Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Adri,
In de PietSinke nieuwsbrief van vandaag staat op blz. 18 het onderstaande bericht onder een de foto van een hopper die dus zwaar met de kont IN het water ligt. NU ik nog weer eens naar die P.S.foto kijk ( ik weet niet hoe de foto over te zetten en hier te plaatsen)...nu denk ik dat de hopper op de genoemde P.S.foto dus wel een IHC bootje is, maar dus NIET die Inai Kenanga.
Ik zal nog eens goegeluh met een andere Inai hopper naam. Ik vraag me trouwens even terzijde wel af OF die lieden de " Geopotus X" nog steeds baggerend houden, moeilijk voor te stellen??
The 2016 delivered 197 mtr long Malaysian flagged dredger INAI KENANGA flooded her engineroom in Malaysian waters near Tj Pelepas as seen above
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

Harry G. Hogeboom schreef: 06 okt 2018 23:07 Adri,
In de PietSinke nieuwsbrief van vandaag staat op blz. 18 het onderstaande bericht onder een de foto van een hopper die dus zwaar met de kont IN het water ligt. NU ik nog weer eens naar die P.S.foto kijk ( ik weet niet hoe de foto over te zetten en hier te plaatsen)...nu denk ik dat de hopper op de genoemde P.S.foto dus wel een IHC bootje is, maar dus NIET die Inai Kenanga.
Ik zal nog eens goegeluh met een andere Inai hopper naam. Ik vraag me trouwens even terzijde wel af OF die lieden de " Geopotus X" nog steeds baggerend houden, moeilijk voor te stellen??
The 2016 delivered 197 mtr long Malaysian flagged dredger INAI KENANGA flooded her engineroom in Malaysian waters near Tj Pelepas as seen above
https://www.royalihc.com/en/about-us/sp ... ai-kenanga

Harry even Googlen op de naam :wink: :wink:
tewaterlating duurt even
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

'k Heb 34 Piet Sinke blz. van vandaag doorgenomen maar geen Inai Dinges te vinden :? .

Ach ja, die Geopotus X. Een befaamd scheepsarchitect tekende voor het ontwerp van de X, maar helaas zat er ergens een rekenfoutje en dus moesten er stabiliteitsverhogende blisters aan geplakt worden. Maar dat weet jij waarschijnlijk allemaal beter dan ik met je Beaufort-Zee ervaring. In zijn tijd vond ik het een indrukwekkend schip.

Adri
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Wim Plukker »

De AIS van de Inai Kenanga geeft aan dat ze "Not under command" is dus ik denk dat er wel degelijk wat loos is.
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

@Adri, die foto met onderschrift staat duidelijk op blz.18 van P.S. z'n briefie # 279 met het hierboven vermeldde onderschrift,
maar nogmaals denk ik dat deze foto dus niet die dikke hopper is, maar een ouder en ook kleinere hopper.
@WimP. volgens dat foto onderschrift ligt dat schip dus in TJ Pelepas ( met een stel kleinere scheepies bij de kont!, klopt dat met de AIS " Not under Command" lokatie??
Ben wel benieuwd naar dit bakkie, misschien eerst maar eens " Apeldoorn bellen" :mrgreen:
een indrukwekkend schip.
De Geopotus X heb ik al sinds begin 1970ties in ut snotje gehouden , sinds ze bij Zuid Afrika een paar poten als kromme banaantjes buiten de carterdeuren van die 6TM 410'n op de plaat gooide en later in de Beaufort ook nauw mee gewerkt....een kei van een hopper (maar jaa wat wil je ook, gebouwd in Heusden en Joost hier op Kombuis hep d'r zelf aan gewerkt :) )
Er staat me bij dat er ook al eens nieuwe pompkarren in zijn gezet??, maaaar soms " is het aardig donker in het bos door al die Hoge bomen" :roll:
En jaa....een paar blistertjes extra hielden de handel mooi recht en ook het ijs buiten de deur :lol: maaar jaa " wie geen fouten maakt, doet nooit wat" bedenk ik dan :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Wim Plukker »

Ja Harry, Lokatie klopt met wat er onder de foto staat en het is dus wel degelijk de in 2016 opgeleverde Inai Kenanga.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 96/zoom:16
Haar zuigbuizen zitten nog voorgaats dus ze hebben echt serieuze problemen in de MK. Dacht eerst nog het kan ook de Poka zijn die volgelopen is maar dan moet je toch nog prik hebben om de buizen aan dek te halen.
Als je wat inzoomt op Marinetraffic zie ju nu ook dat een bok de Taklift 7 is gearriveerd. Dat is ook geen kleintje, 1200T hefvermogen.
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bedankt Wim, die Taklift 7 moet waarschijnlijk van Singapore komen, dus die komt vast niet langs voor een "gebakken banaantje".P.S. zegt er verder niks over en dat zegt mij al wel wat ( ook niet wie de foto nam!) :roll: ...maar hij zegt wel " MK volgelopen" en Piet weet wel het verschil tussen de pompkamer en de MK denk ik zo maar :roll:
ook de Poka zijn die volgelopen is
Dacht ik ook aan vanzelf, terwijl er natuurlijk niemand op volgelopen pompkamers staat te wachten, MOET zo'n dikke en moderne IHC/Vuyck hopper - met het oog op flooded compartments & stabiliteit- dat toch wel aan kunnen zonder dat de lampies uitgaan.....aaahwel met 1200 ton van de Taklift 7 en een stel pompen houden ze de handel wel boven water, maar dat duurt wel weer even voor die jongens weer zaaand voor de pijp hebben.Op afstand en dus niet op mijn wacht!! een " interessant bakkie". Op die foto van P.S. ziet dat schip er trouwens niet erg "nieuw" meer uit.Ben donders nieuwsgierig hoe DAT nou kan.
Even ter zijde, maar wel relevant. Ik voer heel vroegaah -zal 1968 of zo zijn, dus dit bakkie in de mid 1960ties?? met een gozer die op een Nederlandse Tribune tanker voer ten tijde van een zeer belangrijke Wereldkup voetbal-wedstrijd Nederland- Argentinie of weet ik veel, schip voer geladen ergens bij de Carieb. IEDEREEN-behalve waarschijnlijk de jongeste 4e meester zat aan het bier voor de radio wereld omroep naar Johan Cruijff zijn flitsende passes te luisteren en die 4e dacht op een gegeven moment iets van " Ben donders benieuwd hoe het er op het voetbalveld bij staat" en hij kachelde de trap op naar boven en stak z'n kop onder het gordijn door en luisterde even naar het radio-verslag......zoals te verwachten- ik weet niet meer of ie ook even een slokkie bier nam of niet, DAT zal aan het verloop van de wedstrijd hebben afgehangen, bleef hij wat langer rondhangen dan ie waarschijnlijk van plan was :roll: .......maaaaar " TOEN stokte de radioverslaggever EN ging het licht dus UIT. Tegen de tijd dat de maten van de schrik waren bekomen en een zaklampie hadden gevonden EN naar beneeejuh waren gegaan was er NIKS meer te doen.....de hele hap lag plat en het water hoog in de MK. De rest van het drama-wat ik me nog herinner van dit toen meerdere malen gehoorde en ook WARE verhaal laat ik aan de geschiedenis onderzoekers over, maar ze kwamen uiteindelijk met veel trammelant in de buurt van New York voor de kant en later bleek dat het zware en grote RUBBEREN flexibel wat in de aanzuig van de Condensor koelwater pomp zat ( vanself aan de inboord kant van de afsluiter!!) dat was gescheurd en daaar moet je dan donders vlug bijzijn. Die gozer vertelde me meerdere malen dattie zich daaaagenlang 6 slagen in de rondte had gewerkt maar GEEN overwerk kreeg betaald i.v.m. de clausule " voor behoud van schip en lading"...naks over de bemanning :roll:

@ Joost. Bedankt voor de tips, maar dat haddik al gesien
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Nico
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mar 2006 12:57
Locatie: hoogvliet

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Nico »

Hoi,

Misschien zeekoelwaterinlaat afsluiters op de kast gepotlood?

Gr Nico
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Misschien zeekoelwaterinlaat afsluiters op de kast gepotlood?
Ik zeg er naks op Nico,in die wereld is er nog steeds " van alles mogelijk" ( in onze huidige wereld trouwens OOK!)....maaar als ik het allemaal goed begrijp dan zijn "ze" daar met de bouw begonnen in 2010 en is het schip pas in 2016 in de vaart gekomen, dus plenty tijd om listige oplossingen te bedenken.....wie weet hebben "ze" in de tussentijd wat essentiele komponenten ergens onder de plaat vervangen door fraai geschilderd "plastic" en het ijzer bij de oud ijzer boer verpatst! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Wim Plukker »

Naar aanleiding van een posting betreffende de berging van de TSHD "Maas" op het topic Smit & Co hierbij het nieuwbouw artikel uit IHC's publicatie “Ports and Dredging”
Die doen niet moeilijk zolang je de bron vermeld dus bij deze.
Disclaimer P&D.JPG
Disclaimer P&D.JPG (13.31 KiB) 4593 keer bekeken
Capture Maas.JPG
Capture Maas.JPG (115.66 KiB) 4593 keer bekeken
Maas1.JPG
Maas1.JPG (123.66 KiB) 4593 keer bekeken
Maas2.JPG
Maas2.JPG (102.74 KiB) 4593 keer bekeken
Maas3.JPG
Maas3.JPG (97.52 KiB) 4593 keer bekeken
Maas4.JPG
Maas4.JPG (109.26 KiB) 4593 keer bekeken
Nog 2 betere uitsnede ’s van deze toch wel heel bijzondere UWP/zuigkop combinatie. Ik zie nu dat het vizier ook al hydraulisch wordt aangestuurd.
DHUWP Maas.JPG
DHUWP Maas.JPG (136.96 KiB) 4593 keer bekeken
DHUWP 1 Maas.JPG
DHUWP 1 Maas.JPG (84.55 KiB) 4593 keer bekeken
Maar geen succes dus en daar kan ik me wel iets bij voorstellen want het ziet er allemaal toch wel heel ingewikkeld en kwetsbaar uit. Plaats van het onderwaterblok aan de achterzijde komt ook vreemd over maar dat zal met de gewichtsverdeling te maken hebben want naar voren enkel een buis, geen cardan /4-armstuk erin. Ik ga er vanuit dat ze na de verbouwing een zuigbuis met UWP heeft gekregen. Op dredgepoint staan 4 foto’s van de “Maas”, de eerste zoals hierboven, de 2e een nogal angstaanjagende foto van rondgaan op het stort met volle bak (mijn interpretatie) en de 3e en 4e zuigend. Op die 3 laatste is te zien dat er een soort van UWP frame aan SB is geplaatst en 2 vrij zware bokken dus zal ze ook een cardan/4-armstuk hebben gekregen.
https://www.dredgepoint.org/dredging-da ... pment/maas
Bodemschuiven ook geen onverdeeld succes. “Cornelia” en “Johanna Jacoba” van Breejenbout waren er eveneens mee uitgerust en die hadden toch vaak last van lekkende seals en dat betekent al gauw dokken.
"Beauty is in the eye of the beholder"


Plaats reactie