Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
lodonk
Berichten: 304
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door lodonk » 25 dec 2016 11:29

Koos, heel hartelijk dank voor je snelle reactie en toelichting. Altijd fijn dat we dankzij jou weer een heel klein stuksie geschiedenis van de baggerwereld aan onze website hebben kunnen toevoegen. de Empel had ik er nog niet bijstaan, maar is bij de volgende update ook zichtbaar.

Fijne dagen en een gezond 2017


Bert Lodonk

Koos
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 25 dec 2016 12:47

OK Bert,
Graag gedaan.
Maar niet overdrijven he.
Mocht je ooit nog eens wat meer hebben, don't hesitate.
Veel success er mee.
Ga me nu met de Kerst verorberingen bezig houden (nat en droog) want de Meute staat zo voor de deur.
Fijne dagen en een vooral gezond 2017.
Gr. Koos

broekhuis
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2006 23:38
Locatie: Volendam

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door broekhuis » 05 jan 2017 22:11

Afbeelding
In Volendam, ergens rond 1900.
Al ziet men kerk en toren staan
De reis is dan nog niet gedaan

lodonk
Berichten: 304
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door lodonk » 27 feb 2017 18:52

On 21 February 2017 Cees Meijer, SR Consultant at RH Marine handed over a unique document to the National Dredging Museum in Sliedrecht, The Netherlands.
The 315-page report dates from 1965 and describes the rehabilitation of the bucketdredgers and related plants in Bangka, Belitung and Singkep in Indonesia.
This is a very interesting report for the National Dredging Museum in Sliedrecht, says Bert Lodonk working at the Dredging Museum. ‘ It is surely a valuable addition to all the information and photographs of the Dutch past of tin industry in Indonesia present already in our museum and library.
foto.jpeg
foto.jpeg (590.05 KiB) 1114 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 12717
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R » 01 mar 2017 17:55

World’s most powerful Cutter Suction Dredger ‘Spartacus’ set to join DEME fleet

The combination of power, size and new innovations make mega cutter ‘Spartacus’ a new benchmark in the dredging industry.
‘Spartacus’ will be built at Royal IHC in the Netherlands and will be delivered to DEME in the summer of 2019.
deme.jpg
deme.jpg (73.77 KiB) 976 keer bekeken
Mega Cutter Suction Dredger ‘Spartacus’ - Image courtesy: DEME

With a total installed capacity of 44.180 kW ‘Spartacus’ will be the most powerful Cutter Suction Dredger that has ever been built. The vessel’s power will enable her to cut harder soils at speeds that have not been possible before. This means that works can be taken on by the cutter dredger rather than relying on the use of dynamite and blasting.
‘Spartacus’ will be able to dredge in waters of up to 45 m, compared to the 35 m depth which is presently the upper limit in the market and the dredger is capable of operating in very remote locations with limited infrastructure, given her fuel autonomy and accommodation capacity.
DEME believes this exceptional vessel will create its own market, by achieving what has been impossible until now.

The 164 m long ‘Spartacus’ will be the world’s first LNG-powered Cutter Suction Dredger and follows the order of the first LNG-powered Trailing Suction Hopper Dredgers ‘Minerva’ and ‘Scheldt River’. It will have a Green Passport and Clean Design notation.
The environmentally friendly Cutter Suction Dredger will also have other new innovations on board, such as a waste heat recovery system that converts heat from the exhaust gasses to electrical energy. DEME’s investment programme in greener ships shows that the company does not just want to meet current legislation and requirements, it wants to exceed them and go beyond compliance.

Source: DEME
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerrit Teeuw
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jun 2015 08:08
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Gerrit Teeuw » 02 mar 2017 10:35

Hans Schild schreef:Heer Teeuw,
Namen die ik mij herinner zijn: 1ste maschinist Dhr.Jan Lanser uit Sliedrecht de kok Dhr.Huybrechts uit Scharendijk.
Boven de ingang naar de keuken is later bij Wilton Fyenoord nog een afdak geplaatst omdat bij het betreden van de verblijven de klompen werden uit gedaan en deze bij regen vol stonden.
Wat is bij een zandzuiger voor en achterschip en BB/SB, waaraan wordt dit bepaald?

Hartelijk dank meneer Schild.

Koos
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 02 mar 2017 17:21

Attentie SOBATJO,
Las ooit dat je op 9 feb. 2010 om foto's van "cz.PARA" verlegen zat.
Heb er nog wel een heel zooitje liggen.
Geef effe aan wat voor soort foto's (algemeen of specifieke) je zoekt.
Iemand vroeg ook ooit om een algemeen plan van dit cuttertje, was jij dat ?
Ook dat ben ik nog weer tegen gekomen.
Laat bij gelegenheid even weten.
Gr. Koos

lodonk
Berichten: 304
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Beugelschippers door de jaren heen

Bericht door lodonk » 14 mar 2017 16:36

Beste kombuizers,

Wie kan ket Baggermuseum in Sliedrecht helpen aan deze uitgave van Cooperatief Zand- en Grintbedrijf U.A., Rhenen ?? Prachtig om in onze collectie te hebben. (zie bijlage) maar we weten niet zo snel waar het gedrukt is etc.

BOEK INMIDDELS VIA MARKTPLAATS KUNNEN KOPEN :-D :-D

Bert Lodonk - bibliothecaris Baggermuseum
Beugelschippers.jpg
Beugelschippers.jpg (50 KiB) 647 keer bekeken
Laatst gewijzigd door lodonk op 28 mar 2017 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 12717
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R » 16 mar 2017 19:39

Jan De Nul Group orders new vessels with exhaust gas treatment systems

The three 3,500 m3 Trailing Suction Hopper Dredgers Jan De Nul Group ordered from Keppel Singmarine will be equipped with exhaust gas treatment systems.
The design of these vessels is based on the 3,400 m3 TSHD Alvar Nuñez Cabeça de Vaca and Sebastiano Caboto, built in 2011, and successfully operating since. The vessels combine a shallow draught with high manoeuvrability, making them very suitable for working in confined areas.
JdN.jpg
JdN.jpg (58.3 KiB) 518 keer bekeken
The vessels are in diesel-electric execution: all major drives (thrusters, dredge pump, jet pumps...) are electrically driven and controlled by means of frequency converters. In this way, each system can operate at its optimal speed and power. Power is generated by means of three diesel generator sets; a control system automatically starts and stops the sets depending on the power requirement, and by means of asymmetric load sharing we ensure that the load is optimally distributed over the diesel generator sets. All these measures result in a low fuel oil consumption, which is the best in its class.

Exhaust gas treatment system
Thanks to the low fuel oil consumption emissions are lowered, but in addition the vessels are equipped with exhaust gas treatment systems in order to further reduce harmful emissions.

New vessels need to comply with IMO regulations for NOx emissions. As the new dredgers will frequently operate in estuaries and on rivers, or near the coast, and therefore near residential areas, Jan De Nul Group decided to limit the NOx emissions to a level far below the actual requirements, and to reduce other contaminants that are currently not regulated by IMO.

The new vessels will operate with normally available fuel oil, and the exhaust gases are cleaned by means of a Selective Catalytic Reduction (SCR) system, and a Diesel Particulate Filter (DPF). The SCR system lowers the amount of NOx in the exhaust to a level corresponding with the future European (EU Stage V) requirements for inland waterway vessels; this standard is much more stringent than the applicable IMO Tier II and Tier III requirement.

The DPF removes particulate matter from the exhaust, down to a level in accordance with the future EU Stage V requirement for inland waterway vessels.

Combined with the use of readily available low sulphur fuels, the emissions (NOx, SOx, Particulate Matter, CO and Hydrocarbons) will comply with EU Stage V, and be better than any other vessel or dredger. They will be equivalent or better than these of a dredger using LNG as fuel. But, by using normally available fuels, compared to the limited availability of LNG, these lower emissions are achieved worldwide, and all of the time.

Downsides of LNG
LNG (Liquified Natural Gas, consisting mostly of methane) is being promoted as an environmental-friendly fuel. It has a number of advantages: for the same power, less greenhouse gas CO2 is emitted, and emissions of some contaminants such as NOx, SOx, Particulate Matter are lower compared to a diesel engine on fuel oil, without exhaust gas treatment system. However, the same or even better results are achieved by using exhaust gas treatment, and the important environmental and operational downsides of LNG are avoided.

Methane leakages (during production, transport, bunkering, …) and methane slip in the dual fuel engines (gas that is not burned and directly released in the atmosphere) are significant. Methane is a very potent greenhouse gas: over a 100 year period, the effect of methane on global warming is 34 times higher than the same amount of CO2. As a result, most studies conclude that with current technology, LNG as a fuel is not better, and in most cases worse than fuel oil with respect to global warming.
The availability of LNG is poor. In addition, due to space and cost restrictions, LNG dredgers have very limited capacity for LNG, and therefore an autonomy of only about 1 week. In practice, a LNG dredger is only occasionally, and/or in a limited geographical area, capable of operating with LNG. Normal fuel oil will be used for most of the time or in most of the world, and therefore without any improvement with respect to emissions.
Technical Specifications:

Hopper capacity 3,500 m³
Deadweight 5,500 tonnes
Length o.a. 89.3 m
Breadth 22.0 m
Max. dredging depth 27.6 m
Suction pipe diameter 800 mm
Speed 11.3 kn
Pump power (trailing) 1,250 kW
Pump power (discharging) 3000 kW
Propulsion power 2x1100 kW
Total installed diesel power 5,510 kW
Accommodation 16 persons
Source: Jan De Nul Group
Afbeelding

Koos
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 22 mar 2017 12:31

Uit "De Merwestreek" dd.22 maart 2017
Bijlagen
B.M. BAMBINO.jpg
B.M. BAMBINO.jpg (225.66 KiB) 348 keer bekeken

divare
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2017 13:46

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door divare » 23 mar 2017 11:37

Hoi Koos een tijdje geleden zag ik dat je een tekening en foto`s van de Para hebt zou ik daar een kopie van kunnen krijgen daar mijn hobby het bouwen van modellen van zuigers en hoppers is .
Ook ben ik nog op zoek naar tekeningen van de Queen of Holland van Amsterdam Ballast Dredging en van de Schellingwoude van de Ballast
Dick van Rees

Koos
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 25 mar 2017 11:52

Hallo Divare (Dick),
Wil graag aan je verzoek voldoen.
Mbt. “PARA” moet eerst nog even de plannetjes inscannen.
Zal dit asap doen (heb ook nog even wat andere dingen omhanden) en aan je door mailen.
Moet ook nog ergens een CD tje van het beestje hebben met allerlei daarop, maar moet daar naar zoeken en komt tzt. wel boven water.
Kijken wat daar zoal nog weer op stond/staat wat nuttig voor je kan zijn.
Mbt. de foto’s, daar heb ik er nog al wat van .
Zal één dezer dagen eens uitzoeken wat toepasbaar kan zijn voor je modelbouw en ook naar je toe mailen.
Dus komt er tzt. ook aan.
Mbt. de. “Queen of Holland”
Is al een model van en stond destijds in de kantoorhal van Ballast Nedam Dredging te Zeist.
Tijdens de overgang/fusie met HAM (werd dus Ballast HAM, en enkele jaren later dus het huidige
van Oord) is toen als kantoor domicilie gekozen Rotterdam, dus verhuizing.
Heb er tijdens de verhuizing toen persoonlijk voor zorg gedragen dat de vitrine met de “Queen of Holland” bij het Bagger museum in Sliedrecht terecht is gekomen.(was niet zo’n behoefte aan bij de nieuw gevormde firma).
Gezien echter de toch wel forse uitvoering van de vitrine (ca. 2 meter lengte) eerst contact opgenomen met de toenmalige conservator van het museum, die het graag wilde hebben.
Na levering trouwens nooit meer wat van de “beste man” vernomen.
Echter bleek het toch wel, vanwege de omvang van de vitrine, een behoorlijke sta in de weg te zijn en heeft men de vitrine met de “QOH” gedetacheerd naar het Gemeente Kantoor van Sliedrecht alwaar het in de Burgerzaken wachtruimte is te bewonderen.
Heb destijds ook nog wat foto’s van de betreffende vitrine gemaakt ter kennisgeving aan de Museum conservator en kwam die foto’s pas nog een keer tegen, maar kan ze nu even niet traceren.
Komt ook wel weer boven water (hoop ik).
En anders fiets ik nog wel even langs het Gemeente kantoor
Je gevraagde tekeningen wordt moeilijk denk ik.
Zuiger is al jaren niet meer en zeker bij overnames/fusies wordt alles wat niet meer van belang is (ook historisch) middels verbranding naar Jesse Klaver z’n hobby gejaagd om bij te dragen aan de Co2 hoeveelheid.
Kan nog wel eens navraag doen, maar denkelijk weinig, tot geen kans.
Zelfde voor “Schellingwoude” maar zal kijken wat ik kan doen.
Gr. Koos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten