel, het zit er niet zomaar voor aangeplakt maar is voor een behoorlijk stuk naar achteren geïntegreerd met de romp.
Nu vraag ik me wel af, waarom bouwt men die hopperzuigers dan niet met een cilindrische boeg ?. Ook dan neemt de waterverplaatsing, lees draagvermogen, toe en de snelheid wordt zowel leeg als geladen beïnvloed, zonder dat er een specifieke bulbsteven gebouwd hoeft te worden.
Is hier een speciale reden voor ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 08 dec 2018 21:45

Even vooraf, ik ben ook maar een eenvoudige fietse(n)maker, die in de scheepsbouw verzeild is geraakt, hoewel ik op het laatst wel het verschil wist tussen bakboord en stuurboord.
Eerlijk gezegd begrijp ik je vraag niet, wat bedoel je met cilindrische boeg? Voor zover ik weet en me kan herinneren is een bulbsteven nooit bedoeld om extra drijfvermogen te creëren. Daar zijn simpeler en goedkopere methodes voor, zoals de scheepsvorm, diepgang en breedte. De enige functie is om de hydraulische weerstand te verminderen. En dat werd en wordt met de toenemende brandstofprijzen en milieuoverwegingen een steeds belangrijker aspect van de rompvorm. Die vorm wordt bereikt door uitgebreide computersimulaties, ondersteund door modelproeven. En dan ook nog door validatie in de werkelijkheid van het varende schip. Want zowel computersimulaties als modelproeven hebben altijd een onzekerheids- en onnauwkeurigheidsfactor.
Zo is er bij de werf waar ik gewerkt heb heel veel onderzoek gedaan naar de vorm van het achterschip, omdat bij dubbelschroevers, zoals gebruikelijk in de baggerwereld, veel problemen waren met trillingen in het achterschip. En die werden veroorzaakt door cavitatie-achtige verschijnselen door de waterstroom voor in en achter de schroeven en de schroeftunnels. Die trillingen waren soms zo erg dat het gebit van de kapitein er uit rammelde. Dat probleem is redelijk opgelost, maar een wonder van rust en stilte zal zo'n achterschipaccommodatie nooit worden.

Adri

roy
Berichten: 10585
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door roy » 09 dec 2018 08:37

Mogguh Adri,

Bedankt voor je uitleg. Ja, die achterschip rammelden als de hel. Met het vele rondgaan, b.v. in de Nieuwe waterweg rammelde je inderdaad je kooi uit. Misschien was dat ook wel de reden dat een poos de accommodatie voorop gesitueerd was !?.
Met een cilindrische boeg wordt een vorm bedoeld die rond loopt. Dat zie je tegenwoordig veel bij grote tankers en bulkcarriers. In een grijs verleden heb ik ook nog eens op een kruiplijner gevaren van 3000 ton en die had ook zo'n cilindrische boeg. Het werd uitgelegd dat dit gunstig was om onder alle voorkomende diepgangen profijt van deze rompvorm te hebben. Ook het dien ten gevolge volle voorschip gaf meer draagvermogen, lees laadvermogen. Vandaar allemaal.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 09 dec 2018 09:26

@roy, goeiesmorgens deze morgen,

Aha, die cilindrisch boeg bedoel je. Zo mogelijk nog lilliker dan een echte bulb. Ik vermoed dat het qua weerstandsvermindering in ligt tussen een klassieke boeg en een bulb. Maar het zal wel goedkoper te bouwen zijn en heeft ook minder obstructie dan zo'n uitstekende bobbel.

De positie van het dekhuis was altijd de keuze van de rederij en bijna altijd onderwerp van discussie. Het voordeel van overzicht over het hele schip versus een beter zicht op wat er gaat komen, hadden beiden voor en tegenstanders. De afstand tot de machinekamer en de hydrodynamische trillingen in het achterschip was ook altijd een argument.
Zo koos de HAM met zijn grote hoppers alles vóór en de meeste andere aannemers alles achter. Tegenwoordig zie ik ook weer veel alles vóór, zoals bij die gigahoppers van Jan de Nul.
Ik geloof dat de grootste mond bij de technische dienst en/of de directie meestal de doorslag gaf.

Adri

Jacob Bothof
Berichten: 441
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Jacob Bothof » 09 dec 2018 13:42

Die opmerking over het gebitje van de Ouwe vond ik wel grappig. :)
Hebben ze dat opgelost door hem bij het aanmonsteren een paar tubetjes kleefpasta
mee te geven :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 09 dec 2018 13:47

Jacob, dat was helemaal niet grappig bedoeld :lol: .
Dan serieus, leven en slapen in zo'n trillingshel is helemaal niet leuk. Maar alles schijnt te wennen.

Adri

Plaats reactie