Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Patru (R.I.P) »

De fa.Jonker had waarschijnlijk niks meer aan de zandzuiger en heeft hem vermoedelijk destijds in de kolk achtergelaten.
Bijgaand een luchtopname van de kolk in de uiterwaard bij Schelle; uit eind jaren '50.
Linksboven het NS-rangeerterrein, rechtsboven het landgoed Schellerberg. Horizontaal midden over de foto de Schellerdijk.
Zandkolk Schelle ca1958.jpg
Zandkolk Schelle ca1958.jpg (720.19 KiB) 4355 keer bekeken
Nog voor de verjaardag van Harry. :-D
Groeten uit Zwolle, Paul G.

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

CAUSEWAY. Calandkanaal.
P1080617.JPG
P1080617.JPG (618.8 KiB) 4327 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nog voor de verjaardag van Harry.
Daar sla je de spijker recht op de kop Paul ik denk dat het rond 1960-1962 is geweest dat ik daar nog heb " gebaggerd" met de " Maas 1" van de Fa. Goudriaan uit Sliedrecht........nou jaaaa " ik gebaggerd" klinkt wat dik, maar ik mocht toen toch wel heel af en toe voor zuigbaassie spelen in de schoolvakantie als Willem ( R.I.P.) een paar daaggies met vakantie ging. Toen me dat de eerste keer overkwam - de zuiger lag toen nog in Welsum- was Willem nog maar koud op stap en toen brak er een schalm tussen de emmers en donderde de hele handel in het beun.Ik heb toen " met schade en schande" geleerd hoe je zo'n emmerbocht weer bij elkaar moet halen want ik wilde uiteraard " onder geen beding" Willem op bellen om te zeggen dat we stil lagen en de zandscheepies lagen te wachten, ik weet nu niet meer hoe lang ik met Dries de vaste dekknecht op m'n poten heb gestaan, maar weet nog wel dat ik m'n vader er van ellende bij heb gehaald. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

CornelisZanen-Now-Shahaf-Haifa-May-2016.JPG
CornelisZanen-Now-Shahaf-Haifa-May-2016.JPG (664.03 KiB) 4194 keer bekeken
Via Peter Szamosi en/of Piet Sinke komen mij de laatste tijd nogal eens plaatjes onder ogen van de ouwe " Cornelis Zanen"...NU de " Shahaf" die in Haifa bezig is met wat " gien zaaand dan ok gien vreeet'n" wark! :lol:
De " Cornelis" was in haar jonge jaren behoorlijk bij de les en ze had van haar geinvesteerde vermogen al een behoorlijke duit terug verdiend toen ze de eerste 3-4 jaar in de Canadese Beaufort Sea liet zien wat ze waard was, waaraan ik goede herinneringen heb.En dan kan het zomaar gebeuren dat " in the blink of an eye" zo'n splinternieuwe en zeer moderne hopper plotseling tot de ouwe hap behoort :lol: .........zooo ben je 17 en voor je het weet ben je 71 zogezeid :lol:
Hierboven de " Shahaf", ogenschijnlijk nog een knap schip, foto Peter Szamosi in Haifa.
Hieronder een paar scans die voor zich zelf spreken uit mijn archief , met een verhaaltje erbij van mijn ouwe kollega en goede kennis Jo Franje ( R.I.P.).Jo verongelukte met een klein vliegtuigje in Montana in de mid 1990ties.
CornelisZanen-Contact-1982.jpg
CornelisZanen-Contact-1982.jpg (94.81 KiB) 4194 keer bekeken
CornelisZanen-Contact1-1982.jpg
CornelisZanen-Contact1-1982.jpg (172.92 KiB) 4194 keer bekeken
CornelisZanen-Contact2-1982.jpg
CornelisZanen-Contact2-1982.jpg (123.76 KiB) 4194 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry G. Hogeboom schreef:ik denk dat het rond 1960-1962 is geweest dat ik daar nog heb " gebaggerd" met de " Maas 1" van de Fa. Goudriaan uit Sliedrecht........
Ik kom nog even terug op die zandplas bij Oldeneel.
Het is jammer voor Harry, maar na al het geploeter in zijn teenerjaren om die put dieper te maken wordt er nu toch aan gewerkt om de zaak weer te verondiepen van 23 naar 4 meter. Daar is ca. 1 mio kub grond voor nodig. Die wordt met klapschepen aangevoerd van projecten van Ruimte voor de Rivier op deze zelfde plek en andere plaatsen.
Zandput Oldeneel Situatie 2008.jpg
Zandput Oldeneel Situatie 2008.jpg (107.39 KiB) 3965 keer bekeken
De afsluiting van de put na de stopzetting van de zandwinning, middenonder duidelijk te zien op de luchtfoto is zelfs tijdelijk weer doorgegraven om de klapschepen de put in te kunnen manoeuvreren.
Vanmiddag heb ik bijgaande foto gemaakt; daar is de doorgraving op te zien direct achter de pas geleegde bak G503.
Na de werkzaamheden wordt de dam denk ik weer afgesloten.
Zandput Oldeneel Klapschip.jpg
Zandput Oldeneel Klapschip.jpg (544.85 KiB) 3965 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door jdbvos »

Mijn vader verzamelde van alles aan boeken met betrekking tot de (zee-)vaart....
In de boekenkast stond ook het boek "wij mannen van Sliedrecht".
Het ging -toen ik het eens inkeek- vlgs mij over slik en baggeren, en dat interesseerde me -behalve de bezoekjes aan de stoom-emmerbaggeraar die regelmatig de geul naar Hindeloopen weer op gewenste diepte bracht tezamen met de bakken en de slepers- eigenlijk niet zo....
Ik weet het: op dit topic is dat vloeken in de kerk, maar desondanks had niemand in de familie er na het verscheiden van beide ouders belang bij, en het boekje is dan ook op de kerk-rommelmarkt terechtgekomen, neem ik aan. Niet wetend dat ik vele jaren later er wellicht een forumgebruiker mee blij had kunnen maken....
Kent men hier dat boekwerk ?
Ik weet niet meer wie het schreef; het was zo'n lichtgrijs hard/linnen kaft
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Paul, bedankt, mooi en ook zeer informatieve plaatjes....ik volg dat " Ruimte voor de Rivier" projekt in Nederland op een afstandje , allemaal bijzonder interressant vindt ik. Waterbouwkunde van de eerste orde, waar nog " velen in de wereld" veeel van kunnen leren. Net als met " alles",soms gaat dat dan wat met vallen en opstaan en je moet dan ook niet op een paar " belasting centjes" kijken........maaar het doel is uiteindelijk om te voorkomen" dat je met de hele handel verzuipt" als HET er op aankomt. Dit plekkie bij Zwolle- OK een ietsie dichter bij de ouwe sluis naar de Willemsvaart...IS historische Nederlandse Dijkbouw en Bagger grondgebied, WANT daar sloegen al vele honderden jaren geleden de lokale boeren met hun klompen op een natuurlijke bult zaaand staande- je weet wel dat zaand van " gien zaand dan ok gien vreet'n"- heeel driftig met de hooivork OP de tafel en protesteerden tegen de - ik meen- Franse beheerders dat het gelazer met het buiten de oevers treden van de Ijssel nu maar eens een keer goed afgelopen moest zijn. Ik ben de precise lokatie NU net even kwijt en zal dat even opzoeken.Dit " Ruimte voor de Rivier" is dus " zo oud als de weg naar Zwolle" :lol:

Jan, dat is " Mannen van Sliedrecht" een ietwat geromanticeerde versie van " hoe het er toen langs ging"......maaar.....en ik spreek uit ervaring....het geeft een goed beeld. Als je eens eventjes op je gemakkie op een rijtje zet waaaar er in Nederland dijken liggen - wat zeg ik waar in de wereld!!!!- en polders droog zijn gepompt, bulten zaaand zijn gemaakt en de voor veel goed geld uit het buitenlaaand aangevoerde dikke kei-en neer zijn gelegd, dan is het niet overdreven om te bedenken dat die Mannen van Sliedrecht daar een flinke vinger in de pap hadden.
Zonder die eeuwen oude " graverij" zou het maar een natte boel zijn in Nederland. :lol:
Toen ik eens tijdens een garantie klus in Egypte tegen een toenmalige voorman van de werf, die dus onze lokaal aangenomen ploeg soepjurken op die klus aan het werk moest houden, zei: " HOE regel je dat in Godsnaam met die knakkers Wout"...toen zei hij: " Ik lul gewoon Sliedrechts tegen die klanten en dat begrijpen ze best" :roll:
Ik heb met veel " Mannen van Sliedrecht" gewerkt en veel van ze geleerd, voor de meesten neem ik mijn petje wel af!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

@ Harry om even door te lezen :oops:

JfJ de Nul
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

JUN YANG 1. IHC KINDERDIJK.
P1070827.JPG
P1070827.JPG (603.48 KiB) 3742 keer bekeken
P1070821.JPG
P1070821.JPG (601.57 KiB) 3742 keer bekeken
Gebruikersavatar
Auke
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jun 2010 11:44

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Auke »

Harry G. Hogeboom schreef:
Nog voor de verjaardag van Harry.
Daar sla je de spijker recht op de kop Paul ik denk dat het rond 1960-1962 is geweest dat ik daar nog heb " gebaggerd" met de " Maas 1" van de Fa. Goudriaan uit Sliedrecht........nou jaaaa " ik gebaggerd" klinkt wat dik, maar ik mocht toen toch wel heel af en toe voor zuigbaassie spelen in de schoolvakantie als Willem ( R.I.P.) een paar daaggies met vakantie ging. Toen me dat de eerste keer overkwam - de zuiger lag toen nog in Welsum- was Willem nog maar koud op stap en toen brak er een schalm tussen de emmers en donderde de hele handel in het beun.Ik heb toen " met schade en schande" geleerd hoe je zo'n emmerbocht weer bij elkaar moet halen want ik wilde uiteraard " onder geen beding" Willem op bellen om te zeggen dat we stil lagen en de zandscheepies lagen te wachten, ik weet nu niet meer hoe lang ik met Dries de vaste dekknecht op m'n poten heb gestaan, maar weet nog wel dat ik m'n vader er van ellende bij heb gehaald. :roll:
Lag die zuiger rond 1965 - 66 niet net voor Den Nul te draaien Harry?


Plaats reactie