Hoppers en de Baggerindustrie
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
@roy, goeiesmorgens deze morgen,
Aha, die cilindrisch boeg bedoel je. Zo mogelijk nog lilliker dan een echte bulb. Ik vermoed dat het qua weerstandsvermindering in ligt tussen een klassieke boeg en een bulb. Maar het zal wel goedkoper te bouwen zijn en heeft ook minder obstructie dan zo'n uitstekende bobbel.
De positie van het dekhuis was altijd de keuze van de rederij en bijna altijd onderwerp van discussie. Het voordeel van overzicht over het hele schip versus een beter zicht op wat er gaat komen, hadden beiden voor en tegenstanders. De afstand tot de machinekamer en de hydrodynamische trillingen in het achterschip was ook altijd een argument.
Zo koos de HAM met zijn grote hoppers alles vóór en de meeste andere aannemers alles achter. Tegenwoordig zie ik ook weer veel alles vóór, zoals bij die gigahoppers van Jan de Nul.
Ik geloof dat de grootste mond bij de technische dienst en/of de directie meestal de doorslag gaf.
Adri
Aha, die cilindrisch boeg bedoel je. Zo mogelijk nog lilliker dan een echte bulb. Ik vermoed dat het qua weerstandsvermindering in ligt tussen een klassieke boeg en een bulb. Maar het zal wel goedkoper te bouwen zijn en heeft ook minder obstructie dan zo'n uitstekende bobbel.
De positie van het dekhuis was altijd de keuze van de rederij en bijna altijd onderwerp van discussie. Het voordeel van overzicht over het hele schip versus een beter zicht op wat er gaat komen, hadden beiden voor en tegenstanders. De afstand tot de machinekamer en de hydrodynamische trillingen in het achterschip was ook altijd een argument.
Zo koos de HAM met zijn grote hoppers alles vóór en de meeste andere aannemers alles achter. Tegenwoordig zie ik ook weer veel alles vóór, zoals bij die gigahoppers van Jan de Nul.
Ik geloof dat de grootste mond bij de technische dienst en/of de directie meestal de doorslag gaf.
Adri
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Die opmerking over het gebitje van de Ouwe vond ik wel grappig.
Hebben ze dat opgelost door hem bij het aanmonsteren een paar tubetjes kleefpasta
mee te geven
Hebben ze dat opgelost door hem bij het aanmonsteren een paar tubetjes kleefpasta
mee te geven
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Jacob, dat was helemaal niet grappig bedoeld .
Dan serieus, leven en slapen in zo'n trillingshel is helemaal niet leuk. Maar alles schijnt te wennen.
Adri
Dan serieus, leven en slapen in zo'n trillingshel is helemaal niet leuk. Maar alles schijnt te wennen.
Adri
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
gr.Bas
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Op die "W.D.Seaway" heb ik in Frankrijk o.a. bij Antiver gevaren.
Over herrie in de accommodatie in het achterschip gesproken...……………..
Wanner het schip gesloopt is weet ik niet. Ik vind dat altijd schimmig bij baggermaterieel.
m.v.g., Roy
Over herrie in de accommodatie in het achterschip gesproken...……………..
Wanner het schip gesloopt is weet ik niet. Ik vind dat altijd schimmig bij baggermaterieel.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Het verhaal ging dat ze baggermateriaal nooit wilden verkopen om geen concurrenten in het zadel te helpen. Toen de HAM een paar ouwe barrels van cutterzuigers (o.a HAM 210 iirc) verkocht aan Malta, gaf dat dan ook veel rumoer in het wereldje.
Adri
Adri
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Dat had ik even niet verwacht Joost !. Maar dan ook totaal niet...…………
Als we eens kijken naar de 1e containerschepen van de Canadian Pacific, ( C.P.Ships ), hadden die een totaal andere vorm van bulbsteven. Ergo, ze waren wat hoekig gevormd speciaal gebouwd voor de vaart over de Atlantic naar Canada. En tja, de St Lawrence River kon behoorlijk met ijs bedekt zijn tot in het vroege voorjaar aan toe en de schepen moesten dan wel naar Montreal kunnen varen. Of ze dat ook in de winter deden weet ik even niet. Misschien was gedurende de winter Halifax wel het eindpunt.
Hoe dan ook hopperzuigers met bulbstevens blijken, weliswaar met schade oplopend, ook in het dikke ijs te kunnen opereren.
Toch weer een leermomentje voor Roy...…………...
m.v.g., Roy
Als we eens kijken naar de 1e containerschepen van de Canadian Pacific, ( C.P.Ships ), hadden die een totaal andere vorm van bulbsteven. Ergo, ze waren wat hoekig gevormd speciaal gebouwd voor de vaart over de Atlantic naar Canada. En tja, de St Lawrence River kon behoorlijk met ijs bedekt zijn tot in het vroege voorjaar aan toe en de schepen moesten dan wel naar Montreal kunnen varen. Of ze dat ook in de winter deden weet ik even niet. Misschien was gedurende de winter Halifax wel het eindpunt.
Hoe dan ook hopperzuigers met bulbstevens blijken, weliswaar met schade oplopend, ook in het dikke ijs te kunnen opereren.
Toch weer een leermomentje voor Roy...…………...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Heren,
Hier nog even weer wat van "DEN DIJK".
Bij opruim wzh. te voorschijn gekomen.
Werkelijk een stukje nostalgie met zowel de Zuiger alswel de Dow (alhoewel die daar nog steeds in dezelfde hoedanigheid rond tuffen).
De "Sliedrecht XI" in Jubail, Saudi Arabia (foto in 1977).
Gr. Koos
Hier nog even weer wat van "DEN DIJK".
Bij opruim wzh. te voorschijn gekomen.
Werkelijk een stukje nostalgie met zowel de Zuiger alswel de Dow (alhoewel die daar nog steeds in dezelfde hoedanigheid rond tuffen).
De "Sliedrecht XI" in Jubail, Saudi Arabia (foto in 1977).
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Sliedrecht XI Jubail 1977.jpg (219.8 KiB) 4892 keer bekeken
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Het lijkt er op dat er 2 zuigers achter elkaar liggen. De Sliedrecht XI met de (Hollandse) spudpalen en ik zie ook zo'n Yankie vakwerkspudhijsconstructie, waarvan het me niet zou verbazen dat dat van de Jim Bean is van GLDD.
Adri
Adri