Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 524
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Co » 02 aug 2018 19:55

Beste mede-kombuizers, een vraag aan U heren baggeraars:
Een bladzijde geleden was men aan het "emmeren" :wink: en ook viel het woord "zeskant".
Nu was ik twee weken terug in het baggermuseum in Sliedrecht en daar heb ik eindelijk gehoord wat nu de reden was van de ongelijke "kanten".
Dus bovenin een ZESKANT en onder aan de ladder een VIJFKANT, of andersom :roll:
Helaas heb ik nu een senior momentje en met verlof, dus met dit mooie weer alles vergeten. :wink:
Daarom nog maar eens vragen hier bij de deskundigen; waarom zijn ze ONGELIJK (misschien makkelijker met insluiten van de ketting????)
Groeten van Co.
Laatst gewijzigd door Co op 02 aug 2018 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 335
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 02 aug 2018 21:04

'k Zou je graag een sluitend antwoord geven Co, want ik werk als vrijwilliger in het Baggermuseum en heb lang in diezelfde industrie gewerkt. Maar dat was ruim na het baggermolentijdperk. Wat ik me herinner is iets met slijtage en/of trillingen als steeds dezelfde emmers in dezelfde cadans door de boven- en ondertuimelaar worden aangeslagen, indien de tuimelaars evenveel zijden hebben.

Adri

lodonk
Berichten: 371
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re:vier- vijf of zeskant

Bericht door lodonk » 03 aug 2018 17:21

ff doorlezen, maar dan hebbie ok wat

http://www.stoommachine.info/bagger_mol ... erland.pdf

zie ook pagina 70 van dit forum uitleg Albert van der Graaf
Laatst gewijzigd door lodonk op 03 aug 2018 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

lodonk
Berichten: 371
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Sleephopperzuiger 1875

Bericht door lodonk » 03 aug 2018 17:26

Beste kaaskoppen, waarom waren wij in die tijd allemaal van die stationaire steekpijphoppers aan het bouwen terwijl dit al ontworpen was???
Bijlagen
TSHD 1875 Appleton's_annual_cyclopedia_ 50%.jpg
TSHD 1875 Appleton's_annual_cyclopedia_ 50%.jpg (323.77 KiB) 1359 keer bekeken

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 335
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 03 aug 2018 23:03

Dat die Yanks voorlijk waren met hopperzuigers is algemeen bekend, maar al in 1875... pfff.

Adri

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 335
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 03 aug 2018 23:04

lodonk schreef:
03 aug 2018 17:21
zie ook pagina 70 van dit forum uitleg Albert van der Graaf
Boven een vijfkant; als een emmer boven komt moet hij snel leeg bij het over de kop gaan,dit gebeurt bij een vijfkant sneller als met een bv een zeskant,er zij ook molens geweest die boven een vierkant hadden maar dit waren meestal molens van een kleiner formaat.
ONder een zeskant ,als de molen voor de bres langs gaat dan schept men de emmers geleidelijker vol,denk je maar eens in als dit bv een vier of vijfkant zou zijn dan was het voor de grond vloep er voor langs en amper tijd om de emmer te vullen.
Dat lijkt me de enige juiste uitleg Afbeelding

Adri

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 335
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Zeskant ONDER

Bericht door Breeze » 03 aug 2018 23:15

Harry G. Hogeboom schreef:
05 feb 2006 02:27
Terwijl de "baggermolen" in feite in de baggerindustrie een "werktuig uit het verleden" is doet het me genoegen te kunnen zeggen dat ik er ooit eentje heb gebouwd, de "Big Dalton" voor Amerikanse rekening, het was een grindmolen weliswaar die in een put in California ging draaien (waarschijnlijk nog??)
Het doet me genoegen dat je betrokken bent geweest bij de Big Dalton. Op zich al een prestatie om een schip? in de VS te verkopen en zo de Jones Act en de Foreign Dredge Act te omzeilen. Daar heeft Arie Lanser zeker aan meegewerkt?
In mijn N.Amerika tijd ben ik een aantal malen bij die grindwinnings concessie in LA geweest, waar de BD vrolijk ronddraaide in zijn putje. Tot enige verbazing van Sliedrecht bleven zij slijtdelen van de ladder bestellen van over de oceaan. Als ik mij goed herinner is er ook een poging gedaan om een afdichting aan te brengen bij de schalmen van de ketting.

Dat waren nog eens tijden.

Adri

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 524
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Co » 03 aug 2018 23:51

Bedankt Adri en lodonk voor het antwoord op de vraag over het vijf en zeskant.
Weer wat wijzer.
Groeten van Co.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11658
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 04 aug 2018 02:14

het antwoord op de vraag over het vijf en zeskant.
Zeg Co.....zitten er ook vijf en/of zeskanten op dat Stoom-gemaaltje waar jij altijd mee speelt tijdens je verlof??? :lol:
Lekker warm daar voor die ketel nu zeker....alhoewel er is water te kort dus weinig te pompen neem ik aan?? :roll:
Tjaaa Adrie.....die Big Dalton.......was best interessant, het casco werd bij van Rees a/d Molendijk gebouwd en ging keurig op tijd te water volgens de planning......vlak daarna ben ik op een slof en een ouwe voetbalschoen naar Canada vertrokken onder het mom van " Go West young man, go WEST" :lol: Ik heb dus het inbedrijfstellen niet meer meegemaakt.
Bijlagen
BigDalton.jpg
BigDalton.jpg (188.46 KiB) 1211 keer bekeken
BigDalton1.jpg
BigDalton1.jpg (167.08 KiB) 1211 keer bekeken
BigDalton2.jpg
BigDalton2.jpg (91.15 KiB) 1211 keer bekeken
BigDalton3.jpg
BigDalton3.jpg (99.84 KiB) 1211 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 335
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 04 aug 2018 12:16

Harry G. Hogeboom schreef:
05 feb 2006 02:27
de "Big Dalton" voor Amerikanse rekening, het was een grindmolen weliswaar die in een put in California ging draaien (waarschijnlijk nog??)
Hoogstwaarschijnlijk niet meer, want de grindput bestaat nog wel, hij werkt zelfs nog, middenin verstedelijkt gebied, maar helaas geen Big Dalton meer.
Met Goegel Aarde kom je de hele wereld over:

Afbeelding

Bij de rode pijl lag ooit de Big Dalton, maar nu dit:

Afbeelding

Afbeelding

Zo te zien een grijperkraantje met nog wel de drijvende transportband naar de wal. Die Yanks hebben geen eerbied voor de technologie van de Oude Wereld.

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11658
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 04 aug 2018 15:12

Die Yanks hebben geen eerbied voor de technologie van de Oude Wereld
.
Yanks hebben vrijwel nergens eerbied voor...."WE have been to the moon"......."ze" denken dat "ze" het centrum van het Universum zijn, maar de Chinezen zijn druk bezig om "ze" dat voorgoed af te leren. :lol:
Ik denk dat dit grijperspulletje dieper kan grijpen dan good 'Ol " Big Dalton" kon emmeren :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 335
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 04 aug 2018 16:20

Kijk dat is het verschil tussen een baggeraar die in de klei heeft gestaan (figuurlijk dan) en een baggeraar die alleen maar een potlood heeft vastgehouden...
Natuurlijk, de concessie is de diepte ingegaan, d.w.z. > 25 m. Maar dat betekent dat er een kans is dat de BD nog ergens rondrommelt :wink: .

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11658
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 04 aug 2018 18:27

Maar dat betekent dat er een kans is dat de BD nog ergens rondrommelt
Dat zou best kunnen, maar Good 'Ol Big Dalton is inmiddels ook een oud beessie EN slechts geschikt voor walvoeding....misschien moeten we hier de Sherlock Holmes hulp in roepen van Allen uut Twente :lol: ......die kan " spelden in Internet Hooibergen" vinden :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 06 aug 2018 12:03

Carrick.jpg
Carrick.jpg (136.24 KiB) 875 keer bekeken
IDNo: 5064996 Year: 1938
Name: CARRICK Type: Dredger (BHD) Flag: GBR Tons: 846
Country of build: GBR Builder: Simons Location of yard: Renfrew
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-9
68 S.CATERINA
dumb hulk 1983
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3349
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Allen » 07 aug 2018 19:58

SAND HERON


Sand Heron001.JPG
Sand Heron001.JPG (199.3 KiB) 778 keer bekeken
Grtn

Mathieu
Berichten: 109
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Mathieu » 08 aug 2018 09:31

Sand Heron vaart nog steeds voor CEMEX in Engeland. Het schip werd gebouwd voor South Coast Shipping wat later RMC genoemd werd. Uiteindelijk werd dat berijf overgenomen door CEMEX. Het zusterschip is de Sand Harrier die nu onder de Nederlandse vlag vaart met de naam "DC Ostend" .

Mathieu.

Plaats reactie