Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

roy schreef: 07 dec 2018 22:05 Neen, ik denk ook niet dat voor die klus in de Beaufortsea een bulbsteven erg behulpzaam geweest zou zijn.
GEOPOTES X . repareren in de Beaufortsea.
BB 1.jpg
BB 1.jpg (246.7 KiB) 5347 keer bekeken
BB2.jpg
BB2.jpg (85.4 KiB) 5347 keer bekeken

uitleg over de vorm van scheepsromp bij een Jumbo Hopper

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Dat had ik even niet verwacht Joost !. Maar dan ook totaal niet...…………

Als we eens kijken naar de 1e containerschepen van de Canadian Pacific, ( C.P.Ships ), hadden die een totaal andere vorm van bulbsteven. Ergo, ze waren wat hoekig gevormd speciaal gebouwd voor de vaart over de Atlantic naar Canada. En tja, de St Lawrence River kon behoorlijk met ijs bedekt zijn tot in het vroege voorjaar aan toe en de schepen moesten dan wel naar Montreal kunnen varen. Of ze dat ook in de winter deden weet ik even niet. Misschien was gedurende de winter Halifax wel het eindpunt. :!: :roll:
Hoe dan ook hopperzuigers met bulbstevens blijken, weliswaar met schade oplopend, ook in het dikke ijs te kunnen opereren.
Toch weer een leermomentje voor Roy...…………... :roll: 8) :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heren,
Hier nog even weer wat van "DEN DIJK".
Bij opruim wzh. te voorschijn gekomen.
Werkelijk een stukje nostalgie met zowel de Zuiger alswel de Dow (alhoewel die daar nog steeds in dezelfde hoedanigheid rond tuffen).
De "Sliedrecht XI" in Jubail, Saudi Arabia (foto in 1977).
Gr. Koos
Bijlagen
Sliedrecht XI Jubail 1977.jpg
Sliedrecht XI Jubail 1977.jpg (219.8 KiB) 4890 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Het lijkt er op dat er 2 zuigers achter elkaar liggen. De Sliedrecht XI met de (Hollandse) spudpalen en ik zie ook zo'n Yankie vakwerkspudhijsconstructie, waarvan het me niet zou verbazen dat dat van de Jim Bean is van GLDD.

Adri
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hallo Breeze,
Mbt. Bovenstaande foto het volgende en ter info: (foto trouwens afgetrokken van een weer tevoorschijn gekomen Volker Post Magazine mbt. uitgave Jubail project, zie ook bijgevoegd voorblad).
Om je gerust te stellen, lijkt het op de hierboven getoonde foto er totaal niet op “dat er 2 zuigers achter elkaar zouden liggen”.
Ten eerste omdat ik dat dan wel genoemd zou hebben.
Ten tweede, omdat het silhouet achter de Sld.XI totaal niet op iets van een cutterzuiger of i.d. lijkt.
En lijkt al helemaal niet op de contouren van de cz.“Jim Bean”.
Die heeft totaal niets schuin opstaand mbt. een palen gantry, maar staat bij hem/haargewoon verticaal.
Maar kan je wel vertellen wat het dan wel is:
Dat is een redelijk fors uitgevoerde kraanboom van een “TOA Harbour & Construction” kraan die bezig was de steentjes op de breakwater goed te leggen.
Die schuine Lerp is dus de giek van die kraan.
Dit kan je allemaal gevoeglijk van mij aannemen.
Enne, Hoe ik dat weet ? Nou, maar weer met de spreuk “ ‘k was d’r echt zelf (niet bie) maar bij.
En ter verduidelijking vanaf voor aanvang project okt. 1975 t/m einde dec. 2078 behoudens de tussentijdse verlofperiodes uiteraard (welke trouwens in die tijd nog echt niet zo rooskleurig waren) daar rond getoerd.
Was destijds de 1e Adriaan Volker TD-er die daarheen werd gestuurd om alvast begeleiding te geven aan ontvangst van onderweg zijnde zuigers en andere transporten alsmede bepaling werkplaatslocatie etc.
Later bij uitbreiding vloot assistentie gekregen van(gelukkig meerdere) collega TD-ers.

Breeze gezegde: “Sld X”I met (Hollandse) spudpalen”
Nou, weet niet of dat nu wel zo’n “Hollands systeem was/is”.
Gewoon vaste verticale palen, net als bij de “Jim Bean” alleen de wijze van hijsen is wat verschillend.
Bij “Sld.XI” middels een lierdraad en dekschijf naar vrijwel onderzijde paal en bij “Jim Bean” met hijsaansluiting bovenop de paal en middels lierdraad in die hele Gantry constuctie ook verticaal op en neer.
Ben het wel met je eens dat het een puur onnodig massa constructie systeem is om allen maar een paar paaltjes mee op en neer te halen.
Trouwens bij “Sld. XI” die spudpaal constructies er na verkrijgen van Jubail opdracht nog snel even voor vertrek naar Jubail bij HVO opgezet/aangebracht.
Zuiger was oorspronkelijk nog uitgerust met een zg. “Peur” alsmede Christmass Tree systeem.

En even “en passant” ten tijde van de Jubail periode was de “Jim Bean” nog gewoon van “C.F. Bean Corporation USA”.
Deze is pas jaren later ingelijfd geworden door “ Great Lakes Dredge & Dock Company en toen niet meer als “Jim Bean” maar re-named “Carolina”.
Heb in betreffende periode ook op een gegeven moment nog deze Jim Bean in het TD begeleidingspakket erbij gekregen na halverwege vertrek van hun TD Supt.
Gelijk maar rigoureus begonnen met wat dingen te veranderen om de stilligtijden wat te verkorten.
Zal bij gelegenheid nog wel eens het een en ander daarover los laten.
Maar kwam er wel op neer” GROOT, GROF en ONWIJS.
Bijgevoegde plaatjes ook uit bovengenoemde Volker Post.
Fijne dag nog.
Gr. Koos
Bijlagen
Volker Post Jubail bulletin.jpg
Volker Post Jubail bulletin.jpg (172.13 KiB) 4656 keer bekeken
Jubail. Jim Bean.jpg
Jubail. Jim Bean.jpg (427.66 KiB) 4656 keer bekeken
Jim Bean Jubail.jpg
Jim Bean Jubail.jpg (309.13 KiB) 4656 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Sorry Koos, maar als ik in Jubail iets vakwerkachtigs zie, dan moet ik altijd gelijk denken aan mijn bezoek aldaar en de schampere opmerkingen van de "Sliedrechtenaren" over dat stoomgeweld van de Jim Bean waar amper produktie in (en uit) de pijp kwam.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Koos schreef: 13 jan 2019 15:25vanaf voor aanvang project okt. 1975 t/m einde dec. 2078
Terug naar de toekomst?

Adri
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Adri,
Tja zoiets ja,
Zou er dus eigenlijk nog moeten zitten !!!!!!! Hahaha.
Liever niet !!!!
Tja zat er 100 jaar naast zo te zien. slipje of de pen en schijnbaar alreeds wat opkomende woordblindheid, en in dit geval cijfer blindheid bij het nalezen en moet dus uiteraard dec.1978 zijn
Heb daar de vouwen onder m'n ogen gekregen, zeker in de opstart tijd.
Dit mede als gevolg van de toch wel behoorlijke onderschatting van de estimators in Rdam die dit werk naar mijn idee behoorlijk anders hadden ingeschat.
Voeg daar nog bij het erbarmelijke weer in najaar 1975 (doe het nu toch goed hoop ik ?)
Slecht weer, echt koud en had het daar beweerdelijk de laatste 30 jaar toen niet geregend.
Nou wat daar toen uit de lucht is komen vallen was dan zeker voor die toen eerdere 30 jaar en volgens mij ook gelijk voor de volgende 30 jaar.
Daar waren die keileem weggetjes nog gladder als hier bij ijzel.
Was zonder meer uitzonderlijk, maar toen gaf nog niemand het klimaat de schuld.
Rustte toen echt weinig zegen op en wat hier in NL jaren heel bleef ging daar echt in een vloek en een zucht kapot.
Wel een stuk wijzer geworden daar om in die gevallen bij gemis aan delen te improviseren waarvan je eigenlijk op voorhand inschatte dat het niet zou werken, en dan toch bleek te werken.
Want de boel moest hoe dan ook toch blijven draaien uiteraard.
Ca. een jaar later kwam daar toen het volgende project los en werd mij verzocht om vanwege de eerdere ervaringen aldaar weer die kant op te gaan.
Heb toen heel vriendelijk gevraagd of "die beker" toen aan mij voorbij mocht gaan want had er toen wel even m'n zakken vol van.
Neemt niet weg dat ik redelijk kort daarop nog vele malen een bezoek heb gebracht aan dat "geweldige land".
Fijne avond
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

[quote=Breeze
schampere opmerkingen van de "Sliedrechtenaren" over dat stoomgeweld van de Jim Bean waar amper produktie in (en uit) de pijp kwam.

Adri
[/quote]

Adri, Mocht je inderdaad echt bedoelen "stoomgeweld van de Jim Bean" ? dan kan ik je melden dat er toch echt motoren in stonden.
En wel 4 stuks EMD's, zijnde eigenlijk traktie motoren.
Nou ook dat hebben we geweten, wel met best veel vermogen trouwens en wat ik me nog vaag kan herinneren a la zo'n 3600 HP per stuk.
Alleen bleven ze nooit zo erg lang draaien.
Maar heb het ding op een gegeven moment toch wat beter draaiende gekregen althans mbt. het verlengen van de draaitijden.
Kom daar bij gelegenheid nog wel eens op terug.
Nogmaals een fijne avond.
Gr. Koos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Koos schreef: 13 jan 2019 15:25Ten tijde van de Jubail periode was de “Jim Bean” nog gewoon van “C.F. Bean Corporation USA”.
Deze is pas jaren later ingelijfd geworden door "Great Lakes Dredge & Dock Company" en toen niet meer als “Jim Bean” maar re-named “Carolina”.
Mijn herinneringen zijn anders (maar dat zegt dus helemaal niets). Ik dacht dat Volker voor de Jubail klus de Jim Bean had geleend van GLDD.
En toen ik begin tachtiger jaren in Chicago op bezoek was bij de grootste en beste baggermaatschappij van Amerika (en dus van de hele wereld) heette Jim Bean nog gewoon zo. Maar nogmaals, dat zijn mijn (steeds vaker knarsende) herinneringen.
De toenmalige president van GLDD Bill Colnon mocht ik een keer ontvangen bij ons bescheiden werfje langs de dijk. Voor zo'n potentieel belangrijke klant hadden we flink uitgepakt met een lux diner. Bill zat de hele maaltijd met een vork in z'n ene hand en z'n elleboog op tafel aan de andere kant.
Verder roddelen doe ik maar niet.

Adri

Edit: Goh ik dacht altijd dat de JB stoomturbines had. Tja dat geheugen hè.


Plaats reactie