Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 10 okt 2004 01:12

Van Aad van Staveren.
De Oranje
De eerste foto van een mooie reportage.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jos Komen (R.I.P) op 31 mar 2007 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 12 okt 2004 15:59

Het vervolg van de reportage van Aad.
All the best
Jos


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 14 okt 2004 15:42

Weer een paar fraaie foto's van Aad van Staveren.
All the best
Jos

De Volvox Scaldia

Afbeelding

De waterway

Afbeelding

De Scelveringhe

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 05 nov 2004 23:43

De Ham311 op de gevoelige plaat vastgelegd door Aad van Staveren.
All the best
Jos

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 06 nov 2004 23:24

Afbeelding

ss BONTEBOK

Yard No: 795
Current Name: BONTEBOK
Port of Registry: Durban
Shipbuilder: William Simon & Co Renfrew
Engine Builder: William Simons & Co Renfrew
Propulsion: Steam 6cyl triple expansion.3000ihp 10 knots machy aft
Launched: 01 June 1952
Built: 1953
Ship Type: Suction Hopper Dredger
Tonnage: 3318 grt | 1915 nrt | 4176 dwt
Length: 328 feet 10
Breadth: 54 feet 10
Draught: 18 feet 7
Owner: Republic of South Africa (Railways&Hbrs Admin) Durban
Status: Scrapped - 1986 in S Africa
Remarks: - Data update by Paul Strathdee - Photo from Tom Carryette -
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 08 nov 2004 20:58

Noorse Off-Shore

Hi.
I`m working on board a ship named Normand Draupne, owner is Soldtad ShippingA/S http://www.solstad.no/solstad/web.nsf/pages/mainframe
with home port in Skudenes in the south west Norway.
It is close to my homeplace.
I`m chief Cook, and we are normaly 14 people onboard.
Most of the time we stay by the oil field Statfjord, but 2 years ago we was in Spain and France and take away oild after M/V Prestige.
Sending some photo for you.
You can also look in my web site: http://www.normand-draupne.com/

All the best.

Kristen


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 19 nov 2004 21:40

Opgestuurd door J.Roeland

Hoppers en Baggerindustrie
heer Komen
De gestrande Cristoforo Colombo van J.denul in KHomsk Rusland Smit is bezig hem te bergen de foto van de berging met artikel komt hierna
grt J.Roeland


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jos Komen (R.I.P) op 31 mar 2007 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 19 nov 2004 22:05

Vervolg van J.Roeland

Salvage Operations Update
SALVAGE OPERATIONS UPDATE "“ CRISTOFORO COLOMBO: Dredging operations to remove the grounded Cristoforo Colombo dredger are progressing well at Kholmsk. Already the berm is taking shape around the bow and the stern of the Cristoforo Colombo and depending on the weather the berm may be completed by later this week.
Once the berm is completed, the water level within the contained berm area will be raised to allow salvage operators to refloat the vessel. The berm will then be opened up to allow the dredger to be towed away.
Project Director and Deputy CEO of Sakhalin Energy David Greer visited the site on the weekend to inspect the ongoing salvage operations. Following his visit he commented that, " After this regrettable accident, we gave a commitment that we would not leave Kholmsk until the oil spill clean-up was completed and the Cristoforo Colombo dredger had been refloated and safely removed from the city's shores. We are sticking to that commitment, and it is extremely encouraging to see the progress being made with the dredging work needed to salvage this vessel. If the work continues to progress so well and the weather conditions are right, we expect the Cristoforo Colombo to be refloated and towed away within the next week - a major success for all concerned.

"I am also pleased to report that the improvement and beautification works that we promised to undertake at Primosky Boulevard are also underway, and planning work is progressing on the other social initiatives we have agreed with the Mayor of Kholmsk. There is a saying that in every crisis, there is also opportunity. This is particularly true here, for out of adversity has come a much stronger relationship between Sakhalin Energy and the mayor and people of Kholmsk."
The salvage operations currently taking place in Kholmsk are being handled by the vessel owners European Dredging Company and its appointed salvage contractor Smit International and SakhBASU.

The salvage operations follow the successful completion of clean-up operations at Kholmsk immediately following the grounding of the dredger on September 8th. In total, close to 100 people assisted with the clean-up operations, which included the replacement of contaminated soil and gravel, shoreline cleaning and other reinstatement works - such as whitewashing a monument and seawall blocks. In addition during the clean-up operation, a significant quantity of rubbish unconnected with the spill - including 3 old car bodies, numerous old lorry tyres and a large quantity of bottles, plastic and other rubbish - have also been removed, and the shoreline now looks better than it did before the spill.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jos Komen (R.I.P) op 31 mar 2007 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Erik

Humber River

Bericht door Erik » 19 nov 2004 22:41

Aan boord van de Humber River heeft in Januari 1996 brand gewoed in de machinekamer.
Dit is gebeurt tijdens baggerwerkzaamheden in de baai van Manilla zij was toen eigendom van Jan de Nul en had de naam Vasco da Gama.
Na deze brand is ze gesloopt.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 19 nov 2004 23:11

Even voor de verandering goed nieuws van Erik Puister.
De rest van de foto's worden later geplaatst.
All the best
Jos

Door de Vasco da Gama is in 2003 een Hole gemaakt separaat van de Hole welke is gemaakt door de Sea Horse.
Zie ook www.jandenul.com newsflash 2003 hier staat een pdf-brochure over dit projekt.
In bijlage een aantal foto's van de Vasco da Gama
Begin diepte was 119 a 120 mtr diepte van de hole is ongeveer 129 mtr

Met vriendelijke groeten
Erik


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jos Komen (R.I.P) op 31 mar 2007 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 669
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin » 08 dec 2004 00:25

Afbeelding
vhb 20 BRAZIL 1973. de foto is nat geweest sorry :cry:
grts jan.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 13 dec 2004 15:16

Van Joost Roeland

QUEEN OF THE NETHERLANDS

Eerste Nederlandse sleephopperzuiger aan het werk inCHINA

De eerste keer dat een grote Nederlandse sleephopperzuiger wordt ingezet in Chinese wateren

Het baggerwerk voor de nieuwe Chinese petrochemische installatie bij Daya Bay in de provincie Guangdong schiet al flink op. Het nieuwe project wordt uitgevoerd in het kader van een samenwerkingsverband tussen Shell Nanhai BV, onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Shell Groep, met een aandeel van 50% en CNOOC Petrochemicals Investment Limited (CPIL), ook met 50%. CPIL is eigendom van CNOOC (China National Offshore Oil Corporation) (90%) en Guangdong Investment & Development Company (10%).

De petrochemische installatie Nanhai bij Daya Bay ligt ongeveer 80 km ten noordoosten van Hong Kong. Het is de bedoeling dat eind dit jaar de eerste schepen de nieuwe havenfaciliteiten kunnen gebruiken.

Boskalis draagt bij aan dit baggerproject met de inzet van de 23.000 m³ metende Queen of the Netherlands. Dit is de eerste keer dat een grote Nederlandse sleephopperzuiger wordt ingezet in Chinese wateren.

Het werk omvat het baggeren van de ligplaatsen, de keerhaven en de hoofdvaargeul naar de haven van Donglian aan de noordkust van Daya Bay. De projectpartners verdiepen ook de ligplaatsen en de keerhaven voor een bestaande terminal bij het eiland Mabianzhou, 10 km ten zuidoosten van Nanhai. Er moet in totaal zo'n 8 miljoen m³ klei gebaggerd worden en dat werk wordt aangepakt door zes hopperzuigers van NCWEB en de jumbosleephopperzuiger van Boskalis. Ook worden een lepelbaggermolen, een grijperkraan en zes onderlossers ingezet.

De haven van Donglian en Mabianzhou liggen in gebieden met een zeer kwetsbaar milieu. Daya Bay kent een grote verscheidenheid aan waterhabitats zoals koraalriffen, oesterbedden, kwekerijen en visgronden. Uit de methodologie van het project blijkt de wens van CSPCL om de invloeden van hersuspensie, dispersie en sedimentatie zoveel mogelijk te beperken in het kader van de zorg voor een duurzame ontwikkeling. De belangrijkste doelstellingen zijn het koraal te beschermen en te vermijden dat de voortplanting van de zeefauna wordt beïnvloed. Het milieubeheersplan voor het baggeren bij Daya Bay is ontwikkeld door het ingenieursbureau Hydronamic van Boskalis, in samenwerking met de opdrachtgever.


Afbeelding

frits oppel

Geopotes 10

Bericht door frits oppel » 19 dec 2004 16:13

Mijn vader heeft eind 70-er jaren in Richards Bay op de geopotes 10 gevaren als WTK.
Later ook op de Noordzee waar grind gezogen werd.

Heeft iemand foto's van het schip of van bemanning van toen.

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3372
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit » 19 dec 2004 18:00

Frits,

Dit is alles wat ik kon vinden.

Kijk ook even op:
http://www.dredgers.nl/Dredgers/Geopotes_10.html

Gr gerrit
Groetjes Gerrit.

Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) » 21 dec 2004 15:14

Ahoy Frits,
Deze vond ik nog, zal wel met schade hebben gehad, of gewoon een dokbeurt.
Afbeelding
Afbeelding
groetjes ruud

Ron H

Bericht door Ron H » 21 dec 2004 16:38

Ton,

Die serie Geopotes schepen is niet meer zo groot. De Geopotes 14 en 15 zijn geregeld voor de Noordzeekust werkzaam. De "15" wil nog wel eens verder de wereld opzwerven. Inmiddels zijn de "9, 10 en 12" verkocht en herdoopt. Deze waren veelal in het Verre Oosten werkzaam. Anderen zijn tot rijplaten versneden. Hogere nummers dan de 15 zijn er niet gekomen. In de 80-er jaren moest Volker Stevin de (Geopotes) baggervloot verkopen aan HBG teneinde een vijandige overname van het gehele concern te voorkomen. De baggermaatschappij van de HBG, de HAM, had al een serie vanaf de Ham 308 en oplopend. In die periode is de Ham 310-312 nog gebouwd, is de Ham 313 (ongeluksgetal?) overgeslagen en is de serie hervat met Ham 316-318. Indien HAM zelf niet onderuit was gegaan, had ik nog wel ingezien dat de Geopotes 14 en 15 herdoopt zouden worden in Ham 314 en Ham 315. Maar zover kwam het niet. Ham is niet meer. Het is eten of gegeten worden.

Plaats reactie